AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Min 19 mnd gamle jente startet i barnehagen for ca 2 uker siden. Innkjøringen har gått greit, men hun er som mange andre barn som starter veldig sliten, og har enda ikke vent seg helt til å sove der. Sover ca 1 time der, mens hun til sammenligning sover ca 2 timer hvis hun er hjemme. Regner med at dette går seg til, men et annet og litt mer uventet problem har også oppstått etter bhg start, og det er at hun ikke spiser noe særlig lenger uten å bli matet. Hun vil heller ikke sitte i høystolen som hun alltid har gjort, og dette ender ofte med at jeg må fotfølge henne rundt mens jeg prøver å mate henne. Jeg må ofte lokke med flere ulike ting og frokost før vi går i barnehagen kan bli 1/2 youghurt, 3 biter skive og litt grøt eller frukt. Er det noen som har opplevd lignende og kan gi noen råd? Hun er ellers en blid og glad jente og jeg vet jo ikke om det har noe sammenheng med barnehagestart selv om det inntraff samtidig. Kan det heller være «trassalder» kanskje? Anonymkode: 13158...6e3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Men hvis du fotfølger henne mens du prøver å mate henne så vil hun vel ikke lære at hun må sitte i stolen. Min erfaring er at det med matlyst går veldig opp og ned. Kan være en reaksjon på bhg start også, og det kommer til å gå seg til. Bare ikke stress med maten, for det kan gjøre det verre. Anonymkode: e90a2...a4c
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Vær mer konsekvent. Hun skal sitte i stolen å spise. Stikker hun av så bare fjern det hun evt leker med og ignorer atferden. Sett henne tilbake i stolen og si nå skal vi spise. Om det ikke går, så la henne være og prøv igjen litt senere. Hun spiser nok når hun blir sulten nok så lenge du er konsekvent og ikke lar henne styre tiden rundt måltidene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå