Gå til innhold

Gruer meg til jobb som nyutdannet barnehagelærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet 1,5 mnd som barnehagelærer og gruer meg til jobb hver dag. I tillegg gruer jeg meg til å komme hjem for så å drukne i arbeid om å finne gode aktiviteter for språk og lignende. Den andre barnehagelærer sier hun tar alt på sparket og ikke planlegger, men jeg vil planlegge slik jeg kan begrunne mine aktiviteter faglig. I tillegg er jeg helt nyutdannet og derfor enda viktigere for meg å planlegge. 

Når jeg har aktiviteter føler jeg at barna syns det er kjedelig. Noen av dem sier det til og med. Dette er jo min egen feil, men jeg kjenner jeg får enda mer angst av dette. Skulle gjerne hatt veiledning men dette får jeg ikke grunnet økonomi i fylket. Damene som jobber der har jobbet der i flere år og jeg føler gjerne de blir irritert på meg over ar jeg ikke kan alt, spesielt pedagogisk leder. 

På avdelingen er det totalt kaos og det er ingen god overgang fra mat til ut eller lek til mat. Påkledning er ett rent helvette, og jeg føler at ingenting er noe gjennomtenkt eller system på. Jeg blir helt stresset i hodet og kjenner jeg snart får ett sammenbrudd. Har trivdes godt i praksis og blir derfor ganske sjokkert. Har noen råd eller tips? 

Anonymkode: b51ba...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Be om et møte med pedagogisk leder og fortell henne om frustrasjonen din ang. kaos på avd. 

Anonymkode: dfe7f...c00

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen. Be om et møte med pedagogisk leder og fortell henne om frustrasjonen din ang. kaos på avd. 

Men jeg er bare i vikariat (1,5 år) og vil derfor ikke lage oppstyr eller noe slik at jeg ikke får jobb etterpå eller dårlige referanser. Har i tillegg ansvar for de som skal begynne på skole og jeg jobber hver eneste dag etter jobb. Har plantid på 4,5 timer men sitter mye mer enn dette..

Anonymkode: b51ba...be7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du skal gjøre dette. Hun vil ta det som kritikk, og det vil antakeligvis ikke føre med seg noe godt. Tenk heller slik - selv om de er erfarne og du er nyutdannet er det ikke slik at det de gjør er det riktige. Du har masse å bidra med! Det høres ut som om det er flere ting som ikke er helt på stell i barnehagen - hvis man skal forsøke å forbedre barnehagen, hvor ville du ha startet? Hva er mest prekært? Kan du bruke noe av det du har lært faglig til å forbedre noen av situasjonene du beskriver, f.eks. påkledning? Dersom du har ansvar for førskolebarna er det et godt utgangspunkt, da får du kanskje mulighet til å prøve ut noe uten at de andre ansatte er der og "følger med"? Kan det være en idé å fokusere mer på annet enn "morsomme" aktiviteter? Får du barnas oppmerksomhet og respekt vil det være lettere å få de med på aktivitetene du har. 

Stol på deg selv og din kompetanse, litt klisjé men fake it till you make it er faktisk ganske riktig.. 

Anonymkode: 98a28...73a

• Liker 2
Skrevet

For det første, så utrolig heldige barna er som har en nyutdannet voksen som vil deres beste og som ønsker å bli god og forberede gode dager. 

For det andre, dette vil helt sikkert gå seg til med erfaring - klart det er beintøft nå, det høres egentlig ganske normalt ut. 

For det tredje, jeg har et barn som lett engasjeres og som er god til å konsentrere seg - men hun elsker ikke alt de finner på hun heller. Barn er ulike. Er det virkelig realistisk at man i barnehage skal kunne engasjere hele gruppa - alltid? Du kommer til å prøve og feile, se hva som engasjerer og ikke, lage og lære dine triks. Men det tar jo tid :) 

igjen, heldige barn!

• Liker 1
Skrevet

Snakk med lederen din og be om råd/hjelp for å få ordnet overganger, påkledning o.l. Kan du rådføre deg med andre som jobber på andre avdelinger, eller rett og slett høre om der erfarne på avdelingen har gode erfaringer å dele?

Når det gjelder planlegging er det vel som lærere flest, man må jobbe veldig mye ekstra (ubetalt) i det/de første året/årene. I mitt første arbeidsår (i vgs) hadde jeg en 80% stilling, men jobbet minst 55-60 timer hver uke. Jobbet omtrent like mange timer i uka det andre året, men da hadde jeg 100% stilling. Det blir bedre når man får erfaring.

Anonymkode: 92f58...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...