AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #1 Skrevet 11. september 2019 Hei jeg er en ung kvinne som jobber en 50% stilling og leier jeg en leiligheten på 8500kr i måned. jeg har plutselig mye gjeld og ligger i minus og kan ikkje lengre betale husleie uten at jeg sulter meg selv. I leiekontrakten så har jeg en leieperiode på minst 1 år og jeg har bare budd her 6 måneder. Jeg har en familie medlem jeg kan bu med, men jeg veit ikkje om jeg har noen rett til å flytte herfra før jeg må?? Jeg vil ordne opp i økonomien min og finne en billigere plass å bu. Har dere noen råd til hva jeg skal gjøre, jeg er fortvila Anonymkode: f34f1...aea
Belima Skrevet 11. september 2019 #2 Skrevet 11. september 2019 Har du ikke oppsigelsestid i kontrakten? Vanlig med 3 mnd.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #3 Skrevet 11. september 2019 Snakk med huseier og fortell hvordan ståa er. Er du heldig så får du flytte og løses fra kontrakten. Anonymkode: 2f7f9...3dd 8
Hellohjelpmeg Skrevet 11. september 2019 #4 Skrevet 11. september 2019 3 minutter siden, Belima skrev: Har du ikke oppsigelsestid i kontrakten? Vanlig med 3 mnd. I følge kontrakten så har 2 måned oppsigelsestid men bare etter 1 år leieperiode
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #5 Skrevet 11. september 2019 Det er strenge krav for å ha bundet tid. Les husleieloven. Jeg kom meg ut av en slik kontrakt etter 7 måneder. Du har også rett på å selv finne leieboer som kan ta over. Det skal tungtveiende årsaker for at husvert kan si nei til den du finner. Det kan du også lese om i loven. Anonymkode: 54359...bab 4
Belima Skrevet 11. september 2019 #6 Skrevet 11. september 2019 Er du sikker på at det først er etter ett år? Mener å huske at utleier ikke kan leie ut bolig kortere enn ett år hvis ikke annet er avtalt, men at en kan si opp før den tid. Hvis huseier er ok og det er lett å finne nye leietakere, så kan du kanskje slippe å betale for to mnd. Sier du opp nå, så må du betale for oktober og november hvis ingen andre kan overta. Alltid lurt å snakke med utleier når livet ikke blir som forventet. Mange forstår din situasjon.
ekkoet Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 Ref. de to innleggene over Om kontrakten er utformet riktig er det ikke noe i veien for at oppsigelsestiden settes til 1 år ved oppstart av leieforholdet, dette er ikke det samme som en tidsbestemt leiekontrakt. I en tidsbestemt leiekontrakt er leieforholdet over når tiden løper ut, dvs at om det er en tidsbestemt kontrakt på 3 år så slutter leieforholdet når det er gått 3 år uten oppsigelse. Det er her det er krav til at varigheten ikke kan settes for kort. Med mindre det er utleiers egen bolig eller det foreligger saklig grunn er minstetiden for en tidsbestemt avtale 3 år. I tilfellet over kan utleier ha leid ut boligen uten at kontrakten er tidsbestemt eller tidsbestemt med (over) 3 års varighet, men skrevet i kontrakten at man ikke kan si opp første året. Om dette er tilfelle er ikke kontrakten ugyldig. Jeg tror at å finne en ny leieboer i samråd med utleier vil være det beste. Forklar situasjonen og si at det er bedre at du flytter og gjør opp for deg etterhvert samtidig som utleier får inn en ny leietaker - en situasjon hvor gjelden din blir større og større og utleier ikke får pengene sine er ingen av dere tjent med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå