Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt er idag en uke gammel. Han små sover hele dagen, men kun i mamma eller pappas armer. Med en gang han blir lagt i egen kurv/bærebag, våkner han, og gråter. Jeg trodde nyfødte lå og sov store deler av dagen jeg....... :-( Er det normalt att han ikke vil sove alene, eller har noen noen tips??Kan jo bli litt slitsomt fremover, kan jo ikke gå på do engang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var min lille sønn også! Nå er han 3 mnd og det er først de siste 2 ukene han sover alene på dagen! (må ærlig innrømme at jeg savner den lille bylten som sov så søtt på brystet mit...) :oops:

Skrevet

Prøv å trille eller kjøre tur. De fleste babyer sove lettere da. Det kan også være en ide å la babyen sovne slik at dere ikke må flytte den når den har sovnet. F.eks kan en av dere ligge i dobbeltsengen tett intillbarnet, men slik at barnet hviler mest på sengen. Da er det lettere å snike seg forsiktig bort når barnet har sovna. Min erfaring er at man ofte vekker barnet i det man legger det ned, og derfor hjelper dette. Har også god erfaring med å legge barnet ned uten å flytte armen bort med en gang. Etter et par minutter kan man ta bort armen, og da sover gjerne barnet godt.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Prøv å tenke på at han har blitt vant til hjertebanken din, og når du legger han alene blir han kanskje litt utrygg. Uansett kan du prøve å legge han fra deg litt, når han er våken til å begynne med. Så venner han seg til å ligge litt selv, og da blir det nok lettere når han sover også.

Skrevet

Min datter gråter ofte endel når hun er trøtt.

Etterhvert som foreldrene tåler å høre mer enn 2 grynt før vi tar henne opp fra vogga, sovner hun ofte av seg selv. Det er ikke snakk om timevis skriking, men kanskje et halvt minutt og kanskje litt mer enn det.

Men ... det er fælt å høre babyen skrike. Det er hjerteskjærende!!! ;)

Gratulerer og lykke til med gutten Jens :)

Skrevet

Først av alt: Gratulerer med gutten :hjerte:

Min lille gutt var også sånn til å begynne med, men vi la han ned i vugga si og passa på at han hadde det lunt og godt rundt seg. Bretta til pledd og sånt. Så vugga vi han i søvn mens vi sang en liten sang (So ro lille mann eller noe sånt) Det fungerte som regel. En annen ting som ofte hjelper er om du stryker han lett fra pannen (mellom øynene) og nedover nesen. Det beroliger dem lærte vi på barsel.

Jeg vil uansett anbefale deg å lære han å ligge for seg selv. Har ei venninne som enda må bære med seg gutten sin fordi hun lot han ligge i fanget da han var liten. Og han er straks 11 mnd nå. Det er skikkelig koselig å ha dem i fanget, men etter så lang tid blir det ofte mer slitsomt. Masse lykke til!

Gjest Klips.
Skrevet

Pøs på med så mye melk at han nesten går i svime.

Pakk stramt inn i teppene, så det blir litt trygt som i magen.

Er vel bare å fortsette å prøve.

Lykke til.

Gjest Trill-i.i
Skrevet

Som dei andre sei her- er det viktig at dei har det varmt og godt- og gjerne litt trangt.

Det var på samme måte med oss- i nesten 2mnd. Han våkna alltid når vi la han fra oss.

Vi trilla mykje tur- då sov han godt..

Eller så kjørte vi bil- det likte han kjempgodt...

Det gikk automatisk over med vår gut..

Gjest jepp..
Skrevet

ja det er som å lese om vår gutt åsså, han våknet med en gang vi la ham for seg selv. Men fortvil ikke, det går over, ikke gi opp. Det er vel kansje ikke så rart at en så liten baby vil være mest mulig i mor og fars trygge armer, NYT DET!! Tiden går så fort, og selv on det er slitsomt til å begynne med, så blir det lettere etter hvert,. Trøst dere med at de fleste foreldre går igjennom presis det samme som dere :wink Lykke Til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei jens

Det er godt og høre du sliter med det samme som resten av oss :wink:

De fleste førstegangsfødene har et sånn med baby nr 1, har man to med tett alder tror jeg babyen lærer fortere og sovne av seg selv fordi man MÅ legge barnet fra seg for og ta vare på det andre barnet.

Har du mulighet til og ta vogna inn og trille feks over en dørstokk er det en ide

Legg babyen i bagen , håndtaket over kneet og rist på benet

Ut og gå time lange turer

Min er nå snart 5 uker, hun sovner heller ikke hvis jeg bare legger henne ned, og jeg sliter forsatt om natten med og legge henne i vuggen og ikke i senga. % kvelder ut av syv sovner vi begge i senga :-)

Skrevet

Jeg sier som de andre, prøv å venne babyen til å sovne selv. Det får du mye igjen for senere.

Men samtidig vil jeg råde deg til innimellom å unne deg denne kosestunden med den lille på magen. Jeg husker med min første, jeg gikk nesten ut av mitt gode skinn fordi hun alltid våknet når jeg la henne for seg selv. Til slutt bestemte jeg meg for å i alle fall gjøre noe fornuftig mens snuppa lå der, så jeg lånte "Ringenes herre" av broren min og leste den mens vi lå på sofaen og koste oss. Snuppe ble fort større, og etterhvert lærte hun både å sovne selv og å sove selv. Og det gikk ikke lang tid før jeg faktisk savnet kosestundene våre. For når hun ble større var det ikke snakk om å sove på fanget.

Med Lillesøster (som er fire måneder) har vi innarbeidet en rutine med at hun alltid legges våken til lurene sine. Vi legger henne ut i vogna. Alle lurene tas ute, for da sover hun best. Du kan jo vurdere å legge babyen ut etterhvert du også, hvis du ikke allerede gjør det.

Gjest Marianna Panna
Skrevet

Vi hadde det samme problemet i ganske lang tid, men etterhvert hadde vi en hodepute på fanget og sønnen vår oppå der..Når han hadde sovnet la vi både han og puten i vuggen hans og han merket ikke at vi ikke var der lenger...Etterhvert la han seg uten pute også...

Gjest gjest1
Skrevet

Vi hadde vognen inne denne første perioden. Så når vi merket at hun var trøtt la vi henne i vognen og beveget den litt fram og tilbake. Da tok det under et minutt før hun sov søtt og vi hadde frie armer tilå gjøre litt andre ting. (Feks holde rundt hverandre litt og kjenne på lykken over å ha fått denne lille skatten i hus :-))

Vi synes det var viktig at barnet ble selvstendig når det gjaldt å sove, slik at vi også kunne få gjort litt når barnet sov. Så derfor er mitt tips å ALDRI lære barnet at det skal sove i sengen i lag med dere og i armene. Den kosen får du av og til likevel :-)

Lykke til!

Gjest Førstegangs
Skrevet

Sånn hadde vi det i begynnelsen også. Men bare om vi la ham i vugga. Andre steder sov han som en stein...

Jeg har hørt andre har brukt tipset om å ha dyne under babyen og legge denne opp i sengen. Da blir ikke omveltningen så stor.

Jeg har også hørt om at sengen er kald og at lammeskinn eller en varmeflaske (før babyen legges) kan hjelpe.

Ingen av disse hjalp oss, da han ikke likte vuggen rett og slett. Bytta ut vuggen med sengen etter noen slitsomme uker og fikk en ny familie egentlig... Det var blitt mye soving i vogna på stua frem til da.

Det er litt tidlig å venne en baby til å sove alene når den bare er ei uke. Men den tar ikke skade av å ligge alene mens du er på do altså.

Det gikk noen uker (et par mnd tror jeg) før vi skjønte at vi kunne legge babyen selv om han var våken. Høres helt høl i hue ut, men vi var så vant med at han sovnet i armene våre at det var liksom sånn det skulle være. Voksentid (både kveld og natt) var totalt fremmed før vi en kveld skjønte at han ikke tok skade av å bli lagt "til rimelig tid" selv om han var våken - så lenge han ikke skreik...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...