Gjest gjest 0 Skrevet 16. mai 2005 #1 Skrevet 16. mai 2005 Er det noen som har forsøkt dette? Jeg er nemlig litt usikker på om det er verdt det? Mitt største problem er at jeg konstant er trøtt og tafatt.. og at jeg nyser uavbrutt da. Er det for sent å ta denne sprøyta nå? Jeg tror det bare er bjørkepollen og burot jeg reagerer på. Pam
Bellybutton Skrevet 16. mai 2005 #2 Skrevet 16. mai 2005 har ikke problemer selv,men mannen min har tidligere fått sprøyte og hatt god erfaring med den. Det er en fordel at du får den i god tid før symptomene,og ofte må du ta en til noen mndr senere. Ikke alle leger er like glad for å gi kortisonsprøyte,så det er ikke sikkert din lege vil gi den. God bedring!
Gjest gjest 0 Skrevet 16. mai 2005 #3 Skrevet 16. mai 2005 Det var legen min som anbefalte den og han sa at det spilte ingen rolle om jeg tok den nå eller før symptomene kom... :klø: Pam
liv Skrevet 16. mai 2005 #4 Skrevet 16. mai 2005 Den sprøyta er i allefall det beste jeg kan ta. Blir et helt annet menneske. Klør mye mindre, nyser nesten ikke og slipper å bli trøtt av medisinene.
Gjest gjest 0 Skrevet 16. mai 2005 #5 Skrevet 16. mai 2005 Kanskje det er verdt et forsøk for meg også da! Jeg tror nesten jeg skal ringe og bestille time til uka! Pam
Gjest Embla s Skrevet 16. mai 2005 #6 Skrevet 16. mai 2005 Hva er bivirkningene ved kortisonsprøyte? (hvis det er noen)
Samantha Skrevet 16. mai 2005 #7 Skrevet 16. mai 2005 Kortisonsprøyte er heilt fantastisk ja. Har tatt den tre år, trur eg. Har ikkje merka noko til pollen i det heile tatt dei åra. Problemet er vel at etter ei tid så reagerer ikkje kroppen på kortison lenger, og då er det ikkje mykje som fungerar. Eg har ikkje lyst til at det skal skje, så eg har bestemt meg for å ikkje ta sprøyte denne sesongen. Ikkje uten at allergien blir veldig ille i alle fall. Einaste bivirkninga eg merka var influensa-symptom 2-3 gongar iløpet av cirka 6 mnd. Vondt i haudet og halsen, tett nase osv i 2-3 dagar, uten å bli "skikkelig" sjuk. Spurte legen min om det og det var visst veldig vanlig.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2005 #8 Skrevet 16. mai 2005 Hva er bivirkningene ved kortisonsprøyte? (hvis det er noen) Birvirkningene med kortison tabletter er ihvertfall økt drikkelyst/tissing, samt at noen hovner _veldig_ opp i kroppen. Vet at noen får nesten "ballongansikt". Vet ikke nøyaktig hvor vanlige disse bivikningene er eller om det gjelder for sprøyter også....
Gjest gjest 0 Skrevet 16. mai 2005 #9 Skrevet 16. mai 2005 Legen min sa at så lenge det blir satt riktig dose i forhold til vekt osv skulle det ikke være noen bivirkninger...
Samantha Skrevet 16. mai 2005 #10 Skrevet 16. mai 2005 Legen min sa at så lenge det blir satt riktig dose i forhold til vekt osv skulle det ikke være noen bivirkninger... Ååå? Eg har jo som sagt tatt den i 3 år. (2 av åra tok eg den to gangar pga reising- tok før eg reiste for ikkje å bli dårlig på tur, og når eg kom heim til Norge til pollensesongen) Han har aldri sjekka vekta mi eller spurt meg om det. Har berre tatt det eg trudde var ein standarddose. Ei venninde av meg som har tatt kortison i 7-8 år fekk og samme bivirkning som meg (forkjølelses-greie). 1
liv Skrevet 16. mai 2005 #11 Skrevet 16. mai 2005 en bivikning er at det blir et søkk i huden. (Fettvevet under der en tar sprøyta kan forsvinne, for meg tok det ca tre år og så kom det tilbake.) Så ta den på rompa/hoften selv om legen vil helst sette den i armen. Tilfelle du og får et søkk.
liv Skrevet 16. mai 2005 #12 Skrevet 16. mai 2005 her er fra felleskatalogen om Kebacort-t 40mg/ml som jeg tar: Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Hud: Lokal irritasjon, kutan/subkutan atrofi (s.c. og intraartikulær injeksjon). Muskel-skjelettsystemet: Lokal irritasjon og smerte (injeksjon i og omkring ledd). Mindre hyppige: Endokrine: Systembivirkning (binyrebarksuppresjon). Hud: Forbigående ansiktsrødme. Øvrige: Allergiske (anafylaktiske reaksjoner), svimmelhet. Sjeldne (<1/1000): Risikoen for glukokortikoide systemeffekter kan ikke utelukkes ved langvarig behandling med gjentatte injeksjoner lokalt i hud og ledd. Systemeffekter kan forekomme ved intramuskulær injeksjon.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2005 #13 Skrevet 16. mai 2005 Har tatt den for ei uke sida jeg! Ikkeno pes, bare det at jeg ble hyper og lo av alt mulig. Varte 2 dager dette her, nå er alt bare bra
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har fått et ganske stort søkk i huden. kommer det til å ordne seg tro??!
Gjest Gjest_Anders_* Skrevet 23. juni 2009 #15 Skrevet 23. juni 2009 Bivirkningene ved å ta kortison er mange, men hovedsaklig at den demper immunforsvaret så man er mye mer åpen for sykdommer. Dette er mye av grunnen til at mange leger ikke ønsker å gi den bort, da det avhenger veldig på en person sin fysiske tilstand. Selv har jeg tatt sprøyta en gang for 4 år siden og har kun positivt å si om den. Skal ta den igjen før jeg drar på ferie siden jeg nå har begynt å få allergisymptomer daglig. Absolutt noe en allergiker bør snakke med legen sin om! Jeg har vært allergiker i 20 år og ikke stort annet som har hjulpet for meg!
Gjest Malin Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg tok en kortison-sprøyte i frb med allergi denne sesongen. Mitt resultat ble høyt stoffskifte (mest sannsynlig fra kortison) og mindre allergisymptomer i ca to uker. Normalt skal den minske allergi-symptomene i 4-6 uker, minst! Anbefales IKKE! Bruk heller øyedråper og saltvanns-nesespray!
2shy Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg turte ikke ta sprøyta, enda jeg var så dårlig av allergi at jeg svimte av pga pusteproblemer. Jeg gikk til noe som heter bioresonansbehandling og var frisk resten av sesongen. La om kostholdet og har vært frisk siden (5 år). Ble samtidig kvitt allergier for hund, katt og hest (måtte faktisk selge hesten min pga allergi).
Gjest DA Skrevet 22. mars 2013 #18 Skrevet 22. mars 2013 Jeg har også fått søkk på rompa. Lurte fælt på hva det kunne være, men ser nå at det godt mulig er fra kortisonsprøyta... Det er sykt ekkelt med det søkket
Gjest Blomst83 Skrevet 23. mars 2013 #19 Skrevet 23. mars 2013 NAAF anbefaler faktisk ikke bruk av kortison i behandling av pollenallergi.
Sugerøret Skrevet 23. mars 2013 #20 Skrevet 23. mars 2013 NAAF anbefaler faktisk ikke bruk av kortison i behandling av pollenallergi. Har du en link til det utsagnet? Ville vært litt artig å lest , da jeg er en av de som må ta kenacort-T sprøytene,da vanlige allergimedisner ikke er nok.Jeg får kraftige astmaanfall om jeg ikke tar slike produkter
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå