AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #61 Del Skrevet 11. september 2019 20 minutter siden, Girlygirl9 skrev: Hva slags utdanning tok du? Jeg har ingen utdannelse inne forsikring. Jeg er utdannet sekretær fra tidligere. Anonymkode: e5cae...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #62 Del Skrevet 11. september 2019 Hvorfor bry deg om status om dette er et yrke du kunne tenke deg? Anonymkode: 58404...6a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #63 Del Skrevet 11. september 2019 I gen jobb dom ikke krever høyere utdannelse er «status». Tenker også at det for de fleste er noe de jobber som noen år og så går videre. Få gamle vektere. Anonymkode: e1a59...47e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #64 Del Skrevet 11. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det avhenger ikke kun av penger. Anonymkode: c30d1...676 Penger er viktig jo. Med penger kan du «kjøpe» deg fritid og til og med pensjonere deg tidlig. Jeg tok kun et 5 dagers sikkerhetskurs og i løpet et halvannet år på diverse fiskebåter fikk jeg plass på en ringnotbåt. Jobber kun 70-90 d på sjøen og tjener godt over millionen. Andre jevnaldrende som slet seg gjennom bachelor/master-utdanning sitter med studielån, lav lønn og 9 til 4 helvete. Jeg kan pensjonere meg når jeg er 45 år. Anonymkode: 461cf...8a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #65 Del Skrevet 11. september 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: I gen jobb dom ikke krever høyere utdannelse er «status». Tenker også at det for de fleste er noe de jobber som noen år og så går videre. Få gamle vektere. Anonymkode: e1a59...47e Er jo mange uten høyere utdannelse, som har jobbet hardt, og kommet langt. Og dermed har status. En av de jeg gikk på skole med, startet eget firma, som har gått svært bra. Og er vel den med høyest status fra klassen vår. Og det er jo andre om ble leger osv. Anonymkode: a2abf...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 11. september 2019 #66 Del Skrevet 11. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har på seg uniform uten makt. Det er lavstatus jobb på lik linje som butikkmedarbeider osv. Anonymkode: 0dcf4...630 Det kommer vel an på hvor de jobber Personlig synes jeg det egentlig er noe trist å kalle diverse jobber for «lavstatus», som om det ikke er bra nok. Søppeltømming og vasking fx er vel enda «lavere», men det er like viktig som leger. Det er heller ikke rart at man aldri blir kvitt mobbing ( : «Foreldrene dine er bare lærer/politi/sykepleier og mamma sier det ikke er bra nok»). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #67 Del Skrevet 11. september 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penger er viktig jo. Med penger kan du «kjøpe» deg fritid og til og med pensjonere deg tidlig. Jeg tok kun et 5 dagers sikkerhetskurs og i løpet et halvannet år på diverse fiskebåter fikk jeg plass på en ringnotbåt. Jobber kun 70-90 d på sjøen og tjener godt over millionen. Andre jevnaldrende som slet seg gjennom bachelor/master-utdanning sitter med studielån, lav lønn og 9 til 4 helvete. Jeg kan pensjonere meg når jeg er 45 år. Anonymkode: 461cf...8a1 Det er jo ingen statusjobb selv om du tjener bra. Anonymkode: c30d1...676 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #68 Del Skrevet 11. september 2019 Her kan man ta fagbrevet: https://www.folkeuniversitetet.no/Fag-og-svennebrev/Service-og-samferdsel/Vekter?city[0] Intensivkurs og 2 semester kan man velge mellom. Anonymkode: 0b25b...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 11. september 2019 #69 Del Skrevet 11. september 2019 Hva er statusjobb da? Hva er det som krever at man har en statusjobb. Lønn, utdanning? Når noen her sier at politiet ler av vekterne, så synes jeg det sier mer om disse politifolkene, enn yrket vekter. I og med at vekteryrket ofte er dårlig betalt, ser man at det blir en del gjennomtrekk der. Dette fører igjen til at det er mange unge som jobber innen dette yrket, mange studenter, eller folk som ønsker en ekstrajobb. Tilgangen på arbeidskraft er stor og man trenger derfor ikke øke lønnen og man har en sirkel hvor det forblir som det er. Jeg har en kamerat som har gjort det helt greit som vekter. Startet der de fleste starter, men jobbet seg oppover. Kanskje ikke innad i selskap, men innad hos kunde. Dette har ført til at han har jobbet fast hos sin kunde i mange år, men byttet arbeidsgiver så og si annet hver år. Kunden vil ha det samme personalet, men har vært pålagt å legge ut arbeidet på anbud. Det å være vekter kan være så mangt. Alt fra å stå ute om natta og vinke biler forbi områder det er veiarbeide på, jobbe som ISPS vakt og fortøye båter, sitte som portvakt, vekter på utested, vandre rundt på kjøpesenter, sikkerthetsvakt på flyplasser, sitte i resepsjonen hos store internasjonale konsern og mye annet. Noen blir vektere mens de studerer, noen fordi de trives med variasjon, noen fordi de er arbeidsledige, noen fordi de ønsker en jobb med makt... Du finner dyktige og flotte folk som vektere og du finner drittsekker. Som i alle andre yrker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 11. september 2019 #70 Del Skrevet 11. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kurset er en måndte, du betaler 28 tusen. skole blir da 2 år med 2 år lærling. Det har jeg ikke tid til. blir en del lapper å betale men veien er raskere! Anonymkode: e1ea4...c65 Høyskole og universitet er da vitterlig ikke 2 år med 2 år som lærling, men det slår meg at du skal begynne på VGS neste år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
draug 75 Skrevet 11. september 2019 #71 Del Skrevet 11. september 2019 Status med arbeid henger ikke sammen med kvalifikasjoner for å kunne utføre arbeidet, ansvar som følger med den, eller noe som helst annet enn det tallet som står nederst til høyre på lønnsslippen, eller strengt tatt det som framgår som inntekt på selvangivelsen, før du har beregnet fradragene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #72 Del Skrevet 11. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lavstatus som de fleste yrker som ikke krever utdannelse og i tillegg har en gjeng med tullinger i staben. Politiet hånler av dem. Jeg hadde spart de pengene. Du kan studere gratis på alle universiteter oh høyskoler. Anonymkode: 7fce2...57e Det var overraskende. Vi ser ikke mye til sånn oppførsel. Og vi møter svært ofte både vektere, politi og ambulansepersonell når vi er ute på våre oppdrag. Anonymkode: ab699...ced 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 11. september 2019 #73 Del Skrevet 11. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Politiet hånler av dem. Nei, det gjør de ikke. Politiet har stort sett et godt samarbeid med vektere. De politiet "ler" av, er de vekterne som leker sheriff, dog er de langt mer oppgitte enn hånende. Det finnes tross alt sorte får i politiet også, likevel er det slags statusyrke i Norge. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #74 Del Skrevet 11. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lavstatus som de fleste yrker som ikke krever utdannelse og i tillegg har en gjeng med tullinger i staben. Politiet hånler av dem. Jeg hadde spart de pengene. Du kan studere gratis på alle universiteter oh høyskoler. Anonymkode: 7fce2...57e Da vet altså ikke din mann og hans kollegaer at det finnes de som har jobbet i politiet eller går politihøgskolen som jobber i sikkerhetskontrollen på Gardermoen da? Ler de av sine egne kollegaer der? Og politiet som jobber på Gardermoen, som politi, hånler ikke av de, de har stor nytte av vektere/sikkerhetskontrollører. Anonymkode: cef3f...83d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 11. september 2019 #75 Del Skrevet 11. september 2019 Egentlig en litt fånyttes diskusjon, for om noe er status sitter i hodet til den enkelte - man kan argumentere frem og tilbake her ang. lønn, arbeidssteder, utdannelse osv., men svaret ligger i førstetanken til den som skal mene noe. Det påvirker ikke mine meninger om statusen til et vektere at noen hevder politiet mener det ene eller det andre om vektere. Lønns-, arbeids- og kantineforholdene til vektere et bestemt sted påvirker heller ikke mine meninger om status, man kan komme med eksempler på folk som har harde jobber og jobber under elendige forhold uten at statusen deres vil synke i mine øyne. I mitt hode er ikke vekter et status-yrke, men det ville ikke påvirke negativt hva jeg mener om en vekter som person. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #76 Del Skrevet 11. september 2019 Jeg syns det er lavstatus. Anonymkode: 42e22...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #77 Del Skrevet 11. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lavstatus som de fleste yrker som ikke krever utdannelse og i tillegg har en gjeng med tullinger i staben. Politiet hånler av dem. Jeg hadde spart de pengene. Du kan studere gratis på alle universiteter oh høyskoler. Anonymkode: 7fce2...57e Mange tullinger med høy utdanning å Anonymkode: 44771...f78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #78 Del Skrevet 11. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen statusjobb selv om du tjener bra. Anonymkode: c30d1...676 Det viktigste her er jo at han er fornøyd med lønn/fritid selv. Det er ikke alle som har så lav selvfølelse at det er viktig hva andre synes og mener. Anonymkode: 88951...f12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #79 Del Skrevet 11. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Penger er viktig jo. Med penger kan du «kjøpe» deg fritid og til og med pensjonere deg tidlig. Jeg tok kun et 5 dagers sikkerhetskurs og i løpet et halvannet år på diverse fiskebåter fikk jeg plass på en ringnotbåt. Jobber kun 70-90 d på sjøen og tjener godt over millionen. Andre jevnaldrende som slet seg gjennom bachelor/master-utdanning sitter med studielån, lav lønn og 9 til 4 helvete. Jeg kan pensjonere meg når jeg er 45 år. Anonymkode: 461cf...8a1 Flott ! Sørg bare for å ha en skikkelig helse og uføreforsikring. Du er ung og sprek nå, men satan så hardt dette kan røyne på senere i livet. Skal du pensjonere deg ved 45, vil jeg anbefale privat pensjonsforsikring også. Anonymkode: 88951...f12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #80 Del Skrevet 11. september 2019 Hei, Ts! Kan ikke du søke de kursene via NAV? Anonymkode: b9794...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå