AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Hei! jeg trenger egentlig bare å få litt innspill på min reaksjon i ettermiddag. Jeg har en gutt som spiller fotball, de er 12 og 13 år, altså første års ungdomsspillere. Var jevn kamp lenge, men etter hvert dro bortelaget fra, og foreldre som satt på tribunen var ikke spesielt gode tapere, slik det så ut som kampen kunne ende. Jeg forstår det er følelser i sving og alt det der. Men etter halvannen omgang der de gikk løs på spillere personlig,; som buhu skal vi ringe etter sykebil, huffda, de er laget av glass, ikke kom borti dem, de brekker i to osv. Jeg kjente det ble veldig ubehagelig for meg, og helt sikkert for flere andre og. Dommeren var en 15 år gammel gutt, han prøvde å gi beskjed om at det ikke var greit, men da ble de mer høyrøstet. Til slutt kokte det over for meg, jeg stilte meg foran han som skrek høyest, og lurte på hvor folkeskikken hadde tatt veien. Han lurte på hvem jeg var,;en mamma til en gutt på motstanderen deres lag, og jeg prøver å ta jobben min alvorlig med å oppdra han til å vise folkeskikk. Så svarer han at jeg ser ut som en fjolle som bare står til pynt, om jeg kunne være så snill og flytte meg så han fikk se ordentlig fotball. Jeg ble satt ut, både av hans oppførsel og egentlig over det enorme sinnet jeg fikk i meg. Og så tenkte jeg, til en eventuell, forhåpentligvis ikke, neste gang, hva er virkningsfullt i en sånn situasjon? Jeg tenker selvfølgelig på hva jeg burde sagt i etterkant, men fant ikke helt ordene der og da. Anonymkode: da026...12e 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 10. september 2019 Send klage til kretsen. Dommeren kan sikkert bekrefte. Anonymkode: 42e50...c66 50
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 Dommeren gråt etter kampen, så det vil jeg tro han kan. Jeg er overrasket over voksne menneskers oppførsel, men angrer liksom på at jeg ikke ga mer gass om du skjønner..? Anonymkode: da026...12e 14
Sirah Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Send inn en klage til kretsen ja! Om ikke du gjør det for din egen del, så gjør det på vegne av den stakkars dommeren! Slikt kan jo knekke en ung dommerspire fullstendig! Var det ikke noen trenere der? 41
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 Send klage. En kompis av meg var fotballdommer i sin tid og fikk bannlyst en forelder fra fotballkamper pga slik oppførsel. Anonymkode: 1d8fd...72a 23
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 Gi en leksjon i fair play og hva dette handler om. Foreldrene er en viktig del av dette med fair play. https://www.fotball.no/fotballens-verdier/fair-play/ Anonymkode: ac698...d3b 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 Joda, de var jo der, og kom med en og annen kommentar, der det egentlig bare som å helle mer bensin på bålet. Jeg tenker mye på den dommeren som måtte dømme den kampen, for en takk man fikk liksom. Anonymkode: da026...12e 4
SoWhat? Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 For det første: bra at du sa fra der og da! Han ble jo belært(med rette), og det tar ikke folk så lett på. Men han svarte jo helt på trynet. For en fyr. Og for noen foreldre forøvrig! Håper ikke det der er vanlig rundt om. Er på plass med klage ja, og bra at du viser handlekraft 👍 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 Milde måne. Er dette voksne mennesker, foreldre attpåtil? Glad ungene mine driver med sang og dans. Har til og med sett det står skilt på den lokale fotballbanen med tekst" Det er barn, det er et spill, det er ikke VM." Så dette må jo være et utbredt problem. Anonymkode: 357bc...d98 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #10 Skrevet 11. september 2019 Fy søren, fotball får virkelig frem det verste i enkelte folk.. Synes jeg hører om dette stadig oftere, at det faktisk er et stort problem. Du var tøff, jeg tror ikke jeg hadde turt det samme. Skulle ønske jeg ville turt. Send en klage til kretsen! Anonymkode: 3bd8e...857 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #11 Skrevet 11. september 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei! jeg trenger egentlig bare å få litt innspill på min reaksjon i ettermiddag. Jeg har en gutt som spiller fotball, de er 12 og 13 år, altså første års ungdomsspillere. Var jevn kamp lenge, men etter hvert dro bortelaget fra, og foreldre som satt på tribunen var ikke spesielt gode tapere, slik det så ut som kampen kunne ende. Jeg forstår det er følelser i sving og alt det der. Men etter halvannen omgang der de gikk løs på spillere personlig,; som buhu skal vi ringe etter sykebil, huffda, de er laget av glass, ikke kom borti dem, de brekker i to osv. Jeg kjente det ble veldig ubehagelig for meg, og helt sikkert for flere andre og. Dommeren var en 15 år gammel gutt, han prøvde å gi beskjed om at det ikke var greit, men da ble de mer høyrøstet. Til slutt kokte det over for meg, jeg stilte meg foran han som skrek høyest, og lurte på hvor folkeskikken hadde tatt veien. Han lurte på hvem jeg var,;en mamma til en gutt på motstanderen deres lag, og jeg prøver å ta jobben min alvorlig med å oppdra han til å vise folkeskikk. Så svarer han at jeg ser ut som en fjolle som bare står til pynt, om jeg kunne være så snill og flytte meg så han fikk se ordentlig fotball. Jeg ble satt ut, både av hans oppførsel og egentlig over det enorme sinnet jeg fikk i meg. Og så tenkte jeg, til en eventuell, forhåpentligvis ikke, neste gang, hva er virkningsfullt i en sånn situasjon? Jeg tenker selvfølgelig på hva jeg burde sagt i etterkant, men fant ikke helt ordene der og da. Anonymkode: da026...12e Ta opp mobilen din og film ham resten sv kampen. Også sender du filmen og historien din til fotballkretsen. Få med at både du og dommeren prøvde å ta opp oppførselen med ham. Anonymkode: 10e24...71d 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #12 Skrevet 11. september 2019 Første gang min datter spilte fotballkamp mot et lag fra den andre siden av byen opplevde hun at enkelte av foreldrene både ropte om helvete og påkalte djevelen. Hun er ikke vant med slik og ble fullstendig satt ut. Dessverre er det en del foreldre sol ikke har folkeskikk. Av og til blir det å møte andre lag en kulturelle opplevelse på så mange måter. Men selvfølgelig skal dere sende inn klage men det er best at lagledelsen gjør dette. Både av hensyn til dommeren, ungene og trivselen rundt idretten. Anonymkode: 6b924...ccd 2
Sirah Skrevet 11. september 2019 #13 Skrevet 11. september 2019 Jeg har faktisk ikke klart å glemme denne tråden. Slik oppførsel er helt forkastelig! Har du fått levert inn klage TS? 3
Antoinette Skrevet 11. september 2019 #14 Skrevet 11. september 2019 Jeg bor rett ved en fotballbane og du vil ikke tro hva vi kan høre om vi sitter ute på verandaen. Enkelte fotballfedre har blitt bortvist fra tribunen og en av dem ble nektet adgang i 2 år pga. oppførselen sin så dette er ikke sjokkerende. 4
Ulrikke Skrevet 11. september 2019 #15 Skrevet 11. september 2019 Jeg sendte klage til klubben det gjaldt da min datter spilte håndballkamp mot dette laget og det lagets trener skjelte ut egne spillere, motstanderspillere (altså på laget til min datter) samt trenerne til laget til min datter. Dette var i fjor, hun er født i 2005. Jeg fikk et ordentlig svar, og ble lovet at det skulle tas opp. Neste gang de møtte dette laget var ikke den nevnte treneren med. Vil tro klubben tar det seriøst opp med foreldregruppa om noen oppfører seg sånn!! 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #16 Skrevet 11. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dommeren gråt etter kampen, så det vil jeg tro han kan. Jeg er overrasket over voksne menneskers oppførsel, men angrer liksom på at jeg ikke ga mer gass om du skjønner..? Anonymkode: da026...12e Tragisk at foreldre oppfører seg som idioter og mobbere!!! Helt uakseptabelt at en ungdom som dømmer skal måtte gråte etter en kamp! Klag til kretsenog idrettslaget! Lag gjerne et innlegg på facebook. Anonymkode: 26acc...d67 7
absinthia Skrevet 11. september 2019 #17 Skrevet 11. september 2019 (endret) Send klage til kretsen og kontakt mobbeombudet i ditt fylke. Endret 11. september 2019 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #18 Skrevet 11. september 2019 Hos oss har vi kampvert på hver hjemmekamp (en av foreldrene). Denne har blant annet ansvar for at alle overholder FairPlay, og deler ut «gult kort» med brosjyre om fair okay dersom andre foreldre (gjelder begge lag) går over streken. Pinlig for de som får det. Er det veldig ille sendes klage. Anonymkode: c2392...13d 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #19 Skrevet 11. september 2019 Dette er helt uakseptabel oppførsel, man snakker ikke slik til andre mennesker, hvertfall ikke barn/ungdom! Og stakkars dommerspiren! Jeg synes det er merkelig at treneren til det andre laget ikke sa ifra. Dernest skulle deres trener vært den som sa ifra. Men jeg synes du var tøff som sa ifra som du gjorde, tommel opp! Du kan sende klage til kretsen, men jeg ville fått med deres trener på klagen også. I tillegg ville jeg oppfordret treneren deres til å ta kontakt med dommeren, både for å fortelle at han gjorde det riktige her og for å få han til å klage. Herregud, det er en fotballkamp for 12/13 åringer! Hva går det av sånne foreldre? Det sagt, vi opplevde noenlunde lik oppførsel av motstanderlagets trener en gang. Fotballkamp mellom åtteåringer. Treneren vår sa klart ifra hva han mente om oppførselen + at han skulle sende klage. Det ble gjort, og vi så ikke mer til den treneren. Anonymkode: b67c5...d83 3
Chiyo Skrevet 11. september 2019 #20 Skrevet 11. september 2019 Er helt sjokkert. 😮 Jeg spilte håndball i flere år, og da klappet alle foreldrene for alle. Noen heiet jo selvfølgelig ekstra for deres lag, men man klappet for alle som scoret, selv om de var på motstanderens lag. Det verste jeg opplevde kom fra en spiller som slo meg i magen med albuen og kalte meg hore under en turnering da vi var tolv. 🙄 Foreldre har normalt oppført seg bra. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå