Gå til innhold

Ta opp fag eller forsette på universitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er i en klemme føles det ut som, og trenger både å lufte meg her og kanskje få noen innspill. Jeg går sosiologi og er 21 år, og har nå 43.1 i snitt. Jeg ønsker å gå noe lignende barnevern, sosialt arbeid. Etter endt studie på årsstudium har jeg 47.1 i snitt. Ikke høyt nok for å komme inn på disse studiene nære Oslo og Buskerud område. 

Burde jeg droppe ut av studie, og ta opp fag? Eller fullførere årsstudie og da ta opp fag? Så søke det jeg ønsker.  

Enten sitte med 20 tusen i gjeld, eller 110 tusen etter endt studie? 

Har noen vært i en lignende situasjon? For jeg trodde jeg kunne høyne snittet mitt mer på universitet. (Men dum som et brød, hadde jeg ikke noe info om at jeg bare får 4 poeng.) 

Anonymkode: a590c...bb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vel bare to tilleggspoeng for ett års studier (og ikke mer om du tar flere år). Så får du alderspoeng i tillegg. Hvis du fyller 22 neste år så har du da fire alderspoeng totalt. 

Om jeg var deg så ville jeg ikke latt valget stå mellom å fullføre året eller ta opp fag. Om du står på litt så klarer du begge deler. Du kommer til å lære mye på studiet dette året som er nyttig i det nye studiet også. Ja du får litt mer gjeld. Men jeg ville likevel gjort det slik. Du kan egentlig bare sørge for at du består dette året, og ikke nødvendigvis gå for toppkarakter. Da frigjør du en del tid til vgs-eksamenene og jobb. 

Husk at fristen for oppmelding til eksamen er 15. sept. 

Husk også at det kan være eksamensdatoene krasjer. Vet ikke om det er lagt ut enda, men det er greit å sjekke. 

Skrevet
3 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Du får vel bare to tilleggspoeng for ett års studier (og ikke mer om du tar flere år). Så får du alderspoeng i tillegg. Hvis du fyller 22 neste år så har du da fire alderspoeng totalt. 

Om jeg var deg så ville jeg ikke latt valget stå mellom å fullføre året eller ta opp fag. Om du står på litt så klarer du begge deler. Du kommer til å lære mye på studiet dette året som er nyttig i det nye studiet også. Ja du får litt mer gjeld. Men jeg ville likevel gjort det slik. Du kan egentlig bare sørge for at du består dette året, og ikke nødvendigvis gå for toppkarakter. Da frigjør du en del tid til vgs-eksamenene og jobb. 

Husk at fristen for oppmelding til eksamen er 15. sept. 

Husk også at det kan være eksamensdatoene krasjer. Vet ikke om det er lagt ut enda, men det er greit å sjekke. 

mener du da å ta opp fag, samtidig med sosiologi? 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mener du da å ta opp fag, samtidig med sosiologi? 

Ja. Men du må selvsagt se om du tror du har kapasitet til det. Men om du uansett ikke skal bruke resultatene fra det første året av sosiologi til å søke jobber så kan du redusere arbeidsmengden og bare legge deg på nivået som gir bestått og litt til. Du trenger ikke å jobbe hele dagen for å oppnå A liksom. En C (eller E) er jo godt nok. Karakterene du får der gir deg ikke større sjanse til å komme inn på det andre studiet. Du må bare ha bestått for å få tilleggspoengene. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg er i en klemme føles det ut som, og trenger både å lufte meg her og kanskje få noen innspill. Jeg går sosiologi og er 21 år, og har nå 43.1 i snitt. Jeg ønsker å gå noe lignende barnevern, sosialt arbeid. Etter endt studie på årsstudium har jeg 47.1 i snitt. Ikke høyt nok for å komme inn på disse studiene nære Oslo og Buskerud område. 

Burde jeg droppe ut av studie, og ta opp fag? Eller fullførere årsstudie og da ta opp fag? Så søke det jeg ønsker.  

Enten sitte med 20 tusen i gjeld, eller 110 tusen etter endt studie? 

Har noen vært i en lignende situasjon? For jeg trodde jeg kunne høyne snittet mitt mer på universitet. (Men dum som et brød, hadde jeg ikke noe info om at jeg bare får 4 poeng.) 

Skjønner ikke helt hvordan du kommer frem til dette regnestykket?

Et alternativ som er noe helt annet enn det du spør om er å søke barnevern en annen plass enn Oslo / Buskerud. Vet ikke om du bor i Oslo, men de aller fleste har godt av å bo noen år borte fra "hjembyen". :) 

Anonymkode: 46210...1eb

• Liker 1
Skrevet

Det er da ikke noe problem å ta begge deler samtidig? 

Anonymkode: dfd6b...26d

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hvordan du kommer frem til dette regnestykket?

Et alternativ som er noe helt annet enn det du spør om er å søke barnevern en annen plass enn Oslo / Buskerud. Vet ikke om du bor i Oslo, men de aller fleste har godt av å bo noen år borte fra "hjembyen". :) 

Anonymkode: 46210...1eb

Ja, og så er det gjerne mye rimeligere å bo også, om man velger en mindre by. 

Men det kan jo godt være gode grunner til at hun må bli der. Barn f eks  

Skrevet

Om du ikke har noen andre enn deg selv å ta hensyn til bør du heller søke deg til steder hvor det er lettere å komme inn. Heller det enn å bruke tid på å ta opp fag. 

Jeg vet ikke om det er mulig, men ta allerede nå kontakt med aktuelle studiesteder og sjekk om det er mulig å starte i år. Godt mulig du får nei, men aldri dumt å spørre. 

Anonymkode: 05567...686

Skrevet
På 11.9.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Over 40 i snitt!? Da kan du jo komme inn på hva du vil! Aldri hørt om noen med mer enn 6,0 i snitt, og du snakker om 7-8 ganger så høyt!? :)

Skrevet
39 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Over 40 i snitt!? Da kan du jo komme inn på hva du vil! Aldri hørt om noen med mer enn 6,0 i snitt, og du snakker om 7-8 ganger så høyt!? :)

Så teit. Hva er vitsen med å pirke? 

Anonymkode: 552a8...4d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...