Gå til innhold

Oppbevaring av testamente

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å skrive testamente, og har i den forbindelse vurdert hvor jeg skal oppbevare det. Jeg vil jo gjerne at mine etterlatte faktisk skal finne det, og vet av egen erfaringen hvordan viktige papirer kan forsvinne i alt arbeidet etter at noen er død. Så jeg tenkte å ha det hos Tingretten. Ble litt overrasket over at det kreves et gebyr på kr 920 for å levere det inn der. 

Hvilke andre alternativer for trygg oppbevaring har andre valgt ?

Anonymkode: 09ebe...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bankboks, hos advokaten.

Men ærlig talt, 920,- er ingenting.

Anonymkode: e157a...7eb

• Liker 4
Skrevet

Bankboks. Bare et forslag, jeg vet ikke hva det kan koste. Hos advokat, vet ingenting om pris.

Skrevet

Tror bankbokser er på vei ut, og advokat er sikkert mye dyrere. Blir nok Tingretten. Syns bare at det rent samfunnsmessig er fornuftig at folk leverer inn sitt testamente for oppbevaring (mindre konflikt etter dødsfall), og at avgiften kunne vært litt lavere. Den følger, så vidt jeg forstår, rettsgebyret, og vil dermed stige hvert eneste år. Kunne f eks vært et 1/2 rettsgebyr, dvs kr 575 i år.

• Liker 1
Skrevet

I Oslo er det hos byfogden, vet dog ikke hva det koster

Anonymkode: ade50...b4f

• Liker 1
Skrevet

Tryggest er og levere det til Tingretten, det har jeg gjort. Har ikke barn og nærme slekt. Vil ikke at mine penger skal gå til lenger ut i slekta men skal gå til diverse organisasjoner. Da vil hvertfall ting går riktig for seg. Legger du det en annen plass er det fort at noen kan klusse med det eller kaste det. Ved dødsfall vil det bli automatisk sjekket opp mot Tingretten. Hvis heller ikke andre vet du har skrevet testamente så kan det være ting ikke blir som du ønsket. 

Anonymkode: ec781...70d

• Liker 2
Skrevet

Forslagene om bankboks er fånyttes. Bankbokser er på vei ut eller er allerede avviklet. Jeg prøvde å ta en ringerunde for å få leid bankboks for 3-4 år siden, og ingen hadde. De bankene som hadde bankbokser, var i ferd med å avvikle alle kundeforholdene og tok ikke inn nye.

Ville levert det til Tingretten og betalt den knappe tusenlappen det koster. Det er det verdt. Da vet du at det blir tatt hensyn til.

• Liker 1
Skrevet

Lever til tingretten. Hvis ikke risikerer du at noen brenner det...

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å skrive testamente, og har i den forbindelse vurdert hvor jeg skal oppbevare det. Jeg vil jo gjerne at mine etterlatte faktisk skal finne det, og vet av egen erfaringen hvordan viktige papirer kan forsvinne i alt arbeidet etter at noen er død. Så jeg tenkte å ha det hos Tingretten. Ble litt overrasket over at det kreves et gebyr på kr 920 for å levere det inn der. 

Hvilke andre alternativer for trygg oppbevaring har andre valgt ?

Skal du ha en trygg oppbevaring, så er kr. 920 og deponering i Tingretten eneste alternativ. 

Bankbokser er mulig å få når du har kundeforhold til "rette" banken. Men ett testament i en bankboks er verdiløst. Fordi bankene kan sperre bankboksen når personen dør, de pårørende/arvingene kan åpne bankboksen og fjerne testamentet og dermed er testamentet ute av verden/verdiløst. 

Advokater deponerer også testamenter i stedets Tingrett. De beholder en kopi, men de forplikter seg på ingen måter til å være garantist for at testamentets innhold blir gjort gjeldende. Det skjer bare ved deponering til tingretten. Men flytter du til Kirkenes, og har testament i Kristiansand så må du også overflytte testamentet fordi de ulike rettskretsene ikke er garantist for at en annen rettskrets sitt testament kommer frem den dagen det er bruk for testamentet. 

Anonymkode: 5165b...02d

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville oppbevart det hos Tingretten. Hvis du bare har det i en bankboks hjemme kan jo den første som finner det bare rive det i stykker hvis de ikke liker det som står der. Eller klusse litt på det. Skal ikke mer til for å gjøre det ugyldig. 

Anonymkode: 3757f...b54

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville oppbevart det hos Tingretten. Hvis du bare har det i en bankboks hjemme kan jo den første som finner det bare rive det i stykker hvis de ikke liker det som står der. Eller klusse litt på det. Skal ikke mer til for å gjøre det ugyldig. 

Anonymkode: 3757f...b54

Bankbokser er som navnet sier noe som befinner seg i ett banklokale og ikke i hjemmet. 

Å svare for å svare uten å tenke over eller ha kunnskap om hva man svarer på, burde man ikke gjøre. 

Anonymkode: 5165b...02d

Skrevet

Jeg er veldig glad i å gå i fjellet,og ønsker helst at asken min sprees på toppen av et fjell. Tenkte å skrive dette i testamentet, men usikker på om det er mulig. Noen som har spredd asken,og vet hvor strenge reglene er?

Skrevet

Hvis du finner en bank som fortsatt har bankbokser er det garantert dyrere. En forening jeg er med i hadde bankboks for noen år siden og prisen var 500 kr pr. år.

Anonymkode: 21009...08f

Skrevet

Det er tryggest hos domstolen. I Oslo er det hos Oslo Byfogdembete, i andre kommuner er det din lokale tingrett. Der blir det registrert med ditt fødselsnummer, lagt i et hvelv -- så når du dør og du registreres som avdød, så får man opp at du har et deponert testament. Om du har det andre steder så vet man jo aldri hva som kan skje. 

Hilsen en som jobber i domstolen og registrerer både testament og dødsfall :)

Anonymkode: 7ade5...66c

Skrevet

Jeg har en nær kollega/venn og en annen venn som oppbevarer. Ingen av de har arverett hverken i testamentet eller uten så ingen fare for at begge de brenner det. 

Har liten familie, så vil sikre at arven min går til en veldedig organisasjon dersom noe skulle skje med oss 6 i nærmeste familie samtidig (nieser, bror og foreldre). 

Anonymkode: 72a66...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...