AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Har tatt vekk glass i fra ytterdør, da døra er 100 år gammel og glassene hiver kulde igjennom. Satte inn noen fjøler i stan og sparklet der det ikke ble 100% tett. Pusset det fint etterpå og malte, resultat var grufult og jeg måtte nesten starte på nytt. Det gjorde jeg i går og jadda uansett om jeg pussa som en helt. Det synes lett igjennom malingen. Hvordan er det meningen man skal sparkle uten at det ser ut som et kunstverk igjennom maling? Male 10 strøk? Anonymkode: 32cb7...d58
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Ja må male mange strøk. Men om du har spaklet tykke lag må det jo tørke helt først. Anonymkode: aadcd...948 1
halap Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Har du et bilde, så er det enklere å komme med råd. En årsak kan være ulik struktur på underlaget. Sparkelen er kanskje glattere enn resten av døren. I tilfelle kan du helsparkle døren for å få en jevn og enhetlig overflate. Malingsfilmen er ca 0,2mm tykk og vil ikke skjule noe fra underlaget.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja må male mange strøk. Men om du har spaklet tykke lag må det jo tørke helt først. Anonymkode: aadcd...948 Ja har nok ikke vært tålmodig nok der, men er åpent fra insiden, så rekner med det tørker fra den siden selv om er malt fra utsiden. Anonymkode: 32cb7...d58
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 5 minutter siden, halap skrev: Har du et bilde, så er det enklere å komme med råd. En årsak kan være ulik struktur på underlaget. Sparkelen er kanskje glattere enn resten av døren. I tilfelle kan du helsparkle døren for å få en jevn og enhetlig overflate. Malingsfilmen er ca 0,2mm tykk og vil ikke skjule noe fra underlaget. Oj, der tror jeg du er inne på noe. Høres ut som veldig mye jobb da, så får bare være. Om en maler mange strøk, vil vel malingen begynne å sjule litt eller? Anonymkode: 32cb7...d58
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tatt vekk glass i fra ytterdør, da døra er 100 år gammel og glassene hiver kulde igjennom. Satte inn noen fjøler i stan og sparklet der det ikke ble 100% tett. Pusset det fint etterpå og malte, resultat var grufult og jeg måtte nesten starte på nytt. Det gjorde jeg i går og jadda uansett om jeg pussa som en helt. Det synes lett igjennom malingen. Hvordan er det meningen man skal sparkle uten at det ser ut som et kunstverk igjennom maling? Male 10 strøk? Anonymkode: 32cb7...d58 Bor du i en bygård eller i enebolig? Hvis du bor i bygård så tar du en snakk med styret. Kan jo tenkes andre har opplevd likende, eller det kan tenkes styret har en avtale med noen for oppgradering av dørene, eller det kan tenkes byantikvaren allerede har ment noe om glassfeltene i dørene i gården. Enebolig: Sparkle. Lage samme struktur i sparkel som dørbladet har, Tørke. Male (flere strøk. Tørke mellom hvert strøk. Anonymkode: 2ba5d...df1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor du i en bygård eller i enebolig? Hvis du bor i bygård så tar du en snakk med styret. Kan jo tenkes andre har opplevd likende, eller det kan tenkes styret har en avtale med noen for oppgradering av dørene, eller det kan tenkes byantikvaren allerede har ment noe om glassfeltene i dørene i gården. Enebolig: Sparkle. Lage samme struktur i sparkel som dørbladet har, Tørke. Male (flere strøk. Tørke mellom hvert strøk. Anonymkode: 2ba5d...df1 Nei bor på gård. Er verneverdig huset ja, men siden denne gården har gått i arv siden 1700 tallet, altså at det er fra egen familie, så tar jeg meg friheter som riksantikvar kan drite i. Har gjort mye på huset som de ikke vet om og ikke trenger vite om. Hadde rett og slett gått konk om jeg skulle fulgt deres retningslinjer på punkt og prikk. Anonymkode: 32cb7...d58
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei bor på gård. Er verneverdig huset ja, men siden denne gården har gått i arv siden 1700 tallet, altså at det er fra egen familie, så tar jeg meg friheter som riksantikvar kan drite i. Har gjort mye på huset som de ikke vet om og ikke trenger vite om. Hadde rett og slett gått konk om jeg skulle fulgt deres retningslinjer på punkt og prikk. Anonymkode: 32cb7...d58 Du skjønner tydeligvis ikke hvorfor vi har vern over noen hus og trær og sånt du eller? Anonymkode: 74ce2...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner tydeligvis ikke hvorfor vi har vern over noen hus og trær og sånt du eller? Anonymkode: 74ce2...1d6 Har ikke i mot at ting vernes for ettertiden, men som sakt, jeg har begrenset med midler. Hadde jeg hatt 2 millioner skulle jeg pusset opp etter forskriftene. Hvis staten virkelig ønsker å ta vare på hus som dette, kan de enten spøtte skattepenger i kassen eller kjøpe selv. Ikke kreve at eier skal gjøre alt. Jeg tar 2 alternativ, pusse opp eller selge. Å la det stå og råtne opp er ikke et alternativ. Anonymkode: 32cb7...d58
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #10 Skrevet 13. september 2019 Du kan få støtte for et verneverdig hus, for å gjøre arbeider på det Anonymkode: 2bb63...d10 2
Belima Skrevet 13. september 2019 #11 Skrevet 13. september 2019 Sjekk her: https://www.viivilla.no/bygging/bygge-bolig/sok-stotte-til-oppussing-av-gamle-hus/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå