Gå til innhold

Forkjøpsrett - avklaring etter salg.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært på boligjakt en stund, og følger med på hva boliglagene jeg er medlem av legger ut på forkjøpsrett. Det jeg merker meg, er at det blir mer og mer vanlig å avklare forkjøpsretten etter salg. Jeg syns det er en dum ting. Hvis jeg da legger inn et bud, så betyr det at jeg er bundet i minst 14 dager før jeg vet at boligen er min. Om jeg ikke legger inn bud, men kunne tenke meg boligen, må jeg vente til noen andre legger inn et bud som blir godtatt, og så vente og se på utlysningen, kanskje en uke senere, om jeg har bedre ansiennitet enn den som fikk tilslaget. Dette skaper unødvendig usikkerhet.

Lurer egentlig på om det er noen eiendomsmeglere her som kan forklare meg hvorfor megler og selger velger å gå for avklaring i etterkant?

Anonymkode: ff54f...01c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er med i et boligbyggelag og skal selge, kan du velge mellom forhåndsavklaring og at det avklares etterpå. Grunnen til at forhåndsavklaring et greiest er at når man kommer på visning, så vet man hvor mange som er interessert. Ingen kan melde interesse etter budrunden. Da vet man at to stykker har meldt interesse. Kjøper må likevel vente opp til en uke før han vet om han får boligen eller om noen tar den på forkjøp. 

Ved etteravklaring, legges boligen ut "for salg" til prisen som vant budrunden og alle medlemmer kan melde interesse. 

Begge metodene innebærer altså at kjøper må vente... Med mindre ingen melder forkjøp ved forhåndsavklaring. Derfor er det slik.... Begge deler krever venting 

• Liker 1
Skrevet

Et annet spørsmål om samme tema.

Hvordan fungerer det om man har mye ansiennitet og legger inn bud på en bolig hvor forkjøpsretten avklares etter kjøp? Er det kun de med mer ansiennitet som kan ta over? Kan jeg eventuelt by høyere sum om noen med høyere ansiennitet vil ta over budet mitt?

Anonymkode: ca5aa...245

Gjest Mysticgirl
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et annet spørsmål om samme tema.

Hvordan fungerer det om man har mye ansiennitet og legger inn bud på en bolig hvor forkjøpsretten avklares etter kjøp? Er det kun de med mer ansiennitet som kan ta over?

Ja

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg eventuelt by høyere sum om noen med høyere ansiennitet vil ta over budet mitt?

Nei når budet er akseptert er det endelig

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på boligjakt en stund, og følger med på hva boliglagene jeg er medlem av legger ut på forkjøpsrett. Det jeg merker meg, er at det blir mer og mer vanlig å avklare forkjøpsretten etter salg. Jeg syns det er en dum ting. Hvis jeg da legger inn et bud, så betyr det at jeg er bundet i minst 14 dager før jeg vet at boligen er min. Om jeg ikke legger inn bud, men kunne tenke meg boligen, må jeg vente til noen andre legger inn et bud som blir godtatt, og så vente og se på utlysningen, kanskje en uke senere, om jeg har bedre ansiennitet enn den som fikk tilslaget. Dette skaper unødvendig usikkerhet.

Lurer egentlig på om det er noen eiendomsmeglere her som kan forklare meg hvorfor megler og selger velger å gå for avklaring i etterkant?

Forkjøpsrett praktiseres ulikt i de ulike borettslagene og i de ulike boligbyggelagene. 

Du spør som om førkjøpsrett skulle ha en regel og en fremgangsmåte, det har den ikke. Hvert borettslag har sine vedtekter om forkjøpsrett, dernest kommer de ulike boligbyggelagene med sine regler om forkjøpsrett til sine ulike medlemmer. 

Å avklare forkjøpsrett før ett salg koster de fleste steder flere tusen kroner. Derfor legges mange bliger ut for avklaring av forkjøpsrett etter salgda sparer selger alt fra kr. 4 000 og oppover. 

Anonymkode: 24ba8...cc3

Skrevet
2 timer siden, Mysticgirl skrev:

Ja

Nei når budet er akseptert er det endelig

Så jeg har null mulighet til å få leiligheten da? Om jeg gir et bud på prisantydning med si 35års ansiennitet og noen andre kommer i ettertid med 40 års ansiennitet, så er det ingenting jeg kan gjøre?

Skrevet

Jo kjappere du melder deg inn og opparbeider din egen ansiennitet jo bedre mtp å ta leiligheter på forkjøpsrett.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg har null mulighet til å få leiligheten da? Om jeg gir et bud på prisantydning med si 35års ansiennitet og noen andre kommer i ettertid med 40 års ansiennitet, så er det ingenting jeg kan gjøre?

Den med 40 år ansiennitet må ha råd til å betale høyeste bud, ellers får de den ikke. Derfor er noen med lavere ansiennitet med i budrunden for å presse prisen opp, slik at de med høy ansiennitet ikke klarer å snappe boligen foran nesa på dem. Så da må man vurdere hvor mye boligen er verdt å kjempe for... 

Anonymkode: 2202c...d28

Skrevet

En annen grunn er rett og slett at mange selgere somler og rekker ikke å avklare forkjøpsretten i tide. Det skjedde med vår bolig, da vi kjøpte.

Anonymkode: 24e0c...816

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den med 40 år ansiennitet må ha råd til å betale høyeste bud, ellers får de den ikke. Derfor er noen med lavere ansiennitet med i budrunden for å presse prisen opp, slik at de med høy ansiennitet ikke klarer å snappe boligen foran nesa på dem. Så da må man vurdere hvor mye boligen er verdt å kjempe for... 

Anonymkode: 2202c...d28

Vet man hvor mye andre har i ansiennitet i en budrunde?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet man hvor mye andre har i ansiennitet i en budrunde?

Slik jeg har sett det praktisert, så legges boligen ut til fastpris sammen med de øvrige betingelsene som evnt gjelder (overtagelse osv), og så står det ansienniteten til "budvinneren". Har du bedre enn det, og ingen andre med bedre ansiennitet melder seg, er boligen din hvis du melder deg innen fristen.

Budrunden er som alle andre budrunder, du vet ingenting om de andre.

Skrevet

Vi kjøpte vårt 3.!  rekkehus i BBL i vår. De to første mistet vi på intern forkjøpsrett, til tross for ar vi var de eneste budgiverne og vi la oss litt over prisantydning. Den 3. Gangen var vi veldig på og med en gang det ble lagt ut melding på byggelagets hjemmeside kontaktet vi selger og fikk komme på privat visning før den ble lagt ut på Finn. La inn et bud relativt høyt over antydning mot at huset ikke ble lagt ut på Finn.no. Osv. Det førte til at de med evt bedre forkjøpsrett ble litt tatt på senga av art huset plutselig var solgt før visning ol og at prisen var såpass høy. De med forkjøpsrett på liste hadde da bare 5 dager fra budsksept på å bestemme seg , og vi fikk endelig huset vårt! Det går Ann, men må bare være litt frempå!

Anonymkode: 0710c...f2a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte vårt 3.!  rekkehus i BBL i vår. De to første mistet vi på intern forkjøpsrett, til tross for ar vi var de eneste budgiverne og vi la oss litt over prisantydning. Den 3. Gangen var vi veldig på og med en gang det ble lagt ut melding på byggelagets hjemmeside kontaktet vi selger og fikk komme på privat visning før den ble lagt ut på Finn. La inn et bud relativt høyt over antydning mot at huset ikke ble lagt ut på Finn.no. Osv. Det førte til at de med evt bedre forkjøpsrett ble litt tatt på senga av art huset plutselig var solgt før visning ol og at prisen var såpass høy. De med forkjøpsrett på liste hadde da bare 5 dager fra budsksept på å bestemme seg , og vi fikk endelig huset vårt! Det går Ann, men må bare være litt frempå!

Hvor mye ansiennitet hadde dere? 

Skrevet

Det er vel litt ulikt mellom ulike boligbyggelag. I obos prøver man å paralellavklare slik at fristen går ut samtidig med budrunde. Sist jeg solgte sørget jeg for at fristen var noen timer etter budrundetidspunkt. Da fikk budvinner rask avklart om boligen ble vedkommendes eller ikke. Andre valgte å tre inn i budet. Da mistet de alle krav som at vaskemaskin etc. skulle følge med, og måtte overta overtagelse budvinner hadde satt. 

Anonymkode: 41d1a...156

Skrevet

Hvor bør jeg melde barna inn i boligbyggelag el.l. Barna er nå tenåringer. Vi bor i Asker, men de flytter jo sikkert på seg etterhvert. Men hvor vil det være viktigst å melde de inn med evt tanke på Asker/Oslo området? Ingen i familien har slike medlemskap, så de starter på 0.

Anonymkode: 615ef...1c5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bør jeg melde barna inn i boligbyggelag el.l. Barna er nå tenåringer. Vi bor i Asker, men de flytter jo sikkert på seg etterhvert. Men hvor vil det være viktigst å melde de inn med evt tanke på Asker/Oslo området? Ingen i familien har slike medlemskap, så de starter på 0.

I Oslo er det kanskje OBOS? Eller Usbl?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye ansiennitet hadde dere? 

Vi kjøpte medlemskap i OBOS for 7 PR siden, hadde ikke intern forkjøpsrett. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor meldte både min bror og meg inn i boligbyggelagene her på Vestlandet da vi var 1.år. Betaler ikke for medlemskap før man blir 18. Jeg har nå 20 års ansiennitet. Noen boligbyggelag har storbysamarbeid. Da gjelder medlemskapet også andre steder.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også opplevd at boliger «forsvinner» fordi de kjøpes før visning. Men har lært at jeg faktisk kan kreve å få se boligen hvis jeg har lagt inn forkjøpsrett på forhånd. Har ikke benyttet dette,men det er altså mulig å ta boligen fordi om den selges før visning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...