AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #1 Skrevet 9. september 2019 Først og fremst: jeg er kjempeheldig som har et sunt og velskapt barn. Men, det er ikke til å stikke under en stol at han er mer sosial og med litt mer krevende humør enn andre småbarn. Ser venninners barn leke 10-60 minutter på egenhånd, mens min helst vil henge i armene mine og være med der ting skjer. Han klarer nesten ikke leke på egenhånd når vi er hjemme. Er vi ute er det en annen sak. Og også på playdates. Han er supersosial i bhg også: leker alltid med andre. Jeg er mye alene med han og føler meg til tider kvelt og spist opp. Får nesten ukke gjort noe hjemme når vi begge er hjemme samtidig. Det blir alltid masse hyl og skrik om jeg sier " nå er mamma opptatt, du må vente". Trodde han kom til å vende seg etterhvert, men nei, like intenst drama gver gang. Dere med litt større barn: når blir det bedre? Når begynte deres (enebarn) å leke selvstendig og trives i eget selskap? Anonymkode: 0ad94...20b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #2 Skrevet 9. september 2019 Første gang min lekte alene mer enn et par minutter var han 1,5 år. Husker det så godt, det var 1. juledag, og han hadde fått lekekjøkken til jul. Han var opptatt med det i ca en halvtime da vi stod opp, så jeg rakk å våkne med en kaffekopp før jeg måtte aktivisere ham. Men det var bare den dagen da. Omtrent på samme tid begynte jeg å "låne" et annet barn på samme alder av og til for å få litt pauser, for når de var to kunne de leke uten at jeg måtte være med. (Han begynte ikke i bhg før han var 2.) Ellers syntes jeg det ble mye lettere fra han var 3. Husker jeg tenkte at hvis jeg kunne fått en fiks ferdig 3-åring så kunne jeg fint taklet et barn til. Det ble gradvis lettere etter det også, da han var 4 kunne han f.eks. leke utenfor alene mens jeg kikket i vinduet innimellom eller satt utenfor døra og slappet av litt (bor et veldig trygt sted med mange barn som leker utenfor). Og etter hvert som han ble eldre kunne jeg jo gjøre andre ting samtidig og la det gå litt lenger mellom hver gang jeg sjekket. Anonymkode: 48120...5e7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #3 Skrevet 9. september 2019 Hvor gammel er han? Jeg hr en 6-åring som hater å leke alene. Kanskje 10 min om gangen. Han er veldig sosial og kan leke i timesvis med andre barn, men ikke alene. Broren på 3 kan leke ca like lenge. Tror bare noen barn er litt sånn. Det som ofte funker her er å starte opp leken, også sniker du deg ut og sier at du må sette på en maskin med klær osv Anonymkode: 53f75...771 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #5 Skrevet 9. september 2019 Synes den minst krevende tiden med barn er mellom 8-12. Da er de ganske store og selvgående, trenger ikke passes på og følges overalt, og ungdomstiden har ennå ikke begynt Anonymkode: d8e20...691 7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #6 Skrevet 9. september 2019 Tjaaaa, venter fortsatt og den største er 19 år😂 Anonymkode: 129c7...dad 11
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #7 Skrevet 9. september 2019 Sønnen min er 7 år å nå er han lett å ha med gjøre. Anonymkode: e8f09...17f
Gjest Forumhei Skrevet 9. september 2019 #8 Skrevet 9. september 2019 Barn ble mye mindre krevende da jeg begynte å trene😊 kapasiteten for arbeidsmengder ble mye større og føler sjelden stresset lenger♥️ Har mye mere tålmodighet også, deilig å være i balanse.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #9 Skrevet 9. september 2019 Det krever mer jo eldre de blir. Anonymkode: f16ce...9a7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #10 Skrevet 9. september 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er han? Jeg hr en 6-åring som hater å leke alene. Kanskje 10 min om gangen. Han er veldig sosial og kan leke i timesvis med andre barn, men ikke alene. Broren på 3 kan leke ca like lenge. Tror bare noen barn er litt sånn. Det som ofte funker her er å starte opp leken, også sniker du deg ut og sier at du må sette på en maskin med klær osv Anonymkode: 53f75...771 Ærlig talt, en 6 åring må kunne leke alene og underholde seg selv. Det går an å snakke med de på den alderen. Aldri om jeg hadde konstant lekt med en 6 åring. Anonymkode: 45b31...411 10
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #11 Skrevet 9. september 2019 Eldstebarnet lærte sånn noenlunde å leke alene da hun var 5. Yngste leker allerede mye alene og er 1 år. Stor forskjell i personlighet og humør på dem. Barn er forskjellige, det er ikke bare alderen som spiller inn. Anonymkode: 46ce4...83a 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. september 2019 #12 Skrevet 9. september 2019 Aldri Det blir bare annerledes, og det er andre ting som blir krevende. Når de er små er det rent praktiske og fysiske ting som er krevende (gråt, at de ikke vil sove, står opp tidlig osv), når de blir eldre er det mer mentalt krevende. Mine unger har alltid vært flinke til å leke uten voksen underholdning, men nå har jeg to da. Men sånn sutring og grining som de drev med som helt små, ble det heldigvis mindre av fra 2-3-årsalderen.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #13 Skrevet 9. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt, en 6 åring må kunne leke alene og underholde seg selv. Det går an å snakke med de på den alderen. Aldri om jeg hadde konstant lekt med en 6 åring. Anonymkode: 45b31...411 Du har ikke skjønt at unger er ulike. Noen unger er bare mer avhengig av foreldrene enn andre. Anonymkode: fce99...6d0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #14 Skrevet 9. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke skjønt at unger er ulike. Noen unger er bare mer avhengig av foreldrene enn andre. Anonymkode: fce99...6d0 Jo det skjønner jeg for 1-4 åringer, men når man er så stor som 6 år så er det en bjørnetjeneste å underholde de hele tiden. En 6 åring har godt av å lære å bli mer selvstendig og kjede seg litt. Anonymkode: 45b31...411 11
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #15 Skrevet 9. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor gammel er han? Jeg hr en 6-åring som hater å leke alene. Kanskje 10 min om gangen. Han er veldig sosial og kan leke i timesvis med andre barn, men ikke alene. Broren på 3 kan leke ca like lenge. Tror bare noen barn er litt sånn. Det som ofte funker her er å starte opp leken, også sniker du deg ut og sier at du må sette på en maskin med klær osv Anonymkode: 53f75...771 Har du forslag til lek? Gutten her liker ikke leker, hvis han ikke leker med andre. Vi har massevis av leker på rotasjon, men lite som faller i smak. Utforske vanlige ting derimot kan holde han i sjakk en liten stund. Anonymkode: 0ad94...20b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #16 Skrevet 9. september 2019 1 hour ago, Forumhei said: Barn ble mye mindre krevende da jeg begynte å trene😊 kapasiteten for arbeidsmengder ble mye større og føler sjelden stresset lenger♥️ Har mye mere tålmodighet også, deilig å være i balanse. Jeg går ca 15000 skritt per dag. Kanskje vurdere mattetrening hjemme i tillegg. Anonymkode: 0ad94...20b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #17 Skrevet 9. september 2019 2 hours ago, Visla said: Fra de var ca 2 år:) Håper det stemmer for vår del også! Ellers må vi invitere hele nabolaget hjem, for ungen er så sosial! Anonymkode: 0ad94...20b
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. september 2019 #18 Skrevet 9. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper det stemmer for vår del også! Ellers må vi invitere hele nabolaget hjem, for ungen er så sosial! Anonymkode: 0ad94...20b Sikker på at ungen bare er sosial? Det er selvsagt forskjell på hvor mye tid unger ønsker sammen med andre unger, men et barn på 2 år trenger først og fremst foreldrene sine, ikke masse lek med jevnaldrende. Etter en dag i barnehagen har de fått masse inntrykk. Selv om du opplever at han vil ha "mer, mer", kan det like gjerne være motsatt, han trenger å roe ned.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #19 Skrevet 9. september 2019 2 minutter siden, Anonymus Notarius said: Sikker på at ungen bare er sosial? Det er selvsagt forskjell på hvor mye tid unger ønsker sammen med andre unger, men et barn på 2 år trenger først og fremst foreldrene sine, ikke masse lek med jevnaldrende. Etter en dag i barnehagen har de fått masse inntrykk. Selv om du opplever at han vil ha "mer, mer", kan det like gjerne være motsatt, han trenger å roe ned. Det er sant. Anonymkode: 0ad94...20b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #20 Skrevet 9. september 2019 Det ble mindre krevende når vi fikk 2 barn. Noen ting blir selvsagt MER krevende med to, det er mer styr med klær, påkledning, logistikk etc, men likevel har jeg mye mer "fri" nå enn da jeg hadde bare ett barn. Nå leker de uten vokseninvolvering i timevis. Trenger ikke nødvendigvis leke samme hele tiden heller, men bare det at den andre er i samme rommet ser ut til å gjøre underverker. Nå kan jeg bruke tid på hobbyer, lese bøker, lage middag, gjøre husarbeid i fred og ro. Eller, relativt fred og ro, sammenliknet med da det bare var én. Anonymkode: e78f3...a48 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå