AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #1 Skrevet 9. september 2019 Noen tips til å få det til å gå så smertefritt som mulig? Jeg er ikke en tilhenger av gruppearbeid, men innser at det er noe jeg bare må gjøre. På alle grupper er det alltids noen freeriders, hva gjør man med disse? Hvordan klare å samle gruppen og sørge for at alle legger ned innsats? Anonymkode: 6c568...b6c
SPOCA Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 Går nettstudie der det er gruppearbeid i forbindelse med et arbeidskrav i ett av emnene. Det vi gjør er at alle leverer sine svar en bestemt dato, og så bestemmer vi sammen hvilket av svarene som skal brukes i oppgaven. På den måten må alle faktisk gjøre noe, og man ser jo godt dem som ikke gjør noe. Om flere svar er gode, kombinerer vi dem, om det lar seg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 2 timer siden, SPOCA skrev: Går nettstudie der det er gruppearbeid i forbindelse med et arbeidskrav i ett av emnene. Det vi gjør er at alle leverer sine svar en bestemt dato, og så bestemmer vi sammen hvilket av svarene som skal brukes i oppgaven. På den måten må alle faktisk gjøre noe, og man ser jo godt dem som ikke gjør noe. Om flere svar er gode, kombinerer vi dem, om det lar seg gjøre. Har prøvd dette med å lage en plan for når deler av oppgaven skal være ferdig, men alltids unnskyldninger og kommentarer på at oppgaven er vanskelig.. Det syns selvsagt jeg å, men jeg prøver nå i det minste å skrive noe, ikke bare "se på oppgaven". Huff, tror bare jeg må gjøre oppgaven aleine så får de bare få den godkjent pga min innsats Anonymkode: 6c568...b6c
SPOCA Skrevet 9. september 2019 #4 Skrevet 9. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd dette med å lage en plan for når deler av oppgaven skal være ferdig, men alltids unnskyldninger og kommentarer på at oppgaven er vanskelig.. Det syns selvsagt jeg å, men jeg prøver nå i det minste å skrive noe, ikke bare "se på oppgaven". Huff, tror bare jeg må gjøre oppgaven aleine så får de bare få den godkjent pga min innsats Anonymkode: 6c568...b6c Høres skikkelig kjipt ut. Har du prøvd å ta det opp med faglærer eller lignende? Det er jo veldig dumt at noen tar cred for ditt arbeide.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #5 Skrevet 9. september 2019 33 minutter siden, SPOCA skrev: Høres skikkelig kjipt ut. Har du prøvd å ta det opp med faglærer eller lignende? Det er jo veldig dumt at noen tar cred for ditt arbeide. Har prøvd, men får bare til svar at det er studentens oppgave selv å finne grupper , så hvis jeg vil bytte gruppe må jeg ordne det selv. Problemet er at alle er så godt igang, så toget har gått for å komme seg inn i en annen gruppe... Jævlig kjipt å være den som må stå opp ekstra tidlig på morningene eller være oppe til 2 på natten etter jobb for å skrive på oppgaven. Kommer meg ikke utav situasjonen, så trenger vel egentlig bare litt oppmuntring/tips til hvordan ta dette opp med de andre uten at det virker som jeg klager. TS Anonymkode: 6c568...b6c
SPOCA Skrevet 9. september 2019 #6 Skrevet 9. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd, men får bare til svar at det er studentens oppgave selv å finne grupper , så hvis jeg vil bytte gruppe må jeg ordne det selv. Problemet er at alle er så godt igang, så toget har gått for å komme seg inn i en annen gruppe... Jævlig kjipt å være den som må stå opp ekstra tidlig på morningene eller være oppe til 2 på natten etter jobb for å skrive på oppgaven. Kommer meg ikke utav situasjonen, så trenger vel egentlig bare litt oppmuntring/tips til hvordan ta dette opp med de andre uten at det virker som jeg klager. TS Anonymkode: 6c568...b6c Utrolig kjipt. Og da tror jeg faktisk at jeg ville klaget i etterkant, til noen høyere opp enn faglærer. Det er jo veldig fortvilende at dette ikke tas tak i.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #7 Skrevet 9. september 2019 Som oftest blir det skjev fordeling uansett. Så lenge du gjør din del og at de andre gjør noe, om ikke for du klage til læreren evt bare gjøre arbeidet selv. Anonymkode: c3b28...b11
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #8 Skrevet 9. september 2019 Vi pleier å gjøre dette: Alle får hver sin del Alle leverer sin del Hvis èn ikke leverer sin del, gjør vi den. Den som ikke har gjort sin del får ikke navnet sitt på oppgaven. INGEN unntak. Da blir det gjort, skal jeg love deg Anonymkode: efd94...18b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #9 Skrevet 9. september 2019 Hva med å bli enig om å lese f.eks 1-2 kapitler/artikler eller lignende dag 1 og ta stikkord/lage tankekart, så møtes dere dagen etter for å sette i gang. Da ser dere tidlig hvem som har gjort "leksen", og kan tidlig påpeke til den/de som ikke har gjort noe at de er nødt for å bidra. Ellers kan det være veldig lurt å ikke dele alt på felles gruppe. Da får de som ikke er delaktig masse gratis informasjon, ferdig skrevet tekst, stikkord osv. Kan være greit å beholde selve oppgaven selv/kun dele med de som deltar også kan de som er lite delaktig dele sine svar på et tema i felles gruppe. Da har du/dere enda muligheten til å kun skrive deres navn på og den/de som ikke deltar kan ikke stjele oppgaven. Ellers er det lurt å prate sammen om hva man er god på og ikke. Jeg var god på å finne relevante tekster, kilder, artikler osv, men jeg var ikke så god på å sette dette sammen på en fornuftig måte. En annen var god til å skrive. En tredje var god på å ta initiativ og sørge for at vi ikke kom av "sporet" mens vi holdt på. Det er viktig alle øver seg på å skrive, finne frem relevante kilder osv, men det er lettere å spørre om hjelp til dette om alle vet hva man er god på og hva man trenger mer hjelp til. Anonymkode: 15347...b91 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #10 Skrevet 10. september 2019 Fordele arbeidsoppgaver, sette frister. Sette opp jevnlige møter (kan godt være korte) for å diskutere framgang og problemer som har dukket opp. Her er punktet hvor man luker ut/presser de som ikke gjør noe til å bidra. Man skal vise til arbeid som er gjort, hvis ikke får man legge frem hvorfor det ikke er gjort og hva man trenger hjelp til. Anonymkode: f0328...479
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #11 Skrevet 10. september 2019 Takk for alle svar! Det meste dere skriver har vært prøvd, men alltid fått unnskyldninger på hvorfor ting ikke er gjort.. Det som går igjen er "jeg skjønner ikke faget" uten noe mer utdanning, noe som sier meg at man ikke engang har lagt ned litt innsats for å forstå.. Blir til at jeg bare må skrive oppgaven, så får jeg ta et oppvaskmøte før neste oppgave.. TS. Anonymkode: 6c568...b6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå