Gå til innhold

Noen som har operert brokk?

Pusur123

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig vite at jeg har navlebrokk. Den ligger mellom navlen og de nederste ribbeina. Dette gjør at jeg ser ganske stor ut ettersom magen både går utover over og under navlen. Den er en stor usikkerhet for meg som hele tiden har trodd at jeg bare var tjukk. 

Legen anbefalte meg å ikke operere fordi mange får vondter og problemer i etterkant på grunn av måten musklene vokser sammen på. Fikk samtidig beskjed om at jeg må operere før jeg eventuelt vil bli gravid. Jeg er imidlertid 20 år så det er en stund til det vil bli aktuelt. 

Lurer derfor på om noen av dere har hatt brokk og operert eller har valgt å "leve med den"? Hvordan var/er deres erfaring i så fall? Hva ville dere gjort?

Endret av Pusur123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det gastrokirurg som har anbefalt og ikke operere ville jeg fulgt det. Vi har mange pasienter som får ulike komplikasjoner etter brokkoperasjoner. Dumt om du så ung får masse problemer på en operasjon du kanskje ikke trenger, eller må ta om si 10 år

Anonymkode: 704c1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt brokk to ganger. Lyskebrokk visstnok, så ikke der du har ditt. 

Gikk ganske lenge med andre lyskebrokk. Fikk beskjed om at det ikke var så lurt. 

Men var en ukomplisert operasjon i forhold til det du må igjennom. 

Tror nok du bare må støtte deg på det overlegen sier. Vedkommende ønsker deg jo det beste, og kommer med et forslag som er det beste for deg. Så får du heller se det an, og hyppig kontrollere det. 

Anonymkode: 6daaa...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det gastrokirurg som har anbefalt og ikke operere ville jeg fulgt det. Vi har mange pasienter som får ulike komplikasjoner etter brokkoperasjoner. Dumt om du så ung får masse problemer på en operasjon du kanskje ikke trenger, eller må ta om si 10 år

Jeg har kun snakket med fastlege om dette. Tror du det kan være lurt å forhøre seg med gastrokirurg? 

Eneste som stopper meg fra å operere er disse komplikasjonene, ettersom jeg (som sagt) har psykiske plager på grunn av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt brokk to ganger. Lyskebrokk visstnok, så ikke der du har ditt. 

Gikk ganske lenge med andre lyskebrokk. Fikk beskjed om at det ikke var så lurt. 

Men var en ukomplisert operasjon i forhold til det du må igjennom. 

Tror nok du bare må støtte deg på det overlegen sier. Vedkommende ønsker deg jo det beste, og kommer med et forslag som er det beste for deg. Så får du heller se det an, og hyppig kontrollere det. 

Anonymkode: 6daaa...b1e

Takk for svar! 

Skrev nettopp til h*n ovenfor at jeg ikke har snakket med andre enn fastlege, så vet ikke om anbefalingen da er like viktig/riktig (?) 

Vet du hvorfor navlebrokk-operasjon er mer komplisert enn lyskebrokk-operasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirurger er forskjellige. Noen vil si sure, kan gjerne ta en operasjon, og en til, og en til...andre er mer tilbakeholdne og konservative. Du vil alltid ha risiko for komplikasjoner. Ingen gastrokirurg kan garantere mot det. 

Anonymkode: 94018...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kirurger er forskjellige. Noen vil si sure, kan gjerne ta en operasjon, og en til, og en til...andre er mer tilbakeholdne og konservative. Du vil alltid ha risiko for komplikasjoner. Ingen gastrokirurg kan garantere mot det. 

Nei det kan de jo ikke. Vanskelig avgjørelse dette her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pusur123 skrev:

Nei det kan de jo ikke. Vanskelig avgjørelse dette her.. 

Etter en kjapp googling, synes jeg uansett at det bør vurderes av kirug, og ikke bare av en fastlege. Google og research tilstanden din selv. Det er ofte lurt. Jeg har hatt mange alvorlige og store, åpne mageoperasjoner. Har ikke hatt noe problem med måten musklene vokser sammen på, og det er heller ingen risiko, som kirurger sier noe om. Høres ut som tull for meg. Det er andre risikoer de bekymrer seg for, ikke vondter man plager fastlege med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navlebokk er ikke noe mer big deal å operere enn et lyskebrokk slik en over beskriver det, men lyskebrokker nok vanligere enn navlebrokk. Som regel er det heller ikke så stort (mange cm i diameter), så med mindre du har en definert kul midt på magen er det ikke det som gjør at du ser tjukk ut (beklager). Brokk er en svakhet i bukveggen som gjør at tarmkrøs (fettlag) og evt tarm kan komme ut i brokket. Tarm i brokket kan iverste fall klemmes av, og må operers akutt hvis det ikke kan dyttes tilbake. Under operasjonen dyttes det som er kommet ut i brokket på plass igjen, og hullet i bukveggen sys sammen eller dekkes med et nett, så er problemet løst. Operasjonen er vanligvis dagkirurgisk og gjort på under en time. Anbefaler at du ber om henvisning fra fastlegen din og får en ordentlig vurdering av kirurg som kan dette.

Anonymkode: 0287e...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp googling, synes jeg uansett at det bør vurderes av kirug, og ikke bare av en fastlege. Google og research tilstanden din selv. Det er ofte lurt. Jeg har hatt mange alvorlige og store, åpne mageoperasjoner. Har ikke hatt noe problem med måten musklene vokser sammen på, og det er heller ingen risiko, som kirurger sier noe om. Høres ut som tull for meg. Det er andre risikoer de bekymrer seg for, ikke vondter man plager fastlege med..

Har brukt google og gjort endel research, men ville ha litt mer konkrete svar fra folk som har gått gjennom det samme. Så bra at du ikke har hatt det problemet. Da tror jeg at jeg kontakter en som har litt mer peiling enn fastlegen min. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navlebokk er ikke noe mer big deal å operere enn et lyskebrokk slik en over beskriver det, men lyskebrokker nok vanligere enn navlebrokk. Som regel er det heller ikke så stort (mange cm i diameter), så med mindre du har en definert kul midt på magen er det ikke det som gjør at du ser tjukk ut (beklager). Brokk er en svakhet i bukveggen som gjør at tarmkrøs (fettlag) og evt tarm kan komme ut i brokket. Tarm i brokket kan iverste fall klemmes av, og må operers akutt hvis det ikke kan dyttes tilbake. Under operasjonen dyttes det som er kommet ut i brokket på plass igjen, og hullet i bukveggen sys sammen eller dekkes med et nett, så er problemet løst. Operasjonen er vanligvis dagkirurgisk og gjort på under en time. Anbefaler at du ber om henvisning fra fastlegen din og får en ordentlig vurdering av kirurg som kan dette.

Hei!

Jeg vil definere brokket som nokså stort, så det som går utover over navelen er helt tydelig brokken sin "feil". Det under navelen kan jeg derimot innrømme at ikke skyldes noe annet enn et par kilo ekstra dessverre. Jeg viste magen til legen fordi jeg syntes det var rart at jeg aldri fikk "trekt inn" magen akkurat der, og han sa det var brokk med en gang han fikk kjenne på det at det var brokk. Men skal for all del ikke skryte på meg å være tynn og vakker😅

Takk for forklaringen. Det virket jo ikke så aller verst! Da skal jeg be om en henvisning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver det kun er fastlege som har vurdert deg, så ville jeg bedt om henvisning til gastrokirurg. En fastlege er allmennspesialist, ikke snevret inn. Så ville absolutt fått spesialisthenvisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du skriver det kun er fastlege som har vurdert deg, så ville jeg bedt om henvisning til gastrokirurg. En fastlege er allmennspesialist, ikke snevret inn. Så ville absolutt fått spesialisthenvisning. 

Ja sant det, skal få ordnet en henvisning. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tok det for dere (som har operert) ble bra igjen og kunne tilbake i jobb osv? 

Hører gjerne litt om deres erfaring med operasjonen. 

(Har lest på nettet, vil bare høre reelle erfaringer fra "ekte" folk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert for arrbrokk som oppstod etter blindtarmsoperasjon ifjor, som satt over navlen, i forrige uke. Årsaken til at jeg er blitt operert er fordi at jeg har hatt  mye smerter siden blindtarmsoperasjon, og siden starten av juni har jeg vært 100% sykemeldt da jeg ble sengeliggende etter en time med aktivitet osv. pga. smerter i brokket. Operasjonen min varte dobbelt så lang tid som forventet da den lå vanskeligere til enn de trodde, jeg var på dagkirurgi, men måtte ligge et døgn på sykehuset grunnet sterke smerter. Foreløpig er jeg sykemeldt til starten av oktober, hvor lenge en er sykemeldt avhenger av hva en jobber med. Du skal ikke løfte tungt de første 4 ukene. For min del er det mer smerter enn det jeg regnet med, jeg har aldri hatt en åpen operasjon tidligere, kun kikkhull. Ved kikkhull merket jeg nada, null og niks, så jeg forventa litt smerter, men ikke så mye som jeg har. Det er smerter innvendig da, det er veldig ømt. Spesielt om natta. Jeg har ingen smerter i såret utvendig. Hvor lang rekvalasjonstid du har avhenger også av størrelse på brokket, jeg hadde et forholdsvis lite brokk, imens ei jeg kjenner som opererte uka før meg, hadde et stort brokk, hun slapp ut av sykehuset først igår og mest sannsynligvis vil hun være sykemeldt i en lang stund. 

Anonymkode: f8d90...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med to ukers sykemelding, med mindre du har en fysisk krevende arbeidsplass, da trenger du kanskje lenger. Navlebrokk kan for øvrig ikke sammenligned med portbrokk som beskrevet over, selv om portbrokket lå i navleområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts beskriver ikke et navlebrokk, men en kul høyere opp på magen enn navlen, som gjør at magen ikke kan trekkes ordentlig inn. Det høres ut som rectusdiastase, og ikke et brokk i vanlig forstand. 

Anonymkode: 99ba7...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig med to ukers sykemelding, med mindre du har en fysisk krevende arbeidsplass, da trenger du kanskje lenger. Navlebrokk kan for øvrig ikke sammenligned med portbrokk som beskrevet over, selv om portbrokket lå i navleområdet. 

Da beklager jeg ovenfor TS, det har blitt kalt navlebrokk i enkelte av papirene jeg har fått i forkant av operasjon, men det er vel kanskje samme informasjon uavhengig av type brokk som blir sendt ut. 

Dersom du har litt peiling på det her.. Ikke for å kuppe tråden eller noe sånt, men jeg er hoven (det virker hovent) innvendig etter operasjon, vet du hvor lang tid det tar sånn ca. før hevelsen går ned? Håper det går greit at jeg spør🙈

Anonymkode: f8d90...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...