Gå til innhold

Ungdom alene hjemme.

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

For en hel helg mener jeg de bør være 15-16 år.

Mange 15-16-åringer må jo bo på hybel for å gå på videregående. Å bo alene på hybel krever litt mer enn å være alene hjemme en helg. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lovlig sett må de være 18 år.

Men, ingen følger norsk lov

Anonymkode: 4a573...c27

Kan du vise oss denne loven?

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 natt tenker jeg er ok fra 14 års alder om ungdommen selv ønsker det. En hel helg gjerne 15 -16år? 

Min 14 åring, 9.kl, var alene i sommer over natten for første gang. Han vil være alene neste gang jeg skal på jobbreise også, men har sagt han får 1 natt alene og en hos tante. 

Tenker det er forskjell på en dag i uken enn i hele helgen ift muligheter for hjemme alle fest osv.

Anonymkode: 4bfba...f61

Shit da bodde jeg alt alene på hybel 7-8t unna mine foreldre

• Liker 5
Skrevet

Ver  hjemme alene ei helg som 16. Det var da jeg ble gravid (tok abort). Mora mi dro på tur til Steinkjer for å treffe en mann hun hadde skrevet brev med (gode gamle dagene)

Anonymkode: 8c6ba...a21

Skrevet

Jeg tenker at 14 åringer godt kan være alene hjemme en helg. Jeg flyttet selv på hybel som 15-åring og det gikk helt fint.

Anonymkode: 00ec4...945

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Mange 15-16-åringer må jo bo på hybel for å gå på videregående. Å bo alene på hybel krever litt mer enn å være alene hjemme en helg. 

Men jeg sier jo ikke at en 15-16-åring ikke kan være alene?

Skrevet

5 minutter siden, heipådegsann said:

Min første tanke er ca. 15år. Er jo også i den alderen de første ungdommene begynner å forlate redet og flytte hjemmefra så da er jo ikke ei helg så voldsomt. Men det har mye å si hvor ansvarsbevisst ungdommen er ellers også!

Jeg vil nok gjøre der som med det meste annet, slippe opp litt og litt. I og med at en 15-16 åring kan flytte hjemmefra for å gå på skole (jeg gjorde det selv) er det greit å ha vært alene litt mer enn én natt innen den tid.

Min 13-åring er av og til alene når jeg er på konsert, da er jeg hjemme rundt tolv-ett (er edru og sjekker tlf. jevnlig). Tenker hun kan være alene en natt innen neste sommer om hun selv er komfortabel med det (bursdag på våren). Vi bor i blokk, hadde nok vært mer skeptisk til f.eks. invasjon av andre ungdommer (eller at hun inviterer til fest selv), om vi bodde i enebolig. Hadde hun f.eks. hatt besteforeldrene i nabooppgangen kunne hun nok vært alene alt nå.

Anonymkode: dd6a7...e33

• Liker 1
Skrevet

14+

Lag mat ferdig til han, kjøp ting som er lett å lage foreksempel nudler og legg igjen litt chips osv! Så skal det være ingen problem i at han er alene hjemme

Anonymkode: 83365...30b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nok gjøre der som med det meste annet, slippe opp litt og litt. I og med at en 15-16 åring kan flytte hjemmefra for å gå på skole (jeg gjorde det selv) er det greit å ha vært alene litt mer enn én natt innen den tid.

Min 13-åring er av og til alene når jeg er på konsert, da er jeg hjemme rundt tolv-ett (er edru og sjekker tlf. jevnlig). Tenker hun kan være alene en natt innen neste sommer om hun selv er komfortabel med det (bursdag på våren). Vi bor i blokk, hadde nok vært mer skeptisk til f.eks. invasjon av andre ungdommer (eller at hun inviterer til fest selv), om vi bodde i enebolig. Hadde hun f.eks. hatt besteforeldrene i nabooppgangen kunne hun nok vært alene alt nå.

Anonymkode: dd6a7...e33

Høres fornuftig ut. Flyttet hjemmefra når jeg var 15år jeg også uten at det noen gang var noe problem. Men tror faktisk aldri at jeg var alene en hel helg før det. Opplevde ikke den overgangen som brå. Men jeg hadde jo likevel tilbrakt både dager og netter alene eller som barnevakt siden jeg var i 12årsalderen.

Jeg er veldig for det å gi barna/ungdommen ansvar og å la dem prøve seg. Er jo den eneste måten man lærer å bli ansvarsbevisste og selvstendige på. Og det er fint å kunne gjøre det gradvis under noenlunde kontrollerte omstendigheter. Er mulig jeg gjør som deg når sønnen min når den alderen.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på modenhet hos ungdommen.
Jeg bodde på hybel/internat når jeg var 15.
Og jeg klarte meg veldig bra, gikk aldri sulten, vasket egne klær, betalte regninger i banken (Hadde ikke BankID den gang).  Og kom meg opp på skolen.
Men de årene jeg bodde borte på internatet/studenthybel. Det var mange som ikke burde bodd borte, bl.a De kunne ikke vaske opp etter seg, gikk aldri ut med søppel, ryddet etter seg, spiste aldri mat, gikk med samme klær hver dag fordi: Vaske klær kunne de ikke. Fikk gjeld langt opp etter ørene, var ett mirakel om de kom seg opp til skolen...Selvfølgelig: Ingen voksne: Fest hver dag... :fnise: 
I 20årene bodde jeg i kollektiv og møtte på studenter som gikk på UNI og mange av dem: Likedan, husker moren til han ene jeg bodde med, hun kom innom hver dag for å lage mat til sønnen sin på 23...Vasket klær og kjeftet på meg fordi kjøkkenet så forferdelig ut: Kvinner SKAL VASKE!!!!..... :fnise: 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Men jeg sier jo ikke at en 15-16-åring ikke kan være alene?

Poenget mitt var at om ungdommen klarer å bo alene på hybel som 15-16-åring, bør vedkommende klare en helg litt tidligere. 

• Liker 3
Skrevet

Ville ikke latt min 17 år gamle stedatter være alene hjemme. Hovedsakelig fordi hun alltid glemmer å låse døra når hun går ut, og kjøkken og bad er så bombet og fuktskadet at vi ikke tør... Hun har venninner som derimot passer på. Så skulle hun vært alene måtte en av de vært der sammen med henne.

Hun syns selv hun er veldig moden og klar for voksenlivet..

Så det er så individuelt.

Bodde for meg selv da jeg var 16 år, og det var strigla, men rett før jeg flytta så fikk jeg aldri lov til å være mer enn ei natt alene hjemme. 

Anonymkode: 3cea0...f37

Skrevet

Kan da en ansvarsfull 15 åring være alene med en 13 1/2 åring? Minsten er det heller ikke noe problem med og om det skulle skje noe så finnes det voksne å kontakte. 

De har veldig lyst til å være alene en helg og jeg tenker egentlig at det er innafor, men har ei søster som syns det er helt horribelt. Der har ungene ikke fått være alene over natta før de er 18, litt drøyt andre veien, men jeg lar meg påvirke.

Anonymkode: d6202...0c1

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan da en ansvarsfull 15 åring være alene med en 13 1/2 åring? Minsten er det heller ikke noe problem med og om det skulle skje noe så finnes det voksne å kontakte. 

De har veldig lyst til å være alene en helg og jeg tenker egentlig at det er innafor, men har ei søster som syns det er helt horribelt. Der har ungene ikke fått være alene over natta før de er 18, litt drøyt andre veien, men jeg lar meg påvirke.

Anonymkode: d6202...0c1

Ja, det er veldig drøyt andre veien. Hva ville søsteren din gjort om hun bodde i en utkant? Nektet barna å begynne på videregående? 

• Liker 2
Skrevet

En natt fra 12 år var grensen her. Nå er hun 14 og kan nok fint være hjemme alene en helg, men sjelden jeg drar bort. 

Anonymkode: 2c162...747

• Liker 1
Skrevet
På 9.9.2019 den 17.35, AnonymBruker skrev:

Lovlig sett må de være 18 år.

Men, ingen følger norsk lov

Anonymkode: 4a573...c27

Hæ? Hvor har du funnet på dette hen?

ungdom på 16 bor på hybel..

Anonymkode: 3fb21...28e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...