Gå til innhold

Halsbånd for hundini?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med et slitesterkt halsbånd som ikke er hel eller halvstrup og ikke med låsespenne? 

Hundefrøkna klarer å vri seg ut av, eller bryte opp låsen på alle halsbånd jeg har hatt på henne, ok på innkalling men med jaktlinjer i blodet vil jeg helst ikke ta noen sjanser 😬

Har rømningssikker sele men i enkelte situasjoner er halsbånd bedre, spesielt nå når hundene ikke skal sniffe vilt overalt.

Anonymkode: 890e5...44d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha halvstrup? Jeg har hatt hunder hvor dette er det eneste som virker til hverdags, grunnet anatomien på hunden og sterke jaktinstinkter, og under konkurranser og show brukte vi helstrup. Vil da ha kontroll på hodet til hunden er dette det beste alternativet. 

Anonymkode: 243e9...952

Skrevet

Har en hundini her og eneste som funker er halvstrup. Det strammer seg jo bare når hunden drar, som den jo gjør når den prøver å vri seg ut av båndet. 

Anonymkode: 46cc4...df9

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ikke ha halvstrup? Jeg har hatt hunder hvor dette er det eneste som virker til hverdags, grunnet anatomien på hunden og sterke jaktinstinkter, og under konkurranser og show brukte vi helstrup. Vil da ha kontroll på hodet til hunden er dette det beste alternativet. 

Fordi hun har en lynrask teknikk på å snurre, vri og rykke hodet ut av halsbåndet uten at det strammer seg med både helstrup og halvstrup.  

Halsbåndet være så stramt at hun blir kvalt om hun eller jeg trekker i båndet med halvstrup.

Er selvfølgelig på vakt når vi går tur, men jeg kan jo ikke konstant nistirre på hunden heller 😫 

Hunden vet _nøyaktig_ hva hun skal gjøre for å komme seg ut av halsbånd og seler. 

Mer enn en gang har jeg plassert hunden et stykke vekk utenfor butikken, og litt etterpå kommer hun etter snusende lykkelig inn i butikken.. Eller så kommer jeg ut, også ligger båndet og sele/halsbånd i en haug for seg selv og så ligger hun et lite stykke bortenfor og venter...Så nå må jeg ha med meg noen som hundeholder hvis hunden skal være med 😳

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi hun har en lynrask teknikk på å snurre, vri og rykke hodet ut av halsbåndet uten at det strammer seg med både helstrup og halvstrup.  

Halsbåndet være så stramt at hun blir kvalt om hun eller jeg trekker i båndet med halvstrup.

Er selvfølgelig på vakt når vi går tur, men jeg kan jo ikke konstant nistirre på hunden heller 😫 

Hunden vet _nøyaktig_ hva hun skal gjøre for å komme seg ut av halsbånd og seler. 

Mer enn en gang har jeg plassert hunden et stykke vekk utenfor butikken, og litt etterpå kommer hun etter snusende lykkelig inn i butikken.. Eller så kommer jeg ut, også ligger båndet og sele/halsbånd i en haug for seg selv og så ligger hun et lite stykke bortenfor og venter...Så nå må jeg ha med meg noen som hundeholder hvis hunden skal være med 😳

Det er uansett ikke lov å binde hunder fra seg utenfor butikker ol :)

Jeg ville holdt meg til sele også brukt en grime hvis du trenger kontroll på hodet

Anonymkode: e6a5d...026

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor bruker du ikke en skikkelig selevest? En som ikke bare er seler under mage og rundt ben, men av de som nesten ser ut som en flytevest - jo mer dekkevne, jo vanskeligere å vri seg ut av.

Anonymkode: 59bd9...5f6

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor bruker du ikke en skikkelig selevest? En som ikke bare er seler under mage og rundt ben, men av de som nesten ser ut som en flytevest - jo mer dekkevne, jo vanskeligere å vri seg ut av.

Som dette: images?q=tbn:ANd9GcSQ5GU6nTFau5cdz6SlbLm

• Liker 4
Skrevet

Lærreim med ordentlig spenne skal godt gjøres å åpne eller slite. På hundinier har jeg pleid å ha en strupelenke koblet innenfor med bare en kort tampa til lina slik at den er der om den sniker ut av det vanlige halsbåndet. En annen måte for slike som rygger ut har vært en reim bake forbeina som er festet i halsbåndet slik at det ikke kan dras over hodet. 

Anonymkode: 1156d...3c5

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er uansett ikke lov å binde hunder fra seg utenfor butikker ol :)

Jeg ville holdt meg til sele også brukt en grime hvis du trenger kontroll på hodet

Anonymkode: e6a5d...026

Det er ikke lov å binde hunden utenfor inngangen til butikker og offentlige steder, eller på lekeplasser, hvis man skal gå fra hunden. Ett stykke vekk utenfor butikken er lov :)

Grime har jeg ikke tenkt på! Takk, det skal jeg sjekke ut :)

Skrevet

Som dette: images?q=tbn:ANd9GcSQ5GU6nTFau5cdz6SlbLm

Må bruke trepunkts-seler som denne: 

https://images.app.goo.gl/Kve3wZQb7Sn3vDdj9

Har hatt slike seler, da stopper hun plutselig opp, rygger, bøyer hodet og overkroppen nedover og schwupp så er hun løs 😖

Skrevet

Lærreim med ordentlig spenne skal godt gjøres å åpne eller slite. På hundinier har jeg pleid å ha en strupelenke koblet innenfor med bare en kort tampa til lina slik at den er der om den sniker ut av det vanlige halsbåndet. En annen måte for slike som rygger ut har vært en reim bake forbeina som er festet i halsbåndet slik at det ikke kan dras over hodet. 

Anonymkode: 1156d...3c5

Uff, skjønner ikke helt hva du mener men det høres lurt ut! 😳 Er det noen som har en illustrasjon/vet hva slikt heter? 

Skrevet

Skaff en sele med feste foran, og fest i både selen og halsbåndet, slik: No photo description available.

Anonymkode: 7fe77...887

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mer enn en gang har jeg plassert hunden et stykke vekk utenfor butikken

Hvorfor i helvete gjør du dette?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å binde hunden utenfor inngangen til butikker og offentlige steder, eller på lekeplasser, hvis man skal gå fra hunden. Ett stykke vekk utenfor butikken er lov :)

Grime har jeg ikke tenkt på! Takk, det skal jeg sjekke ut :)

Men det er fortsatt ikke alle hunder som egner seg for dette, og dersom du har en hundini må du jo bare ta hensyn til det. Jeg har aldri kunnet gjøre dette, første hunden min var en lett hadde blitt med alle, og en rase som var populær å stjele, neste hund hadde seperasjonsangst og var fryktaggressiv. Høres ut som du prøver å tilpasse hunden til deg, og ikke motsatt. Samme med halsbåndet, når du har utelukket alle de vanlige typene, står du igjen med sele, og da er jo det det naturlige valget. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker aldri halsbånd på min hund, så skal ikke anbefale et. 

En mulighet er jo at du bruker halsbånd og sele, og fester båndet igjennom hempa på selen og fester klypa i hempa på halsbåndet. Og passer på at det ikke klyper hunden, ikke drar hardt i båndet o.l. men at hunden ikke får dratt ned hodet før du rekker å reagere. (Kan kun gjøres på store hunder)

Hva slags rase er hunden din?

Anonymkode: 4c0f4...f25

Skrevet
På 13.9.2019 den 9.35, NBA skrev:

Hvorfor i helvete gjør du dette?

Hva er problemet ditt med det?

Anonymkode: 6f9a6...65a

Skrevet

Vi har ett vanlig halsbånd fra nonstop dogwear. Det er helt, og man strammer det bare inn. Denne innstrammingen er så hard at jeg ikke klarer å slakke båndet selv. Kjøpt på xxl. Finnes i dyrebutikker. Mange av Selene til dogwear er kraftige, Så kanskje noen av dem funker og? 

Anonymkode: a0846...392

Skrevet
På 13.9.2019 den 7.21, AnonymBruker skrev:

Skaff en sele med feste foran, og fest i både selen og halsbåndet, slik: No photo description available.

Anonymkode: 7fe77...887

Jeg har en som er lik denne til min hund som er super flink å komme seg ut av seler og halsbånd. 

Anonymkode: 0e76b...f21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...