Gå til innhold

Noen som har totalrenovert et hus og er fornøyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger å gjøre dette om et års tid, hadde vært gøy å høre andres erfaringer 😊 om det ikke gikk som du ville, fortell gjerne likevel!

Anonymkode: 5e609...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke gjort det selv, men en venninne og mannen gjorde det. 

De ble ikke fornøyde med resultatet, men det var mye fordi de absolutt skulle gjøre alt selv.. helt uten erfaring eller kunnskaper, og i tillegg til at de begge var i full jobb så alt skulle foregå på kveldstid og i helgene.. 

Så vår lærdom fra deres prosjekt var vel å få fagfolk til å gjøre det :p 

Anonymkode: 3d5bc...bec

• Liker 1
Skrevet

Jeg og sambo gjør alt selv, i tillegg til fulle jobber og to små barn. Det er tungt men vi hadde ikke annet valg, da vi ikke har penger til å betale andre for jobben. Nå vil jeg ikke kalle det totalrenovering da vi ikke gjorde noe utvendig. Det er også første gang vi gjør det i denne skala, så vi lærer as we go.

men innvendig har vi fjernet to vegger, flyttet 3 dører, fjernet en bod og bygde en bod annen plass, bygde to nye vegger med skyvedører, la på gipsrehab noen steder, byttet ut gipsvegger andre steder, fjernet strie, sparklet og malt alt, byttet undergulv, la på isolasjon mellom etasjer og rom (var ingen), byttet gulv i hele huset, sparklet og malt alt, fått opp nytt kjøkken. Alt nye skjulte elektriske er gjort av elektriker og det kom på 160 tusen og sprengte budsjettet vårt totalt. Og oppussing tar tid, og vi gjør stadig feil. Det positive med at det tar så lang tid, er at vi kommer opp med bedre løsninger etterhvert. Men joda, slitsomt å leve i kaoset, og slitsomt å se alt jobben som gjenstår.

om vi hadde penger, og visste det vi vet nå, ville vi tatt oss av rivinga, ville rivet alle vegger, og vi ville aldri forsøkt å fikse en vegg bak tapet eller strie eller panel. Så ville vi betalt noen til å sette opp nye gipsplater, og grovsparkle skøytene. Så kunne vi overta derifra. Det ville spart oss uendelig med jobbtimer og det ville ikke blitt så dyrt engang. 

men resultatet er vi fornøyde med. :) det er nesten utrolig hva vi fikk til med utgangspunktet som vi hadde. 

Anonymkode: 18007...79d

• Liker 1
Skrevet

Vi har gjort det. Vi har tatt ett og ett rom, og holdt oss til det. Revet ned og bygd opp igjen rom for rom, og endret litt på planløsningen.

Vi har gjort det meste selv, med unntak av det elektriske. Men nå er mannen håndverker da, og jeg har lært meg mye. Vi hadde planlagt nøye på forhånd, ikke hatt noen store overraskelser underveis.

Vi er veldig fornøyde med resultatet.

Anonymkode: cc893...6cd

Skrevet

Spennende å høre😊

Vi kommer til å få et byggfirma/arkitekt til å gjøre jobben for oss, vi er ikke mye handy og har mer enn nok med ungene og jobbene våre 😅 vi ønsker å bevare huset men gjøre endel endringer planmessig, skape nye rom, fjerne loft, nytt tak osv. 

Det er så mange som sier at de angret på renovering og heller ville bygget nytt, så det er litt kjekt å lese om positive erfaringer og😊

Skrevet

Vi er ikke helt i mål da, men er ferdig med alt det viktige, som tak, kledning, grunnmur, isolsjon, vinduer, kjøkken, bad, kloakk, elektrisk og brønn.. 😅 

Var en skikkelig rønne da vi kjøpte, for spesielt interesserte kan du si.. 😅 Heldigvis er mannen superhandy, og kan gjøre alt selv, inkl elektrisk og rør, så vi har bare fått offisiell godkjenning på våtrom og sånn av kompiser som er håndtverkere og vet hva han er god for (liten plass, alle kjenner alle og er ikke så nøye på formalitetene..). Jeg tar meg av design, maling, fargevalg og møblering. 

Vi er kjempefornøyde, minimalt med lån, huset er akkurat slik vi vil ha det (med noen få uferdige unntak, som kommer), og vi elsker disse prosjektene sammen. Hele familien jobber i felleskap og koser oss. ❤️ Til og med treåringen er med pappa og støper. ❤️

Konseptet med at oppussing tar knekken på forholdet stemmer ikke her, vi er på 13. året, og har det bedre sammen enn noensinne. Håper på å bo her til vi blir for gamle, minst 40 år til! 😍

Anonymkode: 05b16...897

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke helt i mål da, men er ferdig med alt det viktige, som tak, kledning, grunnmur, isolsjon, vinduer, kjøkken, bad, kloakk, elektrisk og brønn.. 😅 

Var en skikkelig rønne da vi kjøpte, for spesielt interesserte kan du si.. 😅 Heldigvis er mannen superhandy, og kan gjøre alt selv, inkl elektrisk og rør, så vi har bare fått offisiell godkjenning på våtrom og sånn av kompiser som er håndtverkere og vet hva han er god for (liten plass, alle kjenner alle og er ikke så nøye på formalitetene..). Jeg tar meg av design, maling, fargevalg og møblering. 

Vi er kjempefornøyde, minimalt med lån, huset er akkurat slik vi vil ha det (med noen få uferdige unntak, som kommer), og vi elsker disse prosjektene sammen. Hele familien jobber i felleskap og koser oss. ❤️ Til og med treåringen er med pappa og støper. ❤️

Konseptet med at oppussing tar knekken på forholdet stemmer ikke her, vi er på 13. året, og har det bedre sammen enn noensinne. Håper på å bo her til vi blir for gamle, minst 40 år til! 😍

Anonymkode: 05b16...897

Skulle ønske det føltes sånn ut for oss også i fjor da vi holdt på i alle ledige timer😪 Dette blir nok vår siste store prosjekt til all tid. Fornøyd med resultatet da:)

Anonymkode: f59e5...000

• Liker 2
Skrevet

Alle jeg kjenner som har påtatt seg store oppussingsprosjekter har angra og nesten gått på veggen. Kun på KG jeg har hørt suksesshistorier

Anonymkode: 64c80...7b6

• Liker 1
Skrevet

Vi har pusset opp 1 og 3 etasje selv..det er et slit av svette og tårer..så da 2 etasje skulle pusses opp, ventet vi en stund til vi hadde spart opp en del, og leide inn fagfolk til jobben. Vi rev hele etasjen selv, slik at folkene som skulle gjøre jobben bare kunne sette i gang. Men, helt ærlig..mye av det som ble gjort er vi svært misfornøyde med (de har tatt lettvinte løsninger mange steder, og sikkert håpet at vi ikke skulle se det)..så nå starter kampen med å få gjort det skikkelig 😝 Vi betalte rundt 2,5 millioner..og forventet skikkelig arbeid. I etterkant ser vi at vi kunne har gjort en bedre jobb selv flere steder. Men med tiden det ville tatt var det uaktuelt da det var snakk om kjøkken, 2 bad, vaskerom, trapp fra 1 til 3 etasje osv osv. Det er dessverre altfor mange fagfolk som ikke lenger legger æren sin i å gjøre et skikkelig arbeid. 

Gjør i hvert fall GOD research før du hyrer inn folk..og få kvitteringer for ALT. Vi gjorde begge deler, og da har vi en mye bedre sak når vi tar denne saken videre.

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine totalrenoverte huset i to etapper. Første etappe var store endringer, der halve huset ble revet og så bygget opp på nytt, og planløsningen i andre ble endret. Andre etappe var enklere, med overfladisk oppussing av resten samt nye vinduer.

De store snekkerarbeidene ble selvsagt overlatt til et profesjonelt firma, og det elektriske, rør og bad ble også overlatt til fagfolk. Ellers var det mye egenarbeid.

Dessverre viste det seg at snekkerfirmaet hadde undervurdert størrelsen på jobben, og dermed ble det store forsinkelser. De tok også noen snarveier som de senere måtte komme tilbake og fikse. Elektrikeren i første etappe viste seg også å være en idiot, men heldigvis var han en idiot som kunne faget sitt.

Ellers er de veldig fornøyde med oppussingen. Det var et styr når det sto på, men huset fungerer mye bedre nå enn før. Likevel tror jeg de nå er ganske lei av slikt. Det er en grunn til at det tok ti år mellom første og andre etappe.

Anonymkode: 0aba1...8f9

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Spennende å høre😊

Vi kommer til å få et byggfirma/arkitekt til å gjøre jobben for oss, vi er ikke mye handy og har mer enn nok med ungene og jobbene våre 😅 vi ønsker å bevare huset men gjøre endel endringer planmessig, skape nye rom, fjerne loft, nytt tak osv. 

Det er så mange som sier at de angret på renovering og heller ville bygget nytt, så det er litt kjekt å lese om positive erfaringer og😊

Dere skal jo ikke gjøre noe selv, så neppe vil dette gå utover forholdet. Eneste risiko jeg ser, er at dere kommer til å bruke mye mer penger enn opprinnelig planlagt, og må til slutt selge fordi dere ikke har råd til å sitte igjen i boligen. Anbefaler sterkt å sette opp budsjett og holde deg til budsjettet, +-5% men ikke mer. La oss si du faller pladalsk for et gulv som koster det dobbelte enn du sett for deg. Du må da være streng med deg selv og veie det opp mot noe annet du må gi tapt for å ta seg råd til det gulvet. Vil du f.eks være villig til å gå for billigere fliser på badet, eller baderomsplater? Eller kjøkkenet fra Ikea? Og hvis svaret er nei, da ser du etter et annet gulv.

• Liker 1
Skrevet

Vi pussa opp vår første leilighet. Etter det har vi kun bodd i nye boliger, føler det sier sitt 😅

vi ble aldri helt fornøyd. Det var en 100 år gammel leilighet, kunne ikke gjøre hva man ville med planløsningen, det var en del elektrisk som gjorde at taket måtte senkes, man måtte bokse inn ting etc som irriterte meg + at vi var uheldige med en håndverker vi leide inn (han stjal verktøy).

Alt i alt utrolig mye jobb og vi ble helt utslitt.  Psykisk og fysisk. Det blir alltid mye dyrere enn man tror, og vi endte med å måtte snu på krona mot slutten av mnd for å få råd til både materialer OG mat.

unge og litt naive? Absolutt! Når alt kom til alt tjente vi veldig mye på å gjøre det, da. Vi fikk solgt til en vanvittig pris, noe som gjorde at vi fikk en solid egenkapital og har kunne kjøpe oss oppover.

Når man tenker tilbake husker man det fine også, å stå sånn sammen og male og preike for eksempel. Eller når man endelig finner en løsning som funker, kommer over et kjempetilbud på produkter man vil ha etc. Men alt i alt så ble prosjektet så stort at vi nok aldri kommer til å ta på oss noen store oppussingsprosjekter igjen. 😅

Anonymkode: a00fa...869

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende å høre😊

Nå må du huske på at det antageligvis er minst like mange som har bygget nytt, og har dårlige erfaringer med det også. Så ikke la det stoppe deg, om du har funnet et hus du ønsker. 

Søsteren min bygget helt nytt, og de har hatt langt mer "greier" med sitt flunkende nye hus enn hva vi har hatt med vårt hus fra 1971.. Og i etterkant, når de har bodd der en stund, har de revet ned og flyttet på vegger og angret på plassering av bad, osv. 

Skrevet

Ja. Vi er fornøyd. Men fy faen som vi angrer egentlig. Vi har brukt så mye penger og tid på dette. Om jeg kunne skrudd tida tilbake hadde jeg heller kjøpt nyere hus. Jeg er så sliten. Skal heldigvis bo her til jeg dør men det var faen meg en heavy jobb. Vi gikk på med friskt mot og en slekt full av håndverkere som haddde anbefalt oss å kjøpe dette, de ville hjelpe. Men hjelpen var svært begrenset. 

Vi har gjort veldig mye selv, og noe har vi satt bort. Med fire barn hvorav en er baby sier det seg selv at dette har vært en påkjenning. Aldri mer. Anbefaler det ikke til noen. Selv ikke nå som jeg har drømmehuset.

Anonymkode: 1b667...846

• Liker 1
Skrevet

Vi begynte på et kjempe prosjekt. Mannen er tømrer. Og jeg mener selv jeg er handy, i tillegg jobber jeg innen byggadministrasjon så jeg har god kjennskap til priser, tidsbruk og mengder på forbruk. Slik at det vi gjorde ble bra, godt innenfor budsjett og innenfor tidsramme. Men heldigvis så vi at videre arbeid ville koste mer enn det kunne smake. Det gjenstående var både kostbart og tidkrevende så vi valgte å gi oss og selge for så å kjøpe nytt. Det er noe med å skulle bo oppi et byggeprosjekt mnd etter mnd med småbarn. Samt at huset vi jobbet med aldri kunne bli det vi ønsket, da måtte vi revet det meste å startet på nytt. Har ikke angret på at vi ga oss, men heller ikke angret på det vi gjorde. Det ga oss en inngangsbillett i boligmarkedet, samtidig som vi fikk en fin egenkapital med oss videre. Og ikke minst, det har gitt oss masse erfaring.

Anonymkode: 45d89...735

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min bygget helt nytt, og de har hatt langt mer "greier" med sitt flunkende nye hus enn hva vi har hatt med vårt hus fra 1971.. Og i etterkant, når de har bodd der en stund, har de revet ned og flyttet på vegger og angret på plassering av bad, osv. 

Det sies at man må bygge hus tre ganger, før man blir helt fornøyd. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi begynte på et kjempe prosjekt. Mannen er tømrer. Og jeg mener selv jeg er handy, i tillegg jobber jeg innen byggadministrasjon så jeg har god kjennskap til priser, tidsbruk og mengder på forbruk. Slik at det vi gjorde ble bra, godt innenfor budsjett og innenfor tidsramme. Men heldigvis så vi at videre arbeid ville koste mer enn det kunne smake. Det gjenstående var både kostbart og tidkrevende så vi valgte å gi oss og selge for så å kjøpe nytt. Det er noe med å skulle bo oppi et byggeprosjekt mnd etter mnd med småbarn. Samt at huset vi jobbet med aldri kunne bli det vi ønsket, da måtte vi revet det meste å startet på nytt. Har ikke angret på at vi ga oss, men heller ikke angret på det vi gjorde. Det ga oss en inngangsbillett i boligmarkedet, samtidig som vi fikk en fin egenkapital med oss videre. Og ikke minst, det har gitt oss masse erfaring.

Anonymkode: 45d89...735

Beklager, det er ikke tilfeldigvis ditt hus? - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=157099613

Syntes bare det var så rart, ser ut som de pusset opp kjøkken og bygde ny inngang, også gir de seg på topp. 😂og ikke gjort noe annet i huset.. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og sambo gjør alt selv, i tillegg til fulle jobber og to små barn. Det er tungt men vi hadde ikke annet valg, da vi ikke har penger til å betale andre for jobben. Nå vil jeg ikke kalle det totalrenovering da vi ikke gjorde noe utvendig. Det er også første gang vi gjør det i denne skala, så vi lærer as we go.

men innvendig har vi fjernet to vegger, flyttet 3 dører, fjernet en bod og bygde en bod annen plass, bygde to nye vegger med skyvedører, la på gipsrehab noen steder, byttet ut gipsvegger andre steder, fjernet strie, sparklet og malt alt, byttet undergulv, la på isolasjon mellom etasjer og rom (var ingen), byttet gulv i hele huset, sparklet og malt alt, fått opp nytt kjøkken. Alt nye skjulte elektriske er gjort av elektriker og det kom på 160 tusen og sprengte budsjettet vårt totalt. Og oppussing tar tid, og vi gjør stadig feil. Det positive med at det tar så lang tid, er at vi kommer opp med bedre løsninger etterhvert. Men joda, slitsomt å leve i kaoset, og slitsomt å se alt jobben som gjenstår.

om vi hadde penger, og visste det vi vet nå, ville vi tatt oss av rivinga, ville rivet alle vegger, og vi ville aldri forsøkt å fikse en vegg bak tapet eller strie eller panel. Så ville vi betalt noen til å sette opp nye gipsplater, og grovsparkle skøytene. Så kunne vi overta derifra. Det ville spart oss uendelig med jobbtimer og det ville ikke blitt så dyrt engang. 

men resultatet er vi fornøyde med. :) det er nesten utrolig hva vi fikk til med utgangspunktet som vi hadde. 

Og når dere skal selge, så er det noen som kjøper et hus de tror er nylig renovert, men egentlig bare er noe dritt 😄 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags "greier" er dette?

Det er jo forøvrig åpenbart at de har kjøpt "feil" hus til sitt behov da, om de har gjort så mye i etterkant i et nytt hus.

Anonymkode: 01115...854

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags "greier" er dette?

Det er jo forøvrig åpenbart at de har kjøpt "feil" hus til sitt behov da, om de har gjort så mye i etterkant i et nytt hus.

Anonymkode: 01115...854

Det er ikke uvanlig at det dukker opp ymse «greier» som ikke er tipp topp i et nybygg. Har sett mye rart som er utført av «fagfolk»..

Det er heller ikke uvanlig å angre på ymse løsninger som så greie ut på papiret. De fleste som har bygget nytt hus, angrer tildels på noen av løsningene de valgte. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...