AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #1 Skrevet 11. september 2019 Ser stadig dette og opplever det selv innimellom. Ikke en big deal, men et eksempel fra en åpen barnehage: Jeg og mitt barn sitter sammen med en annen mor og sitt barn. Vi sitter tett sammen og både jeg og moren har oversikt over situasjonen. Mitt barn kaster en kloss i retning av det andre barnet ( traff ikke)  Før jeg får summet meg tar den andre moren tak i armen til mitt barn og sier strengt «SÅNN gjør du ikke!» Ganske ubehagelig og mitt barn ble litt redd og begynte å gråte. Jeg hadde ALDRI gjort det med noen andres barn. Er foreldrene ikke der der så kan jeg selvsagt irettesette barn, eller hvis barn står i fare for å bli skadet og foreldrene ikke følger med, men å ta på seg rollen å irettesette andres barn rett foran foreldrene, altså hvem gjør det? Ps. Jeg hadde selvsagt tenkt å snakke til barnet mitt og forklare at det ikke er liv å kaste klosser, men nå måtte jeg bruke tiden min på å trøste barnet i steden. Anonymkode: c0c84...9e8 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #2 Skrevet 11. september 2019 De fleste hadde nok ikke gjort som den moren gjorde, når du var rett der, heldigvis. Hadde ikke syntes det var ok selv, spesielt med små barn. Hadde nok gitt beskjed om at det ikke er greit, at jeg kan snakke til barnet selv. Man tar ikke bare tak i andres barn på den måten rett foran foreldrene (eller ellers heller, litt avhengig av situasjonen). Noen foreldre er bare veldig rare. Husker jeg var på lekeplassen en gang da min eldste var 2. Han gikk bort til en annen gutt og skulle klemme han, men var litt ustø slik at guttene tippet over. Mykt underlag og ingen slo seg, men det andre barnet begynte å gråte. Jeg gikk umiddelbart bort og forklarte barnet mitt at det er ikke alle som vil ha kos, og hjalp begge guttene opp, men det andre barnets pappa ble kjempesur. Han så hva som skjedde og at det ikke var snakk om dytting, og hallo det er 2 åringer det er snakk om liksom. Anonymkode: b1ad8...fc2 23
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #3 Skrevet 11. september 2019 Min erfaring med foreldrene i åpen barnehage er elendig. Slike ting har jeg aldri opplevd andre steder, men i åpen barnehage... Ikke noe galt med barna der, eller de som jobbet der, eller de utenlandske, fra et asylmottak langt unna som var tipset om tilbudet, men noen av de mødrene fra nærmiljøet som jeg møtte der var virkelig en klasse for seg i sosial omgang sammenlignet med foreldrene i barnehagen, på babysang eller fra barselgruppa.  Eller hvor som helst. Jeg tror ikke det er en gruppe mennesker som ser det som sin oppgave å irettesette andres barn. Det er bare noen foreldre som har så tunnelsyn på eget barn at de ikke enser annet. Skal vedde på at hvis klossen hadde gått i retning et tredje barn hadde hun ikke leet på øya og hatt null interesse av å oppdra ditt barn. Anonymkode: 7b852...6ed 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #4 Skrevet 11. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring med foreldrene i åpen barnehage er elendig. Slike ting har jeg aldri opplevd andre steder, men i åpen barnehage... Ikke noe galt med barna der, eller de som jobbet der, eller de utenlandske, fra et asylmottak langt unna som var tipset om tilbudet, men noen av de mødrene fra nærmiljøet som jeg møtte der var virkelig en klasse for seg i sosial omgang sammenlignet med foreldrene i barnehagen, på babysang eller fra barselgruppa.  Eller hvor som helst. Jeg tror ikke det er en gruppe mennesker som ser det som sin oppgave å irettesette andres barn. Det er bare noen foreldre som har så tunnelsyn på eget barn at de ikke enser annet. Skal vedde på at hvis klossen hadde gått i retning et tredje barn hadde hun ikke leet på øya og hatt null interesse av å oppdra ditt barn. Anonymkode: 7b852...6ed Det er jo derfor vi HAR åpne barnehager. For at staten kan komme raskt og effektivt i kontakt med og oppførselsjustere de foreldrene som ikke burde ha fått barn. (Optimistiske anslag sier 1 av 10) Funker fjell. Men kapasiteten i systemet er dog slik at de fleste barna pent må bli med sine ikke-dugelige foreldre. Og de får ofte mange barn og flere kull. (Barn er i de kretser en måte å unngå arbeidslivet på) Anonymkode: c9740...7ed
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #5 Skrevet 11. september 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser stadig dette og opplever det selv innimellom. Ikke en big deal, men et eksempel fra en åpen barnehage: Jeg og mitt barn sitter sammen med en annen mor og sitt barn. Vi sitter tett sammen og både jeg og moren har oversikt over situasjonen. Mitt barn kaster en kloss i retning av det andre barnet ( traff ikke)  Før jeg får summet meg tar den andre moren tak i armen til mitt barn og sier strengt «SÅNN gjør du ikke!» Ganske ubehagelig og mitt barn ble litt redd og begynte å gråte. Jeg hadde ALDRI gjort det med noen andres barn. Er foreldrene ikke der der så kan jeg selvsagt irettesette barn, eller hvis barn står i fare for å bli skadet og foreldrene ikke følger med, men å ta på seg rollen å irettesette andres barn rett foran foreldrene, altså hvem gjør det? Ps. Jeg hadde selvsagt tenkt å snakke til barnet mitt og forklare at det ikke er liv å kaste klosser, men nå måtte jeg bruke tiden min på å trøste barnet i steden. Anonymkode: c0c84...9e8 Mye mammapoliti ute og går vet du. Du kan gjenkjenne dem på lang vei. De gjenkjennes ved at de har verdens beste barn som selvsagt er «tidligst ute» på absolutt alt. Og de stirrer kritisk på andres barn, som for å stå klar til å ferske dem om de gjør NOE som helst som i deres øyne er uakseptabelt og noe deres gullunge ALDRI ville ha gjort.. synes som deg TS at det var dritfrekt! Om sjansen byr seg, synes jeg du skal statuere med STORE bokstaver at nei, det ungen din gjorde der var IKKE greit! For jo da, også «gullunger» gjør noe galt av og til. Fordi de er barn! Anonymkode: 8d566...240 13
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #6 Skrevet 11. september 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring med foreldrene i åpen barnehage er elendig. Slike ting har jeg aldri opplevd andre steder, men i åpen barnehage... Ikke noe galt med barna der, eller de som jobbet der, eller de utenlandske, fra et asylmottak langt unna som var tipset om tilbudet, men noen av de mødrene fra nærmiljøet som jeg møtte der var virkelig en klasse for seg i sosial omgang sammenlignet med foreldrene i barnehagen, på babysang eller fra barselgruppa.  Eller hvor som helst. Jeg tror ikke det er en gruppe mennesker som ser det som sin oppgave å irettesette andres barn. Det er bare noen foreldre som har så tunnelsyn på eget barn at de ikke enser annet. Skal vedde på at hvis klossen hadde gått i retning et tredje barn hadde hun ikke leet på øya og hatt null interesse av å oppdra ditt barn. Anonymkode: 7b852...6ed Helt enig! Skulle tro at småbarnsforeldre forsto småbarn bedre. Men enkelte er verre enn barneløse jo. Hev deg over det TS, og ikke gidd å veksle et ord med den moren igjen. Anonymkode: 8d566...240 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #7 Skrevet 11. september 2019 På sin plass til tider. Utrolig mange foreldre som lar ungene gjøre hva de vil og som ikke orker å "ta kampen". Feks hyling på bussen. Moren gjør ingenting fordi da blir ungen vrang etterpå. Driter i alle de som er på bussen fordi lille gullet er jo litt frustrert så det må alle bare høre på... Anonymkode: 88716...dc4 39
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #8 Skrevet 11. september 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo derfor vi HAR åpne barnehager. For at staten kan komme raskt og effektivt i kontakt med og oppførselsjustere de foreldrene som ikke burde ha fått barn. (Optimistiske anslag sier 1 av 10) Funker fjell. Men kapasiteten i systemet er dog slik at de fleste barna pent må bli med sine ikke-dugelige foreldre. Og de får ofte mange barn og flere kull. (Barn er i de kretser en måte å unngå arbeidslivet på) Anonymkode: c9740...7ed 🙄🙄🙄 Anonymkode: 5bd47...d3c 11
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #9 Skrevet 11. september 2019 Her burde hun gitt deg sjansen til å reagere først. Hadde du ikke gjort noe, hadde saken stilt seg annerledes. Kanskje hun har et sinneproblem. Anonymkode: 76897...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #10 Skrevet 11. september 2019 Når det er snakk om venner og bekjente, så tenker jeg overhodet ikke på det om de irettesetter ungene mine. Jeg har selv irettesatt en vilt fremmed unge og. Vi var på en stor lekeplass med svære sklier, og barnet mitt var bare tre. Det kom en guttegjeng på 4 gutter i 8-10 års alderen som begynte å herje med skliene. De kastet seg utfor før barnet mitt kom seg vekk og meide han rett ned flere ganger. Uansett hvilken sklie han gikk til, så fulgte de etter. Foreldrene stod bare og så på og gliste. Da gikk jeg bort, og sa at nå må dere roe dere før dere skader de små ungene her. For det var flere små som slet pga det. Hadde noen bjeffet til meg om det, hadde jeg nok gitt de svar på tiltale og. Dessverre alt for mange foreldre som driter i hva ungene sine gjør. Anonymkode: 01ff5...403 17
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #11 Skrevet 11. september 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er snakk om venner og bekjente, så tenker jeg overhodet ikke på det om de irettesetter ungene mine. Jeg har selv irettesatt en vilt fremmed unge og. Vi var på en stor lekeplass med svære sklier, og barnet mitt var bare tre. Det kom en guttegjeng på 4 gutter i 8-10 års alderen som begynte å herje med skliene. De kastet seg utfor før barnet mitt kom seg vekk og meide han rett ned flere ganger. Uansett hvilken sklie han gikk til, så fulgte de etter. Foreldrene stod bare og så på og gliste. Da gikk jeg bort, og sa at nå må dere roe dere før dere skader de små ungene her. For det var flere små som slet pga det. Hadde noen bjeffet til meg om det, hadde jeg nok gitt de svar på tiltale og. Dessverre alt for mange foreldre som driter i hva ungene sine gjør. Anonymkode: 01ff5...403 Men herre Gud det har da ingenting med hi og gjøre. Selvsagt sier man i fra når barnet sitt blir leid ned, det er vel alle enige om. Ts Anonymkode: c0c84...9e8 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #12 Skrevet 11. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men herre Gud det har da ingenting med hi og gjøre. Selvsagt sier man i fra når barnet sitt blir leid ned, det er vel alle enige om. Ts Anonymkode: c0c84...9e8 *Meid. Anonymkode: c0c84...9e8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #13 Skrevet 11. september 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her burde hun gitt deg sjansen til å reagere først. Hadde du ikke gjort noe, hadde saken stilt seg annerledes. Kanskje hun har et sinneproblem. Anonymkode: 76897...8c0 Det er uansett ugreit å ta hardt i armen på barnet. Anonymkode: def8b...c2b 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #14 Skrevet 11. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men herre Gud det har da ingenting med hi og gjøre. Selvsagt sier man i fra når barnet sitt blir leid ned, det er vel alle enige om. Ts Anonymkode: c0c84...9e8 Hvis du utelukkende vil diskutere ditt tilfelle; må du ha en mer spesifikk tittel. For i ganske mange tilfeller er det helt innenfor å irettesette barn foran foreldrene. Anonymkode: bbbdc...717 38
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #15 Skrevet 11. september 2019 Jeg har opplevd det et par ganger også, og sett andre oppleve det. For meg virker det som om det er enkelte som mener at de selv er Eksperter På Barn Og Oppdragelse, og siden de er så mye flinkere enn alle andre, mener de det er helt ok at de griper inn før foreldrene får gjort det, for de vet jo så mye bedre hvordan det er best.. Verste var da helsesøster ble irritert fordi ettåringen min var redd for vekten og ikke ville veie seg. Han klamret seg fast til meg og hylgrein, og jeg snakket rolig og trøstet. Men det hadde ikke hun tid til, "man er nødt til å være streng", og så grep hun fatt i ham og fysisk reiv ham av meg og tvang ham opp på vekten.. DA ble det månelyst... Anonymkode: 612b6...b45 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #16 Skrevet 11. september 2019 Er det ikke sånn at "det tar en landsby" å oppdra et barn da? Jeg hadde aldri tatt tak i noen andre sitt barn slik som TS har opplevd. Jeg tror at om et barn på 2 år hadde kastet noe etter mitt barn på 2, så hadde jeg sagt "oi!" og så sett det an om moren gjorde noe. Flinke foreldre sier ifra til sine barn. Men jeg har reagert når jeg har sett et barn plage et annet barn på sfo, feks. Jeg har ikke "tatt tak" i de, men jeg har sagt oi vi kan ikke slå! feks. Uten å tenke videre på om foreldre er i nærheten. Det er fordi jeg vet hvordan det føles for et barn som blir plaget, når det vet at voksne ser det. Det er ikke en god følelse å bli ignorert når man har det vondt. Anonymkode: e132a...f61 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #17 Skrevet 11. september 2019 Det var en overreaksjon på atferden til barnet. Du går i åpen barnehage og jeg vil regne med barnet ditt er veldig lite og kanskje ikke engang bevisst på det den gjør? Jeg ville ikke hatt en så kraftig reaksjon mot mitt eget barn om han/hun gjorde det engang. Jeg hadde fortalt at man ikke gjør sånn, at man kan treffe noen sånne får vondt. Vist hva man skal gjøre med klossene. Hadde ikke blitt sint eller fysisk mot barnet. Jeg mener det er feil. Og her atpå til at ei fremmed gjør dette, det er helt helt feil. Hun overdramatiserer og handler ut i fra at barna deres er mye eldre enn de er. Spør du meg. Og hun har ingen rettigheter til å gjøre sånt da heller. Men da hadde jeg hatt litt mer forståelse for at hun reagerte så kraftig. Anonymkode: def88...e50 1
Gjest ti10 Skrevet 11. september 2019 #18 Skrevet 11. september 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du utelukkende vil diskutere ditt tilfelle; må du ha en mer spesifikk tittel. For i ganske mange tilfeller er det helt innenfor å irettesette barn foran foreldrene. Anonymkode: bbbdc...717 Hun tror kanskje at folk tar seg tid til å lese innlegget før de hiver seg over tastaturet. Det er vel lite sannsynlig at hun skriver et innlegg for å finne ut av hva folk mener om noe annet enn det hun opplevde ..?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #19 Skrevet 11. september 2019 4 minutter siden, ti10 skrev: Hun tror kanskje at folk tar seg tid til å lese innlegget før de hiver seg over tastaturet. Det er vel lite sannsynlig at hun skriver et innlegg for å finne ut av hva folk mener om noe annet enn det hun opplevde ..? Men samtidig må folk kunne komme med sine refleksjoner og erfaringer rundt dette uten at svaret skal være «herregud, dette har ingenting med HI å gjøre» Anonymkode: bbbdc...717 12
Gjest ti10 Skrevet 11. september 2019 #20 Skrevet 11. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men samtidig må folk kunne komme med sine refleksjoner og erfaringer rundt dette uten at svaret skal være «herregud, dette har ingenting med HI å gjøre» Anonymkode: bbbdc...717 Ser den, men det må være litt frustrerende for TS når diskusjonen er i ferd med å spore av og folk kjører på om en helt annen situasjon om den hun beskrev. Poenget var jo at hun faktisk hadde tenkt å snakke med barnet sitt om dette, men ikke rakk det før den andre grep inn. Da skjønner jeg at hun kanskje ikke er interessert i å lese detaljerte beskrivelser om hva folk synes om foreldre som IKKE griper inn overfor egne barns dårlige oppførsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå