AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Er det normalt å inkludere barna i oppussing av stue/kjøkken/bad? Da tenker jeg alt fra malingsfarger, planløsninger, fliser, kjøkkeninnredning... Jeg synes samboer inkluderer mine stebarn vell mye.. Kjøkken og baderoms møter må passe med at stedatter på 16 skal bli med å si sin mening. Så vi må ta det etter skoletid eller på helg. Hun har så og si bestemt hvordan stuen og kjøkkenet skal se ut. Stesønn har valgt ut peis og flisfarger på badet. Jeg, som skal være med på å betale dette, føler meg tilsidesatt og ekskludert fra planleggingen av mitt eget hus, mens barna som snart flytter ut skal være med på å bestemme alt. Er dette normalt? Anonymkode: 4b38d...b86 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Her har barna fått velge på sine egne rom, som jeg antar er helt normalt, men ikke stue, kjøkken og bad. Hadde satt ned foten der altså! Anonymkode: 5c37d...235 37
solmåneogstjerner Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 (endret) Nei. Det er det ikke de som bestemmer. Altså man kan godt snakke om det, de kan komme med innspill, men de har egentlig ingenting med det. De har litt mer de skulle ha sagt på eget rom, men til og med der må man skjære igjennom om de kommer med ønsker som ikke passer. Altså er svaret nei. Hvis dere egentlig er fire som holder på med dette prosjektet, så bør regningen deles i fire også.... Endret 10. september 2019 av solmåneogstjerner 16
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Takk for svar. Føler meg som en sjalu bitch her, men når jeg ikke får være med på store avgjørelser, men samtidig skal betale ned på huslånet så føler jeg at dette er vårt (meg og samboers) prosjekt, ikke hans og barnas. Anonymkode: 4b38d...b86 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 Skjønner du reagerer! Anonymkode: e2418...705 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 Spørsmålet er jo hvorfor du godtar det. Du får skylde deg selv. Anonymkode: 65af1...0d7 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er jo hvorfor du godtar det. Du får skylde deg selv. Anonymkode: 65af1...0d7 Jeg prøver jo å ikke tråkke på noen her da. Og jeg har gått å tenkt at det er meg som overreagerer. Men ingenting er avgjort og bestilt ennå, så neste møte som er på fredag får jeg sette ned foten og si at det er kun meg og samboer som skal dra. Anonymkode: 4b38d...b86 12
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Dette høres litt voldsomt ut ja. Mine foreldre pusset opp da jeg var 15, og jeg fikk beskjed om at det var ingen vits i at jeg skulle velge farge på rommet mitt siden jeg skulle flytte ut snart likevel. En mellomting hadde kanskje vært greit... Anonymkode: 70d11...7f4 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 Det er vel normalt å involvere dem så mye som er OK, for eksempel høre deres mening når det står mellom å velge forskjellige typer fliser osv. Men avgjørelsen tar de voksne, og å velge planløsning, produsent og materiale bestemmer selvsagt dere. Men syns barna/ungdommene det er interessant å være involvert, ser jeg ingen ting galt med å ha dem med i butikker og la dem være med på diskusjoner, høre deres innspill. Men dere bestemmer selvsagt. Alt. Anonymkode: 7976b...971 8
Alvario Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 Vi inkluderer våre barn i planleggingen når vi pusser opp hjemme, men det er oss voksne som tar avgjørelsene. 6
minister-mio Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Her er det kun foreldrene som avgjør oppussing. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #12 Skrevet 10. september 2019 Akkurat nå, Mariell77 skrev: Vi inkluderer våre barn i planleggingen når vi pusser opp hjemme, men det er oss voksne som tar avgjørelsene. Det som er hos oss, er at det er en konkurranse for stedatter virker det som. Går hennes ideer igjennom så går hun og hoverer, går de ikke så er hun sur og har liksom tapt Anonymkode: 4b38d...b86 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #13 Skrevet 10. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er hos oss, er at det er en konkurranse for stedatter virker det som. Går hennes ideer igjennom så går hun og hoverer, går de ikke så er hun sur og har liksom tapt Anonymkode: 4b38d...b86 Hva er det med foreldre som ikke tør å gå imot sine barn? Det medfører ofte at ny partner må gå på tå hev, noe som skaper stor splid i forholdet. Ikke bare til partner, men det skaper et dårlig bånd mellom steforeldre og barna. Jeg hadde ikke tillatt dette. Om jeg skal betale 50% av huslån og oppussing, så skal jeg ha 50% å si i valg og avgjørelser. Det betyr ikke at jeg ikke hadde hørt på innspill, men tilrettelegging av møter og planlegging for at barna skal være med skjer ikke. Ta med kataloger hjem og la barna bla i de, så får de komme med ønsker. Kanskje de har noen gode ideer. Men avgjørelsene (og regningen) er det dere som tar. Anonymkode: ff022...c3d 12
Ulrikke Skrevet 10. september 2019 #14 Skrevet 10. september 2019 Vi har nettopp pusset opp stua, og 14-åringne har blitt spurt om hun har noen synspunkter, men aldri i verden om hun hadde fått velge. Det betyr også at jeg har gjort noen endringer hun sier hun ikke liker. Hun går allikevel ikke og furter for det, da hadde det blitt månelyst... Det samme hadde vært tilfellet om det var stebarna mine (har tre). De har flyttet hjemmefra alle tre nå. Her må du snakke med din samboer og si det du sier her. At du ikke ønsker å være kjip, men at du ønsker å bestemme halvparten om du skal betale halvparten. Si også at du ikke kan akseptere furting fra tenåringen pga dette. Det er hans oppgave å ta dette med dem! 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #15 Skrevet 10. september 2019 Høres veldig spesielt ut. Jeg vokste opp i en familie der vi stadig pusset opp, flyttet flere ganger til større bolig etter at min handy far hadde oppgradert den forrige og solgte med god gevinst. Mamma var ikke særlig interessert i interiør, så da jeg gikk på VGS og ble hektet på interiørdesign, ble jeg fort utnevnt til designansvarlig i familien. Søsteren min ble like frelst, så vi lagde designplaner i fellesskap fra hun var omtrent 16 også tipper jeg, for alle rom. Nå jobber vi begge i kreative yrker, og har tatt interiørutdannelser. Men hos oss var det snakk om at Mamma ikke brydde seg, og at Pappa var kjempegod på det praktiske, men helt fargeblind. 😅 Så de var kjempefornøyde med å overlate jobben med ideaboards og fargeprøver og tapeter til oss, som slukte minst fire interiørprogrammer i uka. 😜 Jeg tenker at dersom Mamma og pappa hadde hatt noen egne meninger, så hadde nok ikke vi fått så frie tøyler da, da hadde det nok kun blitt egne rom å velge på. Og de hadde selvsagt alltid vetorett.. Hadde godtatt innspill, men definitivt ikke gått på akkord med egen smak og ønsker når disse ungdommene skal flytte ut om få år uansett, den peisen skal dere vel ha i noen tiår uten å gremmes hver gang du ser på den.. Anonymkode: 46134...145 3
EvaLena Skrevet 10. september 2019 #16 Skrevet 10. september 2019 Jeg vokste opp med foreldre som pusset opp stadig vekk. Pappa var handy og mamma likte interiør. Aldri ble søstera mi og jeg inkludert i de planene. Søstera mi fikk vel lov å bestemme litt på eget rom, men da var jeg allerede flyttet hjemmefra. Da vi flyttet inn i nytt hus så bestemte foreldrene våre farge, møbler og alt på våre soverom. Jeg bodde der kun i 6 år før jeg flyttet for meg selv. Jeg har heller aldri inkludert barna mine i oppussing her hjemme. De fikk bestemme på egne rom til en viss grad da de ble store nok. Jeg satte begge beine ned da ene dattera mi ville male både vegger og tak svart i en alder av 10-11 år. Hun fikk heller svarte møbler enn å male panel og tapet svart. Hun ble strålende fornøyd.
Gjest Kritt Skrevet 10. september 2019 #17 Skrevet 10. september 2019 (endret) Nei, jeg ville ikke inkludert mine barn i oppussingsplaner, utover farge på veggene på rommet sitt. Om de var interessert ville jeg kanskje vist dem planene for at de skulle kunne kommentere, men valgene står de voksne (som betaler) for. Endret 10. september 2019 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #18 Skrevet 10. september 2019 Jeg spør min datter på 14 om råd i fellesarealer ja. På hennes rom får hun bestemme selv. På badet som kun hun bruker (og som blir gjestebad etter hun har flyttet ut) får også hun bestemme ganske så mye, altså farger etc., men ikke type materialer eller innredning. Men jeg er jo opptatt av at det skal fungere, og siden hun er den som bruker badet, så er det hun som vet det best. Jeg har overkjørt henne mange ganger, feks. på fargevalg i stue etc., og MANGE ganger har jeg angret, hvor hun har sagt jeg burde hørt på henne (det stemmer faktisk). Men jeg har litt koseligere stil enn henne, hun vil ha nøytral, minimalistisk stil. Samboeren min blir lite inkludert, siden han ikke eier huset. Han får si sin mening, men det er jeg som har siste ord i stort sett det meste. Nå er han heller ikke med og betaler noe til oppussingen eller gjør noe jobb med det da. Jeg synes det viktigste er at du og samboeren blir enige, og er dere usikre på noen løsninger, så kan dere si at her har vi ikke bestemt oss enda, har dere noen andre forslag som vi kanskje ikke har vurdert? Og så se om det er nyttige innspill, eller om dere velger noe annet. Viktig at barna blir hørt, men enda viktigere at det er dere som eier som faktisk bestemmer. Anonymkode: 2e670...a08 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #19 Skrevet 10. september 2019 Da mine foreldre pusset opp ble jeg involvert, men jeg hadde ingen myndighet. Jeg fikk heller ingen frie tøyler, det var mer slik at mamma kom med noen forslag til farger og løsninger, og så kom jeg med innspill på hva jeg synes passet best sammen. Jeg var også med for å se etter tapeter og gardiner og slikt når vi kom dit, men også der var det mamma som bestemte. Mamma brukte meg også for å drøfte ulike løsninger på bad og kjøkken, siden jeg kunne se ting hun ikke nødvendigvis hadde sett. Brødrene mine var mye mindre involvert, siden de ikke brydde seg. Pappa var mest opptatt av det tekniske og hva som befant seg inni vegger og under gulv, så når mamma holdt seg til budsjett og enkelte materialkrav var det samme for ham. Anonymkode: 0f3d1...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #20 Skrevet 10. september 2019 Hadde tatt med barna. De bor der de også. Anonymkode: 6916a...df2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå