Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det og vet hvordan det fungerer?

Anonymkode: 6d773...09b

Skrevet

Du kan få informasjon om dette fra veilederen din på NAV.

Når det er sagt: det er mange bedrifter som utnytter seg av dette systemet for å få gratis arbeidskraft. Når perioden er over, får personen som er i praksis beskjed om at bedriften ikke har behov for flere ansatte eller noe i den duren. Så her må NAV gå i seg selv å vurdere om det er riktig bruk av skattepengene.

Anonymkode: 7b7f3...f6c

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når det er sagt: det er mange bedrifter som utnytter seg av dette systemet for å få gratis arbeidskraft. Når perioden er over, får personen som er i praksis beskjed om at bedriften ikke har behov for flere ansatte eller noe i den duren. Så her må NAV gå i seg selv å vurdere om det er riktig bruk av skattepengene.

Ja, har fått beskjed om at midlertidig lønnstilskudd kun handler om en 8 måneders periode. For meg er det bedre enn ingenting, da alternativet for meg per nå er en veldig lav sats dagpenger. Så får jeg heller søke på ordinære stillinger parallellt mens perioden med lønnstilskudd varer. 

Tar gjerne imot flere svar!

Skrevet

Ved midlertidig lønnstilskudd så søker bedriften selv, via Altinn. De kan få 40% de første 6 mnd og 30% de neste 6 mnd. Det er vanligst å innvilge for 3-6 mnd om gangen. Så arbeidsgiver må stå for mye av lønnen selv. Du som arbeidstaker merker ikke noe til dette, annet enn at du må fortsette å sende meldekort. 

Anonymkode: 33ae7...288

Skrevet

Glemte å skrive. Du skal være ansatt som en vanlig ansatt, enten som vikar eller fast. Og du har oppsigelsestid som vanlig. 

Det er altså ikke som arbeidspraksis. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har fått beskjed om at midlertidig lønnstilskudd kun handler om en 8 måneders periode. For meg er det bedre enn ingenting, da alternativet for meg per nå er en veldig lav sats dagpenger. Så får jeg heller søke på ordinære stillinger parallellt mens perioden med lønnstilskudd varer. 

Tar gjerne imot flere svar!

Vær forsiktig med dette, det er mye utnyttelse. Skal NAV gå inn med lønnstilskudd burde de også ha en god avtale med bedriften om videre ansettelse.

Anonymkode: c5086...479

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

ettersom jeg fikk fast ansettelse etter jeg hadde vært igjennom nav og fikk lønnstilskudd det første året.

selv om du ikke får fast så få du i det minste arbeidstrening etter å ha vært ute av gamet en stund, du slipper også hull i cven den gitte perioden

Anonymkode: 08908...099

Skrevet

en digresjon her beklager. men jeg er arbeidsgiver i en ørliten bedrift som går i null. muligens i minus neste år. jeg må velge å enten si opp og avslutte firnaet, eller bruke pensjonsfondet mitt eller låne penger for å opprettholde stillingen, som er ca 35%. ville jeg ha mulighet å få lønnstilskudd for å bevare en arbeidsplass? hovedgrunnen er at jeg som arbeidsgiver er syk, og har måttet kjøpe dyre regnskapstjenester mm, noe administrasjon, og generelt ikke hatt krefter til å ta meg av firmaet.

Anonymkode: 555a0...491

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

en digresjon her beklager. men jeg er arbeidsgiver i en ørliten bedrift som går i null. muligens i minus neste år. jeg må velge å enten si opp og avslutte firnaet, eller bruke pensjonsfondet mitt eller låne penger for å opprettholde stillingen, som er ca 35%. ville jeg ha mulighet å få lønnstilskudd for å bevare en arbeidsplass? hovedgrunnen er at jeg som arbeidsgiver er syk, og har måttet kjøpe dyre regnskapstjenester mm, noe administrasjon, og generelt ikke hatt krefter til å ta meg av firmaet.

Når man snakker om sola... en arbeidsgiver som ønsker å utnytte ordningen. 

Bedriften får lønnstilskudd fordi arbeidstakeren er mindre produktiv. Bare sånn at det er avklart. Det er ikke en støtteordning for arbeidsgivere, men for å hjelpe folk inn i arbeid.

Anonymkode: 184e8...abd

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man snakker om sola... en arbeidsgiver som ønsker å utnytte ordningen. 

Bedriften får lønnstilskudd fordi arbeidstakeren er mindre produktiv. Bare sånn at det er avklart. Det er ikke en støtteordning for arbeidsgivere, men for å hjelpe folk inn i arbeid.

Anonymkode: 184e8...abd

hehe har ventet på denne🙃jeg synes uansett det er trasig å måtte gi henne sparken, men må gjøre det  om noen mnd

Skrevet
På 13.9.2019 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Jeg ser synspunktet ditt, at et lønnstilskudd kan hindre at en av arbeidstakerne dine skal bli arbeidsledig. Men det fungerer dessverre ikke sånn. Da hadde det blitt mange bedrifter som hadde ønsket det. 

Personen må være arbeidsledig og registrert hos NAV først, også finne en arbeidsgiver som vil ansette seg. Så kan arbeidsgiver søke om lønnstilskudd.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser synspunktet ditt, at et lønnstilskudd kan hindre at en av arbeidstakerne dine skal bli arbeidsledig. Men det fungerer dessverre ikke sånn. Da hadde det blitt mange bedrifter som hadde ønsket det. 

Personen må være arbeidsledig og registrert hos NAV først, også finne en arbeidsgiver som vil ansette seg. Så kan arbeidsgiver søke om lønnstilskudd.

takk for konstruktivt svar. jeg har ikke hjerte til å gi jobben hennes til en annen arbeidsledig for å motta lønnstilskudd, så blir nok å avslutte hele firmeat. forferdelig trasig for oss begge to. har vært «babyen» min i 16 år nå😥men sånn er det når helsen kollapser så ekstremt.

får skrive en god attest og håpe hun får seg en ny jobb. jeg får minsteufø(dessverre), så vi er tapere på hver vår måte.

Skrevet

Lønnstilskud skal få at jeg får fast jobb. Har vært i praksis på et kontor, nå er eieren fornøyd med jobben min, men har ikke nok jobb for meg. Vi forventer å få mer kunder og mer  i fremtiden. Nå skal han ansette meg 100% fast, og får en liten hjelp i de første måneder gjennom lønnstilskudordningen. Uten lønnstilskud ville han ikke ansette meg, sannsynligvis.

Anonymkode: cb5f6...15b

Skrevet

Når du har vært midlertidig ansatt i tre år kan du kreve stilling.

Anonymkode: 980e8...d62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...