Gå til innhold

Det livslange forbund mellom mann og kvinne er det beste grunnlaget å bygge samfunnet på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det monogame, livslange forbund mellom mann og kvinne er det beste grunnlaget å bygge samfunnet på, og det eneste naturlige utgangspunkt for reproduksjon. Denne forståelsen av ekteskapet har lange, ubrutte tradisjoner i Norge og i resten av verden, og jeg mener det er rett og viktig å gi denne samlivsformen en juridisk særstilling også i framtiden. Det er viktig å også anerkjenne de åpenbare forskjellene mellom mann og kvinne, og gi begge kjønn rom til å leve ut sine naturlige roller på egne premisser. Likestilling skal være frihet og like muligheter, ikke et krav om identiske liv.

Videre mener jeg at barn trenger å tilbringe mest mulig tid med sine foreldre når de er små. Det er uheldig at barnehage i vårt samfunn er blitt normen snarere enn unntaket, og det er viktig at det legges til rette for at mødre kan være hjemme og ta seg av sine egne barn de første leveårene.

Det er etter et risikabelt eksperiment å institusjonalisere en hel generasjon fra de er helt små. Det bør heller ikke feste seg et inntrykk av at barn ikke trenger solide relasjoner med sine aller nærmeste. Profesjonell omsorg kan aldri erstatte kjærligheten fra dem barnet hører til. Dagens utbredte bruk av barnehage svekker samhold og tilhørighet i familien, og slik virker oppløsende på en av samfunnets viktigste byggesteiner.

Så mange skiller seg i våre dager, så mange families oppløses, så mange barn påvirkes negativt av alle rare familie- og bonusfamilie konstellasjoner. Alle tidligere har flere barn og unge hatt så mye psykiske problemer. 

Det er en trist utvikling.

Anonymkode: 51d0b...bcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri, tidligere, har det vært større fokus på å hjelpe barn og unge. Derfor vil det virke som om man har hatt en enorm vekst i problemene. 

Vi har forsåvidt hatt det òg, men det er oftest linket til hvordan bl.a. sosiale medier har gjort dagens unge til en prestasjonsgenerasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...