Gå til innhold

Vet ikke om jeg brettet stemmeseddelen rett i går :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo. jeg så denne linken nå

https://www.nrk.no/livsstil/slik-stemmer-du-pa-1---2---3---4---5-1.14686618

og det er video med brettingen av seddelen. men det var ikke sånn jeg gjorde det. det var ikke tre sider sånn som i videoen. det var bare stemmeseddel med to sider og så brettet jeg med stempelsiden ut og partinavnet inn. men i videoen bretter de en ekstra gang. er stemmeseddlene mine forkastet nå. :( 

Anonymkode: f4296...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En stemme blir jo ikke invalid på grunn av at du bretter "feil"...

"Hvis man bretter riktig, så er det ikke mulig for andre å se hva du har stemt, sier Merkesdal."

Anonymkode: 2ad22...675

Skrevet

Hos oss skulle de rosa (kommune) brettes 1 gang og de blå (fylke) brettes tre. Begge slik at stempelsiden kom ut. 

Du hadde ikke fått stempel eller fått lov til å levere seddelen hvis den var brettet feil. :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg opplevde noe verre, tror jeg.

Forhåndsstemte i forrige uke, lang kø. Var en smule omtåket pga. sykdom og smertestillende(bronkitt og en armskade, hadde armen i fatle), men hadde helt klart for meg hva jeg skulle stemme på. Fant riktig stemmeseddel i avlukket, brettet som jeg trodde var riktig og gikk ut.

Valgfunksjonæren tok i mot seddelen, så på den og brettet den helt ut og holdt den liggende åpen på bordet slik at alle som sto i nærheten kunne se hva som sto der. Og ja - det var flere som kikket, det blir vel uungåelig, tenker jeg. "Denne kan jeg ikke ta i mot!" bjeffet funksjonæren, og brettet seddelen sammen og ga den tilbake. Jeg ble sånn "jammen, jammen, hva?", forvirret og flau, men en annen funksjonær kom til unnsetning, geleidet meg tilbake til avlukket og hjalp meg med å gjøre det riktig.

Følte meg ydmyket etter denne opplevelsen, men fikk nå stemt i hvertfall.

Anonymkode: 85705...d3c

Skrevet

I vår kommune var det bare en brett på stemmeseddelen, og jeg fikk stempel på riktig sted  - så du har nok gjort det riktig du også...

Lenger nede i artikkelen står dette: (så en brettefeil er nok ikke nok for å forkaste en stemme).

– En vanlig feil er at stemmeseddelen ikke har et stempel, Det kan skyldes at man har brettet en annen stemmeseddel over den man har fylt ut for å sikre at folk ikke kan lese hva som står i arket.

Stemmer kan også bli forkastet dersom det ikke er mulig å tyde hvilket parti man har ment å stemme på, eller hvis man stemmer på et parti som ikke stiller i den aktuelle valgkretsen.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplevde noe verre, tror jeg.

Forhåndsstemte i forrige uke, lang kø. Var en smule omtåket pga. sykdom og smertestillende(bronkitt og en armskade, hadde armen i fatle), men hadde helt klart for meg hva jeg skulle stemme på. Fant riktig stemmeseddel i avlukket, brettet som jeg trodde var riktig og gikk ut.

Valgfunksjonæren tok i mot seddelen, så på den og brettet den helt ut og holdt den liggende åpen på bordet slik at alle som sto i nærheten kunne se hva som sto der. Og ja - det var flere som kikket, det blir vel uungåelig, tenker jeg. "Denne kan jeg ikke ta i mot!" bjeffet funksjonæren, og brettet seddelen sammen og ga den tilbake. Jeg ble sånn "jammen, jammen, hva?", forvirret og flau, men en annen funksjonær kom til unnsetning, geleidet meg tilbake til avlukket og hjalp meg med å gjøre det riktig.

Følte meg ydmyket etter denne opplevelsen, men fikk nå stemt i hvertfall.

Hva faen? Hva slags idiot var dette, det der er da ikke lov!! 

Anonymkode: ce2cf...b99

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva faen? Hva slags idiot var dette, det der er da ikke lov!! 

Anonymkode: ce2cf...b99

Jeg vet...tenker å sende inn en klage til rette myndighet. Greit å si fra at seddelen er brettet feil, men ikke greit å se inni og la den ligge åpen slik at flere andre kan se.

• Liker 1
Skrevet

jeg fikk stempel på begge sedlene, så da regner jeg med det er i orden. :) mye rart rundt omkring. en venninne av meg fortalte at en hun trodde var vakt spurte henne om hva hun stemte, og han ble sur når hun ikke svarte.

Anonymkode: f4296...145

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...