AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Med koder til kort og massevis av kontanter, kan jeg da kreve erstatning fra staten? Hvorfor sender bøndene sauene på beite år etter år når de vet at mange av dem lider en grusom død?? https://www.nrk.no/trondelag/200-av-sauene-til-ole-roald-kommer-trolig-aldri-hjem-fra-beite-1.14699466 Anonymkode: b8de6...785 1
stan Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Hvis ved å gi deg erstatning ett parti sikrer seg masse velgere så kan det godt hende. I gamle dager var det vanlig med gjetere og gjeterhunder. Kanskje noe å prøve igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #3 Skrevet 13. september 2019 12 timer siden, stan skrev: Hvis ved å gi deg erstatning ett parti sikrer seg masse velgere så kan det godt hende. I gamle dager var det vanlig med gjetere og gjeterhunder. Kanskje noe å prøve igjen? Spent på lønnsnivået og arbeidsvilkår. Forslag? Anonymkode: df64e...014 3
stan Skrevet 13. september 2019 #4 Skrevet 13. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spent på lønnsnivået og arbeidsvilkår. Forslag? Anonymkode: df64e...014 Hvis erstatningsbeløpene brukes til lønn, så er det mulig å ha en god del gjetere. 2
Illuminatum Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 1 time siden, stan skrev: Hvis erstatningsbeløpene brukes til lønn, så er det mulig å ha en god del gjetere. Et lam har gjerne en slaktevekt på 20 kg og med en slaktepris på ca 66 kroner kiloen gir dette ca 1300 kroner i total omsetning på sau. Dette skal dekke alle kostnader, for, veterinær, innkjøp av sauen, varme, lønn til bonden...... I dag så er det veldig få bønder som tjener noe særlig på kjøttproduksjon og det er ikke midler til å betale for gjetere. Dersom du stiller gratis som gjeter går det sikkert greit. Før i tiden så fikk hjelp på gårdene stort sett kun mat og husrom og ikke noe lønn. Ellers er det nok ikke slik at gjetere vil eleminerer behov for erstatninger og summene er ikke så store at det blir så mange gjetere uansett. 2
NBA Skrevet 13. september 2019 #6 Skrevet 13. september 2019 16 timer siden, stan skrev: I gamle dager var det vanlig med gjetere og gjeterhunder. Kanskje noe å prøve igjen? De evner det jo i Sverige så! 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #7 Skrevet 13. september 2019 I andre land som Sverige har de gjetere og gjeterhunder. Det sjokkerende er at de har så mye mer ulv enn Norge har, samtidig har de mindre tap på sau også. At ulvemotstandere ikke evner å se at det går ann å passe på dyra sine. Men nå dør det flest dyr av sykdom eller ulykker enn ulv, men det prates det ikke høyt om. Anonymkode: 13d02...72b 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 På 12.9.2019 den 10.01, AnonymBruker skrev: Med koder til kort og massevis av kontanter, kan jeg da kreve erstatning fra staten? Hvorfor sender bøndene sauene på beite år etter år når de vet at mange av dem lider en grusom død?? https://www.nrk.no/trondelag/200-av-sauene-til-ole-roald-kommer-trolig-aldri-hjem-fra-beite-1.14699466 Anonymkode: b8de6...785 Sannsynligvis ikke, er ofte et krav om at koder og kort skal holdes separert. Kan være du får noe igjen likevel fra forsikringsselskapet. Hvorfor blander du sauer inn i dette? Lag egen tråd for sau og en for lommebok? Anonymkode: db56b...418 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #9 Skrevet 13. september 2019 32 minutter siden, Illuminatum skrev: Et lam har gjerne en slaktevekt på 20 kg og med en slaktepris på ca 66 kroner kiloen gir dette ca 1300 kroner i total omsetning på sau. Dette skal dekke alle kostnader, for, veterinær, innkjøp av sauen, varme, lønn til bonden...... I dag så er det veldig få bønder som tjener noe særlig på kjøttproduksjon og det er ikke midler til å betale for gjetere. Dersom du stiller gratis som gjeter går det sikkert greit. Før i tiden så fikk hjelp på gårdene stort sett kun mat og husrom og ikke noe lønn. Ellers er det nok ikke slik at gjetere vil eleminerer behov for erstatninger og summene er ikke så store at det blir så mange gjetere uansett. Da har ikke næringen livets rett. Og bøndene må slutte å si at de bryr seg om dyrene sine når de sender dem rett ut i en smertefull død. Anonymkode: b8de6...785
Illuminatum Skrevet 13. september 2019 #10 Skrevet 13. september 2019 (endret) 1 time siden, NBA skrev: De evner det jo i Sverige så! Du er kanskje kjent med at topografien i Sverige og Norge er forskjellig? Eller er det i Norge over 2 millioner sauer og de er spredt over hele landet. I Sverige er det 400.000 sauer og halvparten på Gotland og de fleste andre i sørøstlige strøk. Endret 13. september 2019 av Illuminatum Presisering 2
stan Skrevet 13. september 2019 #11 Skrevet 13. september 2019 11 timer siden, Illuminatum skrev: Et lam har gjerne en slaktevekt på 20 kg og med en slaktepris på ca 66 kroner kiloen gir dette ca 1300 kroner i total omsetning på sau. Dette skal dekke alle kostnader, for, veterinær, innkjøp av sauen, varme, lønn til bonden...... I dag så er det veldig få bønder som tjener noe særlig på kjøttproduksjon og det er ikke midler til å betale for gjetere. Dersom du stiller gratis som gjeter går det sikkert greit. Før i tiden så fikk hjelp på gårdene stort sett kun mat og husrom og ikke noe lønn. Ellers er det nok ikke slik at gjetere vil eleminerer behov for erstatninger og summene er ikke så store at det blir så mange gjetere uansett. Hvis rovdyr erstatningen kunne gått til å lønne gjetere? Eller skal vi bare betrakte det hele som en avansert måte for staten å mate rovdyra? 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #12 Skrevet 15. september 2019 On 9/13/2019 at 9:58 AM, Illuminatum said: Et lam har gjerne en slaktevekt på 20 kg og med en slaktepris på ca 66 kroner kiloen gir dette ca 1300 kroner i total omsetning på sau. Dette skal dekke alle kostnader, for, veterinær, innkjøp av sauen, varme, lønn til bonden...... I dag så er det veldig få bønder som tjener noe særlig på kjøttproduksjon og det er ikke midler til å betale for gjetere. Dersom du stiller gratis som gjeter går det sikkert greit. Før i tiden så fikk hjelp på gårdene stort sett kun mat og husrom og ikke noe lønn. Ellers er det nok ikke slik at gjetere vil eleminerer behov for erstatninger og summene er ikke så store at det blir så mange gjetere uansett. Innkjøp av sauen? Du vet at lam som fødes ikke trenger kjøpes? Varme? De går ute vår - sommer - høst. Ingen varme trengs da. Veterinær? Hvor mye veterinær kreves? Men følg prisen frem til kunde. Hvor mange ledd? 1 ledd?https://landbruk24.no/gar-inn-i-sesongen-med-600-tonn-pa-lammekjott-pa-lager/ Anonymkode: 1f4b6...1dc 1
Sokkar Skrevet 16. september 2019 #13 Skrevet 16. september 2019 På 15.9.2019 den 4.13, AnonymBruker skrev: Innkjøp av sauen? Du vet at lam som fødes ikke trenger kjøpes? Varme? De går ute vår - sommer - høst. Ingen varme trengs da. Veterinær? Hvor mye veterinær kreves? Men følg prisen frem til kunde. Hvor mange ledd? 1 ledd?https://landbruk24.no/gar-inn-i-sesongen-med-600-tonn-pa-lammekjott-pa-lager/ Anonymkode: 1f4b6...1dc Dei fleste sauebønder må betale for å få lam på sauene sine. Jeg så et program (insider?). Der var bonden på stølen med sauene, for å passe på. Men ulven tok ganske mange sauer, og enda flere var skadet. Jeg hadde nok hatet ulven jeg også, dersom jeg var sauebonde som mistet mange sauer. Kan ikke uttale meg om hva bonden får for sauer som blir tatt av rovdyr. Men det gjelder vel bare sauer som man kan bevise er tatt av rovdyr?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2019 #14 Skrevet 16. september 2019 Det er en elefant i dette rommet, og den heter "hva er forbrukeren villig til å betale for kjøttet"? Jeg er helt enig i at det burde være gjetere med når sauene sendes på beite. Men det er det jo ingen som er villig til å betale for eller har råd til å betale for når de står i butikken og skal handle kjøtt. For vi handler jo helst på Rema og Kiwi og lignende butikker uten betjent kjøttdisk, ikke sant? For vi skal ha det billigste kjøttet - hvorfor ellers kan kjøttprodusentene selge MUK?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #15 Skrevet 16. september 2019 4 minutter siden, Sokkar skrev: Dei fleste sauebønder må betale for å få lam på sauene sine. Jeg så et program (insider?). Der var bonden på stølen med sauene, for å passe på. Men ulven tok ganske mange sauer, og enda flere var skadet. Jeg hadde nok hatet ulven jeg også, dersom jeg var sauebonde som mistet mange sauer. Kan ikke uttale meg om hva bonden får for sauer som blir tatt av rovdyr. Men det gjelder vel bare sauer som man kan bevise er tatt av rovdyr? Jeg hater tyver. Men jeg legger ikke verdisakene mine frem så de kan bli stjålet, jeg passer på dem. Anonymkode: b8de6...785
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #16 Skrevet 16. september 2019 Akkurat nå, Blondie65 skrev: Det er en elefant i dette rommet, og den heter "hva er forbrukeren villig til å betale for kjøttet"? Jeg er helt enig i at det burde være gjetere med når sauene sendes på beite. Men det er det jo ingen som er villig til å betale for eller har råd til å betale for når de står i butikken og skal handle kjøtt. For vi handler jo helst på Rema og Kiwi og lignende butikker uten betjent kjøttdisk, ikke sant? For vi skal ha det billigste kjøttet - hvorfor ellers kan kjøttprodusentene selge MUK? Jeg vil gjerne se regnestykket der det lønner seg mer med erstatning enn å passe på sauene. Må sauene på beite? Det er ikke alle som sender sauene på fjellet. Anonymkode: b8de6...785
Sokkar Skrevet 16. september 2019 #17 Skrevet 16. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne se regnestykket der det lønner seg mer med erstatning enn å passe på sauene. Må sauene på beite? Det er ikke alle som sender sauene på fjellet. Anonymkode: b8de6...785 Det har vel med hvor bonden har beite. om det beitet er på fjellet eller ikke. Det er nok bestemt fra langt tilbake i tid, når slekten bygde opp gården.
Belima Skrevet 16. september 2019 #18 Skrevet 16. september 2019 (endret) Sauer gjør noe viktig når de beiter i utmark for de holder vegetasjonen nede i områder som ellers ville grodd igjen. De fleste gårder i Norge er ikke store nok til å la sauene beite (få nok mat) en hel sommer. Endret 16. september 2019 av Belima Rettet skrivefeil 1
Sokkar Skrevet 16. september 2019 #19 Skrevet 16. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater tyver. Men jeg legger ikke verdisakene mine frem så de kan bli stjålet, jeg passer på dem. Anonymkode: b8de6...785 Tror jeg nettopp kom med et eksempel på at det ikke hjalp. Skal dyrene ikke gå på beite, må bøndene kjøpe mer kraftfôr det blir det jo baluba for også.
Illuminatum Skrevet 16. september 2019 #20 Skrevet 16. september 2019 På 15.9.2019 den 4.13, AnonymBruker skrev: Innkjøp av sauen? Du vet at lam som fødes ikke trenger kjøpes? Varme? De går ute vår - sommer - høst. Ingen varme trengs da. Veterinær? Hvor mye veterinær kreves? Men følg prisen frem til kunde. Hvor mange ledd? 1 ledd?https://landbruk24.no/gar-inn-i-sesongen-med-600-tonn-pa-lammekjott-pa-lager/ Anonymkode: 1f4b6...1dc Du må da kjøpe sauen :-) Du tenker kanskje at det ikke trengs varme i fjøset om vinteren? Skal en ikke kjøpe inn hele besetningen trengs det vinterforede sauer. Ellers så vil selvsagt antall sauer, hvordan fjøset ser ut etc ha mye å si for varmekostnaden. Tross alt avgir sauen ikke et ubetydelig strålevarme. Det skal nok ikke så mye veterinær til. Et besøk så er overskuddet for flere lam borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå