Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sur, pirkete og kronisk lavt blodsukker. Dama er konstant på slankekur og er ordentlig dumvrang. Slår vrangsiden til for uvesentlige ting som når jeg vil levere " godt nok" . Nei, da må det pirkes på, rettes på misvisende overskrifter, kommasetting osv. Stresser og maser på alle rundt seg for uviktige ting. Terper og terper på unødvendig vås. Tviholder på "ringpermkultur" og får alle til å følge dette avleggs systemet. Kommanderer de rundt seg, dominerer og pusher på når det passer henne, så stikker hun plutselig tidlig fordi hun skal på det ene og det andre, og alle stresser for ingenting. Det er mye støy med henne, kakling og humørsvingninger. Ser ikke seg selv og klager på alle andre. Hun har mye makt og bremser utviklingen av andre.

Jeg er ambisiøs, ønsker å lykkes, men denne kulturen holder meg tilbake.

Anonymkode: 434e2...1a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sur, pirkete og kronisk lavt blodsukker. Dama er konstant på slankekur og er ordentlig dumvrang. Slår vrangsiden til for uvesentlige ting som når jeg vil levere " godt nok" . Nei, da må det pirkes på, rettes på misvisende overskrifter, kommasetting osv. Stresser og maser på alle rundt seg for uviktige ting. Terper og terper på unødvendig vås. Tviholder på "ringpermkultur" og får alle til å følge dette avleggs systemet. Kommanderer de rundt seg, dominerer og pusher på når det passer henne, så stikker hun plutselig tidlig fordi hun skal på det ene og det andre, og alle stresser for ingenting. Det er mye støy med henne, kakling og humørsvingninger. Ser ikke seg selv og klager på alle andre. Hun har mye makt og bremser utviklingen av andre.

Så spørsmålet er hva burde jeg gjøre? Har andre hatt en slik kollega? Hva skal man se etter ved jobbskifte for å unngå dette? Jeg er 26 år og hun snakker konstant om barnebarn, sykdom, sladder og om hvor bortskjemte vår generasjon er osv. Hun jobbet seg til topps i bedriften og startet på "gølvet" da hun var i 20-årene. Jeg er høyt utdannet og dette er min første jobb.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en sånn sjef. Bortsett fra at hun er i godt humør. Men aldri noe er bra nok. Hun ser absolutt ikke alt det bra jeg gjør. 

Anonymkode: 55328...d71

Skrevet

Du får sannsynligvis ikke endret henne. Løsningen er heller å forsøke å finne gode måter å "håndtere" henne på. Jeg ville forsøkt å komme på "godsiden" hennes, rett og slett for å kunne trives bedre på jobb. Evt, søke andre stillinger dersom hun er helt umulig og ødelegger arbeidsmotivasjon/trivsel i stor grad. 

Er det enighet på arbeidsplassen om denne kollegaen/Blir det snakket om? Er leder oppmerksom på det?

Anonymkode: 73967...31f

• Liker 1
Skrevet

Du går til Tillitsvalgt og rapporterer. Da må det tas tak i. Kanskje greit å få inn noen utenstående å snakke om arbeidskultur og hva som er greit og ikke?

Anonymkode: 50818...90f

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så spørsmålet er hva burde jeg gjøre? Har andre hatt en slik kollega? Hva skal man se etter ved jobbskifte for å unngå dette? Jeg er 26 år og hun snakker konstant om barnebarn, sykdom, sladder og om hvor bortskjemte vår generasjon er osv. Hun jobbet seg til topps i bedriften og startet på "gølvet" da hun var i 20-årene. Jeg er høyt utdannet og dette er min første jobb.

TS

Er hun sjefen din? Hva slags makt har hun? Det er vanskelig å svare uten å vite mer om hvilke roller dere har der. 

Anonymkode: a33e0...c64

Skrevet

er hun en kollega og ikke sjef tar du med sjefen din. 

Skrevet
På 10.9.2019 den 22.55, AnonymBruker skrev:

TS

Har du vært ansatt der lenge? 

Slike personer kommer man borti overalt. Særlig de som har jobbet på samme arbeidsplass i "hundre år" har det med å ha lite selvinnsikt. Det rare er at de ofte er fredet også. 

Jeg ville søkt ny jobb. Gjerne noe som er bittelitt annerledes enn det du har nå, hvis du har vært der i kort tid. Da kan du evt bruke "jeg er ung, ny i gamet og innså at den type jobb ikke var det jeg så etter" i intervju (uten å virke vinglete). I mellomtiden holder du ut, spiller på lag med dama om hun er den som kan komme til å være referanse for deg. 

Anonymkode: 8b23f...4b6

Skrevet (endret)

Tja, hun høres ikke veldig hyggelig ut, men når det kommer på terping på detaljer, har jo bransjen litt å si. Hvis det er snakk om et sted der dere jobber med tekst og informasjon, er gjerne overskrifter og rettskriving viktig. Hvis dere kjører lastebil (nå setter jeg det veldig på spissen) og det dreier seg om intern kommunikasjon, er ikke kommaene så viktig. 

Hvis hun reelt er en plage, må det jo være flere som irriterer seg og plages av henne, da bør dere ta det opp med sjefen.

Endret av ti10
.
Skrevet
On 9/10/2019 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Jeg har også en kollega som jeg til tider opplever som i overkant "pirkete", men sluttresultatet er jo at jeg leverer bedre arbeid fordi jeg lytter til det han sier.

Anonymkode: 51ef0...174

Skrevet
På 10.9.2019 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke uvesentlige ting. Det er så useriøst med skrivefeil og feil tegnsetting i profesjonelle sammenhenger. 

Anonymkode: dc18e...6ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...