Gå til innhold

Stor asyl seier for USA, kan det hjelpe Europa?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 timer siden, GaiusMarius skrev:

De færreste kommer til Europa, de største mottakerne av flyktninger er altså ikke-vestlige land. Asylsøker og flyktning er ikke det samme.

Les en gang til hva jeg skrev. Så kan du gjerne komme med tall på hvor mange afrikanske flyktninger og flyktninger fra Midt-Østen har Saudi Arabia, Dubai, Japan, Kina, India, Kazakhstan, Turkmenistan, Mongolia, Filippinene, Brazil, Colombia, Peru og Thailand har tatt imot de siste 5 årene.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, Drizzt skrev:

Les en gang til hva jeg skrev. Så kan du gjerne komme med tall på hvor mange afrikanske flyktninger og flyktninger fra Midt-Østen har Saudi Arabia, Dubai, Japan, Kina, India, Kazakhstan, Turkmenistan, Mongolia, Filippinene, Brazil, Colombia, Peru og Thailand har tatt imot de siste 5 årene.

https://www.amnesty.org/en/what-we-do/refugees-asylum-seekers-and-migrants/global-refugee-crisis-statistics-and-facts/

Skrevet
14 timer siden, GaiusMarius skrev:

Mange av de største mottakerne av flyktninger er ikke-vestlige land som Tyrkia, Libanon, Jordan.

Mottaker, og mottaker. De plasserer dem oftest i flyktningleirer. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Druid skrev:

FN sitt problem er at de ikke har noe makt til å gi råd eller styre, de kan kun applaudere de som gjør det FN mener alle bør gjøre. Motstanden mot individuelle menneskeretter er generelt sett økende i mange tidligere siviliserte land, og FN kan bare se på at dette forvitrer ytterligere. I det bildet er det ikke rart at FN utrykker sin frykt over at dette skal spre seg til Europa gitt at vi er ett av få områder i verden der individuelle menneskerettigheter faktisk har vært juridisk beskyttet. 

Hadde FN vært litt mindre fanatiske hadde de kanskje heller ikke oppstått en slik situasjon. De kunne heller si at rike land må hjelpe, men at de som får asyl må returnere om det er trygt i hjemmlandet etc.

For ikke lenge siden pressen FN gjennom UN compact for global migration. Dette er en avtale Norge og flere vestlige land har skrevet under. Her er det ikke så viktig om de som kommer er flyktninger eller ikke. Landene forplikter seg til "pen" omtale av migranter. I praksis er dette en avtale som skal gjøre det lett å emigrere fra Afrika til Europa. Dette viser at FN ser på dette som en mulighet til å dempe presset fra overbefolkningen i Afrika. De kan også ha andre grunner for å lage en slik avtale, som også svekker hele asyl systemet.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Druid skrev:

Rosling er positiv lesning. Man blir optimist og positivt overasket stort sett på hver side. Problemet med han , er at det han beskriver, er statistiske faktorer. I praksis demonstrerer han at det vi har gjordt siste 50 år, faktisk har vært riktig og fungert , selv om enkelthandlinger kan regnes kritikkverdig. Det forutsetter også at du ikke tenker på konsekvensene av hva han skriver. 

Ser du derimot på hvilken utvikling vi har hatt de siste 5 årene, ser vi en retningsendring, som er markant. og den begrenser seg ikke til land man uansett ikke forventer mye fra, men fra nasjoner som har påvirkningstyngde, som USA, Tyrkia og England. Menneskerettene er under angrep i Europa, og mesteparten av dette har utviklet seg til politiske maktfaktorer de siste 3-4 årene. 

Vanligvis leser jeg innleggene dine med stor entusiasme, du er en gubbe med mye mellom øra som jeg nesten alltid kan lære noe av. 

Men vi og spesielt media har en tendens til å svartmale ekstremt, vi blir systematisk bombardert med negativ skremselspropaganda. Dette skaper faktisk en disharmoni i forhold til sannheten, det skaper stress og missnøye fordi negativ påvirkning jo som kjent har utrolig mye sterkere påvirkning enn positiv påvirkning.  

Jeg var i Tyrkia for et 4 mnd siden, jeg opplevde på ingen måte den negative stemningen som beskrives, men folk var bekymret fordi de følte seg stemplet, satt til side, av "vestlig media", har en kompis som akkurat kom hjem fra et lenger opphold i Russland St. Petersburg, han fikk ikke fullrost russerne nok, men hadde noe av samme følelsen, russerne kjente seg ikke igjen i de egenskapene vi tillegger dem. 

Jeg tror faktisk at skal vi få en positiv endring må vi fokusere på det som er bra. Rosling gjorde nettopp dette i sitt virke, han "ræukjørte" negativiteten (og presse, politikere) med fakta, akkurat det gjorde han briljant og genialt. 

Etter min mening bør vi ikke bekjempe spøkelser.  

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, GaiusMarius skrev:

Mange av de største mottakerne av flyktninger er ikke-vestlige land som Tyrkia, Libanon, Jordan.

Skal vi trakte etter disse landene må vi gi ansvaret for finansiering til FN. La de sette opp en gigantleir med telt i et gudsforlatt område. Så krever vi at hele området blir sperret av med høye piggtrådgjerder, og gir de som er der null rettigheter.

Ja, belastningen for mange av disse landene er store, men de behandler også menneskene i dem på en helt annen måte enn det vi gjør her i landet. Ikke at de har så mye valg, da den totale belastningen på samfunnet ville vært fullstendig ødeleggende for resten av samfunnet om ikke. Libanon er et godt eksempel på hvordan flyktninger kan totalt endre demografien i et land, og de følgene det kan ha.

• Liker 2
Skrevet

Islam er ikke reformert, og derfor heller ikke forenelig med et samfunn basert på kristne verdier av demokrati og ytringsfrihet. Og ikke minst frihet til at kvinner kan gå ut alene om dagen.

Jeg mener at vi bør ha et krav om at de som kommer her ikke har med seg dette ødeleggende systemet sitt inn i Norge, da det underbygger mulighetene de har til å bli integrert i det norske samfunnet betraktelig.

Måtte sunn fornuft vinne.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Sidabmao skrev:

Islam er ikke reformert, og derfor heller ikke forenelig med et samfunn basert på kristne verdier av demokrati og ytringsfrihet. Og ikke minst frihet til at kvinner kan gå ut alene om dagen.

Jeg mener at vi bør ha et krav om at de som kommer her ikke har med seg dette ødeleggende systemet sitt inn i Norge, da det underbygger mulighetene de har til å bli integrert i det norske samfunnet betraktelig.

Å kalle demokrati og ytringsfrihet for grunnleggende kristne verdier er vel temmelig tendensiøst. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 13.9.2019 den 23.27, GaiusMarius skrev:

Denne lenken svarer ikke på spørsmålet mitt. Det gjør ikke du heller. 

Jeg gjentar: Så kan du gjerne komme med tall på hvor mange afrikanske flyktninger og flyktninger fra Midt-Østen har Saudi Arabia, Dubai, Japan, Kina, India, Kazakhstan, Turkmenistan, Mongolia, Filippinene, Brazil, Colombia, Peru og Thailand har tatt imot de siste 5 årene.

Har du slike tall?

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Drizzt skrev:

Denne lenken svarer ikke på spørsmålet mitt. Det gjør ikke du heller. 

Jeg gjentar: Så kan du gjerne komme med tall på hvor mange afrikanske flyktninger og flyktninger fra Midt-Østen har Saudi Arabia, Dubai, Japan, Kina, India, Kazakhstan, Turkmenistan, Mongolia, Filippinene, Brazil, Colombia, Peru og Thailand har tatt imot de siste 5 årene.

Har du slike tall?

Lenken viser hvor mange asylsøkere som befinner seg i de ulike landene, og motbeviser påstanden om at de fleste kommer til Europa. De største mottakerne befinner seg i nabolandene i Midtøsten. Disse tallene gjelder også asylsøkere som har sittet der i flere år, men har ikke spesifikke tall for siste fem år.

Skrevet (endret)
4 timer siden, GaiusMarius skrev:

Lenken viser hvor mange asylsøkere som befinner seg i de ulike landene, og motbeviser påstanden om at de fleste kommer til Europa. De største mottakerne befinner seg i nabolandene i Midtøsten. Disse tallene gjelder også asylsøkere som har sittet der i flere år, men har ikke spesifikke tall for siste fem år.

Jeg spurte om noe helt annet. Har du svar på spørsmålet mitt eller prøver du å avspore for å unngå å svare?

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg spurte om noe helt annet. Har du svar på spørsmålet mitt eller prøver du å avspore for å unngå å svare?

Jeg svarte på det du spurte om. Om du ikke likte svaret er det en annen sak.

Endret av GaiusMarius
Skrevet
59 minutter siden, GaiusMarius said:

Jeg svarte på det du spurte om. Om du ikke likte svaret er det en annen sak.

Nei, du gjorde ikke det. 

Skrevet
På 12.9.2019 den 17.09, The Kitten skrev:

Vi kan selvsagt ikke gjøre det, for da er vi rasister.

Dette har da ingen ting med rasisme å gjøre. 

Skrevet
4 minutter siden, LeneXCII skrev:

Dette har da ingen ting med rasisme å gjøre. 

Var ikke klar over at noen ville ta kommentaren min seriøst.

Gjest 007_008_007
Skrevet
På ‎12‎.‎09‎.‎2019 den 17.03, julia83 skrev:

Høyesterett i har bestemt, USA kan nekte migranter/flyktninger å søke asyl i USA dersom de har reist gjennom flere trygge land på veien.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-49669811

På BBC sa noen fra FN at de fryktet at Europa skal gjøre det samme.

Da tenker jeg, burde vi ikke gjøre det samme? Når jeg hører om Afghanere som reiser gjennom flere trygge land i MidtØsten, så flere land i syd europa, for til slutt å velge seg ut Norge, Sverige, Tyskland eller et annet velferds land i Nord-Vest Europa?

Kan en slik ordning redde Europa?

Da antar jeg at uønsket tilstedeværelse av amerikanske militærstyrker også kan føre til at de kan bli utvist?

Gjest 007_008_007
Skrevet
På ‎15‎.‎09‎.‎2019 den 1.23, Sidabmao skrev:

Kristne demokratiske verdier? Er du ordblind eller liker du bare å slenge ut ord? Les litt av det du skrev. Når ble kristendommen demokratisk?

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
På ‎15‎.‎09‎.‎2019 den 1.23, Sidabmao skrev:

Hvem er du til stille deg som dommer over hva folk får lov til tenke eller ikke?

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
Skrevet
På ‎12‎.‎09‎.‎2019 den 19.14, HalldirV2 skrev:

Jepp, dessuten synes jeg FN bør være litt mer opptatt av alle asiatiske land som knapt slipper inn en eneste flyktning fremfor å alltid peke finger mot Europa. 

Arabiske land har da vitterlig tatt imot langt flere flyktninger enn det du sier. Rette pekefinger mot Europa? Man gjør det med god grunn. Bare Norge alene har vært med å kødde til situasjonen der nede. Men det vil du nok ikke skrive, patrioten som du er.

Skrevet

Hjelp dem der de er. Er greit å utdanne folk sånn at de kan hjelpe sitt eget land. Eller finne en måte å få start i økonomien. Men å ta inn folk i masse nummer hjelper ingen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...