Gå til innhold

Amerikansk cocker/engelsk cocker/bichon havanais

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har god kjennskap til en eller flere av rasene og kan fortelle litt om gemytt og eventuelle helseplager?

Vet at det selvfølgelig er store individuelle forskjeller, men er de for eksempel typisk veldig kosete eller mer selvstendige hunder?

Anonymkode: 1b9e7...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bichon Havanais er veldig kosete og egentlig lite selvstendig.  Dvs sta og morsom, men en dilten diltedott som er veldig knytta til eierne. 

Rolige, kosete og flotte hunder. Alle faller pladask for de, og aldri problem å ha med på besøk eller få pass. Skikkelig sofagris, men er lett med på lange turer og gjerne dagsturer og toppturer. Smarte og lettlært, behøver ikke særlig motivasjon og elsker lære nye ting.  Bjeffer så og si ikke i det heletatt, ikke typisk gneldre bikkje, og agressiv i det hele. Veldig lekne. 

Om jeg skal trekke frem noen ting som kan være negative vil det være: de kan være ganske knytta til eier og vanskelig lære hjemme alene, endel problemer med tannstein som krever tannpuss/tannrens og pelsen. Pelsen krever endel stell om du skal ha den lang, og ellers må de regelmessig klippes. Den suger også med seg alt av dritt på tur så de må dusje endel(spyles). Til fordel røyter den jo ikke og er allergivennlig.

Ellers en spenstig og spretten hunderase som helst vil være med på alt. Men er rolig og gjør lite av seg, så kan fint være med på cafe og restaurant utendørs. 

Sunn hunderase og blir gjerne rundt 15 år.  Veldig sosial, spesielt med andre hunder. 

Nysgjerrig av seg og skal ha md seg alt. Kan gjerne ligge i vinduet eller på toppen av sofaen der den har full oversikt og får med seg alt. Hvis jeg går på do skal han helst være med, og hvis jeg ser tv så skal han ligge rundt meg eller i vinduskarmen. 

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, Baktusen said:

Bichon Havanais er veldig kosete og egentlig lite selvstendig.  Dvs sta og morsom, men en dilten diltedott som er veldig knytta til eierne. 

Rolige, kosete og flotte hunder. Alle faller pladask for de, og aldri problem å ha med på besøk eller få pass. Skikkelig sofagris, men er lett med på lange turer og gjerne dagsturer og toppturer. Smarte og lettlært, behøver ikke særlig motivasjon og elsker lære nye ting.  Bjeffer så og si ikke i det heletatt, ikke typisk gneldre bikkje, og agressiv i det hele. Veldig lekne. 

Om jeg skal trekke frem noen ting som kan være negative vil det være: de kan være ganske knytta til eier og vanskelig lære hjemme alene, endel problemer med tannstein som krever tannpuss/tannrens og pelsen. Pelsen krever endel stell om du skal ha den lang, og ellers må de regelmessig klippes. Den suger også med seg alt av dritt på tur så de må dusje endel(spyles). Til fordel røyter den jo ikke og er allergivennlig.

Ellers en spenstig og spretten hunderase som helst vil være med på alt. Men er rolig og gjør lite av seg, så kan fint være med på cafe og restaurant utendørs. 

Sunn hunderase og blir gjerne rundt 15 år.  Veldig sosial, spesielt med andre hunder. 

Nysgjerrig av seg og skal ha md seg alt. Kan gjerne ligge i vinduet eller på toppen av sofaen der den har full oversikt og får med seg alt. Hvis jeg går på do skal han helst være med, og hvis jeg ser tv så skal han ligge rundt meg eller i vinduskarmen. 

Å, de høres så skjønne ut! :hjerter:

Takk for det grundige svaret! Hvor ofte må de klippes hvis man vil ha pelsen kort?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det grundige svaret! Hvor ofte må de klippes hvis man vil ha pelsen kort?

Heller Shih tzu, de må klippes 3-4 ganger i året.

Anonymkode: 521c6...255

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å klippe min veldig kort hver gang. Det er ikke finest, men da slipper jeg å klippe så ofte. Så da klippes han 3-4 ganger i året for å se velstelt ut hele tiden og floker. 

Jeg kjenner også endel som klipper de litt søtere, altså en lengre klipp. Det er mye mye finere og søtere, men behøves klipp da gjerne 8-10 ganger i året. 

Andre velger å klippe 2 ganger i året, men da synes jeg personlig at de pp slutten ser litt ustelt ut og de har mye floker.

Jeg kjøpte tidlig ei blåse for å kunne blåse etter vask, det gjør at jeg somregel ikke behøver å gre han noe og slipper floker fordi pelsen blir helt tørr og det er somregel vann som skaper flokene. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heller Shih tzu, de må klippes 3-4 ganger i året.

Anonymkode: 521c6...255

Shih Tzu og Havanaisen har veldig lik pels, som krever samme stell og klipping. Her vil også Coton de tulear og malteser også falle under samme kategori. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Baktusen said:

Jeg velger å klippe min veldig kort hver gang. Det er ikke finest, men da slipper jeg å klippe så ofte. Så da klippes han 3-4 ganger i året for å se velstelt ut hele tiden og floker. 

Jeg kjenner også endel som klipper de litt søtere, altså en lengre klipp. Det er mye mye finere og søtere, men behøves klipp da gjerne 8-10 ganger i året. 

Andre velger å klippe 2 ganger i året, men da synes jeg personlig at de pp slutten ser litt ustelt ut og de har mye floker.

Jeg kjøpte tidlig ei blåse for å kunne blåse etter vask, det gjør at jeg somregel ikke behøver å gre han noe og slipper floker fordi pelsen blir helt tørr og det er somregel vann som skaper flokene. 

Ja, det er sikkert denne "søte" frisyren jeg har sett rundt om. Tåler de kulde relativt godt, eller trenger de dekken om vinteren når de er kortklipte?

Skrevet

Jeg har en bichon havains på 6 år. Hun er veldig selektiv på mennesker og steder. Da hun var valp var hun åpen for alt, men nå som hun er blitt voksen vil hun helst bare være på steder hun kjenner med mennesker hun kjenner. Barn er det eneste unntaket. Der er hun veldig snill og åpen for alle. Hun er ganske bjeffete, spesielt hvis noen går forbi huset vårt. Tror dog det er ganske vanlig. Bjeffer sjelden på andre hunder når vi er på tur. På de stedene hun er trygg er hun veldig selvstendig. Hun ligger ofte alene på rommet sitt hvis jeg er hjemme med henne. Er ikke avhengig av å være sammen med meg.

Klipper henne 4 ganger i året for å unngå for mye floker. Orker ikke alt pelsstellet som kreves for å ha en langhåret hund. Dessuten er det upraktisk med så lang pels når vi går i skogen osv.

Helseplager kan variere fra hund til hund, men min hund måtte opereres for patellaluksasjon i venstre kne da hun var 2 år gammel. Hun er helt frisk nå, men det er jo ikke gøy å utsette hunden for en operasjon. Hvis du kjøper renraset ville jeg bedt om attest på at foreldrene ikke har noen grad av det. Det er ingen garanti for at hunden ikke kan få det, men det er mindre sannsynlig siden det er arvelig

Anonymkode: 2578e...763

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Bichon Havanais. Helt nydelige hunder. Min er kjærlighet, hengiven, snill, rolig, glad i folk og barn og andre hunder. Muligens litt dominant overfor samme kjønn, men det skyldes nok dårlige erfaringer fra tidligere da hunden har vært nødt til å "hevde" seg selv overfor større hunder tidligere. Mye pelsstell, men jeg klipper hunden kortere så det sparer jo litt tid, men man må jo fortsatt stusse floker, klippe og rengjøre pelsen jevnlig. Aktive hunder, jeg har min med på fjellturer og turer i skog og mark, men selvfølgelig kan de kose seg et par dager på sofaen med bare kortere turer i nabolaget også. 

Min har vært frisk hele livet, bortsett fra problemer med tennene. Små hunder har jo ofte dårligere tenner da, så det va jo litt forventet. Har nok ikke vært flink nok til å pusse tennene heller, det bør man være. Tommel opp for at rasen er allergivennlig, mine familiemedlemmer med allergi reagerer omtrentlig aldri på hunden!

Anonymkode: b1443...4c7

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar dere to:smilyblomst:Jeg har også allergiske familiemedlemmer, så hvis de faktisk er allergivennlige er det et digert pluss!

Skrevet
På 12.9.2019 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sikkert denne "søte" frisyren jeg har sett rundt om. Tåler de kulde relativt godt, eller trenger de dekken om vinteren når de er kortklipte?

Hvis pelsen er OK så tåler de kulde helt OK. Men ikke spesielt godt. Dvs jeg kan fint gå på turer på gjerne 2-3 timer på kald vinter med snø, uten at kulden er noe problem. Det som derimot fort blir et problem er om snøen er litt ny og det lager seg dotter rundt potene. Det blir tungvindt og skaper trøbbel.  Hvis han er relativt nyklip Så bruker jeg gjerne dekken på turer som er noe lengre enn 15min tissetur. Da bruker jeg somregel hel dress hvis det er en time på tur, evt bare ett dekken på halvtimes tur. 

Så lenge de er aktive og i bevegelse så er det greit. Hvis ikke kan de fort stå skjelve. Så hvis det er lang tur med mat på vinteren så har jeg med noe for han å beholde varmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...