Gå til innhold

9 år og helt på styr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 9 holder på å gjøre meg sprø. Lang historie kort: Hun bryr seg null om lekser og rutiner i hverdagen, alt må terpes og mases om. Igjen og igjen.

Hun ønsker å bli oppvartet dagen lang, eneste hun har interesse av er å fly med venner og se på mobil. Når grenses settes, er det huskestue. Hun kverulerer på HVER ENESTE TING.

Hva gjør jeg nå? Begynner å bli sliten og lei!

Anonymkode: 94e41...276

Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi på 9 holder på å gjøre meg sprø. Lang historie kort: Hun bryr seg null om lekser og rutiner i hverdagen, alt må terpes og mases om. Igjen og igjen.

Hun ønsker å bli oppvartet dagen lang, eneste hun har interesse av er å fly med venner og se på mobil. Når grenses settes, er det huskestue. Hun kverulerer på HVER ENESTE TING.

Du må bare fortsette å sette grenser og være tydelig og konsekvent..

Anonymkode: 28b11...6c7

Skrevet

Dette er en resultat av din oppdragelse. Hva med at du går til helsesøster å spør om det holdes noen foreldrekurs for foreldre med barn i den aldersgruppen. 

Anonymkode: ebf5a...d75

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da inndrar du mobil og andre goder inntil hun skjerper seg. Du må være tydelig, konsekvent og vise henne at du er sjefen og at dine regler gjelder eller så får det konsekvenser.

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Har en 9-åring selv. Min erfaring er at det er viktig å være veldig tydelig på regler som er satt, og at du må våge å være upopulær. Om morgenen får hun ikke se på skjerm (mobil, iPad) med mindre hun er helt klar til å gå til skolen før hun faktisk må gå. Hun må skifte, smøre frokost, smøre niste, pakke sekk og gå på badet. Når hun prøver seg på å finne frem mobilen og ikke er klar, minner jeg henne rolig på regelen. Hører hun ikke etter og legger bort mobilen etter ca 10 sek, tar jeg den og har den i lomma til hun er klar til å gå til skolen. Hun kan bli skikkelig sint, men da gjentar jeg bare at sånn er regelen, og det er fordi hun glemmer tiden når hun bruker mobilen, og da er det fare for å komme for sent. 

Lignende taktikk bruker jeg på andre ting. Før ble jeg gjerne sint selv, kunne si ting som "du gjør alltid sånn..", "hvorfor hører du ikke etter.." etc. Det var ganske mye krangling. Når jeg bestemte meg for å ikke se på henne som vanskelig, men en som trenger veiledning og rammer for å kunne ta gode valg for seg selv senere, ble det bedre.

Rolig, tydelige grenser, griper inn hvis grensene ikke overholdes, og passe på å ikke si nei til alt (prioritere hvilke regler som faktisk er viktige) er blitt viktig for meg. Og jeg synes forholdet til 9-åringen er blitt mye bedre, og hun hører på meg fordi hun vet at jeg ikke "bare snakker". 

Lykke til:) Husk at du har en flott 9-åring!

Anonymkode: e3283...1ed

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ha vært for ettergivende fra hun var liten - for at hun skal tro at sånn oppførsel er ok nå når hun er 9 år?

Jeg hadde aldri gjort lekser jeg heller, om det ikke var for at min mor (fra 1.skoledag) forklarte meg og ga meg den rutinen- lekser gjør man ( hun fikk også sneket inn i samvittigheten min en dårlig magefølelse hvis jeg ikke gjorde de :ler: ).

Jeg hadde begynt med å forklare noen grunnregler, litt info om samvittighet/tenke på andre enn seg selv og hvordan handlingene hennes påvirker andre/ og også seg selv osv. Så hadde jeg innført de nye kjørereglene (tydeligvis nye) fra mandag av

- Lekser gjøres når man kommer hjem (før man gjør noe annet enn eventuelt å spise middag/ hvile seg en halvtime etter skoledagen). Involvert meg - hva har hun i lesker, hvilke fag liker hun best, hva syns hun er vanskelig. Være tilgjengelig mens hun gjør lekser/vist interesse i leksene hennes. Gitt ros :klappe: Prøvd å lære henne at livet består av visse ting man bare må gjøre - det gjelder for barn,tenåringer og voksne. På en avslappet måte (uten fokus på karakterer/press til å bli best) prøvd å formidle alt det spennende man kan lese og lære seg i skolesammenheng - og på egen hånd/styrt av hennes interesser.

- Oppvarting og kverrulering på hver eneste ting er jo dessverre din egen skyld. Hadde du begynt med grensesetting fra hun var 2 år så hadde hun neppe fått for seg at hun var den voksne/jevnbyrdig med deg. Så du får innføre nye regler og informasjon om handlinger-konsekvenser osv. på det området også.

Det handler jo ikke om å være slem/streng, men man gjør jo barn århundrets bjørnetjenste hvis man bare er ettergivende/ingen grenser/ikke lærer de om livet. Da ender de fort opp som en 19 år gammel gjøk som går på rødt lys*pang* fordi ingen noen gang har forklart de at man må vente til det blir grønt (eventuelt  som et jævla minimum se til begge sider hvis man måå gå på rødt ).

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge har dere hatt ordentlige rutiner i hverdagen da?

Her er det for eksempel alltid lekser før data/sosialisering med venner/fritidsaktivitet! Lekser er aldri gøy, men det man bare gjennom. Kanskje det er noe du kan snakke med kontaktlærer om, be kontaktlærer forklare på en litt streng måte også kanskje på foreldremøte dere skal ha hvorfor lekser er viktig?! Det kan hende det hjelper at noen andre enn mamma sier det?! 

Her funker det dårlig med oppvarting! Man rydder etter seg selv på bordet når man har spist, og man henter ting selv. 

Du må bare være tydelig og standhaftig med reglene! Vi har forresten regler på det med mobil også. Hvilken mobil har hun? Her har ungen iPhone, det samme gjelder barnets far. Dermed kan vi sette begrensninger med når på døgnet barnet får holde på med konkrete app'er etc. Det hjelper mye.

Anonymkode: ea5e8...629

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...