AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Er ganske nyinnflyttet på landet etter å ha tilbrakt et ganske langt liv i byen😊 Trives med stor plass og nærhet til turterreng men har fobi mot kyr. Dessverre for meg har naboen et stort gårdsbruk og en meeeget avslappet holdning til inngjerding. Så og si daglig har kyr hatt seg ut av inngjerdingen og spaserer både på min tomt og ellers i terrenget rundt her. Er det noen som kjenner til regelverk rundt dette? Er det noen lov som sier at man plikter å passe på at storfe holder seg inne i inngjerding? Er jo bilvei het også. Blitt et problem for meg å gå tur med hunden da vi stadig møter på løse kyr. Noen som vet hvordan reglene er for kyr på fellesbeite? Kan man gå igjennom selv om dyrene er der, hvis man tar hensyn ? Anonymkode: 680fd...150
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er ganske nyinnflyttet på landet etter å ha tilbrakt et ganske langt liv i byen😊 Så nå er planen å bli naboen fra helvete? Anonymkode: 93569...f82 16
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 Bonden er ansvarlig for all skade dyrene gjør om de kommer seg ut. Ja, du kan gå over beitet. Men seriøst: du bør gå inn for å jobbe med fobien din.. skal du på landet, må du tåle kyr. På et lite sted er det ekstra viktig å ikke bli hun vanskelige.. og det blir du, om du klager på løse kyr. Anonymkode: 0a385...055 13
solmåneogstjerner Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 (endret) Anbefaler deg å sette opp ditt eget gjerde og port rundt tomten din. Vet ikke hvordan reglene er, men er helt sikker på at dette er en bedre løsning for naboforholdet uansett. Og så må du lære deg å takle at du kan møte kyr og sauer når du går på tur. Hvis ikke så kanskje du skal flytte til Grünerløkka igjen. 😉 Endret 10. september 2019 av solmåneogstjerner 13
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nå er planen å bli naboen fra helvete? Anonymkode: 93569...f82 Dette var vel å trekke det litt langt😄 Tror jeg ville ha starte litt annerledes hvis dette var planen👍 Anonymkode: 680fd...150 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bonden er ansvarlig for all skade dyrene gjør om de kommer seg ut. Ja, du kan gå over beitet. Men seriøst: du bør gå inn for å jobbe med fobien din.. skal du på landet, må du tåle kyr. På et lite sted er det ekstra viktig å ikke bli hun vanskelige.. og det blir du, om du klager på løse kyr. Anonymkode: 0a385...055 Takk for svar. Opplever at jeg er den enkle jeg, som overholder båndtvang og andre regler- kontra nabogutten som etter overtakelse ikke greier å holde kyrne inngjerdet. Forrige generasjon virket ikke å ha dette problemet. Må jo så klart jobbe med fobien men tenker at ting blir enklere, ikke vanskeligere, hvis alle passer på sine respektive dyr. Anonymkode: 680fd...150 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 Det viktigste er at byfølkje må føra seg. Anonymkode: cc9f3...bc5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 18 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Anbefaler deg å sette opp ditt eget gjerde og port rundt tomten din. Vet ikke hvordan reglene er, men er helt sikker på at dette er en bedre løsning for naboforholdet uansett. Og så må du lære deg å takle at du kan møte kyr og sauer når du går på tur. Hvis ikke så kanskje du skal flytte til Grünerløkka igjen. 😉 Inngjerding er på gang😊men hjelper ikke så mye når vi skal forlate eiendommen å gå på tur. Ser at det er de samme folkene som er gjengangere når det gjelder løse hester og kyr, de fleste på landet ser ut som de er interesserte i å ta vare på egen eiendom👍 Anonymkode: 680fd...150 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 Byfolk altså.. Sett opp ditt eget gjerde. Problem løst Anonymkode: c4a43...65d 1
solmåneogstjerner Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Inngjerding er på gang😊men hjelper ikke så mye når vi skal forlate eiendommen å gå på tur. Ser at det er de samme folkene som er gjengangere når det gjelder løse hester og kyr, de fleste på landet ser ut som de er interesserte i å ta vare på egen eiendom👍 Anonymkode: 680fd...150 Men det er jo bare sånn det er. Litt merkelig at du skal flytte ut på landet om du er så redd for dyr. Ta et lite besøk hos naboen, si at du er litt usikker (men ikke at du krever at han gjør noen endringer), be om å få besøke dyrene litt. Så blir du sikkert tryggere selv, og naboen skjønner litt mer også. 7
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Vel, sånn er det å bo på landet...
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #12 Skrevet 10. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dette var vel å trekke det litt langt😄 Tror jeg ville ha starte litt annerledes hvis dette var planen👍 Anonymkode: 680fd...150 Naboen har kyr. Din umiddelbare reaksjon er å finne lover og regler som gir deg anledning til å klage? Nabo fra helvete. Anonymkode: 93569...f82 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #13 Skrevet 10. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Byfolk altså.. Sett opp ditt eget gjerde. Problem løst Anonymkode: c4a43...65d Så det er uproblematisk at dyrene går løse nær trafikk??? Anonymkode: 680fd...150 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #14 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så det er uproblematisk at dyrene går løse nær trafikk??? Anonymkode: 680fd...150 Du er den hysteriske her, da jeg bodde på landet klarte jeg å stoppe for kyr om jeg kjørte i tettbygde strøk. Der er det femtisone. Anonymkode: 93569...f82 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #15 Skrevet 10. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Naboen har kyr. Din umiddelbare reaksjon er å finne lover og regler som gir deg anledning til å klage? Nabo fra helvete. Anonymkode: 93569...f82 Min umiddelbare reaksjon er å søke informasjon for deretter å ta en rasjonell tilnærming til problemet- ganske ulikt det jeg ser er veldig følelsesstyrte reaksjoner fra bygdefolk/dyr😊 Sånn er det bare, liksom.. skjønner hvorfor mange bønder går i minus på dyreholdet med disse holdningene. Anonymkode: 680fd...150 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #16 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er den hysteriske her, da jeg bodde på landet klarte jeg å stoppe for kyr om jeg kjørte i tettbygde strøk. Der er det femtisone. Anonymkode: 93569...f82 Ehh, hysterisk fordi jeg setter pris på at dyr sikres forsvarlig?? Gjerdene er bare til pynt da? Anonymkode: 680fd...150 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #17 Skrevet 10. september 2019 Altså. Enkelte kyr vil finne en vei utenom gjerde. Få nr til bonden og ring ham om de er løse. De aller fleste kyr er svært tamme og du trenger ikke bekymre deg. Og dersom de ikke er så tamme så vil de heller sky unna deg enn å komme og ta deg. Spiller du kortene dine riktig nå så kan du prise deg lykkelig over å ha en bonde som nabo. Han har maskiner og verktøy som du vil kunne nyte godt av. Kanskje trenger du hjelp til å flytte noe tungt, spør og han vil komme. Skal du ha noe gravd? Han har kanskje gravemaskin og kjenner definitivt noen som har det. Kanskje du trenger en henger eller hjelp til å kjøre stein- eller jordmasse en plass? Mannen min er bonde, og vi har godt forhold til naboene. Vi hjelper hverandre og har det godt her på bygda. Men, den dagen naboen selger eneboligen sin (som er omringet av gårder) og det flytter byfolk inn som skal stå på retten sin og kjefte om det er noe- da skal det bli surt å bo på bygda for han. PS. Bare så du er forberedt: hvis du spiser mat, så vit at slåtten er i gang 2-3 ganger i året, altså vil det da dure slåmaskin, forhauster, snittere, traktor osv veldig intensivt, i en kort periode. Og hvis bøndene rundt deg da kjører på kjelvene/jordene rundt deg og klokka er 00.30? Ja, da bør du godta det, for jeg regner med du også spiser mat. Bøndene har like mye lyst å sove godt som du, men man må bli ferdig før regnet kommer, hvis ikke blir det dårlig med mat. Så vær en god nabo, sett pris på bondenaboen din og vær en støtte- det er tungt og ensomt arbeid. Værsågod, håper du er litt mer forberedt nå. Anonymkode: 29985...768 9
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #18 Skrevet 10. september 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er uproblematisk at dyrene går løse nær trafikk??? Anonymkode: 680fd...150 Som jeg sa. Du er bymenneske. Helt normalt at bilister må passe seg for husdyr langs veien på landet. Anonymkode: c4a43...65d
Resignert Skrevet 10. september 2019 #19 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ehh, hysterisk fordi jeg setter pris på at dyr sikres forsvarlig?? Gjerdene er bare til pynt da? Anonymkode: 680fd...150 Beiting i utmark er fortsatt både vanlig og lovlig, selv om det nok er mer vanlig for sau og geit enn for storfe. Egentlig er det jo for lite beiting, ref. gjengroingsproblematikken. Det er jo aldeles urimelig at du forventer at dine og hundens behov for å ferdes fritt skal prioriteres høyere enn landbruk og matproduksjon. Din egen tomt/ eiendom er det DITT ansvar å gjerde inn. Utmarka er faktisk ikke kun der for at du skal ha en plass bikkja kan drite og bedrive annen ugagn. Må faktisk innrømme at jeg fryder meg skikkelig hver gang en sauebonde eller reindriftsutøver skyter ei lausbikkje, som egoistiske og uforstandige eiere slipper løs. Favoritten er en bekjent som var reingjeter i en periode, han skjøt ALLE løshunder han traff på innenfor beiteområde/kalvingsområde, og hengte dem opp etter bakbeina i nærmeste tre. Forhåpentligvis lærte hundeeierne noe av denne anbefalingsverdige metoden! 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #20 Skrevet 10. september 2019 Jeg er Totning. Oppvokst på gård. Og en av de viktigste tingene er å sikre dyra sine. De skal ikke kunne komme seg ut fra beitet, basta bom. Tenk om de blir påkjørt og en person blir drept. Tenk om en kvige sparker ned en bykjerring som ikke har vett til å flytte seg eller vet hvordan hun oppfører seg rundt kviger? Nei ts, jeg synes du skal varsle Mattilsynet om mangel på inngjerding hos naboen. Sikkerhet skal komme høyt opp Anonymkode: 0b3bf...b34 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå