Gå til innhold

Hvorfor gifte seg ?

Gjest Anonym Bruker

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bokmål eller nynorsk 

Anonymkode: 43682...f08

Skjønner 

Anonymkode: de621...596

Videoannonse
Annonse
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 2 bakerste hadde virkelig pyntet seg...

Anonymkode: b060a...73b

Det er helt vanlig at det kommer enkelte som ikke er invitert i bryllupet, men bare vil få med seg seremonien. Jeg hadde noen søskenbarn bl.a som kjørte tantene mine til bryllupet (tantene mine var invitert) som sto bakerst i kirka i vanlige hverdagsklær. Bare koselig det.

Anonymkode: 28776...d10

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Når   lov om samboerkap blei vedtatt , så var den  vel troleg  ment som et forbyggende  tiltak for å gji  par bedre muligheter for å bli kjent med hverandre før de giftet seg.    Den har vel troleg slik sett virket mot sitt hensikt, og  bare eit spørsmål om når det blir tillatt m flerkoneri.    

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
48 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Er ikke så glad i kjæresten din du. 

Joda. Absolutt, men blod vil bestandig være tykkere enn vann. Lurer ikke meg selv til å tro noe annet. Uansett hva som skjer vil alltid familien min mitt beste.

Anonymkode: 5b6ab...406

• Liker 1
Skrevet

Det er økonomiske fordeler. F.eks skatteklasse 2. Lavare formueskatt. Fordeling av gjeldsrenter. For å ikkje snakka om arverett.

• Liker 1
Skrevet

Hva er dere redd for,dere som ikke ønsker å gifte dere :D   Flott at kvinner er mer selvstendige i dag.De fleste tar utdannelse og er istand til å forsørge seg selv,slik ble i hvert fall jeg oppdratt.Samtidig synes jeg det er en trist utvikling at noen få skifter partner vel ofte. En skilsmisse eller brudd på samboerskap er innafor,men når det begynner å bli flere på kort tid er det kanskje på tide å stikke fingeren i jorden og bli kjent med seg selv og hva man ønsker før man hopper inn i et nytt forhold.

Skrevet
2 minutter siden, mammahjarte skrev:

Det er økonomiske fordeler. F.eks skatteklasse 2. Lavare formueskatt. Fordeling av gjeldsrenter. For å ikkje snakka om arverett.

Trodde skatteklasse 2 var fjernet jeg?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, mammahjarte skrev:

Det er mange regler som er endret de siste årene. Skatteklasse 2 er fjernet. Samboere kan lage testamente, og arve hverandre og sitte i uskiftet bo. 

Anonymkode: 329bc...fc4

• Liker 2
Skrevet

Så gifte har eigentlig ikkje fordelar lengre?

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, mammahjarte skrev:

Jeg vet ikke.Har aldri tenkt på det om det er fordeler eller ikke .

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
2 minutter siden, mammahjarte skrev:

Kommer selvsagt mye an på øyet som ser. 

Min holdning er at det å vera gift , og ha  "En" familie å forholde seg til  er den beste ,moralske og  juridiske trygghet på sikt.      

Skrevet
16 minutter siden, mammahjarte skrev:

Ikke i nevneverdig grad, nei. Mange regler er endret i tråd med at stadig flere velger å være samboere, så reglene for samboere og gifte er stadig likere. 

I tillegg får samboere de samme fordelene via forsikringer, testamente, o.l. 

Skrevet
16 minutter siden, tutsi123 said:

Jeg vet ikke.Har aldri tenkt på det om det er fordeler eller ikke .

Vi tenkte det var ein relativt billig og ok måte å sikkra oss begge rettigheter. Og det romantiske XD

16 minutter siden, Anonym Bruker said:

Kommer selvsagt mye an på øyet som ser. 

Min holdning er at det å vera gift , og ha  "En" familie å forholde seg til  er den beste ,moralske og  juridiske trygghet på sikt.      

Ja.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke i nevneverdig grad, nei. Mange regler er endret i tråd med at stadig flere velger å være samboere, så reglene for samboere og gifte er stadig likere. 

Hm ja. Er vel ganske gammaldags å gifta seg i grunn. Blir sikkert mindre og mindre av det.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

OK !    Og hvilke forsikringer gjir samboere fordeler fremfor gifte.    Samboere kan inngå testamente,  men mange har desv. opplevd at slekttreet ofte  kommer tll  anvendelse i forbindelse med fordeling av boet o.l.     Pensjonsvilkårene , enkepensjoner m.v. setter også  klare vilkår   til  samboere .       Det er idag mange kvinner som  fortsatt har delitidsyrker, som danner grunnlaget for deres   pensjonsgivende inntekter.      Å leve som samboere er korttidstenkning ,  og mange ser utvilsamt ikkje for seg at  de engang blir gamle, uføre , og trygda, og det er inntekta som danner grunnlaget for deres pensjoner.   Å leve saman som ektefeller gjir utvilsamt noen økonomiske fordeler bl.a. i forbindelse m/ reisevirksomheter (honnørrabatter) etc.          

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke egentlig kun lov å skrive på bokmål på kvinneguiden? 

Anonymkode: de621...596

Det er selvfølgelig lov å skrive på nynorsk. 

Jeg er i 30 åra og samboer med felles barn, hus og bil. Vi har snakka om å gifte oss, men det er litt tiltak. Vi finnes ikke religiøse, så vielse blir i rådhuset, men vi vil ha en fest. Og det er så stress å planlegge at vi liksom ikke helt kommer i gang i hverdagen med jobb og små barn og alt. Men vi vil egentlig gifte oss og ha en fest for vi syntes det er fint å feire at vi er en familie med våres familier 

Anonymkode: 26322...ad1

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig lov å skrive på nynorsk. 

Jeg er i 30 åra og samboer med felles barn, hus og bil. Vi har snakka om å gifte oss, men det er litt tiltak. Vi finnes ikke religiøse, så vielse blir i rådhuset, men vi vil ha en fest. Og det er så stress å planlegge at vi liksom ikke helt kommer i gang i hverdagen med jobb og små barn og alt. Men vi vil egentlig gifte oss og ha en fest for vi syntes det er fint å feire at vi er en familie med våres familier 

Anonymkode: 26322...ad1

Mange har nok eit økonomisk  motiv for ikkje å gifte seg  , og føler seg  reservert for å gifte seg gr.  kostnadene og   "alt styret " omkring i det å gifte seg og organisere til bryllaup.    Etter  noen år  så ender det kanskje m/ samlivsbrudd , og ein sitter igjenn med blanda følelser av at  hele bryllaupet  var bortkasta penger.          

Personleg synes jeg  kirkeleg bryllaup er vakrest og en fin markering av kanskje mange års samboerskap, og hvor man gjir sitt vtnesbyrd for  videre samliv.  Idag   kan både ordfører og prest utføre den jobben.    Nå koster det ikkje all verden å gå  kyrkja og gifte seg, og man velger selv rammen rundt markeringen i etterkant.     Det er ingen selvskreven regel om at ein bør ha brudekjole  og 50 gjester innvitert.    "Det enkleste er oftest det beste"    og her er det ofte bare  snakk om å tenke litt utradisjonelt, ikkje føle eit press.        

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Det er langt igjen for å få ektefellers posisjon i lovverket

Noen samboere har skjønt dette. Noen har betalt en advokat og fått ordnet seg en samboeravtale, og noen færre har fått ordnet med testament. Herfra er det likevel langt igjen for å oppnå ektefellers posisjon i lovverket. Les hvorfor Her

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet i tittelen er motsatt av i innlegget ditt.. Så hva vil du ha svar på? Hvorfor gifte seg, eller hvorfor folk IKKE gifter seg..? 

Å gifte seg krever at man gjør noe aktivt, mens å ikke gifte seg, ikke krever annet enn at man fortsetter akkurat som før... 

I dag har samboere mer og mer like rettigheter som gifte. Etter 2 år som folkeregistrerte samboere, har man rett på å sitte i uskiftet bo, osv. I tillegg har man livsforsikringer, samboerkontrakter, og testamenter, som gjør at man mer eller mindre har akkurat de samme fordelene som de som er gift. 

Hvorfor gifte seg når det ikke gir noen fordeler? Det er opptil flere ulemper med å være gift, som forsørgerplikt, og at alt man opparbeider seg av formue etter giftermålet er inngått, deles på to den dagen man skal skilles.. 

Hva har det med saken å gjøre at det var ulovlig før..? Det er da mye som var ulovlig før som er lov nå.. som å stemme for kvinner, leve som homofil, osv... 

https://www.aftenposten.no/norge/i/jBKm9/Gifte-og-samboere-er-ikke-likestilt

Kun samboere m/ felles barn kan påberope seg retten til å sitte i eit uskiftet etter  samlivsbrudd.    Her veger nok hensynet til barnas beste.   Det er nok mange som har missforstått denne 2-årsregelen for samboere   

"Som man reder så lever man " 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
På 12.9.2019 den 11.27, Anonym Bruker skrev:

https://ung.forskning.no/ntb-samliv/laveste-ekteskapstall-pa-25-ar/1297909

Om man gifter seg, blir det ikke like enkelt å si at man ikke gidder mer ved problemer i forholdet, mener noen. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix)

Ja, hvorfor velger stadig fler samboerskap til fordel for å inngåelse  ekteskap.  ?      

Er det konstandene forbundet m/ inngåelse av ekteskapet ?

Fordi det er enklere å avslutte forholdet  ?

Trenger lang betenkningstid  / usikkerhet ?

For 47 år sidan var det forbudt m/ lov i norge å leve saman som samboere.   Og få barn utenfor ekteskapet var heller ikkje så populert.

Idag er  samboerskap  blitt mer og mer vanleg , og de ferreste har knapt skrevet en samboerkontrakt, og det er  dessuten også  ofte snakk om mine og dine barn o.s.v.    

Når de som  idag velger samboerskap som  samlivsform  får høre at det  en  gang var forbudt med lov i Norge å leve i samboerskap  så rister de bare på  hodet  og  skjønner absolutt ingenting.   Det var selvsagt mye  politisk bråk  før det endeleg blei vedatt m/ lov at det skulle bli tillatt  med  (samboerskap) i Norge.    Norge fordømmer fortsatt  andre religioner som har andre samlivsformer en oss selve, og glemmer at også vi har en fortid.      

I praksis var det en sovende paragraf og folk ble ikke straffet for det. Da må du ihvertfall mye lenger tilbake enn 47 år.

Anonymkode: 5905c...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...