AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Hei. Jeg har en kronisk sykdom som jeg de siste årene har fått 30 prosent uførepensjon fra KLP (jeg har full opptjening). Har da jobbet med vanlig lønn i 70 prosent. Nå er jeg 54 år, og sykdommen forverrer seg og både lege og arbeidsgiver mener at det er på tide å søke 100 prosent uføretrygd. Dette er selvsagt et nederlag for meg, men skal jeg ha et ok liv, så ser jeg at dette er det eneste riktige. Så var det økonomi da... Jeg har en grunnlønn i min jobb på 650 000, Og jeg har denne opptjeningen i KLP. Hva vil jeg sånn ca få utbetalt, og får jeg noe skattefradrag? Jobben min har signalisert at de ønsker jeg kan jobbe av og til som rådgiver (jeg er statsviter, og jobber i en kommune). Så hvor mye kan jeg tjene uten at det går ut over min uføretrygd? Før noen begynner å spekulere i min arbeidsevne så kan jeg si at jeg har en alvorlig sykdom. Jeg har MS. Og gode dager, og dårlige dager. Jeg kan ikke ha en vanlig jobb, for en vanlig jobb krever at man er forutsigbar, og det kan jeg ikke slik som sykdommen har utviklet seg. Jeg er så dønn sliten mentalt nå, og sykemeldt på 2 måned. Lege mener min historikk med utprøvinger og tilpasninger kan gjøre at jeg slipper AAP, og kan søke uføre etter et år som sykemeldt, Og dette byråkratiet er en labyrint å finne frem i. Jeg er åpen for gode råd og gjerne fra mennekser som driver med dette profesjonelt. Anonymkode: 565cc...b46
Hedersbrukeren Skrevet 11. september 2019 #2 Skrevet 11. september 2019 (endret) Med 650.000 i grunnlønn og opptjening i KLP skulle du få noen sånt som 69 % av dette, pluss 25 % av G (rundt 25.000). Dvs. 473.500. Pluss ev. ca. 24.000 kr ekstra pr. barn du forsørger om du skulle ha det nå. Dette er brutto tall, hva du ev. får utbetalt avhenger av så mangt, uføretrygd skattes som lønn Noe fradrag er det vel ikke, men skatteprosenten blir noe lavere etter som inntekten er lavere Må ta et lite forbehold, men det antas at KLP (offentlig pensjon) opererer med satser som nevnt Endret 11. september 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #3 Skrevet 11. september 2019 KLP kan jeg ikks så mye om, men fra NAV er det vel en maksprosent av inntekten opp til 6G (ca 600 000), det over får du ikke fors. Alt ligger på sidene hos nav, så sjekk ut der. Anonymkode: 7ab65...e4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå