Gå til innhold

Er det vanlig at foreldre påvirker barn politisk? Tenker nå som det er valg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var liten fortalte aldri foreldrene mine meg hva de stemte. Jeg spurte aldri. I voksen alder har jeg, etter et valg, funnet ut at vi har stemt det samme. Jeg tenker jo at jeg er påvirket av foreldrene mine sine verdier, men vi pleier ikke påvirke hverandre politisk. Jeg har en kamerat som fikk beskjed som barn at familien stemte Arbeiderpartiet, og sånn var det. Når jeg gikk på barneskolen hadde en gutt i klassen en far som var lokalpolitiker i Venstre, og denne personen har vært medlem av Unge Venstre og jobbet for partiet så og si hele livet på en eller annen måte. En annen jeg gikk på videregående med var medlem i Unge Høyre, fordi faren var høyrepolitiker. Jeg lurer jo på om disse personene faktisk har tenkt over sitt valg, slik jeg har, eller om de har bare fått det inn med morsmelken at de skal stemme som foreldrene. Personlig har jeg alltid tenkt nøye gjennom valget mitt. Første gang jeg skulle stemme leste jeg alle partiprogrammene og tenkte grundig gjennom hvordan jeg ville bruke min stemme. 

Jeg syns det er litt irriterende når voksne mennesker forteller barna sine hvordan de bør stemme. Hva er vitsen med demokrati hvis man ikke skal tenke over valget sitt? 

Anonymkode: 649bf...176

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre vil jo gi barna sine verdier og holdninger. Det skjer både bevisst og ubevisst, så at barn stemmer det samme som foreldrene er ikke uvanlig. 

Forhåpentligvis vil man etterhvert gjøre sine egne refleksjoner og valg. Det kan være man fortsetter å stemme det samme, men med egne begrunnelser. 

Jeg stemte slik mine foreldre. Så tenkte jeg litt selv og begynte å stemme svært anderledes. Min mor fulgte etterhvert etter meg, mens min far beveget seg i motsatt retning. Det førte til interessante familiemiddager 😀

• Liker 7
Skrevet

Ja, min familie tålte ikke at jeg meldte meg inn i et ungdomsparti som 16-åring som stridet mot hva de mente. Jeg ble direkte angrepet av dem. Jeg stod på mitt. 

Ser veldig mange som stemmer det samme som foreldrene sine. Dumt når folk ikke greier å gå sin egen vei og finne ut hva som er rett for dem. 

Anonymkode: 6ce9d...cce

Skrevet

I min familie har det aldri vært vanlig å diskutere politikk så jeg vet egentlig ikke hvor familien min står politisk. De verdiene foreldrene mine lærte meg har ikke noe med riks/kommunepolitikken å gjøre. Husker også at pappa og mamma aldri ville si hva de stemte da jeg spurte dem som barn. Eneste verdien de "pakket på meg" var at jeg måtte stemme når jeg ble myndig. Og selv i dag som 30+ spør foreldrene mine om jeg har husket å stemme. 

Selv er jeg temmelig likegyldig til hvem som får makten og kunne stemt på omtrent samtlige av de kjente partiene. 

Anonymkode: 5aa60...8eb

Skrevet

For min egen del var jeg nok 17-18 år før jeg forstod hvor i det politiske landskapet faren min ligger. Moren min greier jeg egentlig ikke å plassere den dag i dag, hun har nok vært SV-er i sin tid, men ser ikke bort fra at hun har vært innom FrP i senere tid. Såpass til spenn altså. Så hjemme hos oss var det ingen bevisst politisk påvirkning. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er ganske vanlig rundt om i de tusen hjem. 

Anonymkode: a0351...422

Skrevet

De fleste blir påvirket

Skrevet

Å fortelle barna sine hva man stemmer og hvorfor, er absolutt ikke det samme som at barna ikke tenker selv eller tar et reflektert valg. Tvert om tror jeg barn som vokser opp i hjem der politikk snakkes om mye, er i langt større grad kompetent til å ta et reflektert valg enn barn som ikke gjør det. Å se nyanser i saker og ikke minst det å forstå at man ikke finner et parti man er 100% enig med krever trening, og den treningen får man dessverre ikke i dagens skole.

Hjemme hos oss diskuterer mannen min og jeg ekstremt mye politikk, og det er helt uavhengig av om det er valg eller ikke. Det diskuteres politikk på en eller annen måte absolutt hver eneste dag. Selvfølgelig påvirker dette barnet vårt (9 år), og når barnet spør er vi helt åpne om hva vi stemmer. Nå er barnet vårt ganske langt unna stemmerettslig alder, men han er likevel svært engasjert og har sterke meninger, noen ganger meninger som går på tvers av det vi voksne mener og han argumenterer svært bra for hvorfor han mener det han gjør. 

I min barndom, var foreldrene mine litt som meg, men ikke så politisk engasjerte som mannen min og jeg er. De hadde uansett en del politiske diskusjoner, og på noen av områdene er jeg på samme side som dem, mens på andre er jeg ikke det. 

Anonymkode: 68b2f...d36

• Liker 5
Skrevet

Jeg påvirker nok ungen her i huset ja. Men hun vet ikke hva jeg stemmer, men at jeg stemmer. Har dratt med ungen til stemmelokalet hver gang det stemmes 😅 

Hun har begynt å interessere seg og det er jeg helt for. 

Jeg har aldri stemt det samme som mine foreldre, men vi er i samme fløy. Det er nok verdigrunnlaget det kommer an på. 

Anonymkode: 09636...a4c

• Liker 2
Skrevet

I alle hjem skinner vel holdninger og verdier gjennom. Jeg har aldri klart å plassere pappa, mamma skjønner jeg hva driver med. 
Her i huset er både jeg og far åpne om hva vi stemmer, tror guttungen har oversikten.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å fortelle barna sine hva man stemmer og hvorfor, er absolutt ikke det samme som at barna ikke tenker selv eller tar et reflektert valg. Tvert om tror jeg barn som vokser opp i hjem der politikk snakkes om mye, er i langt større grad kompetent til å ta et reflektert valg enn barn som ikke gjør det. Å se nyanser i saker og ikke minst det å forstå at man ikke finner et parti man er 100% enig med krever trening, og den treningen får man dessverre ikke i dagens skole.

Hjemme hos oss diskuterer mannen min og jeg ekstremt mye politikk, og det er helt uavhengig av om det er valg eller ikke. Det diskuteres politikk på en eller annen måte absolutt hver eneste dag. Selvfølgelig påvirker dette barnet vårt (9 år), og når barnet spør er vi helt åpne om hva vi stemmer. Nå er barnet vårt ganske langt unna stemmerettslig alder, men han er likevel svært engasjert og har sterke meninger, noen ganger meninger som går på tvers av det vi voksne mener og han argumenterer svært bra for hvorfor han mener det han gjør. 

I min barndom, var foreldrene mine litt som meg, men ikke så politisk engasjerte som mannen min og jeg er. De hadde uansett en del politiske diskusjoner, og på noen av områdene er jeg på samme side som dem, mens på andre er jeg ikke det. 

Jeg mener på ingen måte at foreldrene bør «skjule» hva de selv stemmer, men man bør også forklare at hvert individ har sin egen stemme og at de selv er ansvarlig for å holde seg opplyst. Man skal aldri oppfordre til å stemme blindt på det en selv stemmer. 

Det er viktig at barnet forstår ansvaret med å delta i et demokrati. 

TS

Anonymkode: 649bf...176

Skrevet

Prøver å ikke påvirke den politiske retningen - det er et hemmelig og personlig valg. Dog er det klart at barna lærer verdier som føres videre når de feks skal stemme ved politiske valg. Jeg vet at datteren min stemte det samme som meg ved skolevalget - men hun vet ikke at jeg stemte det samme som henne :P. Jeg må innrømme at jeg blir varm om hjertet når verdiene våre, på tross av at vi ikke «skjønner en dritt om hvordan det er å vokse opp i dag, dere vokste jo opp i steinalderen» allikevel får plass i hodene til barna våre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å lære mine barn verdier som jeg synes er viktige - og det gjelder selvsagt også politikk. Men en av de verdiene er også å tenke selv. :) 

Anonymkode: a280a...0e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg aner ikke hva foreldrene mine stemmer, så jeg tror ikke jeg har blitt særlig påvirket av dem. Men jeg har jo min oppfatning av hva jeg mener er gode holdninger og et godt samfunn, og det ønsker jeg å videreføre til barna mine. Jeg lærer dem å kildesortere, jeg oppdrar dem til å godta hverandre. Jeg synes det er viktig å kjempe for homofiles rettigheter for eksempel, og det snakker jeg jo om hjemme. 

Min mann er oppvokst i et svært kristent hjem, der de er mot all form for abort. Han fikk også beskjed om at hvis han var homofil kom han til helvete. Slike verdier får meg til å fryse på ryggen, og jeg skjermer barna mine for disse kristenmøtene besteforeldrene har. Nå er de store nok til at jeg kan si hva jeg mener, jeg er uenig med bestemor og bestefar om den og den saken, men vi kan være glade i hverandre likevel. 

Jeg skjønner jo at man blir påvirket av hjemmet man vokser opp i. Men å fortelle barna mine hva de skal stemme, det gjør jeg ikke. 

Anonymkode: dbed1...014

Skrevet

Min 12-åring stemte det samme som meg på skolevalg. 

Han har brukt en valgomat eller hva det heter for å finne ut hva han børs temme på, og landet på det samme som meg.

Det er jo jeg som lærer barna mine verdier og hva som er viktig i samfunnet, så det er jo klart han blit påvirket! (Faren stemmer helt motsatt, men har heldigvis ikke like stor påvirkningskraft som meg😝)

Anonymkode: 259e7...4e0

Skrevet

Vet ikke om faren min har stemt Frp gjentatte ganger, eller hvor mange ganger, men vet at det har skjedd. Helt uaktuelt for meg. Moren min stemmer ikke. Vet ikke om hun noen gang har stemt. Jeg heller mer mot venstresiden av politikken, selv om disse partiene har et veldig naivt syn på innvandring. 

Skrevet

Jeg har fortalt 6 åringen min hva jeg stemmer på og hvorfor. Hun var med da jeg skulle stemme, og stilte en del spørsmål. Ellers ville jeg ikke tatt initiativ til å snakke om partiet enda osv. Gode verdier og holdninger derimot er aldri for tidlig! 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 12-åring stemte det samme som meg på skolevalg. 

Han har brukt en valgomat eller hva det heter for å finne ut hva han børs temme på, og landet på det samme som meg.

Det er jo jeg som lærer barna mine verdier og hva som er viktig i samfunnet, så det er jo klart han blit påvirket! (Faren stemmer helt motsatt, men har heldigvis ikke like stor påvirkningskraft som meg😝)

Anonymkode: 259e7...4e0

Er det skolevalg for 12-åringer? Det er alt for tidlig. Hvis man begynner å legge forventninger på så unge barn om at de må velge er det fritt fram for ungdomspartiene å kapre og inndoktrinere barna. Ta dem mens de er små, så er det vanskeligere for dem å skifte standpunkt når de blir eldre. Jeg fryser litt på ryggen av familiemedlemmer som er aktive i mdg sin 6-åring som går rundt og sier at de er grønne. Det skal ikke legges ansvar på politiske valg hos små barn. De har ikke utviklet evnen til kritisk tenkning og å forutse konsekvenser som ikke noen har fortalt dem om.

Anonymkode: bbb3d...751

• Liker 2
Skrevet

Det er "skolevalg" helt fra 5. klasse, og det er ikke et sekund for tidlig.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er da ikke farlig å fortelle barna sine hva man stemmer! Tror heller det er bra for barna at foreldrene diskuterer politikk og snakker med dem om valg. Foreldre vil jo alltid påvirke barna, det er uunngåelig. At de forteller barna hvilke partier de sympatiserer med, er da ikke annerledes enn at de forteller dem hvilke verdier de har på andre områder. 

Skrevet

Jeg syns det er merkelig å henge seg opp i at man ikke skal si akkurat hva man stemmer. Man påvirker jo barna med sine verdier uansett, og det er helt unaturlig for meg å ikke si det når barna mine spør hva jeg har stemt. Barna mine er med i valglokalet ved valg, og jeg syns det er naturlig å inkludere dem i det som handler om disse temaene. Det er noe annet enn å si hva de skal mene, selv om det så klart vil være en indirekte påvirkning. Å si at "vi som familie stemmer Venstre" er jo langt unna å si hva man selv stemmer og diskutere slike ting med barna.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...