AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Jeg prøver å lære gutten min til å bli mer selvstendig, men akkurat nå går det dårlig. Han er mr. vil-ikke. Han nekter å øve på å kle på seg selv, nekter å vaske hender. Det må nesten alltid gjøres under tvang av oss, for han syns det er dritkjedelig. Bare det å få skiftet bleie er en kamp. Bleieslutt tenker du? Ja det har vi prøvd, gikk dårlig. Verste er at han kjenner at han må på do, men han gidder ikke. De gangene han faktisk sier fra er når han likevel står på badet naken, men ikke noe utover det. Selv når han tisser på seg og blir våt, det spiller liksom ingen rolle. Måltider, spesielt middag, er også et problem. Han bare tuller, og vi må nærmest mate han. Har prøvd å la han gå fra bordet uten å spise noe mer, endte med at han kastet opp av sult morgenen etter. Noe som kjenner seg igjen, eller er han unormalt sta? Hva giør man? For øvrig er han ellers en super gutt, blid og glad, nysgjerrig og aktiv. Godt språk osv. Anonymkode: 7e024...2ac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Normalt, har en av det slaget selv 😅 nå er han snart fem og ting er betraktelig enklere nå altså. Han har fortsatt sterke meninger og er sta, men godtar relativt raskt at noen ting bestemmer mamma og pappa, og at noen ting skal han klare selv også hjelper vi visst han trenger det. Han hadde dovegring, sluttet med bleie over natten 4 år og 1 mnd gammel. Før det var det tiss og bæsj utover hele distriktet fordi han nektet å gjøre noe på do. Mitt råd er å ha deres rutiner og være konsekvente likevel, la dagens faste gjøremål være forutsigbart. Anonymkode: 000f9...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 Helt normalt! 😅 Trøsten er at det sies at jo verre 3års trass, jo enklere tenåringer. De er nå i en slags mellomposisjon. De er ikke babyer, de begynner å forstå at de ikke er universets midtpunkt, men det er ganske tungt å fordøye det. De vil være store og små. De vil bestemme, og de vil ikke bestemme. De er litt all over the place følelsesmessig. Rutiner, vær konsekvent og stå i det. Det blir bedre, frem til neste periode.. 😊 Anonymkode: d3055...614 4
Gerd Berta Grøse Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Det kan hjelpe å mate barnet med grønnkål eller noe lignende. Dette gjorde jeg selv med mitt barn og det gikk helt fint. Mitt barn var litt eldre da dette skjedde da (37), men jeg tror det kan funke for din tre åring.
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 Helt normal 3 åring. For vå del fungerer det med positiv forsterking og heller fokusere på hvor flink han er å ta på sko når skoene først kommer på enn kampen for å få på skoene. Kort og greit ignorere all dårlig atferd og rose opp i himmelen når barnet endelig gjør det det skal. Funket som gull her.
B87C Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver å lære gutten min til å bli mer selvstendig, men akkurat nå går det dårlig. Han er mr. vil-ikke. Han nekter å øve på å kle på seg selv, nekter å vaske hender. Det må nesten alltid gjøres under tvang av oss, for han syns det er dritkjedelig. Bare det å få skiftet bleie er en kamp. Bleieslutt tenker du? Ja det har vi prøvd, gikk dårlig. Verste er at han kjenner at han må på do, men han gidder ikke. De gangene han faktisk sier fra er når han likevel står på badet naken, men ikke noe utover det. Selv når han tisser på seg og blir våt, det spiller liksom ingen rolle. Måltider, spesielt middag, er også et problem. Han bare tuller, og vi må nærmest mate han. Har prøvd å la han gå fra bordet uten å spise noe mer, endte med at han kastet opp av sult morgenen etter. Noe som kjenner seg igjen, eller er han unormalt sta? Hva giør man? For øvrig er han ellers en super gutt, blid og glad, nysgjerrig og aktiv. Godt språk osv. Anonymkode: 7e024...2ac Hehe, hørtes helt ut som min gutt dette her når han var i den alderen 🙈🙈 hold ut d blir bedre 😁 min beste tips er å telle til ti og ikke gi opp, plutselig finner han ut at kanskje d ikke hadde vært så dumt å høre på mamma og pappa 😉😉
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 Har aldri møtt en treåring som gjør motstand, alle treåringer jeg har møtt er svært samarbeidsvillige og medgjørlige. Not. Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 60cd1...b1c 10
Gjest Albbas Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Han høres helt normal ut. Angående bleier, har dere forsøkt å la han gå uten bleie flere dager på rad? Mange barn "gidder ikke" tisse på do før de har hatt mange uhell på rad og vet at bleia ikke er aktuell.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 Hva med poeng tavle eller klistremerker som premie? For hvert 5. Klistremerke skjer noe fint? En is, en tur i lekebutikken eller lekeland? «Yeey! *High five* Du tissa på potta; da kan du velge klistremerke og feste på tavla di! Nå har du 3 stykker, bare to igjen så får du du gå i lekebutikken!» Konstant påminnelse om dette. Funker bra synes jeg. Hvis min ikke oppfører seg ellers gir jeg en advarsel om å ikke få se Barne-TV den kvelden, vedvarer det fjerner jeg TV hele neste dag også. Funker også utrolig bra. Ble en gang han fikk erfare å gå uten TV i 2 dager, lærte av det for å si det sånn... Anonymkode: 56cbd...c00 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #10 Skrevet 11. september 2019 Jeg har en på tre som har vært (og er til tider) også vanvittig sta. Jeg tror det er helt normalt. Han er også slik at han vil bestemme hvilken kollektivtransport vi skal ta (tog! Ikke buss!!) og blir rasende om vi tar buss. Han liker tog best. 🤣 Anonymkode: bdf06...bd9
blomst12 Skrevet 11. september 2019 #11 Skrevet 11. september 2019 (endret) Helt normalt ! Sjekk ut boka Foreldremagi av Hedvig Montgomery. Det åpnet mine øyne Endret 11. september 2019 av blomst12
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #12 Skrevet 11. september 2019 Det er sånn her også.. 3 åringen kan gå fra å være den snille,søte og uskyldige til å bli den rake motsetningen. Hun vil ikke være hjemme, vil ikke i barnehagen.. når vi skal på butikken vil hun ikke på den butikken, hun vil på den og sånn går dagene 😅 Anonymkode: b3642...8e1
Maleficenta Skrevet 11. september 2019 #13 Skrevet 11. september 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver å lære gutten min til å bli mer selvstendig, men akkurat nå går det dårlig. Han er mr. vil-ikke. Han nekter å øve på å kle på seg selv, nekter å vaske hender. Det må nesten alltid gjøres under tvang av oss, for han syns det er dritkjedelig. Bare det å få skiftet bleie er en kamp. Bleieslutt tenker du? Ja det har vi prøvd, gikk dårlig. Verste er at han kjenner at han må på do, men han gidder ikke. De gangene han faktisk sier fra er når han likevel står på badet naken, men ikke noe utover det. Selv når han tisser på seg og blir våt, det spiller liksom ingen rolle. Måltider, spesielt middag, er også et problem. Han bare tuller, og vi må nærmest mate han. Har prøvd å la han gå fra bordet uten å spise noe mer, endte med at han kastet opp av sult morgenen etter. Noe som kjenner seg igjen, eller er han unormalt sta? Hva giør man? For øvrig er han ellers en super gutt, blid og glad, nysgjerrig og aktiv. Godt språk osv. Anonymkode: 7e024...2ac Høres normalt ut. Terrible twos. Ja nå er han tre men likevel.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #14 Skrevet 11. september 2019 Høres helt normalt ut! Har ei på 3,5 år. Alt høres kjent ut. Men ikke prøv å tvinge selvstendigheten, den kommer av seg selv når de er klare! Mi har uker der hun alltid kler seg selv og nekter hjelp og neste uke kan hun nekte å ta i et plagg. Bare la barnet finne ut av det selv. Det er en stor overgang for de å skulle begynne å gjøre ting selv. Tar lang tid. Middag krever vi kun at hun sitter litt ved borde med oss, og ikke lov å se på skjerm mens vi andre spiser. Ofte tar hun med seg noe leker til bordet, det er ok. Hun fyller på til kvelds. Men noen dager spiser hun masse middag! Varierer ekstremt. Så vi bare tilbyr mat og krever deltagelse ved bordet noen minutter. Bleieslutt tok vi takk god for over ett år siden, for nå hadde det aldri gått bra... helt avhengig av at barnet vil selv i denne alderen. Men som tips vil jeg bare si la han gå naken nedentil hjemme. Ikke med klær eller bleie. Legg leker på do så han har grunn til å gå dit. Vi hadde nylig en liten regresjon pga at hun var redd for å miste lekene sine i bhg så hun ventet alt for lenge med å gå på do. Redd for å ikke få bli med i leken igjen. Så bhg og vi hadde noen prater om å be noen passe på leker og om å si ifra at man bare skal på do osv. Mye psykisk... men totalen høres helt normal ut for alderen ja! Anonymkode: c4fca...afa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå