AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Er det nødvendig? Babyen ligger jo og sover mye av tiden både natt og dag. Er det nødvendig å skifte antrekk til natta? Holder det ikke å skifte klær når de er skitne, og ellers passe på at babyen ikke blir for varm eller kald? Anonymkode: a2555...b47
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Ev. bruke pysjamas hele tiden? Anonymkode: a2555...b47 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 Tenker du på nyfødt eller baby generelt (opp til ett år)? Etter hvert vil babyen forbinde pysjen med natt og soving. Når de er veldig små er det mindre viktig, men det er jo behagelig med en helpysj framfor body og bukse. Vi har også brukt noen heldresser i silke-ull eller bambusviskose-bomull på dagtid fordi det er behagelig for babyen. De kunne like gjerne bli brukt om natta. Anonymkode: 3cbfd...295 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Vi begynte med pyjamas skikkelig ved 4-6 mnds alder, når hun begynte å være lengre våken i perioden før leggetid. Fram til da sov hun i det hun hadde på seg 🤷🏼♀️ Vi kunne ta på pyjamas på ettermiddagen fordi vi måtte skifte uansett, eller fordi det føltes mer praktisk den dagen osv. Anonymkode: 99008...4ab 1
Mango Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 (endret) Tenker at pyjamas kan være en fin ting for å gjøre forskjell på kveld og dag, når det blir mer rutine for soving. Klær er jo klær, så krise er det nok ikke. Men de er jo sjeldent varme, og når vi går mot kaldere tider ville jeg heller gått for mer isoloerende klær. Jeg gjorde ikke forskjell på klæra de to første mnd, var det rent og varmt nok ble det værende. Endret 10. september 2019 av Mango 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du på nyfødt eller baby generelt (opp til ett år)? Etter hvert vil babyen forbinde pysjen med natt og soving. Når de er veldig små er det mindre viktig, men det er jo behagelig med en helpysj framfor body og bukse. Vi har også brukt noen heldresser i silke-ull eller bambusviskose-bomull på dagtid fordi det er behagelig for babyen. De kunne like gjerne bli brukt om natta. Anonymkode: 3cbfd...295 Tenkte først og fremst på nyfødt. Body og bukse i myke materialer er vel også behagelig? Og de sover jo i det om dagen, for det er vel ikke vanlig å skifte for hver gang babyen skal sove litt? 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi begynte med pyjamas skikkelig ved 4-6 mnds alder, når hun begynte å være lengre våken i perioden før leggetid. Fram til da sov hun i det hun hadde på seg 🤷🏼♀️ Vi kunne ta på pyjamas på ettermiddagen fordi vi måtte skifte uansett, eller fordi det føltes mer praktisk den dagen osv. Anonymkode: 99008...4ab Så da trenger man egentlig ikke å kjøpe inn pysjamas den første tiden? Vil unngå å kjøpe inn mer enn nødvendig, samtidig som jeg vil at babyen skal ha alt den trenger på plass til vi kommer hjem fra sykehuset. Har god tid enda, da? Anonymkode: a2555...b47
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 Hvor mange skift trenger babyen i hver størrelse? Hvor mange bodyer, bukser osv bør man kjøpe inn til babyen kommer? Anonymkode: a2555...b47
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Ikke til å starte med, men når det blir 1 år da kanskje Anonymkode: a1da8...d23 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange skift trenger babyen i hver størrelse? Hvor mange bodyer, bukser osv bør man kjøpe inn til babyen kommer? Anonymkode: a2555...b47 Det kommer an på ungen og hvor ofte du synes det er greit/praktisk å vaske klærne. Til førstemann hadde vi bare litt, men han var av typen som måtte skifte klær flere ganger om dagen (bæsj på avveie, andre babyer gulper ned klærne eller tisser ned klærne ved bleieskift), og da kjøpte vi bare mer. Nestemann var helt annerledes og da hadde vi mer enn nok etter eldste. Anonymkode: 3cbfd...295 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 Vår baby svettet noe enormt om natten.. så vi kjøpte heldresser i bambus og ull som transporterte fukt godt og virket svalende når det var varmt. Disse brukte vi kun på natt for å ikke skitne de ut (ganske dyre så vi kjøpte bare 2 stk i hver størrelse). De var stripete og så jo ut som pysjamaser uandett. På dagtid gikk det i bomullsbodyer og bukser/shortser. Anonymkode: 81ded...8ac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Vi brukte ikke noe bestemt pysj de første månedene. Nå når barnet er ett gjør vi et poeng av å skifte til pysj som en del av kveldsrutinen. Det kunne like gjerne vært noe annet enn pysjer, og i sommer var det kortermede bodyer eller bare bleien, men vi skifter til nattklær i hvert fall. Anonymkode: cfcf1...fc5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #12 Skrevet 10. september 2019 Vår var såpass rævva til å sove om natta, at han ble putta i en svøpepose på natterstider fra han var seks uker og frem til han begynte å jobbe iherdig med å snu seg over på magen i tre måneders alder. Da gikk vi over til pysj, for da var han jo vant med å få på seg et eget antrekk for natta og forbant kanskje det med å sove bedre (men så kom han inn i fire måneders søvvønregresjon og slutta å sove generelt 🙄) Anonymkode: d988b...343
mammahjarte Skrevet 10. september 2019 #13 Skrevet 10. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det nødvendig? Babyen ligger jo og sover mye av tiden både natt og dag. Er det nødvendig å skifte antrekk til natta? Holder det ikke å skifte klær når de er skitne, og ellers passe på at babyen ikke blir for varm eller kald? Anonymkode: a2555...b47 Det er ikkje nødvendig, Vi hadde vår i mange ulike heldrakter med og utan fot, som eg antar at for det mesta var pyjamas. Ingen bryr seg om kva ein baby har på seg. Du trenger ikkje differansiera mellom natt og dag så tidlig. Men fint å gjera det når barnet er litt større. 2
Kicki_90 Skrevet 10. september 2019 #14 Skrevet 10. september 2019 Jeg syns det er nødvendig, men det varierer jo veldig. Vi har brukt pysj helt fra starten av, for å skille på natt og dag, samt at, jeg innbiller meg at, pysjamas er mer behagelig når babyen skal sove lenger. Klær vi har brukt ute, på gulvet osv ønsker jeg ikke å ha opp i senga. 1
Paradisio Skrevet 10. september 2019 #15 Skrevet 10. september 2019 Jeg startet tidlig med pysjamas som en del av kveldsrutinen, og fordi jeg synes pysjamaser er deiligere å sove i om natta mtp at hun sover så og si gjennom hele natta. 1
Gjest BethD Skrevet 11. september 2019 #16 Skrevet 11. september 2019 Brukte pysj fra dag 1 her. Mest fordi jeg syns det markerer godt overgangen fra dag til kveld og blir en fin rutine. Så tenker jeg alltid «hvordan ville jeg likt å ha det». Jeg vil føle meg stelt,ren og ha rent tøy når jeg legger meg. Tenker det er godt for baby også,selv om Baby sikkert ikke bryr seg så mye.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #17 Skrevet 11. september 2019 Vi skifter til nattklær som en del av markøren mellom at nå er det dag og nå er det natt. Men nå i sommer har han sovet i bare en helt vanlig body. Vi skifter body når han skal legge seg, så han får det klesskiftet som markerer overgang fra dag til natt, men det er jo en helt vanlig body som brukes om dagen andre dager. Vi har ikke egne natt- og dag-bodyer. Anonymkode: a5ff8...9eb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #18 Skrevet 11. september 2019 Vi brukte pysj fra og med str. 62. Jeg synes det var et hyggelig kveldsrituale, i tillegg til at det markerer forskjellen på dag og natt for babyen. Anonymkode: 95888...4e4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #19 Skrevet 11. september 2019 Vi samsov frem til åtte måneder, og da sov babyen bare i bleia inntil meg. Når hun ble åtte måneder innførte vi rutine med grøt-pysj-tannpuss-seng, og det funket utmerket. Anonymkode: 6ac73...97e 1
bebisss Skrevet 11. september 2019 #20 Skrevet 11. september 2019 Vi brukte body og strømpebukse hele døgnet frem til 3 mnd alder. Da begynte vi å ta på pysjamas på kvelden for å få inn faste legge rutiner slik at babyen skulle skille mellom natt og dag 🙂 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå