AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #1 Skrevet 11. september 2019 Hei! Søker noen gode råd her inne. Saken er den at vi har ei datter som nettopp har starta i 1. klasse. Hun fyller 6 i desember. Da hun gikk i barnehagen hadde hun en liten periode der hun sa ufine ting til andre barn, og prøvde å få andre barn til å gjøre ting som ikke var greit, feks si bæsjunge o.l. Hun sa også noen ting som ikke var sant for å få oppmerksomhet. Dette var i fjor vår, da var hun 4,5 år. Vi og barnehagen samarbeidet veldig bra, og fikk slutt på dette. Vi gjorde grep hjemme og de i barnehagen. Etter sommerferien var hun som en ny unge, blid og fornøyd og gjorde ingenting galt. Alt var kjempefint. På skolen går alt supert også. I går fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet. De hadde fått en bekymringsmelding fra barnehagen som omhandlet en sak fra vår 2018, altså for nesten ett og et halvt år siden. Datteren min hadde sagt ved matbordet at pappa slo mamma veldig hardt. Dette er ikke sant i det hele tatt, pappaen har aldri vært voldelig mot meg før. De gjorde ingenting utav den kommentaren fra datteren min, de besluttet å «glemme den» pga at de visste hvordan hun var, og at de ikke tok den seriøst. Saken ble glemt, og vi fikk aldri høre om denne ene kommentaren, før nå. Daglig leder i bhg hadde ryddet i arkivet, og funnet denne saken. Hun ringte barnevernet og pga at det var en voldssak så måtte de anmelde saken til politiet. Jeg fikk helt sjokk da bv ringte. Fikk beskjed at de må ha møte med meg alene, samboeren min alene og datteren min alene. Datteren min husker selvfølgelig ingenting av dette. Hva skal vi gjøre nå? Ingen av oss har vært under bv før. Føler meg skikkelig krenket, og spesielt samboeren min. Kan de gjøre dette nå, så lenge etterpå? Og hvordan blir gangen i dette? Anonymkode: fc751...d01
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #2 Skrevet 11. september 2019 Engasjer en advokat, han kan gi deg de beste svarene på hva du bør gjøre videre. Mest sannsynlig blir saken henlagt. Anonymkode: f4768...3e7 19
Zoega Skrevet 11. september 2019 #3 Skrevet 11. september 2019 Hadde det vært meg, hadde jeg invitert dem på en kopp kaffe. Altså, er det ingenting å hente fra den bekymringsmeldingen blir det vel henlagt? Fortell det som det er og vis eventuell dokumentasjon mellom bhg og dere. 45
Gjest Mysticgirl Skrevet 11. september 2019 #4 Skrevet 11. september 2019 Bare ta det helt med ro, de må bare undersøke saken pga anmeldelsen. Er det ikke hold i dette, så gjør de ikke noe. Kan hende de følger dere litt opp med noen få besøk, og kontakter skolen men så henlegger de saken om det ikke er mistanke om noe.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #5 Skrevet 11. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Søker noen gode råd her inne. Saken er den at vi har ei datter som nettopp har starta i 1. klasse. Hun fyller 6 i desember. Da hun gikk i barnehagen hadde hun en liten periode der hun sa ufine ting til andre barn, og prøvde å få andre barn til å gjøre ting som ikke var greit, feks si bæsjunge o.l. Hun sa også noen ting som ikke var sant for å få oppmerksomhet. Dette var i fjor vår, da var hun 4,5 år. Vi og barnehagen samarbeidet veldig bra, og fikk slutt på dette. Vi gjorde grep hjemme og de i barnehagen. Etter sommerferien var hun som en ny unge, blid og fornøyd og gjorde ingenting galt. Alt var kjempefint. På skolen går alt supert også. I går fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet. De hadde fått en bekymringsmelding fra barnehagen som omhandlet en sak fra vår 2018, altså for nesten ett og et halvt år siden. Datteren min hadde sagt ved matbordet at pappa slo mamma veldig hardt. Dette er ikke sant i det hele tatt, pappaen har aldri vært voldelig mot meg før. De gjorde ingenting utav den kommentaren fra datteren min, de besluttet å «glemme den» pga at de visste hvordan hun var, og at de ikke tok den seriøst. Saken ble glemt, og vi fikk aldri høre om denne ene kommentaren, før nå. Daglig leder i bhg hadde ryddet i arkivet, og funnet denne saken. Hun ringte barnevernet og pga at det var en voldssak så måtte de anmelde saken til politiet. Jeg fikk helt sjokk da bv ringte. Fikk beskjed at de må ha møte med meg alene, samboeren min alene og datteren min alene. Datteren min husker selvfølgelig ingenting av dette. Hva skal vi gjøre nå? Ingen av oss har vært under bv før. Føler meg skikkelig krenket, og spesielt samboeren min. Kan de gjøre dette nå, så lenge etterpå? Og hvordan blir gangen i dette? Anonymkode: fc751...d01 Vi er pålagt å melde voldssaker til BV. Uansett. Det er dumt at dette skjedde så lenge etter at datteren din sa det hun gjorde, men barnehagen følger dessverre bare prosedyre. Eller, de gjør vel egentlig ikke det, når de ikke meldte med én gang. Men pålagt er de uansett til å melde. Anonymkode: 211db...5ec 20
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #6 Skrevet 11. september 2019 Få tak i advokat så fort som mulig. Dette er ikke en situasjon der dere ønsker å si noe som kan brukes mot dere, eller misforstås. Sånn som ting er nå er det ikke nok bevis for å gripe inn, men det er jo derfor de kontakter dere. Anonymkode: d8026...d0e 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #7 Skrevet 11. september 2019 Ikke føl deg krenket. Hvorfor skulle du det? Vær glad for at vi har et system i Norge som avdekker uverdige forhold for barn!! Anonymkode: 211db...5ec 47
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #8 Skrevet 11. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke føl deg krenket. Hvorfor skulle du det? Vær glad for at vi har et system i Norge som avdekker uverdige forhold for barn!! Anonymkode: 211db...5ec 🙄 Anonymkode: f4768...3e7 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #9 Skrevet 11. september 2019 Det er jo bare bra at barnehagen melder det inn. Det viser at barnehagen tar det på alvor. Hvis dere er uskyldige, så har jo dere ingenting å bekymre seg over. Og barnevernet finner fort ut at de ha ingenting hos dere å gjøre. Dere bør absolutt ikke føler dere krenket, dere har jo ikke gjort noe galt. Det er jo bare jobbe dis. Og er det ikke bra at samfunnet er slik at sånne ting blir sjekket opp? Anonymkode: 97e4f...cda 11
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #10 Skrevet 11. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo bare bra at barnehagen melder det inn. Det viser at barnehagen tar det på alvor. Hvis dere er uskyldige, så har jo dere ingenting å bekymre seg over. Og barnevernet finner fort ut at de ha ingenting hos dere å gjøre. Dere bør absolutt ikke føler dere krenket, dere har jo ikke gjort noe galt. Det er jo bare jobbe dis. Og er det ikke bra at samfunnet er slik at sånne ting blir sjekket opp? Anonymkode: 97e4f...cda Det er normalt at folk føler seg krenket, spesielt når saken det gjelder ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt. Prøv å vær litt medmenneskelig, det er tydelig at du aldri har vært i presset situasjon tidligere. Anonymkode: f4768...3e7 30
Oppgitt78 Skrevet 11. september 2019 #11 Skrevet 11. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få tak i advokat så fort som mulig. Dette er ikke en situasjon der dere ønsker å si noe som kan brukes mot dere, eller misforstås. Sånn som ting er nå er det ikke nok bevis for å gripe inn, men det er jo derfor de kontakter dere. Anonymkode: d8026...d0e I slike tilfeller lønner det seg skjeldent å velge en «konfrontasjonslinje».. Det tyder ofte på at man har noe å skjule. 22
Centimeteren Skrevet 11. september 2019 #12 Skrevet 11. september 2019 TS, kan det hende du har fortrengt denne volden? Ser du deg blind på hva mannen din gjør?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #13 Skrevet 11. september 2019 1 minutt siden, Oppgitt78 skrev: I slike tilfeller lønner det seg skjeldent å velge en «konfrontasjonslinje».. Det tyder ofte på at man har noe å skjule. Så du mener at hun bare skal ta sjanse på at de siterer henne rett i sakspapirene og gamble på at saken blir henlagt? Har du barn? Anonymkode: f4768...3e7 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #14 Skrevet 11. september 2019 Akkurat nå, Centimeteren skrev: TS, kan det hende du har fortrengt denne volden? Ser du deg blind på hva mannen din gjør? Spar deg! Anonymkode: f4768...3e7 31
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #15 Skrevet 11. september 2019 Takk for fine svar! Skjønner jo så klart at de må gjøre jobben sin, og er glad for det! Men er litt vanskelig når dette kommer så langt etterpå. Og hvordan skal jeg forberede datteren min på at hun skal inn til samtale alene? Og tenk hvis det var sant det hun sa den gangen, at det var vold i hjemmet og ingen har tatt det videre? Anonymkode: fc751...d01
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #16 Skrevet 11. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er normalt at folk føler seg krenket, spesielt når saken det gjelder ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt. Prøv å vær litt medmenneskelig, det er tydelig at du aldri har vært i presset situasjon tidligere. Anonymkode: f4768...3e7 Det har rot i virkeligheten! Fordi jenta sa det! Men det er en liten sak som har blitt blåst opp og det vil alle involverte skjønne kjapt. Nå må folk roe seg kraftig ned. Er det ubehagelig? Ja. Er det noe man skal dra opp i nesa og få varige mén av? Nei. herregud. Anonymkode: f8039...1e4 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #17 Skrevet 11. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og tenk hvis det var sant det hun sa den gangen, at det var vold i hjemmet og ingen har tatt det videre? Dette skjønte jeg ikke, mener du at eksen din har slått datteren din'? Anonymkode: 50a7a...bf9 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #18 Skrevet 11. september 2019 BV kommer nok til å undersøke saken, snakke med dere og barnet. Så kan det kanskje være at barnet må gå til samtaler hos BV en tid. Det kan nok bli stressende for dere som familie, men det går nok bra. Det er ikke sånn at BV omplasserer barn bare fordi barn kanskje overdriver hendelser. Anonymkode: c72bf...582 1
Oppgitt78 Skrevet 11. september 2019 #19 Skrevet 11. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du mener at hun bare skal ta sjanse på at de siterer henne rett i sakspapirene og gamble på at saken blir henlagt? Har du barn? Anonymkode: f4768...3e7 Jeg har barn, ja. Og jeg har hatt besøk av BV for å avklare en mulig situasjon.. De avsluttet undersøkelsen etter ett møte, uten noe videre styr. Hvis en vil forsikre seg mot å bli feilsitert, så kan det løses enkelt ved å ta opp samtalen. Dette trenger man heller ikke å opplyse om, da det er lov å ta opp samtaler en selv er en del av. 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #20 Skrevet 11. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for fine svar! Skjønner jo så klart at de må gjøre jobben sin, og er glad for det! Men er litt vanskelig når dette kommer så langt etterpå. Og hvordan skal jeg forberede datteren min på at hun skal inn til samtale alene? Og tenk hvis det var sant det hun sa den gangen, at det var vold i hjemmet og ingen har tatt det videre? Anonymkode: fc751...d01 Men jeg forstår ikke. Var det eller var det ikke vold i hjemmet den gangen? Husker du ikke? Anonymkode: f4768...3e7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå