Gå til innhold

Hvor mye er deres 6 åring sammen med barn på fritida?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt går i første klasse, er på SFO å leker seg 1,5 til 2 timer etter skolen er ferdig. Hun stortrives der. Leker med mange. Hun er på turn og dans to ganger i uka å møter venner der, men etter skoletid de andre dagene i uka så kjenner jeg at jeg vil ha familietid, så hun møter ikke noen barn da og utrykker heller ikke at hun vil det, men er sammen med meg, pappaen og et småsøsken. Ettermiddagene går jo så fort med middag, lekser, bading osv. Helgene tilbringer vi tid med familien, hvor hun ofte leker med søskenbarn på sin egen alder. Høres dette greit ut? Er det nok tid med jevnaldrende? 

Anonymkode: 96741...fd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor i 1. Klasse synes jeg. Det sosiale kommer stort sett mer og mer av seg selv i løpet av 1.- og 2. Klasse. 

Anonymkode: 419f1...d85

Skrevet

Min er med noen hjem eller har med noen hjem 1-2 dager i uka, også leker han stort sett med nabobarn hjemme hos oss eller ute de andre dagene. Men han går ikke på SFO da, ditt barn leker jo med venner der. Om hun trives slik dere har det så er det jo greit, man får gjøre det som passer for sin familie tenker jeg. :)

Anonymkode: 14b5d...e5c

• Liker 1
Skrevet (endret)

..

Endret av Absurdah
Skrevet

I tillegg så lurer jeg litt på hvordan dere kontakter andre foreldre i klassen? Det var så enkelt i barnehagen syns jeg, da satt vi liksom i garderoben å slo av en prat. Nå er det bare ut fra bilen, inn å hente barnet og ut igjen. Det er ingen barn som bor i nærheten så vi ser jo verken barna eller foreldrene noen plass bortsett fra på skolen. På dansinga og turning går det ingen fra klassen heller. Sender dere bare en melding til foreldrene da eller? "hei, ...... Vil gjerne leke med..... Etter skolen"  Er så dårlig på sånn. Som sagt så var der mer snakk oss foreldre i mellom i barnehagen. - TS 🙂

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt går i første klasse, er på SFO å leker seg 1,5 til 2 timer etter skolen er ferdig. Hun stortrives der. Leker med mange. Hun er på turn og dans to ganger i uka å møter venner der, men etter skoletid de andre dagene i uka så kjenner jeg at jeg vil ha familietid, så hun møter ikke noen barn da og utrykker heller ikke at hun vil det, men er sammen med meg, pappaen og et småsøsken. Ettermiddagene går jo så fort med middag, lekser, bading osv. Helgene tilbringer vi tid med familien, hvor hun ofte leker med søskenbarn på sin egen alder. Høres dette greit ut? Er det nok tid med jevnaldrende? 

Ja. Hun gjør jo absolutt nok

Anonymkode: 776dd...598

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg så lurer jeg litt på hvordan dere kontakter andre foreldre i klassen? Det var så enkelt i barnehagen syns jeg, da satt vi liksom i garderoben å slo av en prat. Nå er det bare ut fra bilen, inn å hente barnet og ut igjen. Det er ingen barn som bor i nærheten så vi ser jo verken barna eller foreldrene noen plass bortsett fra på skolen. På dansinga og turning går det ingen fra klassen heller. Sender dere bare en melding til foreldrene da eller? "hei, ...... Vil gjerne leke med..... Etter skolen"  Er så dårlig på sånn. Som sagt så var der mer snakk oss foreldre i mellom i barnehagen. - TS 🙂

Jepp, det gjør jeg. Om mitt barn spør om X kan være med ham hjem en dag, så finner jeg nummeret til foreldrene til X på klasselista og sender en melding og spør. Det blir som regel godt mottatt. :)

Har fått noen sånne meldinger selv også, og et par ganger har jeg blitt oppringt ved slutten av skoledagen av en mor som var i ferd med å hente barnet sitt og fikk spørsmål om mitt kunne være med dem hjem.

Jeg har også spurt mitt barn en gang om han ville at vi skulle spørre om Y ville være med ham hjem, da jeg fikk vite at Y var litt utenfor i klassen. Mitt barn leker gjerne med alle, men tar ikke initiativ selv når det er noen han ikke kjenner godt. Men han sa ja, så jeg sendte melding, og da ble det visst jubel i heimen. Etter det har de besøkt hverandre flere ganger. ❤️

Anonymkode: 14b5d...e5c

Skrevet

Hun er nok mer sosial enn min seksåring er. Etter skole og sfo, så er han rett og slett så sliten at fritidsaktiviteter er uaktuelt. Han er med et par nabobarn 1-2 ganger i uka, men der stopper det og. Når vi kommer hjem, er det jo bare middag, lekser, litt kos og senga. Så det er liksom ikke tid til noe mer heller. 

Anonymkode: 95ab0...2aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...