Ariana807 Skrevet 9. september 2019 #1 Skrevet 9. september 2019 Jeg var nylig hos veterinæren med mine to gutter. Han ene fikk jeg beskjed om (for første gang) at han hadde litt rødt tannkjøtt og jeg må pusse tennene. Har folk noen tips? Han hater, virkelig hater at jeg prøver å åpne munnen. Han kniper leppene sammen og bare «nope» dette skjer ikke i dag 😾😾 Jeg vet for hunder finnes slike «denta stix» ol. Finnes det noe for katter? En eller annen «tyggeleke» som kan erstatte meg som fysisk må krangle med en buritokatt for å få pusset litt 😅 Evt. finnes det noen «katte-tannkrem» som smaker litt godt og som kan få han til å villig åpne munnen og være med på pussinga? En pus og en matmor som setter stor pris på tips 🙌🏻🙌🏻😸😸
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 hvorfor spurte du ikke om dette da du var hos dyrelegen ? Anonymkode: 1cfb8...298 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 Det finnes noe som heter KoPlak tryggestenger, iallefall. Du kan bestille dette på nettet. Jeg mener også det finnes tannkrem med leversmak til katt, og jeg vet noen bruker fingertannbørste. Jeg hadde nok prøvd de tyggestengene i første omgang om det er vanskelig å komme inn i munnen på pus. Anonymkode: 40b06...32f
Ariana807 Skrevet 9. september 2019 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvorfor spurte du ikke om dette da du var hos dyrelegen ? Anonymkode: 1cfb8...298 Mye da jeg hadde to stressede katter, spesielt en som virkelig var helt i fra seg, peset og hele pakka 😅 vetrinærbesøk er ikkje hyggelig 😾😾 Jeg fikk såvidt klart å tenke klart nok til å betale for så å komme meg hjemover. Kan alltids ta turen innom der uten kattene å spørre, men hvorfor ikke spør andre katteeiere hva erfaringer de har? En hyggelig katteprat 😸 1
Ariana807 Skrevet 9. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes noe som heter KoPlak tryggestenger, iallefall. Du kan bestille dette på nettet. Jeg mener også det finnes tannkrem med leversmak til katt, og jeg vet noen bruker fingertannbørste. Jeg hadde nok prøvd de tyggestengene i første omgang om det er vanskelig å komme inn i munnen på pus. Anonymkode: 40b06...32f Takk for tips. Skal innom del lokale dyrebutikken å se hva de har. Det enkleste er virkelig en tygge-ting, men må jeg så må jeg få det til manuelt. Levertannkrem kan hjelpe mye tror jeg 😸😸
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #7 Skrevet 9. september 2019 Får kattene dine tørrfôr og våtfôr? De kattene jeg har hatt har ikke hatt plakk eller tannproblemer, de fikk kun tørrfôr. Anonymkode: 862c5...109
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #8 Skrevet 9. september 2019 Husk at du kun pusser utsiden av tennene. Det er ikke nødvendig å pusse på innsiden da pusetungen fikser dette. Bruk en tannbørste for barn som du evt klipper ned. Tannkrem (for dyr) er ikke nødvendig Anonymkode: 86928...b67
Ariana807 Skrevet 9. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Får kattene dine tørrfôr og våtfôr? De kattene jeg har hatt har ikke hatt plakk eller tannproblemer, de fikk kun tørrfôr. Anonymkode: 862c5...109 De er nå 4,5 år gamle, aldri hatt noe problem før nå, første gang, samme for som alltid. Kun han ene katten som nå trenger tannpuss. Fant noe pulver, som hun i butikken sverget til, får se om det kan være alt som trengs 🤞🏻 Men kommer nok til å prøve å kjøpe noen sticks som over 😸
Ariana807 Skrevet 9. september 2019 Forfatter #10 Skrevet 9. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at du kun pusser utsiden av tennene. Det er ikke nødvendig å pusse på innsiden da pusetungen fikser dette. Bruk en tannbørste for barn som du evt klipper ned. Tannkrem (for dyr) er ikke nødvendig Anonymkode: 86928...b67 Tannkrem var mer som en måte å kunne håpe at katten ville åpne munnen for meg 😅😂 Han kniper sammen leppene når jeg prøver å se, det får jeg ikke lov til, og ja en tannkost med et eller annet som kanskje smaker litt godt tannkrem, det kunne hjulpet. Jeg har dette pulveret, det skal jeg prøve, men det virker som om det er en langvarig ting å holde på med. Men kun på utsiden 👍🏻 Takk, det var jeg ikke klar over. Kanskje jeg burde ta en tur innom veterinæren for litt mer info 😅 alt skjedde i en høy hastighet med to stressede katter 😬
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #11 Skrevet 9. september 2019 Katter får ofte tannstein av våtfôr. Mat med tyggemotstand forebygger plakk og tannstein. Så selv om du pusser tennene deres bør du bare gi tørrfôr, for å forebygge Anonymkode: 2e485...006
Ariana807 Skrevet 10. september 2019 Forfatter #12 Skrevet 10. september 2019 2 kr til en tørka «pinne» av oksekjøtt, kanskje mer tiltenkt hunder. Var innom vetrinær fikk med tannkost og tannkrem. Tror pulveret kan brukes mer i lengden, men tannkosten nå for å få gitt en god start. Får prøve meg frem. Kjøttet kan katten tygge seg litt frem på 😄 heldigvis en katt som elsker pinner 😸😸
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #13 Skrevet 11. september 2019 Det finnes tyggeleker med dette formålet. f. Eks: Denne Anonymkode: 9397d...2f9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #14 Skrevet 11. september 2019 Har hatt samme katt i 18 år og aldri tenkt på at dette kunne være et problem.. min fikk bare våtfor hele livet, hvordan går det ts? Anonymkode: 0522f...c0d
Ariana807 Skrevet 11. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 11. september 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hatt samme katt i 18 år og aldri tenkt på at dette kunne være et problem.. min fikk bare våtfor hele livet, hvordan går det ts? Anonymkode: 0522f...c0d Han elsker å tygge på denne tørka okse-kjøtt-bit tingen, så en ting funker. Vi krangler litt med tannkosten 😾 men han liker å tygge litt på den, så er litt samarbedsvillig, men også ikke helt på lag. Vetrinæren sa at jeg ikke skulle tvinge det på men prøve å la han få styre, så jeg håper jeg gjør riktig 😅 vi får se. Har ikke testa pulveret. Må sette meg inn i mengden som skal brukes. Tror kanskje pulver i våtfor fremfor tørrfor er det beste. Katten er på diett, og jobb denne uka har ikke gitt nok tid til å sette meg inn i pulveret. Står resultat etter flere uker, så får starte det når helga kommer og se hva som skjer. Skal ta katten med inn til veiing «snart», skal gi dietten 1 mnds tid, og så inn til ny veiing. Kan da spørre hvordan tenne ser ut av en «proff» 😸 Jeg er klar over at noen katter har større tannproblemer enn andre. Mine to er nå 4,5 år, og alltid fått tilbakemelding om «fine tenner», så dette var et lite sjokk. Men satser på at jeg får dette til, og slipper narkose og tannrens 🤞🏻 Endret 11. september 2019 av Ariana807
Tvist Skrevet 12. september 2019 #16 Skrevet 12. september 2019 Jeg ga kattene royal canin dental. Store biter, det hjalp mot tannstein.
Ariana807 Skrevet 12. september 2019 Forfatter #17 Skrevet 12. september 2019 3 timer siden, Tvist skrev: Jeg ga kattene royal canin dental. Store biter, det hjalp mot tannstein. Dessverre så er min katt på diett for, så det er ikke en mulighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå