Gå til innhold

Useriøs arbeidsgiver, skal jeg gå til media?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble headhuntet av et lite firma med 4-5 ansatte, kom fra et større seriøst firma der jeg hadde god årslønn. Jeg brukte lang tid på å gi dem svar, og var generelt litt skeptisk, men ble lokket over av lovnader om mye frihet, dobbel årslønn dersom jeg sto på (provisjon, som jeg også har jobbet med tidligere, og klart meg bra på). Jeg bestemte meg for å hoppe i det, til tross for at sjefen der har hatt en sak i media med dårlig omtale. 

Vi gjorde en jobb sammen som team i vår, der vi jobbet intenst en uke med suksess, men som måtte avsluttes da lokalavisa bestemte seg for å skrive om det vi jobbet med, og sjefen ikke ønsket mer oppmerksomhet; og heller ville slokke brannen før den ble for stor. Greit nok. Det resulterte i ingen salg, men sjef lovte oss betaling på 10k hver når vi hadde jobbet så godt. Og spesielt siden det ikke var vår skyld at jobben måtte avsluttes. 

Skulle utbetales i midten av juli, ingen lønn kom. Mye frustrasjon og mas, men han var på ferie, og svarte ikke. Kom et par lovnader om at dette skulle ordnes, uten at noe skjedde. Så ble vi midlertidig ansatt i et annet firma for en jobb de ønsket, der vi hadde en liten del fastlønn. Fikk denne utbetalt som avtalt, og jobbet som avtalt ift. timer. Men i slutten av august var jeg så irritert over dette med manglende utbetaling på første lønning, som enda ikke har kommet, at da jeg fikk et nytt jobbtilbud så tok jeg det og sa opp stillingen min i begge firma. 

Nå virker det ikke som tidligere sjef har tenkt til å utbetale lovet lønn for den jobben vi gjorde i vår, fordi jeg ikke ble med i firma videre. Og det kan virke som han mener jeg har "fått nok" ift fastlønn fra annet firma. Jeg opplever hele opplegget som ekstremt useriøst, og vil bare avslutte denne saken. Lønnen som var avtalt var jo noe muntlig han kom med, i forhold til kontrakten så har jeg provisjon av salg. Jeg vet derfor ikke hvor langt jeg kommer med sak hos arbeidstilsynet. 

Nå vurderer jeg faktisk å gi til lokalavisen og selge dem saken så får jeg dekket inn lønnen jeg mistet, samt virkelig gitt han et spark bak for å være en useriøs fyr som behandler ansatte slik. Han har sagt han skal ringe meg til uken, og jeg skal holde meg så seriøs og saklig som mulig, men dersom han sier han ikke har tenkt til å utbetale meg avtalt lønn... Da vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg vet jo at han er livredd for mediaoppmerksomhet og at det vil skade både han og firmaet hans lokalt. Jeg ønsker ikke det, men jeg lar han heller ikke holde på slik som dette uten konsekvenser. Jeg har også endel firmautstyr av verdi, og som jeg har sagt jeg ikke vil levere tilbake før jeg har lønn på konto. 

Råd? 

Anonymkode: 008e2...436

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes det kommer litt an på hvor mye det er snakk om, for husk at du kan også få et dårlig rykte dersom du går ut i media. Man vil ikke bli kjent som den arbeidstakeren som tar opprydning i media, gitt at saken er stor og saftig nok for at det er interessant for media selvsagt. 

I dette tilfellet vil det uansett være vanskelig bevise at han har sagt dere skal få 10K for innsatsen. Så lenge du har fått eventuell fastlønn i den første jobben, så har dere jo slik jeg forstår det kun hatt skriftlig kontrakt på provisjon. Og null salg betyr jo da også null provisjon. Selv om han kom med muntlige lovnader, så er det dessverre slik at han relativt enkelt kan tilbakevise dette ved å henvise til skriftlig kontrakt og at det ikke ble noe salg etter den intensive uka (= null i provisjon), så du har i utgangspunktet en dårlig sak med tanke på beviser. Går du til media med det, så kan det slå tilbake på deg, og for 10K som er en liten sum i den store sammenheng, så ville jeg ha droppet det. Det betyr ikke alltid at man skal være konfliktsky (noen ganger må man), men man skal velge sine kamper med omhu. Det virker ikke som dette er en av de kampene man bør ta rent rasjonelt sett. 

Anonymkode: cd5f8...159

• Liker 2
Skrevet

Lykke til med å "selge" dette til lokalavisen. De kommer til å by deg kroner 0,- for saken. 

Mitt beste råd er å komme deg vekk så raskt som mulig. Og med minst mulig støy. Du vil ikke ødelegge for deg selv i din videre karriere. Sjefen din kommer til å si at du var en vanskelig ansatt som ikke gjorde jobben din og at du derfor fikk sparken. Folk kommer til å tenke (helt riktig) at saken har to sider. Noen kommer  til å ta din side, men andre kommer til å ta hans side. 

Som arbeidsgiver har han helt sikkert mange flere arbeidsgivere på sin side enn du har og du risikerer å bli ansett som en bråkmaker man ikke vil ha i arbeid. 

Anonymkode: e347f...19d

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke aviser, og spesielt ikke lokalaviser, kjøper saker. Det har lokalavisene neppe råd til, og det ville vært sånn passe uetisk.

Kanskje noen sladdermagasiner betaler for historier, de er jo ikke kjent for å ha særlig høy standard på noe som helst.

Hvis han ikke betaler det han har lovet, ville jeg ha tatt det opp med fagforeninga di, de vet bedre enn internettfolk hva som er best å gjøre.

Anonymkode: 119a6...e2d

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å "selge" dette til lokalavisen. De kommer til å by deg kroner 0,- for saken. 

Mitt beste råd er å komme deg vekk så raskt som mulig. Og med minst mulig støy. Du vil ikke ødelegge for deg selv i din videre karriere. Sjefen din kommer til å si at du var en vanskelig ansatt som ikke gjorde jobben din og at du derfor fikk sparken. Folk kommer til å tenke (helt riktig) at saken har to sider. Noen kommer  til å ta din side, men andre kommer til å ta hans side. 

Som arbeidsgiver har han helt sikkert mange flere arbeidsgivere på sin side enn du har og du risikerer å bli ansett som en bråkmaker man ikke vil ha i arbeid. 

Tja. Dersom denne lederen allerede er negativt kjent på grunn av medieomtale, så er det nok begrenset hvor mange allierte han har, så det isolert sett hadde ikke vært grunn nok for meg til å ikke ta en konflikt hvertfall. Tatt denne faktoren alene i betraktning, så ville nok TS kunnet ha en sterk sak dersiom media faktisk ville vært interessert. Når det er sagt, så kan ikke TS bevise at han lovet 10K for innsatsen, da det kun ble sagt muntlig. Selv om en muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig juridisk sett, så er det så og si umulig å bevise. Dermed kan leder bare vise til skriftlig kontrakt der provisjon er avtalt, og som vi alle vet så er provisjon av null salg lik fint lite. For det andre dreier det seg bare om 10K. Det er litt surt, men ville for meg ikke vært en stor nok sum å gå til krig over. De dyktigste i arbeidslivet kan sloss som faen når det gjelder å komme serirende ut av det, men de vet også hvilke kamper som er verdt å ta og hvilke som ikke er det. 10.000,- er ingen grunn til å gå til kamp, for plutselig trenger man f. eks. advokat. Da blir salæret ganske fort en del høyere enn det arbeidsgiver skylder, og selv om man kanskje vinner kampen så går man totalt sett ut med et økonomisk tap. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Dersom denne lederen allerede er negativt kjent på grunn av medieomtale, så er det nok begrenset hvor mange allierte han har, så det isolert sett hadde ikke vært grunn nok for meg til å ikke ta en konflikt hvertfall. 

Det vet du ingen ting om. Medieomtalen kan tvert i mot ha gitt han mange allierte. Å ta en konflikt uten å ta hensyn til det vil være ren gambling med karrieren. Etter mer enn 30 år i næringslivet kan jeg fortelle deg at det er utrolig hvem som snakker sammen. Til og med bitre konkurrenter advarer hverandre om vanskelige ansatte. Det finnes mange kvalifiserte mennesker som søker og søker på jobber uten å få noen. De bør spørre seg selv om det ligger noe i fortiden som hindrer dem. 

Jeg kan heller ikke komme på et eneste tilfelle der en arbeidstaker har vunnet noe som helst på å ta en oppvask med arbeidsgiver i offentlighet. Kom gjerne med eksempler. 

Skrevet

Jeg er ferdig i bransjen jeg har jobbet i, så er ikke så redd for mitt eget rykte sånn sett. Lokalavisa her vil være veldig interessert i både han og det jeg vil si, kanskje de ikke vil betale meg 10k men hvert fall noe. 

Det blir jo utrolig feil av han å betale ut denne lønna til det gjenværende teamet og ikke til meg? Det var jo en muntlig avtale men det var absolutt ingen krav om å fortsette i firmaet knyttet til lønningen. 80% av grunnen til at jeg gikk skyldes jo han, og at jeg ble fryktelig demotivert over at han er så uprofesjonell. Jeg gidder ikke jobbe med sjefer som ikke holder ord. 

Ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig i bransjen jeg har jobbet i, så er ikke så redd for mitt eget rykte sånn sett. Lokalavisa her vil være veldig interessert i både han og det jeg vil si, kanskje de ikke vil betale meg 10k men hvert fall noe. 

Det blir jo utrolig feil av han å betale ut denne lønna til det gjenværende teamet og ikke til meg? Det var jo en muntlig avtale men det var absolutt ingen krav om å fortsette i firmaet knyttet til lønningen. 80% av grunnen til at jeg gikk skyldes jo han, og at jeg ble fryktelig demotivert over at han er så uprofesjonell. Jeg gidder ikke jobbe med sjefer som ikke holder ord. 

Ts

Jeg støtter deg i å stå frem, dette kan fungere som en advarsel både overfor potensielle arbeidstakere og kjøpere, som da ikke vil bli koblet opp mot useriøse arbeidsgivere. Det er bare å se på XXL-saken. Ansatte har stått frem, både med navn og bilde og anonymt og fortalt om en usunn ledelseskultur.

Nå jobbes det med å rydde opp, men de har uansett fått seg en kraftig skrape i lakken.

Ville dog vært forsiktig med å stå frem med navn og bilde.

Anonymkode: 6d480...3e3

• Liker 1
Skrevet

Det er jo tydelig at den tidligere sjefen din er redd media, så om du ikke går til media kan du jo lufte muligheten for det i neste samtale med ham. Ikke som en trussel, men bare nevnt. Det kan fort hende at pengene kommer på konto da.

Media har allerede snusen på denne karen, og er lokalavisa der like i beit for gode saker som lokalavisa hos oss, biter de nok på med en gang. Men du får neppe en krone for informasjonen. 

Anonymkode: 22f2b...f88

• Liker 2
Skrevet
På ‎11‎.‎09‎.‎2019 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Det vet du ingen ting om. Medieomtalen kan tvert i mot ha gitt han mange allierte. Å ta en konflikt uten å ta hensyn til det vil være ren gambling med karrieren. Etter mer enn 30 år i næringslivet kan jeg fortelle deg at det er utrolig hvem som snakker sammen. Til og med bitre konkurrenter advarer hverandre om vanskelige ansatte. Det finnes mange kvalifiserte mennesker som søker og søker på jobber uten å få noen. De bør spørre seg selv om det ligger noe i fortiden som hindrer dem. 

Jeg kan heller ikke komme på et eneste tilfelle der en arbeidstaker har vunnet noe som helst på å ta en oppvask med arbeidsgiver i offentlighet. Kom gjerne med eksempler. 

Det vet jeg ganske mye om, etter ca 20 år i næringslivet. Useriøse arbeidsgivere blir uglesett i en del bransjer, og sannsynligheten er derfor stor for at denne arbeidsgiveren ikke har spesielt mange allierte, og TS har allerede sagt at vedkommende er mislikt. Da har man et sterkt utgangpsunkt for en konflikt. 

Når det er sagt, og noe du overhodet ikke fikk med deg, er at det sannsynligvis ikke lønner seg uansett. 10K er som skrevet ikke mye, og trenger man f. eks. en jurist på veien vil salæret raskt overstige det, slik at det likevel ikke er mye å vinne på saken. 

Skrevet

Manglende lønnsutbetaling er en sak for Arbeidstilsynet og kanskje også for Skatteetaten dersom eier for øyeblikket driver butikk på kreditors regning. 

Anonymkode: 02d7a...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...