AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Hei. Jobber på natt som vikar på et sykehjem. Sykepleier låser ut evt. medisiner og legger i safen som vi kan gi til pasienter dersom de trenger det. Denne gangen hadde hun glemt å låse ut evt. medisin til "rom 1" og vi tok derfor "rom 2" sin evt. medisin siden de står på samme dose. Jeg er ufaglært og spør helsefagarbeideren som jeg jobber med om dette er lov, og om hun er 100% sikker på det. Hun sier det går fint og at det er lov siden det er samme dose. Jeg gir evt. medisin og kvitterer for det. Jeg har medisinkurs men jobber bare som ekstravakt, mens hun jobber 100%. Sjefen kommer på dagvakt og er ikke blid. Hun sier at dette skal vi ALDRI gjøre uten å snakke med sykepleier. Jeg reiser hjem med en dårlig følelse. Burde jeg ta opp med sjefen at det faktisk var hun jeg jobbet med som sa det var ok? Jeg er bare ekstravakt og vil virkelig ikke at sjefen skal tenke dårlig om meg. eller burde jeg bare slippe det og gå videre? Får ikke snakket med sjefen før om 3 dager. Anonymkode: 4e177...8b3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Jeg ville snakket med sjefen. Hilsen en annen sjef Anonymkode: d4197...caf 9
MammaMums Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 Klart du skal si ifra til sjefen. Gi din versjon, fortell at du syns det ble ekkelt sånn som det ble. For da blir du nemlig ferdig med saken. Jeg syns vi alle skal huske på å passe på oss selv og si ifra det vi kjenner vi trenger å få ting sagt. Ellers kan det bli en verkebyll, som man bare har og har i magen- dersom man ikke er flink til å gi beskjed- skyve ting fra seg og ikke svelge kamel på kamel... (hmm... leste igjennom for «korrektur» og nå fikk jeg lyst på karamell😂😂😂) Dette ordner seg👍👍 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Hadde latt det ligge. Blir teit og tyste for du burde faktisk skjønt av deg selv at det ikke er innafor å gi en person medisinen til noen andre. Anonymkode: 02d4a...ea0 2
EvaLena Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 Da jeg jobbet på sykehjem var det ei som klarte å gi feil medisin til en pasient. Han fikk noe beroligende og sov hele dagen lang. Pasienten var en av de som satt oppe hele dagen ellers og var en morsom person å være rundt. Kollegaen min som gjorde dette gråt hele resten av vakta, mens sjefen vår ringte lege og hørte om hva som kinne skje nå. Legen hadde bare ledd og sagt det ikke var farlig, han ville antakelig få en god søvn i flere timer. Det skjedde ikke noe mer med den saken. Ingen endringer i ettertid heller. Så lenge du ga riktig dose så får det ikke skjedd noe farlig i ditt tilfelle heller. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 Var det spesifisert hvilke pasient medisinen var låst ut til eller var det et beger med medisin? Synes den er i gråsona, men du burde ringt bakvakt og forhørt deg, tipper du gjør det uansett neste gang. Anonymkode: afd30...500
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde latt det ligge. Blir teit og tyste for du burde faktisk skjønt av deg selv at det ikke er innafor å gi en person medisinen til noen andre. Anonymkode: 02d4a...ea0 Dette gjøres ofte på jobben min. Må bare kvitre godt og gi rapport på morgenen. Det er ikke snakk om tysting men heller det å kunne snakke med sjefen så man vet til en annen gang hva man har lov til og ikke pga det er forskjellig praksis fra sykehjem til sykehjem. Anonymkode: 682b9...08a 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Hvis det er samme dose er det ikke noe problem. Men, du har jo ikke lov til å gi noen eventuelt medisin til pasienter på natt uten godkjenning av sykepleier og dette er jo ikke noe en sykepleier har lov til å gjøre på starten av vakten. Altså sette i en egen safe? Skal du gi eventuelt medisin skal dette godkjennes av sykepleier der og da eller det skal skrives avvik i etterkant. Jobber i 2 forskjellige kommuner og der sier ihvertfall reglementet det. Anonymkode: 62234...289
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det spesifisert hvilke pasient medisinen var låst ut til eller var det et beger med medisin? Synes den er i gråsona, men du burde ringt bakvakt og forhørt deg, tipper du gjør det uansett neste gang. Anonymkode: afd30...500 Det var skrevet på romnr på begeret, også lå medisinen oppi. Anonymkode: 4e177...8b3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 Takk for svar folkens. Ser det er litt delte meninger her. Jeg følte meg bare sinnssykt dårlig etter at jeg gikk hjem. Blir kanskje for dumt å ta det opp med sjefen 3 dager etterpå. Kanskje hun tror jeg er helt teit som tenker på en sånn ting enda? Håper bare at hun ikke tror jeg er helt blåst og gjør ting jeg ikke har lov til. Grunnen til at jeg gjorde det var pga helsefagarbeideren sa det var ok og da stolte jeg på henne. Dumt av meg. Håper bare hun forsetter å gi meg vakter, for jeg ønsker gjerne å jobbe der. Anonymkode: 4e177...8b3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Ikke din skyld når du fikk beskjed av helsefagarbeider, hun burde vite bedre. Men, alltid ring bakvakt når det er snakk om evt. medisin, uansett om de ligger klart i beger eller ikke. Du har faktisk ikke lov til å dele ut før det er avklart med sykepleier. Anonymkode: 62234...289 3
Serafin Skrevet 11. september 2019 #12 Skrevet 11. september 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar folkens. Ser det er litt delte meninger her. Jeg følte meg bare sinnssykt dårlig etter at jeg gikk hjem. Blir kanskje for dumt å ta det opp med sjefen 3 dager etterpå. Kanskje hun tror jeg er helt teit som tenker på en sånn ting enda? Håper bare at hun ikke tror jeg er helt blåst og gjør ting jeg ikke har lov til. Grunnen til at jeg gjorde det var pga helsefagarbeideren sa det var ok og da stolte jeg på henne. Dumt av meg. Håper bare hun forsetter å gi meg vakter, for jeg ønsker gjerne å jobbe der. Anonymkode: 4e177...8b3 Ikke ta andre sitt ord for god fisk. Det nytter ikke å si at du stolte på en annen hvis du deler ut et medikament. Det er du som gir medikamentet som har ansvar. Hvis jeg spør en sykepleierkollega om det er saltvann i en sprøyte og han/hu svarer ja på det, mens i ettertid viser det seg at pasienten har feilaktig fått morfin subkutant eller intravenøst, så ligger ansvaret hos meg. Så enkelt er jussen. Til neste gang så spør du en sykepleier før du gir noe eventuelt medisiner. Hilsen spl Endret 11. september 2019 av Serafin 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #13 Skrevet 11. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar folkens. Ser det er litt delte meninger her. Jeg følte meg bare sinnssykt dårlig etter at jeg gikk hjem. Blir kanskje for dumt å ta det opp med sjefen 3 dager etterpå. Kanskje hun tror jeg er helt teit som tenker på en sånn ting enda? Håper bare at hun ikke tror jeg er helt blåst og gjør ting jeg ikke har lov til. Grunnen til at jeg gjorde det var pga helsefagarbeideren sa det var ok og da stolte jeg på henne. Dumt av meg. Håper bare hun forsetter å gi meg vakter, for jeg ønsker gjerne å jobbe der. Anonymkode: 4e177...8b3 Tanker at det er bra du er reflektert jeg, synes ikke det er dumt om du vil ta en samtale med sjefen - synes det viser modenhet og ansvar! Anonymkode: afd30...500 3
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2019 #14 Skrevet 11. september 2019 Det er jo mange måter å ta ta dette opp på. En ting er å si at du har gnagd på det siden, en annen måte er å etterlyse rutinen: du har fått med deg at du gjorde feil, dette vil du lære av, hva skal jeg gjøre neste gang. Da viser du at du har forstått samtidig forsikrer du deg og sjefen om at du er interessert i både jobben og å gjøre ting riktig. Når det gjelder kollegaen din, la det ligge. Neste gang gjør du rett prosedyre, og så får kollegaen få problemet dersom hun / han gjør noe som er feil. Selvsagt skal du si fra hvis oppstår igjen, det er da ikke greit at kollega ikke gjør som de får beskjed om.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #15 Skrevet 11. september 2019 Dere har ikke lov å gi ut medisiner uten sykepleier! Herregud, for en arbeidsplass! Det er hvertfall ikke lov å legge det i en safe hvor dere skal gi ut etter behov. Da MÅ sykepleier komme inn og signere der og da. Ikke rart det er mye feilmedisinering.... Ville absolutt rapportert dette til Arbeidstilsynet. Til neste gang; ALDRI gi ut medisiner uten sykepleier Anonymkode: 5cbe5...4c3 2
WonderWomaan Skrevet 11. september 2019 #16 Skrevet 11. september 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jobber på natt som vikar på et sykehjem. Sykepleier låser ut evt. medisiner og legger i safen som vi kan gi til pasienter dersom de trenger det. Denne gangen hadde hun glemt å låse ut evt. medisin til "rom 1" og vi tok derfor "rom 2" sin evt. medisin siden de står på samme dose. Jeg er ufaglært og spør helsefagarbeideren som jeg jobber med om dette er lov, og om hun er 100% sikker på det. Hun sier det går fint og at det er lov siden det er samme dose. Jeg gir evt. medisin og kvitterer for det. Jeg har medisinkurs men jobber bare som ekstravakt, mens hun jobber 100%. Sjefen kommer på dagvakt og er ikke blid. Hun sier at dette skal vi ALDRI gjøre uten å snakke med sykepleier. Jeg reiser hjem med en dårlig følelse. Burde jeg ta opp med sjefen at det faktisk var hun jeg jobbet med som sa det var ok? Jeg er bare ekstravakt og vil virkelig ikke at sjefen skal tenke dårlig om meg. eller burde jeg bare slippe det og gå videre? Får ikke snakket med sjefen før om 3 dager. Anonymkode: 4e177...8b3 Så klart du skal snakke med sjefen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå