AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Hei. Jeg er litt desperat etter råd. Jeg er 32 år gammel, kom sent i gang med utdanning. Ble ferdig med en bachelor på BI nå før sommeren. Jeg har 1 barn som jeg har delt omsorg for. I alle år har jeg jobbet i butikk (klesbutikk). Grunnet studiene gikk jeg jo kraftig ned i stilling, og jeg regnet på et vis med at det skulle ordne seg med jobb etter studiene, så nå har jeg bare en bitteliten stilingsprosent der. Jeg har søkt og søkt, men for å være ærlig syntes jeg det er vanskelig å finne relevante jobber til studiet og jeg ender derfor med å søke på nye butikkjobber. Har blitt innkalt til et par intervjuer, men på disse har det faktum at jeg har barn alltid blitt et stort tema under intervjuet (er det lov i det hele tatt?). Jeg sitter igjen med inntrykket av at det ikke er behov for folk som kan jobbe dagtid lenger (jeg kan jo til og med jobbe kvelder annen hver uke). Er registrert hos alle bemanningsbyråer. Noen tips til hva jeg bør gjøre videre? Jeg har gått på 2-ukers kurs i oppsett av CV og søknader, og føler disse tingene er på plass, jeg blir jo innkalt til intervju. Bør jeg la være å nevne at jeg har barn i det hele tatt? Det blir jo feil det også. Føler nå at utdanningen var helt idiotisk og jeg angrer bittert på at jeg ikke tok en mer yrkesrettet utdannelse. Men nå har jeg studielån opp til pipa og har ikke råd til å studere noe annet. Anonymkode: 4ba1b...999 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er litt desperat etter råd. Jeg er 32 år gammel, kom sent i gang med utdanning. Ble ferdig med en bachelor på BI nå før sommeren. Jeg har 1 barn som jeg har delt omsorg for. I alle år har jeg jobbet i butikk (klesbutikk). Grunnet studiene gikk jeg jo kraftig ned i stilling, og jeg regnet på et vis med at det skulle ordne seg med jobb etter studiene, så nå har jeg bare en bitteliten stilingsprosent der. Jeg har søkt og søkt, men for å være ærlig syntes jeg det er vanskelig å finne relevante jobber til studiet og jeg ender derfor med å søke på nye butikkjobber. Har blitt innkalt til et par intervjuer, men på disse har det faktum at jeg har barn alltid blitt et stort tema under intervjuet (er det lov i det hele tatt?). Jeg sitter igjen med inntrykket av at det ikke er behov for folk som kan jobbe dagtid lenger (jeg kan jo til og med jobbe kvelder annen hver uke). Er registrert hos alle bemanningsbyråer. Noen tips til hva jeg bør gjøre videre? Jeg har gått på 2-ukers kurs i oppsett av CV og søknader, og føler disse tingene er på plass, jeg blir jo innkalt til intervju. Bør jeg la være å nevne at jeg har barn i det hele tatt? Det blir jo feil det også. Føler nå at utdanningen var helt idiotisk og jeg angrer bittert på at jeg ikke tok en mer yrkesrettet utdannelse. Men nå har jeg studielån opp til pipa og har ikke råd til å studere noe annet. Anonymkode: 4ba1b...999 Jeg skriver ikke i søknadene mine at jeg har barn. Skriver ingenting om sivilstatus heller. Det er ikke noe du har plikt til å informere om. Anonymkode: 994d9...8d1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skriver ikke i søknadene mine at jeg har barn. Skriver ingenting om sivilstatus heller. Det er ikke noe du har plikt til å informere om. Anonymkode: 994d9...8d1 Det gjør ikke jeg heller. Men på jobbintervjuet kommer det opp. TS Anonymkode: 4ba1b...999 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 Det er ikke lov å lage en greie av at du har barn, nei. Det har du ikke plikt til å opplyse om, men det er klart, om de spør litt sånn generelt blir det veldig rart om du nekter å svare.... Anonymkode: 9b229...684
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 Du må bare fortsette å søke. Jeg er ikke i samme bransje som deg, men opplever at det å ha barn er negativt for mange arbeidsgivere, og det blir en stor greie under intervjuene. Skulle likt å høre at en mann fikk spørsmål om kona stiller opp i forhold til barna... Jeg informerer ikke om sivilstatus eller at jeg har barn i CV/søknad, men det er jo naturlig at det kommer fram under intervjuet. Tåler de ikke at jeg har barn er det like greit å ikke få jobben tenker jeg. Men skjønner frustrasjonen din og håper det ordner seg for deg. Er midt i jobbsøking selv, nå med to barn, spent på om det er noe forskjell fra da jeg hadde ett barn 😛 Anonymkode: 20c4a...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må bare fortsette å søke. Jeg er ikke i samme bransje som deg, men opplever at det å ha barn er negativt for mange arbeidsgivere, og det blir en stor greie under intervjuene. Skulle likt å høre at en mann fikk spørsmål om kona stiller opp i forhold til barna... Jeg informerer ikke om sivilstatus eller at jeg har barn i CV/søknad, men det er jo naturlig at det kommer fram under intervjuet. Tåler de ikke at jeg har barn er det like greit å ikke få jobben tenker jeg. Men skjønner frustrasjonen din og håper det ordner seg for deg. Er midt i jobbsøking selv, nå med to barn, spent på om det er noe forskjell fra da jeg hadde ett barn 😛 Anonymkode: 20c4a...ec2 Det er ikke nødvendigvis verre med to barn - kanskje tvert imot, for hvis man har bare ett barn, tror arbeidsgiver at du kommer til å bli gravid så snart du får jobben. Det er ikke samme forventing når du har to barn, da tror mange at du er «ferdig». Men jeg har tre barn, og det opplever jeg at endel reagerer på i jobbsammenheng. Jobber i akademia. 🙄 Der er det tydelig at det er andre forventinger til å ha to barn vs å ha tre barn. Anonymkode: 0f624...87b 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 TS, hvilken utdanning har du tatt? Noen arbeidsmarkeder har jo alle ressursene de trenger, mens andre er desperate etter påfyll. Vil ikke tro klesbutikknransjen er en av dem, for der kan jo hvem som helst med kun vgs oppfylle kravene. Anonymkode: 5ea44...05f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 Spør de om du har barn, så svarer du at, ja, jeg har barn, men det er ikke relevant for om jeg kan gjøre en god jobb eller ikke. Anonymkode: 284e7...f00 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 Det er to grunner: 1. Barn gjør det vanskelig å jobbe kveldstid 2. Arbeidsgiver er sikker på at du blir gravid igjen så snart du får fast jobb Anonymkode: d6ddb...18f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #10 Skrevet 12. september 2019 Har du registrert deg hos nav? Kanskje du kan prøve arbeidstrening for å få litt relevant erfaring? Anonymkode: df9ff...8c3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #11 Skrevet 12. september 2019 Jeg opplyser verken om sivilstand eller barn på CV/søknad og har kun blitt spurt om det én gang. Det var helt greit – da visste jeg at der skulle jeg ikke jobbe. Hva er bachelorgraden din i? Hvorfor søker du butikkjobber hvis du har bachelor? Med mindre den er i noe svada, selvfølgelig. Det er dessverre ikke alle grader som leder til noe som helst. Anonymkode: 5df31...8c4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #12 Skrevet 12. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å lage en greie av at du har barn, nei. Det har du ikke plikt til å opplyse om, men det er klart, om de spør litt sånn generelt blir det veldig rart om du nekter å svare.... Anonymkode: 9b229...684 At det ikke er lov betyr dessverre ikke at det ikke skjer. Jeg har vært vitne til åpen "diskriminering" av søkere med barn. Blir jo dyrt for arbeidsgiver når folk har unger og ungene blir syke... Det er synd, men det skjer. Anonymkode: a740d...d80 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #13 Skrevet 12. september 2019 Shit, er glad jeg leste her nå. Har slitt lenge med å få jobb, og jeg har i alle søknader skrevet at jeg bor alene med barna mine. Ser nå at dét ikke er så viktig å få fram med det første🙈😅 (selvom jeg er sikker på det er min manglende erfaring som er grunnen til 0 intervju😂) Anonymkode: 862f8...4c8 2
Alvario Skrevet 13. september 2019 #14 Skrevet 13. september 2019 Jeg har 4 barn og har opplyst om barna i både søknader og intervjuer og likevel fått nesten alle jobbene jeg har søkt på, så det trenger ikke være en unnskyldning. Klart det likevel kan ha noe å bety med barn om de påvirker jobben. Om jeg skal skal ansette folk fordi jeg har behov for noen på kveld/helg er jo det som er viktig at de kan komme disse vaktene. Om de ikke kan komme pga barn, hund, vond vilje eller annet betyr jo ingenting. Kan du ikke jobbe når jeg trenger deg så velger jeg andre. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #15 Skrevet 14. september 2019 På 12.9.2019 den 17.57, AnonymBruker skrev: Det er to grunner: 1. Barn gjør det vanskelig å jobbe kveldstid 2. Arbeidsgiver er sikker på at du blir gravid igjen så snart du får fast jobb Anonymkode: d6ddb...18f Bare av nysgjerrighet - hva skal de i samfunnet vårt med barn leve av, om alle arbeidsgivere har denne holdningen? TS Anonymkode: 4ba1b...999 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #16 Skrevet 14. september 2019 På 13.9.2019 den 7.00, Mariell77 skrev: Jeg har 4 barn og har opplyst om barna i både søknader og intervjuer og likevel fått nesten alle jobbene jeg har søkt på, så det trenger ikke være en unnskyldning. Klart det likevel kan ha noe å bety med barn om de påvirker jobben. Om jeg skal skal ansette folk fordi jeg har behov for noen på kveld/helg er jo det som er viktig at de kan komme disse vaktene. Om de ikke kan komme pga barn, hund, vond vilje eller annet betyr jo ingenting. Kan du ikke jobbe når jeg trenger deg så velger jeg andre. Dessverre er det veldig få arbeidsgivere som skriver spesifikt hvilke arbeidstider det er snakk om i stillingsannonsen. Da de fleste butikker er åpne fra 09.00-10.00 om morgenen og utover, så har jeg regnet med at noen av dem hvertfall har hatt behov etter folk også på dagtid, ikke bare kveldsvaktene. Når det er sagt, så kan jeg jobbe kveldsvakter 14 dager i måneden. Det er vel vanlig at man bytter litt på? At du har 4 barn og er alene, og likevel har fått nesten alle jobbene du har søkt på, viser jo at du har hatt flaks med tanke på at arbeidsgiverne dine ikke har gått utfra at du må være hjemme med sykt barn i ny og ne. TS Anonymkode: 4ba1b...999 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #17 Skrevet 14. september 2019 På 12.9.2019 den 21.08, AnonymBruker skrev: Jeg opplyser verken om sivilstand eller barn på CV/søknad og har kun blitt spurt om det én gang. Det var helt greit – da visste jeg at der skulle jeg ikke jobbe. Hva er bachelorgraden din i? Hvorfor søker du butikkjobber hvis du har bachelor? Med mindre den er i noe svada, selvfølgelig. Det er dessverre ikke alle grader som leder til noe som helst. Anonymkode: 5df31...8c4 Dette svarte jeg vel på i HI 😅 TS Anonymkode: 4ba1b...999
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #18 Skrevet 14. september 2019 På 12.9.2019 den 14.20, AnonymBruker skrev: Du må bare fortsette å søke. Jeg er ikke i samme bransje som deg, men opplever at det å ha barn er negativt for mange arbeidsgivere, og det blir en stor greie under intervjuene. Skulle likt å høre at en mann fikk spørsmål om kona stiller opp i forhold til barna... Jeg informerer ikke om sivilstatus eller at jeg har barn i CV/søknad, men det er jo naturlig at det kommer fram under intervjuet. Tåler de ikke at jeg har barn er det like greit å ikke få jobben tenker jeg. Men skjønner frustrasjonen din og håper det ordner seg for deg. Er midt i jobbsøking selv, nå med to barn, spent på om det er noe forskjell fra da jeg hadde ett barn 😛 Anonymkode: 20c4a...ec2 Helt enig! Jeg har snakket med pappaen til barnet mitt, og han sier at han har barn han også når han har vært på intervju, men han har aldri fått noe oppfølgingsspørsmål til dette. Jeg derimot, blir kryssforhørt når det nevnes. Helt sykt! Og det verste er at det ofte er kvinner jeg har blitt intervjuet av. Kvinner som selv enten har barn eller sannsynligvis kommer til å få barn selv. TS Anonymkode: 4ba1b...999 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #19 Skrevet 14. september 2019 Jeg tror du må se nærmere på intervjuprosessen. Det er noe der som ikke har fungert. Det kan godt hende at barnet er en faktor her, men jeg ville ikke avskrevet det med det. Kvinner med barn eller uten barn i "fertil alder" får jo nye jobber hele tiden, så da var det en årsak til at du ikke nådde opp. Er det en grunn til at du kun søker jobber i klesbutikk? Man trenger jo sjelden erfaring for slike stillinger. Har du forsøkt å utvide søket til andre, generelle administrasjonsstillinger? Anonymkode: 0410b...d87
Sylveon Skrevet 14. september 2019 #20 Skrevet 14. september 2019 Hvor gammelt er barnet? Arbeidsgivere jeg har snakket med har en tendens til å unngå kvinner som har barn i barnehagealderen. Dette er fordi at barn i den alderen ofte blir syke, det er kvinner som ofte tar ansvar med å levere til legetimer osv. Selvfølgelig, så er det ikke sant for alle, men veldig mange har lagd seg egne erfaringer og bygger på dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå