Gå til innhold

Antall måltid etter skole/bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn, 4 og 7 år. Vi er hjemme fra skole/bhg 1630, spiser middag ca 17. 

De er sultne når vi kommer hjem. 

Yngste begynner legging 1830. 

Eldste begynner legging 1930. 

Til tross for middag kl 17 så SKAL de ha kveldsmat. Med  2 måltider mellom 17 og 1830/19, føler jeg at jrg lager mat hele ettermiddagen. 😅  

til kveldsmaten kan de spise mye! 

Noen tips? Kan vi gjøre noen grep for å få til bare ett måltid, eller skal de bare få spise som de gjør nå?

Evt grønnsaker/snacks når vi kommer hjem, og senere middag? 

Jeg lager skikkelig middag hver dag, kvelds er youghurt/müsli eller brødmat.

De er helt normalt sunne friske barn.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får kun et måltid etter barnehagen. Er de sulte  før leggetid får de valget mellom to typer frukt. Takker de nei til begge så går de i seng uten mat. Da er de ikke sultne nok etter min mening.  Vi spiser middag 17.00 ca. 

Jeg spiser heller ikke noe mer etter middagen. Har det fra da jeg vokste opp. 

Lærer barn seg at de får ekstra mat på kvelden så venner de seg til det. 

Anonymkode: 0387b...6f0

• Liker 3
Skrevet

Her er det både middag og kveldsmat og slik har det bestandig vært

Anonymkode: d7574...e06

• Liker 8
Skrevet

Mellomste spiser et par skiver etter skolen kl 14. 

Eldste er hjemme halv 4 og hiver innpå banan /eple el 

middag ca halv 5-5 

kveldsmat spiser de alle til litt forskjellige tider.  De er 13,9 og 3 så legger seg ikke samtidig. 

Stort sett ei skive el 2 + noe frukt om de vil.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får kun et måltid etter barnehagen. Er de sulte  før leggetid får de valget mellom to typer frukt. Takker de nei til begge så går de i seng uten mat. Da er de ikke sultne nok etter min mening.  Vi spiser middag 17.00 ca. 

Høres ut som et usunt forhold til mat som går i arv, synes jeg. Hva er galt med å venne seg til ei skive til kveldsmat? Det er da helt vanlig. 

Jeg tilbyr av og til kveldsmat, andre kvelder spør de etter det sjøl, men de fleste dager er de mette etter middag. Men de får hvis de er sultne, det skulle bare mangle.  

• Liker 23
Skrevet

Vi spiser middag 16.30/17. Spør om de vil ha en skive/frukt før senga kl 19

Skrevet

Hun får alltid kveldsmat hvis hun vil ha. Du trenger jo ikke «lage mat» dersom det er snakk om en yoghurt, en skive eller noe frukt/grønnsaker og lignende.

• Liker 1
Skrevet

Har hørt flere som bytter om på måltidene og gir barna noe kjapt (yoghurt, brødskive, frukt) når de kommer hjem også spiser middag når barna normalt sett skulle spist kveldsmat. 

Imo er det viktig å spise før de legger seg, mange barn sover 12 timer, og da kan de fort være veldig sultne når de våkner! 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, MiniMjau skrev:

Har to barn, 4 og 7 år. Vi er hjemme fra skole/bhg 1630, spiser middag ca 17. 

De er sultne når vi kommer hjem. 

Yngste begynner legging 1830. 

Eldste begynner legging 1930. 

Til tross for middag kl 17 så SKAL de ha kveldsmat. Med  2 måltider mellom 17 og 1830/19, føler jeg at jrg lager mat hele ettermiddagen. 😅  

til kveldsmaten kan de spise mye! 

Noen tips? Kan vi gjøre noen grep for å få til bare ett måltid, eller skal de bare få spise som de gjør nå?

Evt grønnsaker/snacks når vi kommer hjem, og senere middag? 

Jeg lager skikkelig middag hver dag, kvelds er youghurt/müsli eller brødmat.

De er helt normalt sunne friske barn.

Sånn føler jeg det er her også. Kveldsmat uansett når eller hvor mye han spiste til middag. Og fordi han ikke er noen stor middagsspiser utgår det å spise middag som kveldsmat. 

Har nå bare innfunnet meg med at sånn er det. Om et par år er han lenger oppe på kveldene og da blir det mer tid melllm måltidene😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir MYE mer sulten om jeg spiser frukt. Gi de nå noe mettende.

Anonymkode: c0f68...a8e

• Liker 2
Skrevet

Hvis barna ønsker to måltider, er sultne og spiser til begge, hadde jeg ikke endret noe. Jeg tror jeg hadde drøyd leggetiden til yngste hvis mulig for å få mer rom. 

Anonymkode: 3a5df...35d

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager ganske store matpakker, som de spiser på vei hjem, eller akkurat når de kommer hjem. Så spiser vi middag en gang mellom 17-1830. En sjelden gang ber de om kveldsmat i tillegg, og da får de en skive eller yoghurt.

Min følelse er at kveldsmaten var vanligere i vår barndom når mor kanskje var hjemmeværende, og middagen stod klar på bordet kl 16.00

Anonymkode: 4ef9d...6b0

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Høres ut som et usunt forhold til mat som går i arv, synes jeg. Hva er galt med å venne seg til ei skive til kveldsmat? Det er da helt vanlig. 

Jeg tilbyr av og til kveldsmat, andre kvelder spør de etter det sjøl, men de fleste dager er de mette etter middag. Men de får hvis de er sultne, det skulle bare mangle.  

Vi er sunne alle sammen 😊 De spiser kl. 17.00. Barna er ferdig spist litt før 18.00 siden de bruker lang tid på å spise. Skal de så spise kveldsmat i igjen en time etterpå blir det mye mat i en liten kropp. De får tilbud om frukt de liker. Noen ganger spiser de frukten sin og andre ganger ikke. Som sakt da er de ikke sultne. Hva som er vanlig er vel ikke opp til deg å dømme. Hva andre gjør legger jeg meg ikke oppi siden det fungere for dem igjen.

Så lenge barna legger på seg og spiser godt så trenger de stengt talt ikke kveldsmat en eller to timer etter middag. 

• Liker 1
Gjest RødeFare
Skrevet

Så lenge barn er normalvektige og har et naturlig forhold til mat kan de helt fint regulere det selv.

Lær dem å kjenne etter om de er sultne eller mette og la det styre, heller enn å telle måltider.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det både middag og kveldsmat og slik har det bestandig vært

Anonymkode: d7574...e06

Samme her

Anonymkode: 09713...d83

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Enig med deg

Anonymkode: 09713...d83

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er sunne alle sammen 😊 De spiser kl. 17.00. Barna er ferdig spist litt før 18.00 siden de bruker lang tid på å spise. Skal de så spise kveldsmat i igjen en time etterpå blir det mye mat i en liten kropp. De får tilbud om frukt de liker. Noen ganger spiser de frukten sin og andre ganger ikke. Som sakt da er de ikke sultne. Hva som er vanlig er vel ikke opp til deg å dømme. Hva andre gjør legger jeg meg ikke oppi siden det fungere for dem igjen.

Så lenge barna legger på seg og spiser godt så trenger de stengt talt ikke kveldsmat en eller to timer etter middag. 

Du sier at de ikke får ei brødskive hvis de er sultne. Det er en skikkelig uting, enten du mener de burde være sultne eller ikke. Høres ikke ut som om det vil være noe problem hos dere heller, som du sier er de ofte ikke sulte  så hvorfir ikke gi dem ei skive leverpostei dersom de faktisk er det en dag? 

• Liker 7
Skrevet

Vi har middag ca 1630 og kvelds mellom 18 og 1830. Ser ikke på kveldsen som matlaging da, er jo bare å slenge litt kaviar eller ost på en skive. Vi sluttet å ta kveldsen på kjøkkenet, og har heller gjort det til en kosestund. Har får sitte i fanget i sofaen og vi ser Barne-TV eller snakker om dagen. Han er 3 da, så litt yngre enn dine. Men kanskje det er lurt å prøve å endre fokus på det fra nok et måltid du må lage og heller gjøre det til en kosestund? 

Anonymkode: 9bce1...75d

• Liker 1
Skrevet

Vi har to måltider etter Bhg/skole. Enten får barna noe ganske lett rett etter skolen (dvs brødskiver, yoghurt, grønnsaker, osv) og så spiser vi middag til kveldsmat-tid. Eller så spiser vi middag etter vi kommer hjem og da får barna kveldsmat i 19-tiden. Hvis barna er veldig sulte etter skole/Bhg mens de venter på middag, så får de tilbud om f.eks grønnsaker som «snacks» mens de venter. 

De skal spise seg mett nok til måltider og vi prøver å unngå noen spising mellom måltider. Etter kveldsmat/sen middag blir det ikke noe mer mat. 

Anonymkode: 0420e...200

Skrevet
9 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Du sier at de ikke får ei brødskive hvis de er sultne. Det er en skikkelig uting, enten du mener de burde være sultne eller ikke. Høres ikke ut som om det vil være noe problem hos dere heller, som du sier er de ofte ikke sulte  så hvorfir ikke gi dem ei skive leverpostei dersom de faktisk er det en dag? 

Fordi sånn har vi det og det fungerer her oss hos. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...