Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 (endret) https://ung.forskning.no/ntb-samliv/laveste-ekteskapstall-pa-25-ar/1297909 Ja, hvorfor velger stadig fler samboerskap til fordel for å inngåelse ekteskap. ? Er det konstandene forbundet m/ inngåelse av ekteskapet ? Fordi det er enklere å avslutte forholdet ? Trenger lang betenkningstid / usikkerhet ? For 47 år sidan var det forbudt m/ lov i norge å leve saman som samboere. Og få barn utenfor ekteskapet var heller ikkje så populert. Idag er samboerskap blitt mer og mer vanleg , og de ferreste har knapt skrevet en samboerkontrakt, og det er dessuten også ofte snakk om mine og dine barn o.s.v. Når de som idag velger samboerskap som samlivsform får høre at det en gang var forbudt med lov i Norge å leve i samboerskap så rister de bare på hodet og skjønner absolutt ingenting. Det var selvsagt mye politisk bråk før det endeleg blei vedatt m/ lov at det skulle bli tillatt med (samboerskap) i Norge. Norge fordømmer fortsatt andre religioner som har andre samlivsformer en oss selve, og glemmer at også vi har en fortid. Endret 12. september 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Spørsmålet i tittelen er motsatt av i innlegget ditt.. Så hva vil du ha svar på? Hvorfor gifte seg, eller hvorfor folk IKKE gifter seg..? Å gifte seg krever at man gjør noe aktivt, mens å ikke gifte seg, ikke krever annet enn at man fortsetter akkurat som før... I dag har samboere mer og mer like rettigheter som gifte. Etter 2 år som folkeregistrerte samboere, har man rett på å sitte i uskiftet bo, osv. I tillegg har man livsforsikringer, samboerkontrakter, og testamenter, som gjør at man mer eller mindre har akkurat de samme fordelene som de som er gift. Hvorfor gifte seg når det ikke gir noen fordeler? Det er opptil flere ulemper med å være gift, som forsørgerplikt, og at alt man opparbeider seg av formue etter giftermålet er inngått, deles på to den dagen man skal skilles.. Hva har det med saken å gjøre at det var ulovlig før..? Det er da mye som var ulovlig før som er lov nå.. som å stemme for kvinner, leve som homofil, osv... Anonymkode: 329bc...fc4 4
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet i tittelen er motsatt av i innlegget ditt.. Så hva vil du ha svar på? Hvorfor gifte seg, eller hvorfor folk IKKE gifter seg..? Å gifte seg krever at man gjør noe aktivt, mens å ikke gifte seg, ikke krever annet enn at man fortsetter akkurat som før... I dag har samboere mer og mer like rettigheter som gifte. Etter 2 år som folkeregistrerte samboere, har man rett på å sitte i uskiftet bo, osv. I tillegg har man livsforsikringer, samboerkontrakter, og testamenter, som gjør at man mer eller mindre har akkurat de samme fordelene som de som er gift. Hvorfor gifte seg når det ikke gir noen fordeler? Det er opptil flere ulemper med å være gift, som forsørgerplikt, og at alt man opparbeider seg av formue etter giftermålet er inngått, deles på to den dagen man skal skilles.. Hva har det med saken å gjøre at det var ulovlig før..? Det er da mye som var ulovlig før som er lov nå.. som å stemme for kvinner, leve som homofil, osv... Anonymkode: 329bc...fc4 Hvorfor gifte seg når ein kan leve saman som samboere m/ flere og flere like rettigheter som gift.og det gjir flere ulemper med å vera gift en fordeler. Du har tydelegvis skjønt spørsmålet og ser ikkje noe poeng med å gifte seg og oppfatter samboerskap å vera like fordelaktig som ekteskap. , og ditt innlegg ber så avgjordt preg av en negativ holdning til de som likevel velger å gifte seg. Hadde vert intrs. å høre hvorfor noen har en annen holdning en du og velger å opprettholde tradisjonen med å gifte seg til fordel for eit langt samboerskap Hva har det så med saken at det var ulovleg før ? Selvsagt uheldig at samboerskap ikkje var aksteptert tidligere som (prøvetid) før inngåelse av ekteskap. Kanskje vart loven til for å skjerme kvinner for "bruk og kast" og mange kvinner ikkje var lønnsmotagere som idag, og de fleste familier hadde eneforsørger status. https://www.deterdinpensjon.no/2015/08/10/ulike-rettigheter-for-etterlatte-samboere-og-ektefeller/ https://www.huseierne.no/nyheter/dette-ma-du-vite-om-den-nye-arveloven/ Endret 12. september 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 De 2 bakerste hadde virkelig pyntet seg... Anonymkode: b060a...73b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 Jeg mener det er en utdatert greie og ønsker å avvikle hele det i sin helhet. Anonymkode: 5b6ab...406 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 Får knulla brura da Anonymkode: 97fdc...a2b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 Så negativt Anonymkode: 8ff6b...450
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 Har man ikke barn så arver man hverandre om den ene skulle falle fra. Ellers er det foreldre eller søsken som arver. En grunn til at jeg vil gifte meg. Anonymkode: 37ead...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 Hun sa så brura.... Anonymkode: c8238...73a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #10 Skrevet 12. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har man ikke barn så arver man hverandre om den ene skulle falle fra. Ellers er det foreldre eller søsken som arver. En grunn til at jeg vil gifte meg. Anonymkode: 37ead...5a1 Åj. Ja dette er en god grunn til at jeg aldri kunne ha giftet meg. Dør jeg skal barna eller foreldrene mine ha arven. Anonymkode: 5b6ab...406 3
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2019 #11 Skrevet 12. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De 2 bakerste hadde virkelig pyntet seg... Anonymkode: b060a...73b Men, så er de vel ikkje innvitert til bryllaupet heller. Bare tilskuere
kaleidoskop Skrevet 12. september 2019 #12 Skrevet 12. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Åj. Ja dette er en god grunn til at jeg aldri kunne ha giftet meg. Dør jeg skal barna eller foreldrene mine ha arven. Anonymkode: 5b6ab...406 Er ikke så glad i kjæresten din du. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #13 Skrevet 12. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man ikke barn så arver man hverandre om den ene skulle falle fra. Ellers er det foreldre eller søsken som arver. En grunn til at jeg vil gifte meg. Anonymkode: 37ead...5a1 Det ordner man med testamente... Samboeren min arver alt om jeg dør. Anonymkode: 329bc...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #14 Skrevet 12. september 2019 Hvis man er kristen. Så er det å gifte seg et rituale ovenfor den guden man tror på, der de lover å holde sammen. Så fort det er gjort. Er de mye friere til å gjøre andre ting, som ellers er forbudt i den religionen. Som å ha sex og få barn. Men hvis du ikke tror på overnaturlige guder og slike ritualer og lover. Så er det bare tull å gifte seg. Det er så uendelig mange som lever ulykkelig hele livet i et ekteskap. Fordi det er mye styr å komme seg ut av det. Dørterskelen er så høy at man ikke gidder. Så lever man ulykkelig videre. Anonymkode: 9600e...d4e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #15 Skrevet 12. september 2019 Er det ikke egentlig kun lov å skrive på bokmål på kvinneguiden? Anonymkode: de621...596
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2019 #16 Skrevet 12. september 2019 Statisisk sett så har ingen av oss eit evig liv, og det er først når oppgjørets time kommer at mange ugifte har fått seg noen overaskelser.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2019 #17 Skrevet 12. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke egentlig kun lov å skrive på bokmål på kvinneguiden? Anonymkode: de621...596 Itt no problem ! sålenge ein ikkje skriver på arabisk.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #18 Skrevet 12. september 2019 "Hvorfor ikke", var begrunnelsen til mannen min da han fridde. Før det hadde han tenkt "hvorfor?", men så fikk han lyst 😊 Da vi ble samboere før giftemål, var grunnen til det at det var for tidlig å gifte seg, det var kjærligheten som telte,greit å være helt, helt sikre, vi hadde ingen barn og ingen verdier å snakke om. Da vi giftet oss, hadde vi planer om å holde sammen livet ut, og det virket både praktisk og romantisk. Det har gått bra til nå (18 år, 23 år sammen). Anonymkode: 34bfd...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #19 Skrevet 12. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke egentlig kun lov å skrive på bokmål på kvinneguiden? Anonymkode: de621...596 Bokmål eller nynorsk Anonymkode: 43682...f08
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2019 #20 Skrevet 12. september 2019 (endret) 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er kristen. Så er det å gifte seg et rituale ovenfor den guden man tror på, der de lover å holde sammen. Så fort det er gjort. Er de mye friere til å gjøre andre ting, som ellers er forbudt i den religionen. Som å ha sex og få barn. Men hvis du ikke tror på overnaturlige guder og slike ritualer og lover. Så er det bare tull å gifte seg. Det er så uendelig mange som lever ulykkelig hele livet i et ekteskap. Fordi det er mye styr å komme seg ut av det. Dørterskelen er så høy at man ikke gidder. Så lever man ulykkelig videre. Anonymkode: 9600e...d4e Er vel greitt at det finnes noen kjøreregler som i trafiikken å forholde seg til her ? Og man har vel ingen garantier for at det ikkje finnes noen single eller samboere som også lever ulykklige. Endret 12. september 2019 av Anonym Bruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå