Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jeg har selv stomi. Hadde egentlig ikke tenkt å si det men.,  lever helt greit med det, men liker det ikke helt om hun sprer slike oppfatninger videre...

så jeg er vel mest krenket på egne vegne:(

Men det er jo sant det hun sier. Noen ganger lukter det, og vi må vel kunne slå fast at det ikke akkurat det mest sexy her i verden? Jeg vil si det er en utmerket ting å ønske at eksens nye hotte dame får.  Man kan selvfølgelig late som det ikke er sant, men det er jo det likevel. Vi vet jo det, så hvorfor ikke heller bare le av det og heller diskutere det som er tema?

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Men det er jo sant det hun sier. Noen ganger lukter det, og vi må vel kunne slå fast at det ikke akkurat det mest sexy her i verden? Jeg vil si det er en utmerket ting å ønske at eksens nye hotte dame får.  Man kan selvfølgelig late som det ikke er sant, men det er jo det likevel. Vi vet jo det, så hvorfor ikke heller bare le av det og heller diskutere det som er tema?

Ja det lukter iblant med dårlig filter og hvis magen er ekstra i ulage (skjer dog sjeldent hos meg) men det gjør det om folk fiser også. Ikke så sexy og sjarmerende det heller

Skrevet
4 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Hvorfor skal man egentlig le av at ens egen sykdom brukes på denne måten, og når fakta i tillegg er feil? Og om eksens nye dame får det så er det jo fremdeles hun som har ham.

«Noen ganger lukter det»: nei det trenger det faktisk ikke å gjøre. Det er rett og slett feil.

Det er ikke det mest sexy; men det er kanskje heller ikke overvekt, dårlig ånde, kviser, ms, psoriasis eller en haug med andre ting som vanlige folk sliter med. Eller kanskje det minst sexy av alt: et syn på livet som gjør at du ønsker sykdom på andre mennesker. Da er du lite sexy, da.

Anonymkode: 94e64...215

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man egentlig le av at ens egen sykdom brukes på denne måten, og når fakta i tillegg er feil? Og om eksens nye dame får det så er det jo fremdeles hun som har ham.

«Noen ganger lukter det»: nei det trenger det faktisk ikke å gjøre. Det er rett og slett feil.

Det er ikke det mest sexy; men det er kanskje heller ikke overvekt, dårlig ånde, kviser, ms, psoriasis eller en haug med andre ting som vanlige folk sliter med. Eller kanskje det minst sexy av alt: et syn på livet som gjør at du ønsker sykdom på andre mennesker. Da er du lite sexy, da.

Jeg mener de fleste av oss har mye å vinne på å ikke være så selvhøytidelige og heller lære å le litt av feil og mangler. Jeg er så lei av krenketsamfunnet at jeg mangler ord. Jo, det lukter noen ganger. Det vet jeg av erfaring. 

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Jeg mener de fleste av oss har mye å vinne på å ikke være så selvhøytidelige og heller lære å le litt av feil og mangler. Jeg er så lei av krenketsamfunnet at jeg mangler ord. Jo, det lukter noen ganger. Det vet jeg av erfaring. 

Og jeg har erfaring med at det ikke trenger å lukte i det hele tatt. Har hatt stomi i 15 år. 

Og det er lov å le av feil og mangler, men hvis du skal være helt ærlig så var det ikke akkurat det som skjedde i denne situasjonen? Her ble det jo brukt som et eksempel på en skjebne verre enn døden, noe det ikke er. Det må være lov å si dra da.

• Liker 4
Skrevet

Synes det er greit, jeg. Det er mange som lurer på om sånne tanker er normalt, noe det faktisk er.

Anonymkode: 950ab...3f3

• Liker 5
Skrevet (endret)
På 10.9.2019 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Synes det er greit, jeg. Det er mange som lurer på om sånne tanker er normalt, noe det faktisk er.

Anonymkode: 950ab...3f3

Det er helt normalt å tenke det, det må hun gjerne formidle. Hun må derimot tenke seg om før hun drar inn diverse sykdommer og handikap ut i offentligheten. Det fører sjeldent noe godt ut av det. 

Stomiposene er ikke som de var i gamle dager. Nå finnes kullfilter og diverse som hindrer lukt. Det kan være en mental belastning å ha stomipose, men lukt trenger ikke å være en problemstilling  

En venninne kalte de heldige som slapp å prompe. Hun har cøliaki og IBS og har ikke alltid kontroll. Endelig noen som så verdien i et godt kullfilter:)

Endret av Pipaluk
  • Liker 4
Skrevet

den der #krenket greien må være slitsomt for de som plages av den... 

Å si at man ønsker noen kronisk diare er ikke å hetse de som sliter med det, å ønske noen litt vondt betyr ikke at man ikke har omtanke for andre som har kronisk smerte - det er et utrykk for at man selv har det vondt på grunn av noen andre, ikke mer - ikke mindre.. 

Det er mennesker (ikke mange, en eller to kanskje) jeg overhode ikke ønsker noe godt, tvert imot... Det gjør meg bare til et helt vanlig menneske egentlig, uten noe mer eller mindre.. De som ikke skjønner dette og som for alt det er verdt føler seg krenket får bare holde på... 

Anonymkode: 809ba...2d5

• Liker 8
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med dette utsagnet. Og tviler på at hun mente å gjøre narr av folk som har stomi. Hun kunne sagt hva som helst, at hun håper exen og nye dama får gonorè, analkløe, osv. Jeg tenker faktisk ENDA styggere ting om min ex. Håper han får kreft og dør. Det hadde vært gøy :) Eller at han blir gruppevoldtatt. Og nei jeg skammer meg ikke over å ha sånne tanker. Har sagt det høyt også. Har evig kjærlighetssorg selv om det er 6 år siden han var utro, så jeg kommer aldri over det. 

Dere som synes det er så galt å tenke stygt om exen kan ikke ha opplevd utroskap. Jeg tok nesten livet mitt pga det, og er dømt til å ha varige psykiske problemer pga det. 

Når man har fått livet sitt ødelagt så er det ikke rart man tenker stygge tanker. 

Anonymkode: a7879...53d

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke problemet med dette utsagnet. Og tviler på at hun mente å gjøre narr av folk som har stomi. Hun kunne sagt hva som helst, at hun håper exen og nye dama får gonorè, analkløe, osv. Jeg tenker faktisk ENDA styggere ting om min ex. Håper han får kreft og dør. Det hadde vært gøy :) Eller at han blir gruppevoldtatt. Og nei jeg skammer meg ikke over å ha sånne tanker. Har sagt det høyt også. Har evig kjærlighetssorg selv om det er 6 år siden han var utro, så jeg kommer aldri over det. 

Dere som synes det er så galt å tenke stygt om exen kan ikke ha opplevd utroskap. Jeg tok nesten livet mitt pga det, og er dømt til å ha varige psykiske problemer pga det. 

Når man har fått livet sitt ødelagt så er det ikke rart man tenker stygge tanker. 

6 år er lenge. Hvorfor kommer du ikke videre? Forstår du er såret altså. Ble han sammen med henne og? Ekstra vondt når eksen har ny. 

Anonymkode: 140de...b82

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Pipaluk skrev:

I offentlighetens lys? Det er greit hva man tenker men å gå offentlig ut med det? Jeg forstår jo hvorfor hun ble dumpet  makan!!

https://www.nettavisen.no/livsstil/sanna-sarromaa-(39)-ble-forlatt-til-fordel-for-en-annen-kvinne---vi-ble-ikke-enige-om-a-skilles/3423839623.html

92DB5761-8CFF-494F-90E9-A5B3202049B0.jpeg

Dette er jo hvordan sjalusi kom til uttrykk hos henne. Om detaljene rundt sykdommen  ikke stemmer helt, så er ikke det problemet her. Det er heller at hun tar skilsmisseoppvasken offentlig. 

Anonymkode: 99676...f35

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)
20 timer siden, Pipaluk skrev:

Nei. Alle personer med stomi. 

Ok. Ja, det er ikke greit å spre feilinformasjon og å lage fordommer mot mennesker med stomi. 

Endret av MadameDeRosa
Skrevet

Nei det er ikke greit😊

Skrevet

«Jeg skulle ønske den nye dama ble finsk over natten. At hun fikk et rart navn, rar aksent, og oppførte seg generelt snålt!»

Anonymkode: 4418b...e5a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt utlagt tarm og selv om det ikke luktet var det utrolig traumatisk trist å måtte leve med mot min egen vilje. Jeg var en av de som ikke taklet det psykisk og jeg bad omtrent på mine knær etter en annen løsning til kirurger. Det er greit å synes at diverse sykdommer og utlagt tarm høres ekkelt ut, for det er det jo, men å åpent gå ut og si at du ønsker noen det er bare smakløst og respektløst ovenfor de som sliter med dette. Ingen sier at de håper at noen får kreft, så hvorfor er det greit å ønske noen en alvorlig kronisk sykdom? Fortjener ikke vi noen form for medmenneskelighet?

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Vil også legge til at jeg skjønner godt hvorfor hun ble forlatt, så usympatisk og kald som hun er. Når det er slike ting hun velger å si i offentligheten, hvem vet hvordan hun oppfører seg bak lukkede dører.

• Liker 3
Skrevet

Fantastisk. Opplevd akkurat det samme, flott at hun setter ord på det🙏🏻

Og klart det tåler offentlighetens lys! Hun har ikke utlevert dem, men skrevet om seg selv og sine følelser. Ting må snakkes om i dette kalde samfunnet.

Og helt seriøst, stomi er da et «hyggelig» ønske. Hun kunne ikke skrevet at hun ønsket dem begge Als eller kreft..🥴 

Anonymkode: 0dc49...a53

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og klart det tåler offentlighetens lys! Hun har ikke utlevert dem, men skrevet om seg selv og sine følelser. Ting må snakkes om i dette kalde samfunnet.

Og helt seriøst, stomi er da et «hyggelig» ønske. Hun kunne ikke skrevet at hun ønsket dem begge Als eller kreft..🥴 

Til opplysning så ender mange med tykktarmskreft opp med stomi. Det er stomi eller døden for mange. Meg inklusiv. Så så "hyggelig" er det da ikke.

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om hun hadde nevnt  ALS, Kreft eller Chrons som mulige sykdomer eks og kona kunne få, så hadde hun på den måten annerkjent at det er forferdelige lidelser.  Det er mye lidelse,  Jeg hadde ikke reagert noe nevneverdige på det. Følelser er følelser.

Men vet å nevne at hun ønsker at de får stomi, som vil stinke så går hun utover det jeg synes er akseptabelt.  Hun legger her til grunn fordommer, det hun tror hun vet, eller har hatt uheldige erfaringer med.  De fleste har ikke mye erfaring med stomi, og tror kanskje at det stinker? Det er jo ikke helt bra.  

Det er jo klart at man må jobbe med holdninger når det kommer til stomi. Har desverre opplevd å bli dumpet på date, da vedkommende fant ut at jeg hadde stomi, og jeg hørte en fyr si at en dame pose på magen bare var noe spesielle menn ville begi seg inn på.  Så det er fordommer rundt dette.

La oss si at jeg var dypt ulykkelig over å ikke bli gravid, og oppleve at en som hadde fått alt her livet skulle få barn. Tenk om jeg skulle si offentlig at jeg håper hun får fistula, og må gå med bleier fremover, det vil bli skikkelig ekkelt for henne. Det hadde vært mine tanker, men jeg kunne risikert å såre folk som lider av dette, som ikke tok det med humor. Det er sånne ting man bør tenke på, men ganske vanskelig når man ikke har noen sperrer i utgangspunktet.

Denne dama anbefaler også småbarnsmødre å ta et glass vin når barna kommer hjem fra skolen- for å roe nervene. At man da ikke er kjørbar er vel ikke noe hun har reflektert over. 

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Folk skal nå henge seg så veldig opp i den konkrete lidelsen hun brukte for å understreke et poeng, og bli så veldig krenka på vegne av de stomiopererte.

Det var et virkemiddel for, på en etter mitt syn velskrevet måte, få frem den smerten som lå i å bli forlatt for en annen, og at det var normalt å ønske exen og den nye noe vondt. Kanskje ikke noe livstruende, men i hvert fall noe ubehagelig.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...