Gå til innhold

8. klassing og kjæreste...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 8. klasse og har fått seg kjæreste. De har møttes på et felles samlingspunkt på fritiden mange ganger, og har vært på kino og tivoli sammen. Hun spør om han kan få komme på besøk.

Er det ok? Evt noen regler vi bør ha da?

Anonymkode: 1b35d...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagsbesøk er da vel ingen problem? Men overnatting er for tidlig synes jeg.

Anonymkode: 49a43...ce2

• Liker 11
Skrevet

Snakk med henne (gjerne begge to etterhvert som du blir godt kjent med ham) om sex, grenser, følelser, prevensjon. Vær åpen og snakk fritt med dem. Innby til fortrolig prat. 

Anonymkode: 26808...555

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagsbesøk er da vel ingen problem? Men overnatting er for tidlig synes jeg.

Anonymkode: 49a43...ce2

Overnatting er uaktuelt, ja. 

TS

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med henne (gjerne begge to etterhvert som du blir godt kjent med ham) om sex, grenser, følelser, prevensjon. Vær åpen og snakk fritt med dem. Innby til fortrolig prat. 

Har allerede snakke mye med henne om sex, grenser, prevensjon etc. Men, har ikke møtt kjæresten enda, så han skal få slippe å ta den praten med meg riktig enda😉

TS

• Liker 8
Skrevet

om de vil ha sex så la dem, bedre tidlig en for sent. 
La hun ha overnattinger, er hun heldig så er dette en sjele kjæreste som kommer til å nå langt. :)

husk vi er i 2019, sex blir de og ha uansett om det er hos deg eller ikke. Enest du kan gjøre er og si ifra om sikkerheten :)

Anonymkode: 62e8d...bee

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har allerede snakke mye med henne om sex, grenser, prevensjon etc. Men, har ikke møtt kjæresten enda, så han skal få slippe å ta den praten med meg riktig enda😉

TS

du skal ikke snakke med han om sex... Det er noe foreldrene hans gjør.. 

Om jeg hadde funnet ut at andre foreldre begynner og snakke om min datter om sex, så hadde jeg blitt rimelig forbanna.

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La hun ha overnattinger, er hun heldig så er dette en sjele kjæreste som kommer til å nå langt. :)

husk vi er i 2019, sex blir de og ha uansett om det er hos deg eller ikke. Enest du kan gjøre er og si ifra om sikkerheten :)

Mulig det kan virke sånn, men alle har faktisk ikke sex som 13-14-åringer i 2019, nei. 

• Liker 23
Skrevet

Innvitér ham på middag og brettspill med hele familien sånn at dere foreldre får mulighet til å bli kjent med ham. Er vanskelig å bli kjent med ham dersom han og datteren din bare sitter foran en skjerm. 

• Liker 4
Skrevet

Husker da jeg gikk i 8.klasse og fikk kjæreste. Da fikk jeg beskjed av moren min at jeg ikke fikk ha lov til å ha kjæreste. Så jeg måtte møte ham i hemmelighet og til slutt gjøre det slutt siden det ble dårlig stemning hjemme. Nå er vi i 20-årene og forlovet. Synd at vi ikke fikk ungdomstiden sammen. 
Så jeg synes det er dumt at du TS, vil ha regler med en gang. Som om det ikke er helt normalt med kjæreste. Datteren din spør bare om han kan få komme på besøk?

Anonymkode: c8335...5bf

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor skal han ikke få komme på besøk? Ikke lag noe kleine opplegg med at han må spille brettspill med familien. Da kommer de heller til å møtes andre steder fremover. Og det er egentlig en fordel at de vil være hos dere. 

De har sannsynligvis ikke sex enda, men når de vil det så får de til uansett hvor mye du prøver å kontrollere dem. Så snakk med datteren din (ikke ham for guds skyld!) om prevensjon og det at hun kun må gjøre det hun vil selv, og vis henne at hun kan komme til deg med slike ting om hun ønsker (det siste er viktig!)

Ikke bli så kontrollerende at du faktisk mister alt av kontroll!

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min går i 8. klasse og har fått seg kjæreste. De har møttes på et felles samlingspunkt på fritiden mange ganger, og har vært på kino og tivoli sammen. Hun spør om han kan få komme på besøk.

Er det ok? Evt noen regler vi bør ha da?

Si til din datter at i kveld så er det husmøte. Når tiden er inne så senker du lyset i stuen, tenner noen stearinlys også forteller du historien om Blomsten og Bien. Avslutt så med fortellingen om storken.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er for sent?

Anonymkode: 1b9a4...a13

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må hun spørre om han kan komme på vanlig besøk? 

Og hvorfor må du spørre oss? Regler, jeg tenker, det er naturlig at overnatting selvsagt er forbudt, og at de ikke er alene hjemme i starten i hvert fall. Ellers trenger de vel ingen regler, hva tenker du på?

Anonymkode: e4885...a03

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Selvfølgelig må han komme på besøk, det er jo din sjanse til å møte han.

Overnatting nei, men besøk? Så mye som han vil som. Fint måte å blir kjent med han på.

Skrevet

Altså, hæ? Så kjekt at hun vil ha ham med hjem. Trenger vel ingen andre regler for ham enn for andre venner.. Sier som noen over meg, det er en fordel at de ønsker å være hjemme hos dere, så det bør du legge til rette for :) 

Anonymkode: cdae0...7b9

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innvitér ham på middag og brettspill med hele familien sånn at dere foreldre får mulighet til å bli kjent med ham. Er vanskelig å bli kjent med ham dersom han og datteren din bare sitter foran en skjerm. 

Brettspill med familien 🙈🙈🙈

Neeei🤭🤭🤭

Si at han kan komme på besøk så mye som han vil som alle vennene kan komme så mye som de vil.

Men la henne være klar over konsekvensen av sex. At du vet at hormonene og forelskelsen gjør at man har lyst ta den helt ut, men at med sex så blir alt mer komplisert, spesielt siden de er så ung. Selv om man føler seg klar i kroppen så er det ikke alltid en er klar for det psykisk. Og at det er viktig at hun på ingen måte føler seg presset til å ha sex. Er det rett gutt så vil han aldri prøve å presse på noe en ikke er klar for.

Og selvfølgelig viktigheten av beskyttelse. Blir hun gravid så har hun et tøft valg å ta og bare hun kan ta valget om å beholde eller å ta abort. Og at det å ta abort er en enorm påkjenning både for kropp og psyke.

Så får man bare håpe på at man har oppdratt barnet bra nok til å ta og stå for egne(forhåpentlig gode) valg.

Endret av WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overnatting er uaktuelt, ja. 

TS

Hvis de vil ha seg, så klarer de det nok uansett.

Anonymkode: 7bb8f...cc9

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis de vil ha seg, så klarer de det nok uansett.

Anonymkode: 7bb8f...cc9

Hvis de vil drikke seg fulle og ruse seg høye så klarer de det også. Betyr ikke at foreldrene bør  ruse barna sine. 

Anonymkode: 4b8c1...acc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...