frkleo Skrevet 10. september 2019 #1 Skrevet 10. september 2019 Jeg har en hund på 2,5 år som har klødd siden han var 3 måneder. Hunden har fått påvist allergi mot diverse midd, gresspollen og muggsopp. Vi har lagt igjen utallige tusenlapper hos veterinæren siden forsikringen ikke dekker mer etter at hunden får påvist allergi... Vi har prøvd flere ulike medisiner over tid uten hell og det er kun kortison og rutinene under som holder kløen i sjakk. Han får likevel utslett som noen ganger blir pussfylte byller. For å holde kløen og utslettene til en viss grad i sjakk, fôres han på noen av typene fra taste-serien til VOM, lakseolje og daglig dose kortison. Dette krever årlige blodprøver for å følge med på eventuelle bivirkninger. Hunden bades helst hver 14.dag, huset støvsuges/moppes og vaskes annen hver dag. Alt av tekstiler som vi MÅ ha, fryses og vaskes ukentlig. Han må helst holdes ute av soverommet, badet og kjøkkenet. Og han kan ikke spise annet enn de få kjøttypene han tåler. Han får utslett hver gang vi er på helgebesøk hos andre som ikke har samme vaskerutine eller huset fullt av tekstiler. Dette gikk jo greit nok det første året. Så fikk vi barn og tiden strekker ikke til hva gjelder alt det ekstra vi gjør utover aktivisering. I tillegg må vi passe ekstra på at hunden ikke slikker på barnet eller tar noen av lekene pga potensielle bakterier siden hunden fôres utelukkende på rått fôr. Nå som barnet har begynt å spise selv får hunden noen ganger tak i mat som han ikke tåler og blir dårlig i magen. Dette gjør jo at han får mer utslett og klør, selv på kortison. Det går an å øke dosen, men jeg syns han i utgangspunktet er ganske påvirket. Han er mer på vakt, sover ekstremt mye og ekstremt matgal. Og de gangene han har gått på høyere doser har han tisset seg ut inne (hyppig vannlating er en av bivirkningene til kortison). Kortison gjør også at det må søkes om dispensasjon for alt av konkurranser og prøver vi ønsker å delta på, noe som gjør at jeg unngår å melde oss på. Jeg har alltid ønsket meg hund, og jeg har lagt ned ekstremt mye i å få han slik jeg ønsker. Så han er den hunden jeg alltid har ønsket meg, minus alt det ekstra som følger med allergien. Omplassering er ikke et alternativ da jeg ikke ønsker at han skal bli brukt i avl eller i verste fall ende opp med å bli en kasteball fordi han koster mer å drifte enn det folk ønsker å bruke på en hund. Det er også det jeg selv kjenner på. Det går mye tid og penger utover det vanlige som følger med det å ha en hund. Og jeg begynner å kjenne på at grensen for hva jeg ofrer for en hund er nådd. Det merkes ekstra godt nå etter at vi har fått barn. For de pengene som går med på hunden (utover vanlig fôr og vanlige veterinærkostnader) kan det hende barnet vårt trenger en dag... Og da er hunden "bare" en hund. Jeg vet ærlig talt ikke helt hvor jeg vil med dette annet enn å luftet tankene. Eller jo, jeg lurer jo på om det er egoistisk av meg å ville avlive hunden min fordi han har allergi og derfor krever tid og penger til alt jeg nevnte over? Jeg har alltid vært veldig kynisk når det gjelder livskvalitet hos dyr og jeg syns jeg har ofret ganske mye for denne hunden allerede. Men jeg syns det er veldig vanskelig å skulle ta en avgjørelse. For han har jo livskvalitet til en viss grad, men han er avhengig av medisin og en god del tilpasninger, noe som går utover meg og min livskvalitet. Noen som har vært i samme situasjon eller kan ytre noe som får meg til å enten holde ut eller ta valget, kom med det 😊
Atomlynet Skrevet 10. september 2019 #2 Skrevet 10. september 2019 Før du eventuelt bestemmer deg om det så bør du sjekke om hunden også kan være allergisk mot avlivningsmiddelet dyrlegen bruker. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #3 Skrevet 10. september 2019 Huff, stakar:( jeg hadde ikke avlivet men nå har jeg heller ikke en menneske baby. Anonymkode: 45cbb...008 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #4 Skrevet 10. september 2019 Kanskje vente og eventuelt se om det går? Anonymkode: 45cbb...008
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #5 Skrevet 10. september 2019 Vi har en sånn hund og hos oss er det ikke aktuelt å avlive. Anonymkode: 980de...c1c 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #6 Skrevet 10. september 2019 Hva er best for hunden? du har tenkt godt igjennom det og jeg er helt enig i at det beste vil være å avlive. En hund med så store problemer vil lett bli omplassert igjen og igjen. Det følger med så mye ekstraarbeid, med denne hunden at det blir vanskelig å finne en familie/eier som er villig til å gjøre så mye. Å gå på kortison fast, er ikke noe fest. Det sliter voldsom på på kroppen og er det det beste for hunden? Det er utrolig trist, man blir så glad i dyree sine. Som eier har vi også et stort ansvar og det er å gjøre det beste for dyrene og noen ganger er det avlivning. Anonymkode: 2c3bc...86c 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #7 Skrevet 10. september 2019 Dere sikkert vasker ikke nok for en hund med midd/pollen allergi. Tanken at du vil avlivet istedenfor å prøve å finne et nytt hjem er rart. Ja, bare avlive når det blir vanskelig! Uff. Anonymkode: 0caac...ad4 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #8 Skrevet 10. september 2019 Hunden vår har også allergi, men nå fant vi plutselig et fôr hun tåler, så da stoppet kløen endelig, etter 2 år med tester, elimineringsdietter og kortisonsprøyter. Neste steg var avliving, for jeg klarte rett og slett ikke å tenke tanken engang på at kløingen skulle fortsette. Hun fikk sår, og var helt forstyrret. Så jeg skjønner deg godt, og ville absolutt avlivet. Det er jo ikke et godt liv for stakkars hunden, dessverre! Anonymkode: 7a747...3e2 10
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #9 Skrevet 10. september 2019 Du virker veldig reflektert og tenkt godt over dette. En hund med så store problemer har det ikke godt. Kortison er hardt for den lille kroppen, og alle restriksjoner. Det å finne et godt hjem til en hund med dette er ikke lett. Og kan du stole på at alt blir gjort riktig? Ville nok også avlivet hunden. En død hund lider ikke. Og det høres fælt og kynisk ut, men det er sannheten Anonymkode: a0df0...cf0 7
Chantielle Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 Jeg har i løpet av årene hatt 2 hunder med allergi. Den ene var ikke så hardt angrepet. Det lot seg gjøre å få en god hverdag for den og meg med tilpasninger. Bade hunden ofte,spesialfor osv. Den har også fått Cytopoint som brukes mot atopisk dermatitt/allergi. Sprøyten koster ca 800.- og gis vanligvis 1 gang. pr. mnd. Denne hunden fungerer ok på det. Men det har kostet endel penger ja. Den andre hunden jeg hadde,ble avlivet før den hadde fyllt 2 år. Den hadde ekstreme plager,var allergisk mot det meste. Den måtte gå på stor dose kortison hver dag.Når det gjelder penger,så brukte jeg ca 35 000.- på 5 mnd i bare veterinærutgifter. Det viktigste av alt,var at hunden ikke hadde det bra.Jeg hadde den til flere veterinærklinikker 'mot slutten' og fikk entydig svar om at det eneste rette var å avlive den av dyrevernmessige årsaker. Det var en veldig tung avgjørelse,men også den rette. Dersom du ikke har forsøkt Cytopoint,anbefaler jeg at du tar det opp med din veterinær. Jeg vet mange som har hatt stor hjelp i det. Lykke til! 6
solmåneogstjerner Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 (endret) Les her https://www.askerdyreklinikk.no/behandlingstilbud/hud-og-orelege/midd-og-pollenallergi-hos-hund/ Om allergi'vaksine'. Endret 10. september 2019 av solmåneogstjerner
Pauline Skrevet 10. september 2019 #12 Skrevet 10. september 2019 Den ene hunden min er og allergisk mot div. Hun får medisin annenhver dag og spesial-for. Koster litt, men jeg hadde aldri avlivet henne pga allergi! 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #13 Skrevet 10. september 2019 14 minutter siden, Pauline said: Den ene hunden min er og allergisk mot div. Hun får medisin annenhver dag og spesial-for. Koster litt, men jeg hadde aldri avlivet henne pga allergi! Om hun ikke er hardt rammet og klør som f så skjønner jeg det. Men å klø hele tiden og få blemmer er ikke noe godt liv. Vi mennesker skal på død og liv holde alle i live selv om livskvaliteten er jævlig, kun for vår egen samvittighet Anonymkode: a0df0...cf0 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #14 Skrevet 11. september 2019 Jeg synes du skal diskuterer dette med dyrlegen. Det er ingen lett situasjon du står i, og hvis hunden plages så gjør det heller ikke situasjonen enklere å håndtere. Kjenner dyreeiere som har måttet gå til det skrittet å avlive sitt dyr fordi dyret plagdes sånn med allergiske reaksjoner at de bokstavelig talt nesten hadde spist av sin egen hale fordi det klødde så fælt (tross full dose av de mest effektive allergimedisinene for nøyaktig det dyret var bekreftet allergisk mot). Anonymkode: 1712d...713 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #15 Skrevet 11. september 2019 Jeg har en hund med allergi, heldigvis er han moderat til lite plaget. Et vennepar var dessverre ikke like heldig, etter nesten 5 år med prøving og feiling, der ingenting hjalp i det lange løp, var det best for hunden å sovne inn. Ser at en del her skriver at de aldri ville ha avlivd, nei vel, men da har de nok ikke hatt en hund med såpass store plager. Noen ganger er det faktisk ikke dyrevelferdsmessig forsvarlig å la hundene få leve, pga plagene de har. Man MÅ faktisk sette velferden til hunden først, uansett. Synes du skal diskutere tankene dine med en veterinær, TS. Anonymkode: 8af10...587 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #16 Skrevet 11. september 2019 På 10.9.2019 den 11.43, AnonymBruker skrev: Om hun ikke er hardt rammet og klør som f så skjønner jeg det. Men å klø hele tiden og få blemmer er ikke noe godt liv. Vi mennesker skal på død og liv holde alle i live selv om livskvaliteten er jævlig, kun for vår egen samvittighet Anonymkode: a0df0...cf0 Jeg er så enig. Så skal vi ofre vår egen livskvalitet i tillegg? Jeg hadde ikke orket å vaske hele huset flere ganger i uken i tillegg til de andre tiltakene TS beskriver. Anonymkode: 786ae...88a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #17 Skrevet 11. september 2019 Vi har en hund som er allergisk mot alt mulig. Da han var (stor) valp så hadde ikke dyrlegen sett et så alvorlig tilfelle av allergi og våteksem før, og trodde ikke at det kom til å gå bra. Men nå er han 8.5 år! Etter prøving og feiling av alt mulig, så er "oppskriften" vår at han går på Atopica medisin hver dag, og spiser Polar hundemat (kommer i frosne blokker). Kan ikke spise godbiter eller annen mat, da kommer kløen. Tåler heller ikke flåttmiddel, fikk helt ekstrem kløe av det og eksem på labbene. Uansett, han har det kjempefint og jeg er så utrolig glad for at vi ikke avlivet han da han var skikkelig dårlig. Har hatt mange fine år sammen. Dere har sikkert prøvd det meste, men mulig å gå til en annen dyrlege for å få en annens mening/råd? Anbefaler også å prøve Polar hundematen om dere ikke har gjort det. Lykke til! Anonymkode: 4a22b...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #18 Skrevet 14. september 2019 Hvorfor fikk du barn når du allerede hadde en hund med store utfordringer?! Anonymkode: e2d58...be8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #19 Skrevet 14. september 2019 https://evidensia.no/dyreklinikk/oslo-dyresykehus/medarbeidere/marie-innera/ snakk med hudspesialist. Anonymkode: f260c...21c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå