Nala Skrevet 16. mai 2005 #1 Skrevet 16. mai 2005 Vi vurderer å kjøpe et lite akvarium til jenta vår på 3-årsdagen. Vi vil selvsagt ta oss av alt stell selv, men det blir likevel som hennes fisker å regne. Men før vi går til det skritt å faktisk gjøre det lurer jeg på hvor mye arbeid det egentlig er å ha et lite akvarium med to eller tre fisker i? Hvor ofte må akvariet renses? Hvordan gjør man det med mating om man blir borte en helg? Tips og råd mottas med takk :-)
Fakse Skrevet 16. mai 2005 #2 Skrevet 16. mai 2005 Jeg mater fiskene et par ganger i uka til vanlig, så det å være borte en helg er ikke noe problem. Å "rense" et akvarium helt fra bunnen av bør egentlig ikke gjøres, men er nødvendig om man har vært sløv for lenge. Det man bør gjøre er å rense pumpa en til to ganger i måneden, og dessuten bytte litt vann samtidig. Da suger man ut fra bunnen med en hevert, slik at man tar med seg skitt og lort i samme slengen. Dette er gjort på tyve minutter om man tar seg god tid, så jeg vil absolutt si at de er lite jobb med et akvarium. Ellers skrapes veggene for alger i ny og ne, men siden du har ei lita jente kommer nok hun til å ta seg av det. Ungene elsker å bruke algeskrapa Høres ut som en kjempeflott gave, men ikke kjøp det aller minste akvariet for det er faktisk mer arbeid å holde rent enn et som er litt større. anbefaler ikke noe mindre enn 50 liter.
Mrs. K Skrevet 16. mai 2005 #3 Skrevet 16. mai 2005 Lite akvarium - stort arbeid stort akvarium - lite arbeid. Enig med Fakse. Du skal ikke kjøpe mindre enn 50 l. Når du tapper ut vann så bruk det til blomstene. Der er masse god næring i brukt akvarievann. Lykke til Hilsen Trille
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2005 #4 Skrevet 17. mai 2005 Vi har et lite akvarium på 65 liter. Ikke masse jobb i det hel tatt. Litt jobb i oppstarten, men sørg for å få god starhjelp/råd fra butikken (bla skal det stå med vann, grus og planer i ca 2 uker før fiskene kommer for å få rett øko-balanse) Ang alger: Kjøp inn noen algespisende reker (husker ikke navnet, men de spiser masse alger, har 2 stk selv) og en barbe (suger seg til glasset) for den holder glasset i karet rent. Det kan se ut til at det er masse styr i begynnelsen, men dette kommer man fort inn i. Bruker ikke mange minuttene på fiskene her i huset nei.. Lykke til! Det er kjempe kosleig med akvarium, man blir lett hekta gitt Ps. husk å kjøp fisker som går sammen.. (eks: guppi er kjennt for mye sykdom, Scaleren små spiser litt på fisk med lang/sto hale..)
Englepus Skrevet 18. mai 2005 #5 Skrevet 18. mai 2005 Ikke kjøp fisk som blir for store for akvariet! Og kjøp fisk som har samme krav til vannkvalitet. Vanntester er et must. Og finn dere en akvariebutikk der de har peiling. Veldig mange som ikke vet hva de snakker om. Ta gjerne en tur på www.nettakvariet.no På forumet der er det mye info å hente og de har omtale av forskjellige akvarieforetninger ( av brukerne).
Nala Skrevet 18. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2005 Tusen takk for mange gode råd, dere. Jeg skal ha dette i bakhodet når jeg går til dyrebutikken for å sjekke utvalg, pris og så videre :-)
Fakse Skrevet 18. mai 2005 #7 Skrevet 18. mai 2005 Anbefaler dyrebutikken på storgatbakken. En stund siden jeg har vært der, men min erfaring er at de har best service, best utvalg og best pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå