Gå til innhold

MDG-folk her? Hvordan få statsbudsjettet til å gå i balanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utgiftene i statsbudsjettet i 2019 er på 1377,1 milliarder og 231,2 milliarder kr av disse blir dekt inn av statens petroleumsinntekter. 

Siden MDG vil avvikle norsk gass- og oljeproduksjon lurer jeg på om noen MDG-folk her kan svare på hvor de konkret skal hente inn disse 231,2 milliarder kr? Hvor vil dere erstatte disse inntektene? Eller vil dere redusere utgiftene i statsbudsjettet med 231,2 milliarder kr? Hvor skal det i så fall kuttes? Skole? Helse? Eldreomsorg?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke "MDG-folk" så jeg kan ikke svare deg. Men de har noen svar på sidene sine: https://www.mdg.no/utfasing_av_oljen

Uansett er MDG veldig langt unna å få regjeringsmakt alene, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for akkurat den delen av MDGs politikk.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Viktualia skrev:

Jeg er ikke "MDG-folk" så jeg kan ikke svare deg. Men de har noen svar på sidene sine: https://www.mdg.no/utfasing_av_oljen

Uansett er MDG veldig langt unna å få regjeringsmakt alene, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for akkurat den delen av MDGs politikk.

Avvikle petroleumsproduksjon i løpet av 15 år ser jeg. Mens verden har olje nok til å produsere i 50 år til. Skal MDG få med seg USA, Russland og Saudi på det samme? Eller skal de nyte godt av norsk stans og  skru opp tempo i sin produksjon for å erstatte Norges avvikling. OPEC må jo til tider redusere sin produksjon for å presse oljeprisen opp. Nå kan de altså takke og bukke for Norges bidrag. 

Jeg leser MDG skal omstille de som jobber relatert til petroleum. Hvordan skal de klare å erstatte 250000 sysselsatte relatert til norsk oljenæring? Dagpenger?

• Liker 2
Skrevet

J

21 minutter siden, altius skrev:

Avvikle petroleumsproduksjon i løpet av 15 år ser jeg. Mens verden har olje nok til å produsere i 50 år til. Skal MDG få med seg USA, Russland og Saudi på det samme? Eller skal de nyte godt av norsk stans og  skru opp tempo i sin produksjon for å erstatte Norges avvikling. OPEC må jo til tider redusere sin produksjon for å presse oljeprisen opp. Nå kan de altså takke og bukke for Norges bidrag. 

Jeg leser MDG skal omstille de som jobber relatert til petroleum. Hvordan skal de klare å erstatte 250000 sysselsatte relatert til norsk oljenæring? Dagpenger?

Jeg ville vært bekymret hvis et parti hadde ønsket å fase ut oljen med en gang, men de skriver over en 15 års periode. Det kan virke skremmende, men jeg tipper at det likevel må forhandles om dersom de skulle få en ennå større oppslutning nasjonalt. Lokalvalg betyr lite i denne sammenheng, det er ikke systemvalg i år. 

Tror nok også at olje vil være avleggs innen 50 år. Hvis ikke Norge selv tar grep for omstilling, så vil vi uansett måtte tvinges til det før eller siden når neste generasjons teknologi tar over, når andre land tar i bruk ny teknologi for energiproduksjon. At vi lever på olje ennå er i beste fall på lånt tid. Det eneste som er sikkert er at endringer kommer. Akkurat når er usikkert, men det kommer oftere raskere enn det folk tror. 

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, altius skrev:

Mens verden har olje nok til å produsere i 50 år til. Skal MDG få med seg USA, Russland og Saudi på det samme?

Poenget her er at alle land som produserer olje til slutt ikke vil ha noe valg, og det kan nok skje før man er tom for olje. Når olje blir avleggs som middel for energiproduksjon, så spiller det ingen rolle hvor mye som evt. er igjen i bakken eller kontinentalsokkelen, det vil ikke være lønnsomt lenger uansett. Kanskje et banalt eksempel, men det blir litt som da Kodak syntes det fortsatt var fint å satse videre på tradisjonelle filmkameraer med fysiske filmruller. Det gikk en stund, men så ville verden ha digitalkameraer. Eller da Nokia ikke fulgte med i timen når det gjaldt smarttelefoner. Verden går ubønnhørlig videre, og slik vil det også bli når det gjelder energiproduksjon. 

Skrevet

Jeg er enig at oljen tar slutt en gang. Vi må omstille oss. Men at alt skal avvikles i løpet av 15 år er brutalt. Ikke snakk om gradvis avvikling, men dramatiske kutt. 

Jeg mener det er ansvarlig at man følger den naturlige utvikling. At dette er en næring som skal dø ut av seg selv. Ikke gjennom tvungen stopp. Da må i så fall alle de andre landene følge etter. Det hjelper ikke om Norge kutter helt når de andre ikke følger etter. Husk, det er ennå mye olje som kan finnes i nordområdene når polisen smelter. Tror ikke Russland vil la den muligheten ligge. 

Det eneste ansvarlige er å begynne satsing på alternativ energi. Ha dette på plass før en stenger oljekrana. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, altius skrev:

Jeg er enig at oljen tar slutt en gang. Vi må omstille oss. Men at alt skal avvikles i løpet av 15 år er brutalt. Ikke snakk om gradvis avvikling, men dramatiske kutt. 

Jeg mener det er ansvarlig at man følger den naturlige utvikling. At dette er en næring som skal dø ut av seg selv. Ikke gjennom tvungen stopp. Da må i så fall alle de andre landene følge etter. Det hjelper ikke om Norge kutter helt når de andre ikke følger etter. Husk, det er ennå mye olje som kan finnes i nordområdene når polisen smelter. Tror ikke Russland vil la den muligheten ligge. 

Det eneste ansvarlige er å begynne satsing på alternativ energi. Ha dette på plass før en stenger oljekrana. 

Ja, men som skrevet. Det er nok bare valgflesk, og vil uansett måtte forhandles kraftig om hvis MDG kommer i en sterkere posisjon i nasjonalpolitikken.

Det er jo det å bare følge med på lasset og se hvordan det går som er risikofylt. Det var jo det de nevnte selskapene Kodak og Nokia gjorde; det ble ikke gjort nok aktive grep innen R&D for å ligge litt i forkant av utviklingen slik at man var forberedt med relevante produkter som kunne settes i produksjon. Det samme vil trolig gjelde teknologi for energiproduksjon; følger ikke Norge med og bare ser an utviklingen så havner man fort bakpå, og vil ikke greie å tilrettelegge for relevant forskning og næringsliv i tide.

• Liker 2
Skrevet

Poenget er at vi kan fortsatt ha full petroleumsproduksjon og begynne omstilling. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. Med fortsatt full olje- og gassproduksjon har vi fortsatt inntekter til investeringer/omstilling og velferd. 

Med MDGs-skisse så mister vi inntekter dramatisk mens vi skal omstille oss. Helt urealistisk og fullstendig luftslott. Vi still oss sjakkmatt inntektsmessig. Men MDG tror tydeligvis penger vokser på trær. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, altius skrev:

Poenget er at vi kan fortsatt ha full petroleumsproduksjon og begynne omstilling. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. Med fortsatt full olje- og gassproduksjon har vi fortsatt inntekter til investeringer/omstilling og velferd. 

Med MDGs-skisse så mister vi inntekter dramatisk mens vi skal omstille oss. Helt urealistisk og fullstendig luftslott. Vi still oss sjakkmatt inntektsmessig. Men MDG tror tydeligvis penger vokser på trær. 

Kan ikke inntekter bare vedtas da?

Skrevet
8 minutter siden, Illuminatum skrev:

Kan ikke inntekter bare vedtas da?

Hehe. Ja da er det bare å vedta da. 😆

• Liker 1
Skrevet

Hehe. Ja da er det bare å vedta da. 😆

Og hvis de bare vedtar at det skal komme mange nye jobber, så kommer vel de?

Vi er jo aller best i verden......

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, altius skrev:

Utgiftene i statsbudsjettet i 2019 er på 1377,1 milliarder og 231,2 milliarder kr av disse blir dekt inn av statens petroleumsinntekter. 

Siden MDG vil avvikle norsk gass- og oljeproduksjon lurer jeg på om noen MDG-folk her kan svare på hvor de konkret skal hente inn disse 231,2 milliarder kr? Hvor vil dere erstatte disse inntektene? Eller vil dere redusere utgiftene i statsbudsjettet med 231,2 milliarder kr? Hvor skal det i så fall kuttes? Skole? Helse? Eldreomsorg?

Politikken henger ikke på greip i det hele tatt. De er bare opptatt av miljø og diverse kostbare tiltak, ikke hvordan man skal få inntekter. Man kan ikke vedta inntekter for å opprettholde velferdssamfunnet, de må faktisk skapes.

Fint å få miljø på agendaen, men man kan ikke leve av det alene.

Skrevet
2 hours ago, altius said:

Oljen tar ikke slutt.
Det var noe smartingene fant på så vi skulle tro det var en begrensa ressurs.
Det kommer ikke fra dinosaurer, men fra planter i jordsmonnet.
Vi er blitt lurt, også her.

https://www.youtube.com/results?search_query=origin+of+oil+fletcher+prouty

Skrevet
1 time siden, altius skrev:

Ja, men poenget mitt er jo at det har vi jo nå. Det er faktisk nå man bør begynne å forberede oss på fremtidens teknologiske utvikling, for oljealderens arvtaker kan komme raskere enn man tror. Og rent økonomisk har vi kanskje heller ikke mer enn 10-20 år med lønnsom oljeutvinning uansett. Utvinnelseskostnadene har allerede steget i takt med at gjenværende olje ligger på større dyp, og det er bare et tidsspørsmål før det ikke lønner seg lenger. Norge har vært oljedopet for lenge allerede, og det begynner med å haste med storsatsning på noe annet. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Ja, men poenget mitt er jo at det har vi jo nå. Det er faktisk nå man bør begynne å forberede oss på fremtidens teknologiske utvikling, for oljealderens arvtaker kan komme raskere enn man tror. Og rent økonomisk har vi kanskje heller ikke mer enn 10-20 år med lønnsom oljeutvinning uansett. Utvinnelseskostnadene har allerede steget i takt med at gjenværende olje ligger på større dyp, og det er bare et tidsspørsmål før det ikke lønner seg lenger. Norge har vært oljedopet for lenge allerede, og det begynner med å haste med storsatsning på noe annet. 

Så lenge det fortsatt lønner seg så kan vi fortsatt hente olje og gass. Trenger ikke tvinge en avvikling da. Ettersom produksjonenskurven går nedover er det uansett en naturlig prosess å se seg om etter alternative løsninger. Hvorfor sette en dato, at da skal vi avslutte produksjon av olje og gass? Når det fortsatt er lønnsomt. 

Skrevet

Så lenge det fortsatt lønner seg så kan vi fortsatt hente olje og gass. Trenger ikke tvinge en avvikling da. Ettersom produksjonenskurven går nedover er det uansett en naturlig prosess å se seg om etter alternative løsninger. Hvorfor sette en dato, at da skal vi avslutte produksjon av olje og gass? Når det fortsatt er lønnsomt. 

Man trenger ikke avslutte den med en gang, men man bør begynne å se på alternative satsninger mens oljeutvinning ennå er lønnsomt. Noe vi ikke har noen garanti for at det er om 10 år. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Man trenger ikke avslutte den med en gang, men man bør begynne å se på alternative satsninger mens oljeutvinning ennå er lønnsomt. Noe vi ikke har noen garanti for at det er om 10 år. 

Men MDG sier jo i programmet sitt at de vil avvikle norsk petroleumsnæring innen 15 år. Uavhengig om det er fortsatt lønnsomt eller ikke. Det er mitt ankepunkt. 

Skrevet
33 minutter siden, altius skrev:

Men MDG sier jo i programmet sitt at de vil avvikle norsk petroleumsnæring innen 15 år. Uavhengig om det er fortsatt lønnsomt eller ikke. Det er mitt ankepunkt. 

Og som sagt, det er i beste fall 15 fra de får stor innflytelse på nasjonalpolitikken, noe de ikke ligger an til nå. Dessuten vil de neppe bli det største partiet nasjonalt på en stund, så hva avviklingstiden skal være vil nok være noe det skal forhandles om med de andre partiene siden partier som får stor oppslutning nasjonalt må realitetsorientere seg og moderere en del. Man så jo hvordan det har vært for f. eks. FrP, som har måttet rette seg inn etter virkeligheten etter mange tiår med populisme i opposisjon. Dessuten er det ennå et par år til neste valg. 

Dessuten er det jo når oljenæringen faktisk er lønnsom at det er lurt å kanalisere ressurser inn i annen forskning og næringsutvikling. Det er langt vanskeligere (og sannsynligvis for sent) å gjøre det når oljeutvinningen på sokkelen ikke er lønnsom lenger. At Norge fortsatt kan leve på olje anno 2019, med utgangspunkt i en satsning som startet for 40 år siden, handler mye om at vi har hatt ren og skjær flaks. Vi har vært heldige med oljeprisen, og vi har vært heldige med at ingen foreløpig har kommet opp med en energiform som er like fleksibel og anvendelig som olje. Men før eller siden tar flaksen slutt, og da er det viktig å være forberedt. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, altius skrev:

Ikke MDG-folk her, men svaret er bompenger og eiendomsskatt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...