AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Jeg har kjøpt meg leilighet, og tenkte på sikt å ordne med opplegg for vaskemaskin på badet, for akkurat nå er det bare fellesvaskeri. Badet ble renovert i 2016 av forrige eier, så det er i god stand, og det er plass for en vanlig vaskemaskin ved siden av kabinettet. Jeg har alltid sett at vaskemaskinen har vannuttak gjennom veggen, men mener mine besteforeldre hadde rør fra samme uttak som dusjen? Er det mulig? Er det noen som har litt peiling på hva slags pris jeg kan forvente? Sikkert vanskelig å anslå men spør fordet. Jeg tenkte å benytte mitt anbud på sikt, men jeg har nettopp flyttet inn og har ikke råd til dette enda, ble bare nysgjerrig:P Om jeg vet hva jeg kan forvente kan jeg jo begynne å spare. Anonymkode: a37f5...f78
Mokkilokki Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Du må jo ha rørlegger og sannsynligvis åpne opp en vegg for å få installert vanntilgang. Du kan jo stikke innom en firma som selger baderomsutstyr og spørre hva de tror en slik jobb kan koste, samtidig ta med et bilde så du kan vise til. Det er jo bare og si jeg tenker at jeg vil gjøre så og så hva tror dere en slik jobb kan koste.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Kan legge opp utenpåliggende rør fra vasken f.eks. Da setter rørleggeren et t-stykke på kaldtvannet og kobler det til en platealbu f.eks på veggen, stoppekran til vaskemaskinen. Avløpet til maskinen kan gå til avløpet i vasken, men det er kanskje like enkelt å la det gå i sluket under kabinettet. Anonymkode: 4cffb...0ac 2
tdm900 Skrevet 14. september 2019 #4 Skrevet 14. september 2019 En ting er vann til og fra, men du må vel også ha en 16A kontakt for å få strøm. Siden det er fellesvaskeri er det neppe nok strøm i den du har fra før, og den er vel i nærheten av speil/skap over servant. Pris er jo umulig å anslå.
Vegglampe Skrevet 14. september 2019 #5 Skrevet 14. september 2019 På 12.9.2019 den 21.33, Mokkilokki skrev: Du må jo ha rørlegger og sannsynligvis åpne opp en vegg for å få installert vanntilgang. Du kan jo stikke innom en firma som selger baderomsutstyr og spørre hva de tror en slik jobb kan koste, samtidig ta med et bilde så du kan vise til. Det er jo bare og si jeg tenker at jeg vil gjøre så og så hva tror dere en slik jobb kan koste. Feil. Trenger ikke å åpne noe vegg. Men rørlegger ja.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 På 12.9.2019 den 23.11, AnonymBruker skrev: Kan legge opp utenpåliggende rør fra vasken f.eks. Da setter rørleggeren et t-stykke på kaldtvannet og kobler det til en platealbu f.eks på veggen, stoppekran til vaskemaskinen. Avløpet til maskinen kan gå til avløpet i vasken, men det er kanskje like enkelt å la det gå i sluket under kabinettet. Anonymkode: 4cffb...0ac Støtter denne forklaringen. Ut i fra ts sin forklaring høres det ikke ut som en kjempe stor jobb. Uten å ha sett noe bilde eller vite noe avstander tipper jeg rundt 6000-7000kr. Det er grovt regna. Anonymkode: f761a...34c 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 Er det lov å anlegge vaskemaskiner i egen bolig i borettslaget eller sameiet ditt? I eldre boliger kan støyen bli for plagsom for naboene, og det kan være nedlagt forbud mot det i vedtekter.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 På 12.9.2019 den 13.32, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt meg leilighet, og tenkte på sikt å ordne med opplegg for vaskemaskin på badet, for akkurat nå er det bare fellesvaskeri. Badet ble renovert i 2016 av forrige eier, så det er i god stand, og det er plass for en vanlig vaskemaskin ved siden av kabinettet. Jeg har alltid sett at vaskemaskinen har vannuttak gjennom veggen, men mener mine besteforeldre hadde rør fra samme uttak som dusjen? Er det mulig? Er det noen som har litt peiling på hva slags pris jeg kan forvente? Sikkert vanskelig å anslå men spør fordet. Jeg tenkte å benytte mitt anbud på sikt, men jeg har nettopp flyttet inn og har ikke råd til dette enda, ble bare nysgjerrig:P Om jeg vet hva jeg kan forvente kan jeg jo begynne å spare. Anonymkode: a37f5...f78 Du skal ha både rørlegger og elektrikker. I tillegg må badet være tilrettelagt for bruk av strøm til vaskemaskin. Er det ikke det, må du få lagt opp en helt ny kurs fra sikringsskapet. Hva dette koster er komplett umulig å uttale seg om, uten å se på forholdene. Spørmålet ditt er følgelig som å besvare hvor langt ett tau er. Anonymkode: 3bac3...875
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #9 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, Blondie65 skrev: Er det lov å anlegge vaskemaskiner i egen bolig i borettslaget eller sameiet ditt? I eldre boliger kan støyen bli for plagsom for naboene, og det kan være nedlagt forbud mot det i vedtekter. Er det virkelig sant at noen borettslag har LOV å nekte beboere egen vaskemaskin hjemme? Det har jeg faktisk aldri hørt om før. Folk kjøper sin egen leilighet, og så skal de bli nektet å kjøpe en maskin som er allemannseie over hele Europa, en vaskemaskin? Hadde vært interessant å se et eksempel på slikt forbud. Altså ikke forbud mot å bruke den etter kl 23 osv, men forbud mot å ha en vaskemaskin i det hele tatt i sitt eget hjem? Anonymkode: 819fd...f5a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #10 Skrevet 14. september 2019 Først må du sjekke med Borettslaget om du får lov til å installere det. mtp både strøm, vann og støy. Anonymkode: a8e7f...0b8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #11 Skrevet 14. september 2019 Gjorde det i fjor, da jeg fikk ny bolig. Rørlegger kom, tok vann fra vasken, og koblet avløp til vasken. Utenpåliggende rør. Kostet 4500,- Kjapp og grei jobb, tok en time. De borret hull i innredningen etter mitt ønske, ut mot siden der vaskemaskinen skulle stå. Anonymkode: 0db47...2d2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #12 Skrevet 14. september 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ha både rørlegger og elektrikker. I tillegg må badet være tilrettelagt for bruk av strøm til vaskemaskin. Er det ikke det, må du få lagt opp en helt ny kurs fra sikringsskapet. Hva dette koster er komplett umulig å uttale seg om, uten å se på forholdene. Spørmålet ditt er følgelig som å besvare hvor langt ett tau er. Anonymkode: 3bac3...875 Har hun strømkontakt tilgjengelig trenger hun ikke elektriker nei. Anonymkode: 0db47...2d2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #13 Skrevet 14. september 2019 1 times jobb for en rørlegger Anonymkode: 8983b...d2f
Leo Skrevet 14. september 2019 #14 Skrevet 14. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hun strømkontakt tilgjengelig trenger hun ikke elektriker nei. Anonymkode: 0db47...2d2 Jo, det kan det godt hende at hun gjør for det er ikke gitt at den kontakten som evt. finnes befinner seg på en kurs som er tilpasset bruk av vaskemaskin.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #15 Skrevet 14. september 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig sant at noen borettslag har LOV å nekte beboere egen vaskemaskin hjemme? Det har jeg faktisk aldri hørt om før. Folk kjøper sin egen leilighet, og så skal de bli nektet å kjøpe en maskin som er allemannseie over hele Europa, en vaskemaskin? Hadde vært interessant å se et eksempel på slikt forbud. Altså ikke forbud mot å bruke den etter kl 23 osv, men forbud mot å ha en vaskemaskin i det hele tatt i sitt eget hjem? Anonymkode: 819fd...f5a Borettslag og sameier kan ha vedteksbestemmelser som sier at vaskemaskon i egen leilighet ikke er tillatt når der er felles vaskemuligheter. Det går både på fare for lekkasjer og vibrasjon i konstruksjon. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hun strømkontakt tilgjengelig trenger hun ikke elektriker nei. Anonymkode: 0db47...2d2 Strømuttak er ikke bare strømuttak til å tilkoble en vaskemaskin. Vaskemaskiner skal ha mye strøm og kan ikke kobles inn i et strømuttak beregnet for barbermaskin eller føner. Hvor "enkel" i sin kunnskap er det mulig å gi uttrykk for selv på nett? Å oppfordre til å starte brann, er i beste fall noe som kan medføre at folk dør! Anonymkode: 3bac3...875
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2019 #16 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig sant at noen borettslag har LOV å nekte beboere egen vaskemaskin hjemme? Det har jeg faktisk aldri hørt om før. Folk kjøper sin egen leilighet, og så skal de bli nektet å kjøpe en maskin som er allemannseie over hele Europa, en vaskemaskin? Hadde vært interessant å se et eksempel på slikt forbud. Altså ikke forbud mot å bruke den etter kl 23 osv, men forbud mot å ha en vaskemaskin i det hele tatt i sitt eget hjem? Anonymkode: 819fd...f5a Ja, det kan man nok helt klart gjøre hvis huset ikke er bygget for det. Nei, jeg kan selvsagt ikke gi eksempler på regler i borettslag eller sameier der jeg ikke selv bor. Og nei, det handler ikke bare om støy etter kl 23 (og i "kirketiden" på søndager). Det handler også om manglende tekniske innretninger (stigeledning, avløpsanlegg, støy / vibrasjoner mellom boliger) i bygningsmassen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #17 Skrevet 14. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 1 times jobb for en rørlegger Anonymkode: 8983b...d2f Tja, det kommer vel an på jobben. Uten noen bilder eller årstall på røropplegget blir det nok gjetning. Anonymkode: 4cffb...0ac
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #18 Skrevet 15. september 2019 Vi har hatt vaskemaskin og tørketrommel på badet til tross for at vi hadde vaskerom der det egentlig var lagt opp til det. Vann ble koblet i utenpåliggende rør fra dusjen og vann fra maskinen går i sluken under dusjen. Strømmen tok vi med skjøteledning fra stikkontakt som var i ved lampen på baderomsinnredningen. 🙈 Anbefaler ikke det da jeg gikk med angst for at det skulle begynne å brenne hele tiden. Men det gikk heldigvis bra og nå har vi hatt elektriker til å lage skikkelig stikkontakt. Han tok 4-5000 kr, men fikset noen andre stikk også. Anonymkode: ff509...b35
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 Takk for alle tips! Var å så i sikringsboksen og må ha en egen kurs. Men høres ut fra det folk forteller at rørene kan skøytes på det fra dusjen som er bra:) Badet er forholdsvis nytt, 2016, så byr forhåpentligvis ikke på for mange problemer. For nå har jeg akkurat fått kjenne på det jeg frykter med fellesvaskeri; en vask som enten ble vasket i går og avglemt, eller i dag , som er min vaskedag og akkurat like avglemt. Så en ferdig vask ble liggende helt til det ble for sent for meg å sette på en vask selv. Vet ikke hvor mye støy det lager enda så turte ikke ta sjangsen. Så nå må jeg vente flere dager før jeg får satt på en vask... Og jeg har en selveierleilighet så jeg håper inderlig det er lov ellers har jeg tabbet meg ut:P Men nå synes jeg at jeg hører en vaskemaskin over meg her, men det er jaggu ikke mer enn at jeg må slutte å skrive på tastaturet for at jeg skal høre den:P Anonymkode: a37f5...f78
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #20 Skrevet 3. oktober 2019 På 14.9.2019 den 12.42, Leo skrev: Jo, det kan det godt hende at hun gjør for det er ikke gitt at den kontakten som evt. finnes befinner seg på en kurs som er tilpasset bruk av vaskemaskin. Og det finner man raskt ut ved førstegangs bruk På 14.9.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev: Borettslag og sameier kan ha vedteksbestemmelser som sier at vaskemaskon i egen leilighet ikke er tillatt når der er felles vaskemuligheter. Det går både på fare for lekkasjer og vibrasjon i konstruksjon. Strømuttak er ikke bare strømuttak til å tilkoble en vaskemaskin. Vaskemaskiner skal ha mye strøm og kan ikke kobles inn i et strømuttak beregnet for barbermaskin eller føner. Hvor "enkel" i sin kunnskap er det mulig å gi uttrykk for selv på nett? Å oppfordre til å starte brann, er i beste fall noe som kan medføre at folk dør! Anonymkode: 3bac3...875 Man starter ikke brann av å bruke en kurs som ikke er beregnet for det, da går sikringen Får da være måte på hvor hysterisk man skal være 😛 Sikringer er der for en grunn, og det er nettopp slike grunner. Overbelastning får sikringen til å gå, leeeenge før det er snakk om noen brann altså Anonymkode: 0db47...2d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå