Gå til innhold

Hun utleverer sitt barn på sosiale medier som transe -melde fra til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet går på småskolen og (alene)mor legger ut poster på facebook om at barnet sliter med sin kjønnsidentitet. Det er selvsagt ikke noe galt i at barn føler det slik, men jeg reagerer sterkt når jeg kan lese om dette i detalj på facebook. Hva barnet tenker og føler, hva hun vil kalle seg og at hun gråter når hun skal legge seg. Postene er lagt på offentlig, slik at alle kan se det. Barnet er 8 år. 

Er dette lov? Bør jeg si noe til noen? Jeg tror henne heller ikke, da jeg tror det er bare noe hun finner på for hun er opptatt av sånne saker (feminisme, transer etc).

Er det jeg som overreagerer?

Anonymkode: f453e...133

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal liksom Bv gjøre i en slik sak tenker du? 

Anonymkode: d75e3...c3f

• Liker 3
Skrevet

Du får sikkert ikke noe særlig resultat. Jeg stemmer for at du oppretter en falsk email, og begynner å kommentere ekle kommentarer på alle postene. Som skremmer henne nok til å ta ned bloggen.

Anonymkode: 16a31...5d5

• Liker 1
Skrevet

Dette er selvfølgelig ikke greit, og er et brudd på FN's barnekonvensjon artikkel 16 som går på privatliv.

"1. Ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, sin familie, sitt hjem eller sin korrespondanse, eller for ulovlige angrep mot sin ære eller sitt omdømme.

2. Barnet har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.  [Til toppen]"

https://barneombudet.no/for-voksne/barnekonvensjonen/hele-barnekonvensjonen/

Jeg ville sendt en melding til moren med link til konvensjonen og privatliv. Det handler om å respektere at en 8 - åring er en 8 - åring og ikke skal få livet sitt brettet ut på nett (uansett om h*n sier ja til det, så må man ta barnets alder og modenhet i betraktning).

Hvis mor ikke forstår alvoret, ville jeg sendt bekymringsmelding, ja.

Anonymkode: 3b0ca...3c4

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får sikkert ikke noe særlig resultat. Jeg stemmer for at du oppretter en falsk email, og begynner å kommentere ekle kommentarer på alle postene. Som skremmer henne nok til å ta ned bloggen.

Anonymkode: 16a31...5d5

Det er ikke en blogg, men en privatperson på facebook. 

Skrevet

Tenker at det fint går an å melde eller kanskje spørre bv hva de tenker om dette. Selvfølgelig ikke snakk om omsorgsovertakelse eller store tiltak, men mor trenger noe veiledning.

Anonymkode: b964e...bc4

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker at det fint går an å melde eller kanskje spørre bv hva de tenker om dette. Selvfølgelig ikke snakk om omsorgsovertakelse eller store tiltak, men mor trenger noe veiledning.

Anonymkode: b964e...bc4

Jeg tenkte noe i den retning ja - at de tar seg en prat med henne. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvfølgelig ikke greit, og er et brudd på FN's barnekonvensjon artikkel 16 som går på privatliv.

"1. Ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, sin familie, sitt hjem eller sin korrespondanse, eller for ulovlige angrep mot sin ære eller sitt omdømme.

2. Barnet har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.  [Til toppen]"

Jeg ville sendt en melding til moren med link til konvensjonen og privatliv. Det handler om å respektere at en 8 - åring er en 8 - åring og ikke skal få livet sitt brettet ut på nett (uansett om h*n sier ja til det, så må man ta barnets alder og modenhet i betraktning).

Takk. Jeg skal sette meg godt inn i dette, og se om jeg sender lenka til henne. Jeg tror ikke det nytter - hun oppfører seg ikke og reagerer ikke som andre normale mennesker. 

Hun har tidligere lagt ut nakenbilder av barnet på facebook, men da rapporterte jeg til facebook at postene viste nakenhet, og de ble tatt ned (sikkert flere enn meg som rapporterte). Dette er verre å rapportere på den måten. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med logikken din må man melde inn alle bloggere som utleverer barna sine også?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en blogg, men en privatperson på facebook. 

Du kan ikke bestemme hva hun legger ut på sin private Facebook-side.

• Liker 2
Skrevet

Ring barnevernet og drøft med dem hva som er lurt å gjøre

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun utleverer en mindreårig sin seksualitet. Offentlig. Det kan ikke være lov. 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun utleverer en mindreårig sin seksualitet. Offentlig. Det kan ikke være lov. 

Å fortelle at en unge er transe er ikke det samme som å utlevere ungens seksualitet.

• Liker 4
Skrevet

Jo bv reagerer på sånt. D er sendt anonym bekymringsmelding på en mor som la ut bilder av sine barn på fb. Alt er mulig.

Anonymkode: f4bab...2ed

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med logikken din må man melde inn alle bloggere som utleverer barna sine også?

Altså, "logikken" min baserer seg på barnekonvensjonen, som nevnt. Den skal følges, og går under norsk lov. Dersom barnets privatliv blir krenket, så er det per definisjon å bryte loven i Norge. Hvorfor blir det ikke gjort noe med eksponering av barn ute i sosiale medier? Ja, man kan jo undre seg over det. Uansett er det brudd på barns rett til privatliv når man utleverer et barn på den måten TS snakker om.

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å fortelle at en unge er transe er ikke det samme som å utlevere ungens seksualitet.

Du har kanskje rett - jeg kan ikke så mye om definisjoner, men la oss si kjønnsuttrykk da. 

Og jeg ser ved søk at dette går under Lov om forbud om diskriminering. Men du ville kanskje bare påpeke at jeg var unøyaktig. Takk for det. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det bør man definitivt. Men dette med kjønnsidentitet er jo ekstra sårbart emne da.

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er tilgjengelig for mer enn 50 personer så regnes det som "gjort offentlig".

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, jabx skrev:

Ja, det bør man definitivt. Men dette med kjønnsidentitet er jo ekstra sårbart emne da.

Rart at ingen bloggere har mistet barna sine da, hvis dette var så farlig.

Skrevet

Nok en mor som har oppmerksomhetstrang. Hva er denne trangen til å blottlegge ting på some?

Anonymkode: b420c...7d0

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde faktisk satt himmel og jord i bevegelse her. Jeg hadde skrevet direkte til henne og jeg hadde også meldt det til barnevernet. Skrulla høres fullstendig ustabil ut.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...