AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #1 Skrevet 9. september 2019 Her jeg bor er det ikke noe bompengeparti eller MDG (enda), så vi slipper heldigvis sånn voldsomt ensaksfokus i den lokale valgkampen. Eiendomsskatt og hvilke skoler som skal beholdes er nok de viktigste sakene for folk her, i tillegg til at jeg oppfatter det slik at mange stemmer på samme parti som ved stortingsvalg, alltid, uansett, og at det egentlig ikke er så nøye hva det partiet ønsker å oppnå lokalt. Selv stemmer jeg mest på person. Her kjenner alle hverandre, og vi har alle en formening om hvem som er dyktige og hvem som ikke er det. Hva er viktig for DEG når du stemmer ved lokalvalg? Anonymkode: 3cfa8...b13 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 For meg er partiets grunnideologi viktig, samtidig som hva de ønsker for kommunen min. Jeg vil ha svømmebasseng, bilfritt sentrum, godt kollektivt utbud samt billige bosteder, så i år stemte jeg på det partiet, innenfor samme ideologi som meg, som ønsker det samme. Har ikke barn eller eldre familie, så skole og eldreomsorg er ikke det som er mine prioriteter. Vi har heller ikke bommer i min kommune og jeg kjører ikke bil. Anonymkode: 275dc...9f5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 Jeg bor i landets hurtigst voksende by så for tiden er blant annet lokal arealplanlegging viktig for meg. Anonymkode: 34f83...ff9 1
Wagner Skrevet 9. september 2019 #4 Skrevet 9. september 2019 (endret) hvilke saker er viktige for deg når du skal stemme ved lokalvalg Jeg er ikke like politisk interessert som jeg var tidligere, så i år hadde jeg bare en kjernesak og det var klima og miljøtiltak. Derfor gikk min stemme til MDG. Til tross for at jeg er uenige i noen deler av planene til partiet jeg stemte på så stemte jeg taktisk, jo større partiet jeg stemte på blir jo mer press legger de på de andre store partiene om å fokusere mer på miljø og klimasaker. AP lekker jo velgere som en sil til MDG så resultatet vil bli at AP nå må fokusere tyngre på miljøsaken for å stoppe lekkasjen, og om AP setter klima på dagsorden så vil de andre store partiene følge etter. Det er teorien bak taktikken min. MDG er i så måte et foregangsparti som de store partiene må ta på alvor og også i noen saker tilogmed emulere. Selv Gro Harlem har jo sagt at de ikke har vært flinke nok til til å diskutere miljø og at det er derfor de har tapt mange velgere til MDG. Endret 9. september 2019 av Wagner 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #5 Skrevet 9. september 2019 Bedre kollektivtilbud, grønnere kommune, kulturtilbud og eiendomsskatt. Anonymkode: dc582...af9
youcancallmejune Skrevet 9. september 2019 #6 Skrevet 9. september 2019 4 minutter siden, Wagner skrev: hvilke saker er viktige for deg når du skal stemme ved lokalvalg Jeg er ikke like politisk interessert som jeg var tidligere, så i år hadde jeg bare en kjernesak og det var klima og miljøtiltak. Til tross for at jeg er uenige i noen deler av planene til partiet jeg stemte på så stemte jeg taktisk, jo større partiet jeg stemte på blir jo mer press legger de på de andre store partiene om å fokusere mer på miljø og klimasaker. AP lekker jo velgere som en sil til MDG så resultatet vil bli at AP nå må fokusere tyngre på miljøsaken for å stoppe lekkasjen, og om AP setter klima på dagsorden så vil de andre store partiene følge etter. Det er teorien bak taktikken min. MDG er i så måte et foregangsparti som de store partiene må ta på alvor og også i noen saker tilogmed emulere. Selv Gro Harlem har jo sagt at de ikke har vært flinke nok til til å diskutere miljø og at det er derfor de har tapt mange velgere til MDG. Jeg tenker likt som deg. Jeg ønsker å tvinge de store til å ta mer tak i klimasaken og gir derfor min stemme til MDG i år. 2
Wagner Skrevet 9. september 2019 #7 Skrevet 9. september 2019 9 minutter siden, youcancallmejune skrev: Jeg tenker likt som deg. Jeg ønsker å tvinge de store til å ta mer tak i klimasaken og gir derfor min stemme til MDG i år. Great minds think alike 🧐 Vi har tatt et klokt og fornuftig valg i år, det skal vi ha for
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #8 Skrevet 9. september 2019 Stemte på partiet til naboen siden det er en mann jeg stoler på. Bor uansett på et såpass lite sted at det ikke er rom for noen store omprioriteringer. Anonymkode: d18b9...460 1
janeikanskje Skrevet 9. september 2019 #9 Skrevet 9. september 2019 Ideologi og "det store bildet" er alltid viktig for meg, særlig ved stortings og fylkesvalg, men også ved kommunevalg. Jeg legger ved en haug med slengere på bra folk fra andre partier også da, ettersom person helt klart har mye å si i kommunene. Viktig at det er flinke folk på topp i alle partiene, slik at nivået kan være så høyt som mulig og samarbeidsgrunnlaget så godt som mulig!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #10 Skrevet 9. september 2019 Jeg har stemt på et helt annet parti ved kommunevalg i år enn det jeg stemmer ved stortingsvalg. Jeg vil ikke si direkte hvilke saker som er viktig for meg, da det er veldig spesielt for her jeg bor, men det er saker som jeg mener kommunestyret her har taklet så ufattelig dårlig og de virker rett og slett barnslige som har gjort at jeg i år har stemt motsatt av dem. Anonymkode: 6915d...96c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Jeg stemmer som regel forskjellig ved kommune og stortingsvalgene. I år var det viktig for meg å bli kvitt MDG da de raserer Oslo, å få bort MDG er vel det som kommer til å bli viktig i valgene fremover. Anonymkode: cde5f...916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå