Gå til innhold

Hvordan fungere dette med ferie og ferieutbetaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ganske nyutdannet og begynte å jobbe i vinter. 

Jeg ble tidligere i sommer trekt i lønn for 5 uker ferie, altså 25 dager, og hadde ikke opparbeidet meg rett til å feriepenger fordi jeg begynte å jobbe det året. Derfor gikk jeg på en liten økonomisk smell rett før ferien. 

Nå ser jeg at jeg har 10 feriedager til gode (i år), men jeg planlegger ikke å ta ut noe ferie i år. Jeg har tre spørsmål. 

Kan jeg velge å ikke ta ut ferie i år, og eventuelt ha disse to ferieukene til gode for neste år, sånn at jeg da har syv uker ferie? 

Kan jeg ta kontakt med lønningskontoret i morgen og gi beskjed om at jeg ikke skal ha mer ferie i år, og ønsker disse to ukene utbetalt? Får jeg pengene utbetalt da i neste lønning? Jeg forstår det sånn i bedriften at de som ikke har jobbet ett "fullt" år kan gi beskjed om at de skal ha redusert ferie. 

Hvis jeg for eksempel planlegger å bytte jobb neste høst, og jeg ikke tar ut disse to ferieukene i år, altså at jeg får de overført til neste år sånn at jeg da har syv uker ferie. Kan jeg da i neste sommer ta ut tre uker ferie, bli trekt for fem nye uker neste år også sånn at jeg da altså har syv uker ferie, minus de tre som jeg tar ut, og har altså fire ferieuker igjen i 2020. Om jeg da slutter om høsten, får jeg da tilbake lønn for disse fire ukene? Eller er de pengene tapt for alltid? 

Anonymkode: 3bde6...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan jeg velge å ikke ta ut ferie i år, og eventuelt ha disse to ferieukene til gode for neste år, sånn at jeg da har syv uker ferie? 

Nei.

Anonymkode: 3c553...908

Skrevet

Ja til begge hvis de godtar det. De kan tvinge deg til å ta ut ferien også.  

Anonymkode: b4506...0d3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja til begge hvis de godtar det. De kan tvinge deg til å ta ut ferien også.  

Nei. Arbeidsgiver kan ikke pålegge arbeidstaker å avvikle mer ferie enn feriepengene dekker. Feriepengene skal dekke lønnsbortfallet under ferien, og dersom TS ikke har opparbeidet seg feriepenger i fjor kan hun altså motsette seg å avvikle (full) ferie og kreve resten av ferietrekket utbetalt. Optimalt sett bør dette avklares før ferietrekket utføres slik at arbeidstaker ikke trekkes for mer ferie enn feriepengeutbetalingen dekker. 

Anonymkode: af423...20d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Arbeidsgiver kan ikke pålegge arbeidstaker å avvikle mer ferie enn feriepengene dekker. Feriepengene skal dekke lønnsbortfallet under ferien, og dersom TS ikke har opparbeidet seg feriepenger i fjor kan hun altså motsette seg å avvikle (full) ferie og kreve resten av ferietrekket utbetalt. Optimalt sett bør dette avklares før ferietrekket utføres slik at arbeidstaker ikke trekkes for mer ferie enn feriepengeutbetalingen dekker. 

Ts er trekt for 5 uker ferie. Altså er ferien alt dekket inn, er ferie med lønn.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts er trekt for 5 uker ferie. Altså er ferien alt dekket inn, er ferie med lønn.

Nope, ferien er ikke «dekket inn» bare fordi ferien alt er trukket. TS gikk jo uten lønn i perioden. Dessuten er all ferie uten lønn 🙄

Jeg tror noen bør lese seg litt opp på ferieloven ;) 

• Liker 1
Skrevet

Ferien overføres neste år. Ikke tillatt å utbetale de. 

Anonymkode: 864c6...389

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ferien overføres neste år. Ikke tillatt å utbetale de. 

Anonymkode: 864c6...389

TS, ikke hør på råd fra folk som tydeligvis ikke er kjent med ferieloven. 

Til info er det ikke tillatt å utbetale ikke-avviklet ferie dersom feriepengene dekker lønnsbortfallet. Gjør de ikke det kan arbeidstaker motsette seg å avvikle ytterligere ferie enn hva feriepengene dekker. Merk at selv om feriepengene er opparbeidet hos tidligere arbeidsgiver og arbeidstaker har brukt opp disse må arbeidstaker likevel trekkes for, og avvikle, full ferie. 

Men siden TS begynte å jobbe i inneværende år og ikke har opptjent feriepenger fra i fjor så kan hun altså motsette seg å avvikle ferie. 

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke opparbeidet deg feriepenger skal det heller ikke trekkes for ferie i juni når feriepenger utbetales. Du sku fådd din vanlige lønn og blitt trekt i lønn når du tok ferie.  De 10 dagene trenger du ikke ta ut siden du ikke opparbeidet deg lønn for de, ferie skal i utgangspunktet ikke hverken overføres eller betales ut. Kun utbetales hvis du slutter i jobben.

Anonymkode: f8460...64e

Skrevet

Du må søke om å overføre ferie, og arbeidsgiver kan si nei. 

Anonymkode: 109e5...5c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...